Az
Editio Musica Budapest története[1]
A magyar állami Zeneműkiadó Vállalatot,
az Editio Musica Budapest
Zeneműkiadó jogelődjét 75 évvel ezelőtt, 1950.
július 1-jén egy törvényerejű rendelet hívta életre. A zeneműkiadásnak nagy
hagyománya volt Magyarországon. A legrégebbi cég, a
patinás Rózsavölgyi és Társa 175 éve, 1850-ben kezdte meg
működését; száz éven át a legjelentősebb hazai zeneműkiadó
volt, amely az évtizedek során gazdag és színes katalógust épített fel. A 20.
század elején Bartók és Kodály első
kiadója volt, és bár a két nagy zeneszerző az 1910-es évek után
műveik kedvezőbb külföldi terjesztésének reményében külföldi
kiadókhoz szerződött, a két világháború között a Rózsavölgyi maradt
számos kiváló magyar zeneszerző, többek között Dohnányi Ernő,
Weiner Leó és Lajtha László kiadója és műveinek terjesztője. A Waldbauer-Kerpely-Quartet (állnak) A 19. század végén új kottakiadó
cégek alakultak: 1889-ben a Rozsnyai Zeneműkiadó és
1893-ban a Bárd zeneműkiadó. A Rozsnyai kiadó
főként a zenepedagógiai művek és a zenei könyvek kiadásában
jeleskedett (Bartók világhírű Gyermekeknek c. sorozata is náluk jelent
meg először), a Bárd ugyanakkor a klasszikus és a népszerű
művek kiadását szorgalmazta. Az 1930-ban alakult Magyar Kórus és
a két háború között működő több más kiadó a kórusművek,
elsősorban az egyházi kórusok kiadására szakosodott. Ők adták ki
elsőként Bartók Női karait és Bárdos
Lajos legtöbb kórusművét. Az említett kiadókon kívül a két háború között
virágzó könnyűzenei cégek is alakultak (Nádor, Csárdás). Az 1948-1949-ben történt
kommunista hatalomátvétel súlyos társadalmi és gazdasági következményekkel
járt. Az egyik legelső és legnyilvánvalóbb változás a magánszektor
kiiktatása volt - az állam központi rendeletet adott ki a magánvállalatok
állami vállalatokká alakításáról. Az említett zeneműkiadókat ebben az
időben államosították. Önálló tevékenységük megszűnt, vagyonuk,
valamennyi szerződésük és kötelezettségük egyetlen állami céghez,
a Zeneműkiadó Vállalathoz került. Működésének első tizenöt
esztendejében a Zeneműkiadó Vállalat egyetlen feladata a hazai piac
ellátása volt. A gyorsan fejlődő nemzeti zeneoktatáshoz kínált
kottát, könyveket adott ki zenészeknek és zenekedvelőknek, és számos
kortárs magyar művet jelentetett meg. Az üzleti tevékenységet ebben az
időben szigorú szabályokhoz kötötték: a kiadói terveket az állam hagyta
jóvá és az állam finanszírozta. Mindazonáltal e tizenöt év hozama nem volt
rossz: megszületett az a zenepedagógiai kottakatalógus, amely a magyar
zeneoktatás alappillére lett, és ami hozzáférhetővé tette a külföldön is
elismert magyar zenepedagógusok kottáit, melyek később vitán felül
exportképesnek bizonyultak. Ugyanezekben az években, mivel nem léteztek
pénzügyi és terjesztési problémák, igen magas szintű
könyvszerkesztőségi tevékenység folyt a kiadóban. Színvonalas zenei
lexikonok, szakkönyvek és ismeretterjesztő könyvek jelenhettek meg. Az
irodalmi szerkesztőség munkája ezekben az években nagyban hozzájárult a magyar
zenetudomány megerősödéséhez. A zenei könyvkiadás virágkora a 70-es
években is folytatódott. Közben, a 60-as évek végén
Magyarországon megújultak a gazdasági irányítás elvei és módszerei. A
változás lényege az volt, hogy az állami tulajdonú vállalatokat gazdasági
függetlenségre kényszerítették. Az állami zeneműkiadó esetében világossá
vált, hogy a hazai piac egyedül nem lesz képes eltartani a vállalatot. Nagy
jelentőséget kapott a zeneművek exportja. A háború előtti kis
kiadók katalógusainak összevonása nagyon hasznosnak bizonyult. A tapasztalt
zenetanároknak, a magas színvonalú grafikának és végül, de nem utolsó sorban
a külföldön élő és működő magyar zenepedagógusoknak
köszönhetően az 1950 után megjelent új pedagógiai kiadványok külföldön
is elismerést arattak. Ekkor az állami kiadó, külföldi szerződéseinek
könnyebb kezelése érdekében nevét Editio Musica Budapestre (EMB) változtatta. Az EMB-nek 1971 és 2003 között otthont adó irodaház A 70-es és 80-as években az Editio Musica Budapest az
úgynevezett szocialista piacon belül vezető pozíciót szerzett, annak
ellenére, hogy évszázados hagyományokkal rendelkező vállalatokkal,
például a lipcsei Peters kiadóval kellett
versenyeznie, amely egyébként szintén állami ellenőrzés alatt állt.
