Keserédes – avagy Pusztába kiáltott szavak

 

(Lendvai Ernő 100)

 

 

00:00 Nyitány - (Bartók három csíkmegyei népdal - Lendvai Dalma zongora, Galavits Gábor klarinét)

05:50 Lantos István zongoraművész nyitó beszéde

17:55 Lendvai, a kutató (Komlós Katalin zenetörténésszel és Ordasi Péter karnaggyal beszélget Becze Szilvia műsorvezető)

57:41 A sün és a Kobold - Voit Ervin kottagrafikáinak nyomában (Bősze Ádám zenetörténész előadása)

01:29:46 A zenei hangok archaikus rendje (Keresztury-Albert Zsolt zeneszerző előadása a tengelyrendszer filozófiájáról)

02:22:15 Szabály és szabadság az improvizációban I. rész Esze Jenő zongoraművész interaktív előadása a tengelyrendszer gyakorlati alkalmazásáról)

02:58:03 Szabály és szabadság az improvizációban II. rész (Esze Zsolt zenetanár interaktív előadása a tengelyrendszer gyakorlati alkalmazásáról)

(Helyszín: MOM Kulturális Központ, Kupola, 2025. II. 8.)

 

Korántsem lehetett előre kiszámítani, kikhez jut el a különböző fórumokon terjesztett információ, miszerint két nappal Lendvai Ernő születésének centenáriuma után, 2025. február 8-án rendezvényre kerül sor a MOM Kulturális Központ kupolatermében, „Aranymetszés a zenében” címmel. Örömmel regisztrálhattuk, hogy az értesítés érdeklődőkre talált, úgyhogy okafogyott lenne a távollevőket számonkérő „névsorolvasás”, helyette érdemes inkább felemlíteni az örökérvényű frappáns megjegyzést, amelyet Pernye András hangoztatott, amikor foghíjasan látogatták az óráit: „aki nincs itt, az nem hiányzik”.

 

S valóban, nem hiányzott – szinte – senki a két részben délután három, illetve öt órai kezdettel rendezett tematikus műsorokról.

 

Keresztury-Albert Zsolt

 

A beszámoló előtt azonban illesse elismerés és köszönet azokat, akiknek a maradandó emlékű programot köszönhettük. Az „ötletgazda” zeneszerző Keresztury-Albert Zsolt magára vállalta a szervezőmunka oroszlánrészét is. És csak a legnagyobb elismerés hangján szólhatunk Lendvai Ernő gyermekeinek arról a nagylelkű gesztusáról, hogy „terülj asztalkám”-kínálattal fogadták az érdeklődőket, Lendvai Ernő és Tusa Erzsébet magyar és idegen nyelvű publikációiból – gratis!

 

A rendezvény háziasszonyi szerepét beugrással Becze Szilvia vállalta. A bevezető Bartók-zene után (Lendvai Dalma és Galavics Gábor előadásában) elsőként Lantos István zongora- és orgonaművész vázolt emlékmozaikokból portrét a tudós muzsikusról. Tette ezt az egykori család legközvetlenebb barátjaként, aki ezt a kapcsolatot a későbbi generációkkal tovább mélyítette, keresztapai minőségben rokonsággá változtatva. A közvetlen-visszaemlékező tónus szinte „megidézte” Lendvai Ernő alakját – elsősorban azoknak, akik személyesen ismerhették. S remélhetőleg a figyelmes hallgató az anekdotákból külön kihallotta az értékes-informatív adalékokat is. Kulcsszavak hangzottak el, a kérlelhetetlen minőség-igényről, Toscaniniről stb. Csak azt sajnálhattuk, hogy legalább rövid időre nem ült a zongorához, akár csak egy rövid improvizáció erejéig…

 

A szűkebb szakma képviseletében Komlós Katalin zenetörténésszel és Ordasi Péter karnaggyal beszélgetett a műsorvezető, pontosabban, irányított kérdéseinek köszönhetően Lendvai munkássága került terítékre, a Bartók-kutatás mellett a történeti vizsgálódások is. Külön elgondolkodnivalót adtak a felelevenített személyes mozzanatok. Ordasi Péter esetében például, hogy életében személyesen mindösszesen egy külföldi rendezvénysorozat keretében találkoztak személyesen, mégis, Lendvai munkássága életreszóló hatást gyakorolt rá, miként ez publikációiból kiderül.

