Tapasztalatok, tanulságok – élményszerűen
Az
élményszerűség kulcsszó azoknál a rendezvényeknél, amelyekre általában
érdeklődők széles körét várja a Galambos János Zeneiskola. Túl a
tanári, illetve diákhangversenyeken, vendégművészeket hív meg egy-egy
szólóestre vagy kamaraestre, és rangos művésztanárokat előadások,
kurzusok tartására. Másik kulcsszóként a „nyitottság” kínálkozik: a tematika
gazdagságából adódóan a díjtalanul látogatható rendezvények között mindenki
talál az érdeklődési körébe tartozót, ráadásul a komfortzóna elhagyására,
szellemi – vagy épp kikapcsolódásbeli – kalandozásra
is alkalmas egy-egy program. Csak éppen tudni kell róla – és egyszer eljönni. A
folytatás már szinte magától értetődően adódik.
Úgy tűnt,
ennek a naptári évnek a kezdete leginkább a zongoristáknak kedvez: „A francia
barokk szvitalkotó táncai” című 2025. január 8-i szakmai programnál Balog
Zsolt neve is vonzerőként hatott – igaz, az alcímben nem volt szerencsés a
„módszertani” utalás, mintha óhatatlanul is hangszercentrikusságot
sugallt volna. A tényleges szakmai program azonban
más irányt vett. Balog Zsoltot a koncertlátogatók zongora- és
csembalóművészként ismerhetik, kamarazenei produkciók résztvevőjeként
és dalkísérőként. A Soproni Régi Zenei Napok korábbi látogatói arra is
emlékezhetnek, hogy évekig Széll Rita kurzusán (barokk táncok) asszisztenseként
működött közre. Azt már kevesebben tudják róla, hogy akkreditált
pedagógus-továbbképzési program keretében elvégzett egy drámapedagógiai
tanfolyamot is. Jelenleg a Járdányi Pál Zeneiskolában korrepetitor. Emellett
rendszeresen tart előadásokat, kedvelt korszaka a barokk, és szívesen
foglalkozik a táncok történeti hátterével is.
Az előadás
kultúrtörténeti keretből indult, atmoszférateremtő
video-bejátszásokkal – a kulmináció pedig „táncfinálé”: hogy az elmondottak ne
maradjanak meg az információk szintjén, élmény-szinten gondoskodott a
tudásanyag rögzüléséről. Csak egy példa: „A tempót a koreográfia fogja
meghatározni” – mondta az első hallásra is evidensnek tűnő
állítást, majd a jól megválasztott látvány segítségével tapasztalati úton
(belátással) győződhettünk meg erről. Később pedig aktív
résztvevőként is, amikor jóleső fáradságig alkalmazhatta a frissen
megtanult alaplépéseket a hallgatóság. A barokk lépésszótár alap-szókincsének a
megtanulása után a lépéskombinációk az egyes táncokban különleges élményt
adtak. Közelebb jutottunk annak a megértéséhez, hogy miért lehetett a francia
udvar(ok)ban kitüntetett összművészeti
igényű műfaj a balett. Közben pedig, szinte észrevétlenül a gyakorló
pedagógus is munkálkodott, időről-időre utalva olyan
„tudnivalókra”, amelyeknek a gyakorlati alkalmazása bizony nemritkán elsikkad a
pedagógiai munka hétköznapjaiban. A formálás, a hangsúly-viszonyok
mozgásérzethez kötése evidencia-értékű volt. Ki ne tudná, hogy a felütés a
következő ütem kezdetéhez vezet – de mennyivel másként hat, ha úgy van megfogalmazva,
hogy „az első lépés ütem 1-re jön, előtte az auftakt
a lendületvétel”. Máris nem szabályt kell betartani (kötelezettség, brrr!), hanem értelmet nyert a formálási mozzanat! Fény
derült olyan talányokra, amelyeket a kottakép alapján aligha lehet érdemben
„megfejteni” (például: a 3/4-es Sarabande táncolható,
a 3/2-es pedig szalondarab).
A programok
időzítése mindig alapos körültekintést igényel. A délelőtt: tanítási
idő a diákoknak, a délután: tanítási idő a zenetanároknak. Balog
Zsolt szakmai programjára délelőtt került sor – szerencsére több zenei
szakiskola lehetővé tette a részvételt a diákoknak (magántanulók
előnyben!). Habár pedagógusoknak „pontszerzési” lehetőséget
jelentett, nem sokan éltek vele. A gyerekeket elkísérő szülők és a
jelenlévő pedagógusok örömmel vettek részt az interaktív „játék”-ban, és zenei élménnyel is gazdagodtak.
