UNGÁR ISTVÁN[1]

 

Üres kvint

 

 

 

Feltartóztathatatlanul közeledve a nyolcadik X-hez mindinkább foglalkoztat a túlpart rejtélye, a halandó ember számára felfoghatatlan átköltözés. A művészet túllépve a racionalitás határán a maga eszközeivel és az alkotó fantáziájával nyújthat szubjektív, ám korlátlanul izgalmas képet arról, hogy mi lehet odaát. A zene képzeletvilága felrepíthet a tündöklő mennyországba, ahová például Verdi juttatta szeretett hőseit Gildától Posa márkin, Aidán és Radamesen át Desdemona Ave Mariájáig, vagy ellenkezőleg letaszíthat a rémísztő mélység vaksötét torkába, ahová Requiemjének fenyegető Dies iraeje kísér. Azok a zeneművek azonban. amelyek evilági érzelemmel közelítik meg a titokzatos végtelent, leginkább az elbizonytalanodás hangján szólalnak meg. Jellemző példa erre az un. üres kvint. Hiányzik belőle a sorsdöntő terc. Zenei kérdőjel, amely elbújtatja a nagy és a kis terc elhelyezkedésének sorrendjét, vagyis azt, hogy dúr vagy moll hármast fog-e közre a tiszta kvint. Misztikus hatást kelt. Olyan, mint egy tárva hagyott kapu, amely nem vezet sehova.

 

Az elmúlt évszázadok muzsikái még a legmerészebb disszonanciák mellett is törekedtek a megnyugtatóan lezáruló moll- vagy még inkább dúrhármas harmóniája felé. A reneszánsz és a barokk kor moll hangnemű zeneművei legtöbb esetben a megbékélést hozó dúrhármast tekintették végcélnak. Ám később, amikor a hármashangzat helyébe csak az azt keretbe foglaló kvint lép, a kapaszkodó nélküli üresen kongó hangköz elbátortalanít, feszültséget teremt. Nyugtalanító módon várja a moll- vagy dúrhármas feloldás eljövetelét. A semmiben tapogatózó üres kvint a földi léten túli időtlenséget sejteti.

 

Beethoven IX. szimfóniájának eleje a-e hangokkal lebeg az űrben. A mű hangneme d-moll, így az a-e kvint hangköz annak dominánsát ígérhetné (A-dúr hármas), de a hangszerek sejtelmes pianissimóival a két hang csupa bizonytalanságot ébreszt bennünk. Az első tétel kezdő ütemei esendőségünkre mutatnak rá, a végtelen örökkévalóságba tekintünk.

 


 

 

Beethoven - Symphony No. 9, Op. 125 (1824) (1:01:13)

1. Allegro ma non troppo, un poco maestoso (D minor) (0:00)

2. Scherzo. Molto vivace (D minor) - Presto (D major) (14:10)

3. Adagio molto e cantabile (B major) (27:19)

4. Presto (D minor) - Allegro assai (D major) (39:11)

Regula Mühlemann (szoprán), Marie Claude Chappuis (mezzoszoprán),

Maximilian Schmitt (tenor), Thomas E. Bauer (bariton)

Kammerorchester Basel & Wroclaw Philharmonic Choir, vezényel: Giovanni Antonini (Gstaad, Menuhin Festival, 2016. 02.09.)

 

 

A tétel a továbbiakban kérlelhetetlen moll hangnemben jut el a vészterhes, a pokol legmélyebb bugyraiba hatoló codáig. Ismétlődő kromatikus skálán alámerülő, majd nagyszekundokkal visszakapaszkodó ördögi kört jár be a dallamvonal, amely a fúvósok basszus szólamából felkúszik a magasabb vonóskarra, majd a teljes zenekarra. Súlyosan komor haláltánccal köszön el a tétel. Ebből a mélységből eljutni a IV. tétel ünnepélyes Örömódájáig igazi beethoveni kaland. Ez a zene már D-dúrban pompázik. A zeneóriás az áthatolhatatlannak tűnő sűrű homályból megtalálja azt a kiutat, amelyről úgy hinnénk, nem is létezik. Egész életműve cáfol rá tévhitünkre. A IX. szimfónia az idén lesz 200 éves. Isten éltesse az idők végezetéig!

 

Mozart - Requiem - 2. Kyrie (Bruno Weil) (2:17)

 

Mozart Requiemjében a Kyrie eleison fúgatétel lezárása előtt leszakad az égbolt egy emelt IV. fokú szűk szeptim álzárlattal, amelybe, mint egy csapdába rohan bele a szövevényes zenei anyag. Ezután döbbent csend következik koronás negyed szünettel, majd legvégül d-a-d hangokra érkezik a fúga. az oktávon belül tátongó üres kvinté az utolsó szó. Ez a muzsika mintha ki is követelné magának. Itt nincs helye moll vagy dúr hármashangzatnak. Mozart halála után Süssmayr keret gyanánt ezt a tételt a Requiem tétel második szakaszával együtt a mű végére helyezte Cum sanctis tuis szöveggel s annak megfelelő ritmikával. A szerző már nem tudta befejezni gyászmiséjét. Így ez az üres kvint a Mozart Requiem lezáratlan lezárása. Ránk mered az utolsó akkord. Ez az üres kvint nem keresgél, mint a IX. szimfóniában, hanem határozott kérlelhetetlenséggel marad nyitva elutasítva a moll- vagy dúrhármas megnyugvását. A Requiem szó ugyan nyugodalmat jelent, de az a nyugalom csak a túloldalon létezik. Ráadásul ez a darab is abban a d-moll hangnemben született, amely a XVIII-XIX. században leginkább kísérteties, démoni hangvételt hordozott Mozart Don Giovannijától A varázsfuvola Éj királynőjének II. felvonásbeli, Beethoven Fideliójában Pizarro sátáni, bosszúszomjas áriáján keresztül Schubert Der Tod und das Mädchen (A halál és a lányka) vonósnégyesén át Chopin ólomsúlyú harangütésekkel búcsúzó 24. (utolsó) prelűdjéig…

