Túl az élményeken: tájékozódó ismeretek és tanulságok

 

Az Orchesterakademie Salzburg koncertje a Mozartwoche keretében

 

 

A Festivalstadt és Mozartstadt életében egyaránt kitüntetett szerepe van a Mozart születésnapja köré szervezett, 1956 óta évenként megrendezett Mozartwochénak, amelynek időtartama meghaladja a tíz napot – ám ezért aligha reklamál bárki is. A rendezvénysorozat rangját mi sem fémjelzi jobban, mint hogy idén a „Legjobb fesztivál” különdíjjal értékelték az osztrák zenésszínházak megítélésekor. A fesztivál arculata időről-időre változik, a mindenkori intendatúra megannyi szempont figyelembevételével alakítja ki. Változó világunk kedvez a kísérletező, innovatív szellemnek, így az elmúlt évtizedek során életképes projektek sora valósult meg. Saját emlékeimből idézve, izgalmas volt az a „Mozart plusz” szemlélet, amely Mozart mellett egy-egy kortárs (20. századi) jelentős szerző műveire fókuszált.

 

Ehhez képest újdonságként robbant a jelenlegi intendáns, a sztártenor Rolando Villazón „ötlete”, amikor kizárólag Mozart-művekből állította össze a programot. Az energiabomba azonban állandóan működik, az ő tálalásában mottóként híresült el a „Mozart lebt!”, amely mindmáig zárómondata a mobiltelefonok kikapcsolására vonatkozó kétnyelvű figyelmeztetésnek. Az énekes, aki rádiós és televíziós személyiségként is rendkívüli népszerűségnek örvend, rendezőként, (könyv)íróként és karikaturistaként is produktív (hogy csak legismertebb tevékenységeit említsem), a frappáns címadásban is jeleskedik: az idei fesztivál mottója: „Destination Mozart”.

 

Amibe sok minden belefér – és valóban, minden tekintetben változatos az 51 (#1-#51) műsor, amelyekhez további, regisztrációt igénylő ingyenes kínálat is társul. Akik a hagyományos koncerttermi (klasszikus) programot kedvelik, s akik másfajta érdeklődési szféra felől érkeznek, egyaránt bőséges választékot találnak. És ami különösen fontos: lehetőség van „kalandozásokra”, akár a saját kulturális komfortzónától távoleső területekre is. De a hagyományos helyszíneken is lehetett új tapasztalatokat gyűjteni!

 

Az ifjúsági együttesek vezető karmestere a kolumbiai Alejandro Posada

 

A 2025. január 23-tól február 2-ig tartó élménybörze utolsó délutáni eseménye a zenei nevelés területe iránt érdeklődőknek kínált csemegét: a címében Mozart levél-idézetet tartalmazó hangverseny (fast „… nichts als Händel und Bach” )[1] keretében az Orchesterakademie Salzburg együttesei léptek fel a Mozarteum Nagytermében: a Mozart Kinder Orchester és a Junges Mozart Orchester (az előbbi tagjainak életkora 8 és 14 év közötti, az utóbbiban 15 és 21 év közöttiek játszanak, csak a fúvósok életkorában felső határa 26 év). A műsorfüzetben a közreműködőkről is olvashatunk, megemlítve az együttes kooperációs partnereit, a zenekar tagjainak a felsorolását követően pedig feltüntették a szólamok betanításáért felelős művésztanárok nevét is.

 

Korántsem csupán a magyar zeneoktatásban szorul háttérbe a zenekari muzsikusképzés, az utánpótlás-nevelés. A hangszeres oktatás elsősorban szólista-képzés, az együttmuzsikálás ízére a kamarazene-órák hivatottak ráébreszteni a növendékeket. Zenekari gyakorlat szerzésére világméretekben is kevés a lehetőség, habár számos zenekar biztosít (többnyire kurzus-szerűen) lehetőséget tehetséges fiataloknak a tapasztalt muzsikusokkal való együttes játékra. Kivételes helyzetben azok a zeneiskolák vannak, ahol a jelentős növendék-létszám lehetővé teszi együttes(ek) létrehozását, tehát a kislétszámú kamaracsoportokon túl ízelítőt kaphatnak a zenekari játék öröméből. (Két koncertélmény a közelmúltból: decemberben például a Galambos János Zeneiskola – tanárokból és növendékekből álló – zenekara adott nagysikerű karácsonyi hangversenyt Soroksáron a Táncsics Művelődési Házban, január 15-én pedig a Solti György Zeneiskola (nagylétszámú) hangszeres együttesei léptek fel a MOM Kulturális Központban.)