Régi terv valósult
meg 2025. február 17-én Megyimóreczné Schmidt Ildikó
mestertanár kurzusával (korábban a pandémia, majd időjárási viszontagságok
akadályozták). A tényleges dátummal időben megjelent több fórumon is az
esemény, aminek jelentőségét növelte, hogy a kurzusra más zeneiskolák is
delegálhattak növendékeket. Az időpont-változások is befolyásolhatták a
jelentkezéseket – mindenesetre az érdeklődés jóval túlterjedt a
főváros határain (Bajáról is érkezett aktív résztvevő). Végül öt
intézmény nyolc növendékével foglalkozott (35-40 perces terjedelemben) a
tanárnő (rövid ebédszünettel) 11 óra és 17.30 között. A közönség
érthetően zongora-centrikus volt, kivonult a Galambos János Zeneiskola
zongora tanszaka, a további résztvevő
intézményekből pedig a játékosok tanára(i) és hozzátartozói. Soroksár nem
lett hűtlen zenekedvelő hírnevéhez: a közönség soraiban olyan
szülőket is láthattunk, akiknek zeneiskolás gyermeke ezúttal nem szerepelt.
A tervek szerint esti hangversennyel zárult, ahol a résztvevők teljes programjukat
eljátszották, függetlenül attól, hogy a darabok közül mennyi fért a kurzusbeli „zongoraórába”.
A
szubjektivitásnak az árnyékát is elkerülve, név nélkül osztanék meg élmény- és
tanulságmorzsákat az Olvasókkal. Aki részt vett már kurzuson, tudja: a
különleges eseményre a játékosok különbözőképp reagálnak. Van, akiben az a
vágy él, hogy megmutassa felkészültségét, mások számára az jelent érdekességet,
hogy első találkozásra hogyan fogadja produkcióját egy számára korábban
ismeretlen, neves tanár. Az biztosra vehető, hogy a kiválasztottak
koncentrált előadást produkálnak. Sőt, ez a fokozott figyelem
továbbra is jelen van, ami megmutatkozik abban a flexibilitásban, ahogyan
reagálnak a feltett kérdésekre, ahogyan szavakba foglalják
észrevételeiket-meglátásaikat a módosult hangzást illetően. És nem utolsó
sorban, magában az interpretációban. Ami a foglalkozás elején szereplés volt,
több esetben érezhetően személyes tartalommal gazdagodott.
Tanárok számára
rendkívül tanulságos volt ez a nap. A különböző intézményekből
érkezett növendékek műsorán szereplő művek (köztük ritkán
hallható etűdök, előadási darabok is) a zongorairodalom-ismeret
állandó gazdagítására inspirálóak. Ismeretlenül is elképzelést lehetett alkotni
az egyes tanár-diák kapcsolatokról, mind a tanárra, mind a növendékre
jellemző sajátosságok észrevételezésével.
Papíron tipizálva „logikusnak” tűnnek a típusok, de egy-egy elvileg ismert
sajátosságra konkrét példán ráismerni: emberismeret és hallásgyakorlat
szempontjából is tanulságos.
Van a gyermek
részéről a megelőlegezett bizalom, amellyel kapcsolatot alakít ki a
kurzusvezetővel. Őszintén válaszol a kérdésekre, néha már-már
személyes beszélgetés légkörét alakítva ki. Néha kérdezni is mer (ritkán), vagy
önként leáll „próbálgatni” egy-egy felajánlott új megoldást (néha ujjrendet). Másoknál
az instruálás tűnt eredményesebbnek, rámutatva egyes helyek
megoldatlanságára, vagy épp félreértettségére. Az
érdeklődő (ám a produkciókban nem részes) pedagógus szivacs módjára
minden tanulságot „felszív”. Az érdekelt tanár szempontjából az lehet
tanulságos, hogy hogyan reagál új környezetben/viszonylatban a növendéke azokra
az instrukciókra, amelyeket már tőle is hallott, unos-utig
ismételve.