 

F. Chopin: Prelúdium op. 28 n°24 d-moll (2:16)

Jevgenyij Igorevics Kissin (zongora) - kottából követve

 

A tercek elhelyezkedésének sorrendjét magába fojtó, titokzatos üres kvintben van valami baljóslatú, így elsősorban moll hangnem követe. Megrendítő példa a mindössze 31 évet élt vándordalnok Schubert Wilhelm Müller verseire komponált Winterreise (Téli utazás) dalciklusának utolsó dala: Der Leiermann (A kíntornás). Egy az élet sorompóján kívül fekvő faluszélen öreg koldus tekeri elnyűtt verklijét. A zongorakíséret basszus szólamában a kongó üres kvintek monoton ismételgetése a céltalanságot jeleníti meg egy szigorúan moll hangnemű dalban. Fölötte sír fel a zongorán az ócska verkli egyhangú dallama. Maga a dal is egyszerű, teljességgel lecsupaszított. A lemondás dala, amely után már nincs folytatás. Schubertet fiatal kora ellenére sokszor és sokféleképpen foglalkoztatta a halál. Nem csak olykor riasztó zordságát, de máskor szépségét is megénekelte. Remélhető, hogy távozásakor az utóbbi várta.

 

Franz Schubert - Der Leiermann (Dietrich Fischer-Dieskau) (4:02)

(Kottából követve)

 

A nagyrészt nyolcad szünetekkel megszakított nyolcad értékek egyenletesen szálingózó hópelyhek gyanánt, üres kvintekben hullanak alá a hangszereken Puccini Bohémélet c. operájának III. felvonása nyitó jelenetében. Párizs határában ez a szelíd havazás csak látszólag békés, valójában a festői, havas táj, az üres kvintek lefelé tartó egymásutánisága valami rossz dolognak, Rodolphe és Mimi szerelme tragikus végének az előjele. Puccini ennek nagy mestere, gondoljunk csak a Tosca vagy a Pillangókisasszony hajnalzenéire! Schubert verklijének és e hópelyhek szálingózásának állandóságában van valami közös. Végeláthatatlan nyugalmával mindkettő halálközeli szorongást jelenít meg.  Gyönyörködtet, s ugyanakkor felkavar. Ilyenek a remekművek.

 

Puccini: Bohémélet (film, magyar felirattal) (1:49:35)

(A III. felvonás 53-58-től indul)

 

Az elmúlás talán egyik legmegrendítőbb zeneköltői képe Kodály Zoltán Öregek c. a cappella vegyeskari műve, melyet a kamaszkorú Weöres Sándor versére komponált. Itt nincsenek üres kvintek, helyüket bölcs dúrhármasok veszik át a darab végén. A mázsás súlyú énekkari alkotás az élet terhétől megfáradt, kimerült, magányos öregkor megéneklése. Mégis az záró ütemeivel szépséges révbe ér: „Hetven nehéz évtől leláncolva várják egy jóságos kéz, rettenetes kéz, ellentmondást nem tűrő kéz parancs szavát.” Mosolygó G-dúr, majd csüggedt esz-moll és B-dúr hármashangzat szól odafentről, megtalálható benne a megváltást remélő sóhaj: „No, gyere, tedd le!”  Azután több hangnemet, más és más hangulatot bejár még, mindannyiszor a feloldozás ígéretével. A záróakkord a napfényes H-dúr hármas, az alapvetően e-moll hangnemű darab dominánsa. Kodály erre az utolsó, hosszan tartott H-dúr hármashangzatra egymás után ff és ppp előadásmódot írt elő. Az Öregek c. kórusmű végkicsengése nem a lehangoltság, hanem egy emelkedett bíztatás, amely szánalom helyett felnyitja a kiérdemelt örök pihenés kapuját.

 

Kodály Zoltán: Öregek (6:45)

Ars Nova Sacra Énekegyüttes, vezényel: Párkai István

(Belvárosi Szent Mihály templom, Budapest, 2007.12.08.)

 

Az üres kvinteket elhagyva szeretném magamnak megőrizni az oltalmazó G-dúr és H-dúr hármas vigasztaló simogatását. Könnyebb szívvel készülnék az elkerülhetetlenre. Tanácsolnám ezt mindazoknak, akik életkoruknál fogva érzik, hogy ez nem a távoli jövő. Kívánom, hogy velem együtt várják jótevő barátként és megkönnyebbülve fogadják kéznyújtását: „No, gyere, tedd le!”

 

 

 



[1] Ungár István középiskolai ének-zenetanár, karnagy (A budapesti Kölcsey Ferenc és Fazekas Mihály Gimnázium), szaktanácsadó, a Parlando állandó munkatársa.