 

A folytatásban Bősze Ádám már-már kikapcsolódást jelentett az ismeretszerzés (tematikusan csak vékony szállal kapcsolódó) más területével: kották címlap-illusztrációit sorjáztatta, köztük Bartók unokatestvérének, Voigt Ervinnek a munkáit. A záróképpel pedig Lendvai Ernő: Bartók dramaturgiája című könyvének első kiadását idézte.

 

A szünet jó alkalmat kínált a közönség soraiban fellelhető ismerősök köszöntésére – közben a rég-nem-látottak esetében regisztrálhattuk az idő múlásának kérlelhetetlen jeleit. És főképp: tudva, hogy 32 év telt el Lendvai halála óta, feltérképezhettük, a jelenlévők jelentős százaléka számára Lendvai munkássága immár kizárólag (nyomtatásban hozzáférhető) életműve alapján ismerhető meg. Ahhoz pedig, hogy egyáltalán tudomást szerezzenek erről az értékes zenei területről, szükség van a hasonló „köztes”, figyelemfelkeltő alkalmakra…

 

A szünet után részben változott a közönség összetétele: a meghirdetett program ismeretében fiatal jazz-muzsikusok érkeztek szép számban, akiket elsősorban a Keresztury-Albert Zsolt előadása után következő interaktív rész érdekelt leginkább: Esze Jenő zongoraművész, és fia, Esze Zsolt zenetanár szakmai felkészültséget igénylő, ugyanakkor zenével élvezetessé színesített előadása. Keresztury Albert Zsolt szinte a lehetetlenre vállalkozott – előadásával leginkább arra hívta fel a figyelmet, hogy a zenei vonatkozásban is érvényesülő összefüggések archaikus rend részei, tehát a szemléletmód tágításával helyezte más perspektívába a taglalt összefüggéseket. Az est hátrelévő részében pedig betekintést kaphattunk a jazzmuzsikusok gondolkozásmódjába, s megtapasztalhattuk a jazzban jelenlévő rend és szabadság kettősség megszületését akár improvizációkban, akár dallamok újra/másként harmonizálásában. S nem utolsó sorban: kiderült, hogy a struktúrák iránt – az anyag természetéből adódóan – szinte kötelességszerűen érdeklődő jazzmuzsikusok veszik a fáradságot a Lendvai által feltárt összefüggések végiggondolására, olyannyira, hogy terminológiájának bizonyos része polgárjogot nyert a jazzesek elméleti tanulmányai során.

 

S ha a távollevők (intézményeket képviselők) személy szerinti hiányát – ígéretemhez híven – nem is hánytorgatom fel, nem tudom megállni, hogy feltegyem a kérdést: vajon eljön-e az az idő, amikor az intézményes közép- és felsőfokú zenei oktatásban, a vonatkozó stílus ismertetésénél-elemzésénél tananyag-szerűen szerepel majd Lendvai alapkutatásának terminológiája? Mert a többi, a mindig a zenéből kiinduló, általánosító-rendszerező megállapításait abból eredeztető, rendszeralkotásig eljutó gondolatmeneteinek követése továbbra is egyéni feladat. Érdeklődésből fakadó, intellektuális kihívás – amihez érdemes lenne intézményes formában gondoskodni az első lépésekről…

 

Fittler Katalin

  

***

100 ÉVE SZÜLETETT Lendvai Ernő. Komlós Katalin írása (lfze.hu) //  Ittzés Mihály: Lendvai Ernő győri éveire emlékezve (Muzsika, 1994/2.) // Kurtág György: Lendvai Ernő in memoriam (Facsimile, 1993. II. 13.); Még egy szó Lendvai Ernőhöz (Facsimile, Berlin, 1993. X.20-21.) (Magyar Zene 1994/1.) // Vitányi Iván: Kaposvár, 1925. február 6. – Budapest, 1993. január 31. (Muzsika 1993/3.) // Önéletrajz Lendvai Ernő hagyatékából (Muzsika, 1993/4.) // Lendvai Ernő: Aranymetszés? (Muzsika, 1981/2.) // Lendvai Ernő kötetei (Összeállította: Lendvai Tamás)

(Parlando 2024/1.)