Ez a
mesterkurzusok egyik csodája, s ezzel kapcsolatban hadd osszam meg egy régi
kedves emlékemet. Amikor Sebők György kurzust tartott Budapesten, diákként
szinte bármely hivatalos órámat mellőzve igyekeztem végigülni
a foglalkozásait (egy alkalommal még keszthelyi kurzusára is elutaztam). Egyszer
egy alkalmi növendéke (maradjunk a névtelenségnél) éves távlatból ugyanazt a
darabot vitte. Sebők, aki Bloomingtonban élt, s időközben világszerte
több mesterkurzust tartott, a világ legtermészetesebb módján emlékezett erre (a
hallgatóság ereiben megfagyott a vér – mondhatni,
lefagytunk, a jelöltről nem is szólva). A mindig stresszmentes
légkörről gondoskodó Sebők ekkor is tudott „varázsolni”. Feltette a
kérdést, mire emlékszik a zongorista, milyen problémákkal foglalkoztak (nem
volt egy irigylésre méltó pillanat). És rögtön tanításra használta fel az
élet-adta „mintapéldát”: kétféle magyarázata van a „felejtésnek”, az egyik az,
hogy azonnal megoldotta a problémát, már el is felejtette a korábbi
esetlegességet – a másik pedig, hogy megmaradt a probléma, megoldatlanul. Mert
az emlékezet olyan, mint a szita, kihullanak belőle mozzanatok. S mint a
szitálásnál, néha az a hasznos, ami kihullik, máskor a szitálás a fennmaradóra
irányul (ő ezt rendkívül frappánsan tálalta). És idevágóan megemlíteném,
amit Kurtág Mártától hallottam: Kurtág György egyszer úgy fogalmazott, hogy a
Játékok sorozat darabjai olyanok, mint a krumpli. Aki a szárát, vagy a virágát
fogyasztja, azt nem táplálja. A gumót kell megtalálni.
Ezen a
mesterkurzuson is előjött a „kotta” problematikája – az eltérő
kiadások között alkalmanként jelentős eltérések vannak (például
Bartók-műveknél). Máskor viszont a kottaolvasás
felelősségteljességére került a hangsúly, amikor a mestertanárnak kellett
felhívni a figyelmet olyan instrukciókra, amelyek szerepelnek a kottában,
sőt, megkönnyítik az értelmezést. Az értő kottaolvasás hiánya épp az
ügyes növendékeknél arra vezethető vissza, hogy hamar megtanulják a
darabot kotta nélkül (a hangokat, jó esetben hibátlanul, jó ritmusban,
több-kevesebb tudatos dinamikai tervvel), ám ami addig nem rögződött az
emlékezetükben, az a továbbiakban hiányként felerősödik. Hasonló a helyzet
az ujjrendekkel (ismét bebizonyosodott: nagy a tanár felelőssége a
végsőként rögződött ujjrendet illetően) – jó volt ezt
„külső” megfigyelőként megtapasztani.
A felkészítő
tanároknak is tanulságos lehetett a kurzus, látni növendéküket megváltozott
szituációban, s felmérni, felkészítő munkájukból mi az, ami fennmaradt az
emlékezet szitáján, s mi az, ami épp a hibákból maradt meg. A
legélményszerűbb tanulságot az esti hangverseny adta. Nincs az az érzékeny
szeizmográf, amellyel rögzíteni lehetett volna a tanítás-tanulás azonnali
hasznát. Az eredményes változásoknál csak abban reménykedhetünk, hogy tartósak
maradnak; ahol pedig csak nyomokban sikerült a gyors reflexió, ugyancsak a
hallás-emlékezetnek van szerepe, hogy a figyelem fókuszába korábban elhanyagolt
jelenségek is kerüljenek.
A legtöbbet azok
kaptak ettől az egésznapos programtól, akik végigülték.
Ám a csak rövid időre odalátogatók is tapasztalatokkal gazdagodhattak. Az
esti hangverseny közönsége pedig hallott hét tehetséges fiatalt, akik
megérdemelt sikert arattak.
Nem lehet eléggé
megköszönni Megyimóreczné Schmidt Ildikónak ezt a
mestertanári mesterkurzust – sem a Galambos János Zeneiskola
vezetőségének, hogy élménytadó programokkal
járul hozzá a zene iránti érdeklődés, a zeneszeretet mind általánosabbá
válásához. Soroksáron és távolabb. És hogy e lehetőség híre mind többekhez
eljusson, az a szándék hívta életre ezt a beszámolót.
Fittler Katalin