Ugyanebben az időben a Vállalat a nyugati piac számára is fontossá vált
és jelentős külföldi szerződéseket kötött. A zenei könyvkiadás
magas színvonala töretlen maradt és csaknem változatlan intenzitással
folytatódott, bár a kottakiadás nagyobb szerepet kapott. Ennek a mintegy húsz évnek
köszönhetően az 1989-1990-ben bekövetkezett nagy szociális, politikai és
gazdasági változások nem érték felkészületlenül a kiadót, amely képes volt
viszonylag zökkenőmentesen alkalmazkodni a szabadpiaci feltételekhez. A
kilencvenes évek elején bekövetkező válság és a drasztikus változások (a
szocialista piac összeomlása és elvesztése, a gyorsuló infláció, a hazai
cégek eladósodása, a pénzforrások teljes megszűnésestb.) nem rendítették
meg a cég gazdasági egyensúlyát. Amíg az általános tananyag kiadásában nagy
szükség volt az állami beavatkozásra, a zenetanítást szolgáló kottakiadás
menete változatlan maradt, külső korrekció nem történt, és az árak végül
megállapodtak egy elfogadható szinten. A korábban megkötött nyugati szerződések
garantálták a folyamatosságot, sőt az export is nőtt. A
stabilitásért azonban nagy árat kellett fizetni: drasztikusan csökkent a
könyvkiadás és a kortárs magyar művek kiadása. A már említett feltételeknek
köszönhetően, amikor a kormány megkezdte az állami vállalatok
privatizációját a kilencvenes évek elején, sok nyugati befektető
érdeklődött az Editio Musica
Budapest iránt. A cég privatizációja 1994-ben történt meg, amikor az olasz Casa Ricordi kiadó többségi
tulajdonészt vásárolt. Később a Ricordi és az
EMB is a német Bertelsmann Csoport kezébe került,
és így a kiadó a Bertelsmann zenei részlegének (Bertelsmann Music Group - BMG) része lett. Az EMB standja a Frankfurti Zenei Vásáron A 90-es és a 2000-es években a
kiadó rendszeresen részt vett a Frankfurti Nemzetközi Zenei Vásáron, majd a Shanghai-i Nemzetközi Zenei Vásáron. Tovább
bővítette külföldi vevőkörét és még szorosabban bekapcsolódott a
szakma nemzetközi vérkeringésébe. 2006-ban a Bertelsmann
eladta zeneműkiadói részlegét a Universal
Music Groupnak, így az EMB a Universal Music
Publishing Group (UMPG) tagja lett. A kiadó neve ebben az
időszakban Universal Music Publishing Editio Musica Budapestre
(UMPEMB) változott, és ettől kezdve saját katalógusának terjesztése
mellett képviseli Magyarországon a Universal Music
Group teljes popzenei katalógusát, valamint alkiadóként a klasszikus kiadói
csoport (Durand-Salabert-Eschig, Casa Ricordi, Ricordi Berlin, Ricordi London,
Ricordi New York, Decca
Publishing) repertoárját is. A kétezres évek elejétől
kezdve a cég kottaterjesztőként is fontos szereplő lett a régióban.
Nagykereskedőként mintegy száz külföldi és belföldi kiadó kottáit
forgalmazza itthon és a környező országokban. Webboltjába a világ minden
tájáról érkeznek rendelések. 2017. szeptemberében a Universal Music Publishing Group két jogutód társaságot
hozott létre a vállalatból. A jogvédett XX. századi és a
kortárs zenei művek az addigi nevén tovább működő Universal
Music Publishing Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft (UMPEMB) kezelésében maradtak. Ez a cég
foglalkozik továbbra is a kölcsönanyag üzletággal és a jogkezeléssel. Az újonnan, de jogutódként és a
cég hajdani nevén létrejött, 100%-ban magyar tulajdonú Editio Musica
Budapest Zeneműkiadó Kft-hez (EMBZ)
került a több ezer zenepedagógiai kiadvány, valamint a Liszt és Bartók
összkiadások megjelentetése. Az EMBZ feladata lett a UMPEMB
kottáinak gyártása és terjesztése, és emellett önálló
zeneműkiadóként folytatta a jogutódként átvett katalógus gondozását és
bővítését. 2021-ben elindította a kiadványok digitális kiadását
a Digikotta elnevezésű weboldalon, ezzel új
korszakot nyitva a kottakiadványok terjesztésében. Az Editio
Musica Budapest nevet tehát két jogutód cég viszi
tovább, melyek egymást kiegészítve, egymással együttműködve folytatják a
sok évtizedes tradíciót. |