 

A salzburgi vállalkozás is arra a felelősségre emlékeztet, hogy a pályára való felkészítésnek szerves része a zenekari gyakorlat (éspedig rendszeresen, szervezett formában). Az pedig a Mozart-hét vezetőségének nyitott szemléletét dicséri, hogy a fiataloknak is biztosít fellépési lehetőséget a rangos rendezvénysorozat keretében.

 

Az ifjú muzsikusokat köszönti a közönség

 

Az ifjúsági együttesek vezető karmestere a kolumbiai Alejandro Posada (*1960), Latin-Amerika első olyan karmestere, aki vezető pozíciót tölt be hivatásos európai zenekaroknál. Karl Österreicher egykori növendéke elkötelezett pedagógus, aki Latin-Amerikában sokat tett a fiatal muzsikusok képzését és pályára segítését illetően. A mintegy órányi hangversenyműsort követő ráadás-számokban az általa alapított ifjúsági együttesek tagjai is közreműködtek, a korábban történeti zenét játszó fiatalokkal együtt muzsikálva, a „Mozart lebt!” mottóhoz társítva, hogy „Viva Latin-Amerika”.

 

A műsor nyitányaként a fúvósok szerepeltek, a B-dúr Fúvósszerenád (KV 361) átdolgozott verziójából három tétellel, befejezésül Mozart Salzburgban utolsóként komponált C-dúr szimfóniája (KV 338) csendült fel. Közben Händel G-dúr Concerto grossója csendült fel (az op. 6. sorozat nyitódarabja), majd Bachnak a c-moll kétcsembalós versenyművén alapuló kettősversenye (oboára, hegedűre, vonósokra és basso continuóra, BWV 1060). A már nemzetközi versenyeredményekkel rendelkező, fiatal szólisták közül ketten már az Orchesterakademie Salzburg tavalyi bemutatkozó koncertjén is szerepeltek (Juliana Gappmayr – hegedű, Veronika Löberbauer – gordonka), a többieknek ez volt az első találkozása a Mozart-hét közönségével (Anna Borovkova – hegedű, Johannes Rempp – oboa, Elisabeth Pihusch – hegedű). A moderátor is fiatal muzsikus volt, a 18 éves Pol Corti Martínez, aki a Mozart-szimfónia megszólaltatásában trombitásként vett részt.

 

Öröm volt látni és hallani a tehetséges fiatalokat, gyönyörködni a legkisebbekben, akik megható komolysággal, felelősségteljesen játszottak. Kihívás lehetett számukra ez a komplex feladat, de az erőpróba sikerét biztosította az az őszinte lelkesedés. A dirigens nemigen tett engedményeket a közreműködők korára-felkészültségére való tekintettel, és a játékosok felnőttek a kívánalmakhoz. Talán csak a Händel-mű zárótételében érződött, hogy problémát jelent a gyors tempóban az intenzív játék. Értelemszerűen a legnagyobb figyelem a saját-szólamra irányult – de a dialogizáló részleteknél nyilvánvalóan kiderült: a legkisebbek is érzik szólamuk helyét a tételek/művek egészében.

 

A kompozíciók – s főként a műsor – végén oldódott a figyelem, a felszabadult öröm légkörében érezhették munkájuk eredményességét. És remélhetőleg a szülők társaságában megjelenő legifjabb zenehallgatókat is megérintette a zene – és a zenélés, az együttmuzsikálás – varázsa.

 

Fittler Katalin

 

(A képek forrása: Mozartwoche-25_Orchesterakademie-Salzburg_c_Wolfgang-Lienbacher)

 

 



[1] Szinte „... semmi más, csak Händel és Bach”