ELHUNYT KOSTYÁL KÁLMÁN

 

(1943-2025)

 

 

Budapesten született 1943. január 2-án. Tanulmányait 1961 és 1967 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hegedűművésztanári szakán, Simor András, Kovács Dénes és Ney Tibor növendékeként végezte. 1962-ben részt vett a Liszt Ferenc Kamarazenekar megalapításában, a zenekarnak szólamvezetőként 2004-ig volt tagja (1976-tól főállásban). 1964 és 1971 között a Postás Szimfonikus Zenekar koncertmestere, 1971-től 1974-ig az Állami Hangversenyzenekar tagja. 1999-től a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében tanított, 2001-től a Győri Egyetemen is tanított.

 

A Liszt Ferenc Kamarazenekarral 56 államban koncertezett, 300 hanglemez- és filmfelvételt készített (részben szólistaként is) a Hungaroton, a CBS, a Sony, az Erato, a Teldec, a Denon és más cégek részére. A Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjaként Bartók–Pásztory-díjat kapott.

 

Zempléner Musik Festival 2002 Kammerkonzert mit Kálmán Kostyál und Gabriella Brezóczki (1:07:57)

 

Műsor:

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) A-dúr szonáta, op. 47 „Kreutzer

 

César Franck (1822 – 1890): A-dúr szonáta hegedűre és zongorára

 

℗ 1986 HUNGAROTON RECORDS LTD.

I.Concerto in D minor for Two Violins and Strings BWV 1043: I. Vivace (3:49

II.Concerto in G minor for Violin and Strings BWV 1056: II. Largo (3:18)

III.Concerto in A minor for Violin and Strings BWV 1041: I. (Allegro) (4:00)

III. Concerto in A minor for Violin and Strings BWV 1041: II. Andante (6:42)

 

 

 

Búcsúzunk...

Elhunyt Kostyál Kálmán hegedűművész, zenekarunk szólamvezetője, a megalapítástól több mint 40 éven át. Szerteágazó művészi és pedagógusi tevékenysége örök nyomott hagy több zenészgeneráció emlékezetében. Annak ellenére, hogy súlyos betegsége évek óta elszakította a pályától, szakmai tudása és zene iránti végtelen szeretete és alázata sokak számára jelent mind a mai napig példát. Együttesünkkel bejárta a világot, 56 országban koncertezett, játékát 300 hanglemez és film őrzi. Nyugodjék békében!

 

Liszt Ferenc Kamarazenekar

 

Életének 83. évében elhunyt Kostyál Kálmán Bartók-Pásztory-díjas hegedűművész, a Liszt Ferenc Kamarazenekar alapítótagja.

A művész Budapesten született 1943. január 2-án. Tanulmányait 1961 és 1967 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hegedűművész-tanári szakán, Simor András, Kovács Dénes és Ney Tibor növendékeként végezte. 1964-től 1971-ig a Postás Szimfonikus Zenekar koncertmestere, majd 1974-ig az Állami Hangversenyzenekar tagja. 1999-től a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetének tanára, 2001-től a Győri Egyetem oktatója volt.

A Liszt Ferenc Kamarazenekarral, melynek 2004-ig szólamvezetője volt, 56 államban koncertezett, 300 hanglemez- és filmfelvételt készített (részben szólistaként is) a Hungaroton, a CBS, a Sony, az Erato, a Teldec, a Denon és más cégek részére. Emlékét őrizzük.

 

Óbudai Társaskör

 

KOSTYÁL KÁLMÁN

 

Hosszú idő eltelte után végre megrendezésre került a

XIV. ORSZÁGOS KAMARAZENEKARI FESZTIVÁL

Kőszegen 2006. május 26-28. között[1]

 

Amit egy egész szakma ilyen nagyon vár, az nem is sikerülhet rosszul, ha mindenki kiteszi szívét, lelkét, annak csak öröm lehet az eredménye. Öröm a résztvevőnek, öröm a rendezőnek és természetesen öröm a zsűrinek. Ezen utóbbi elnökeként osztom meg gondolataimat az olvasóval.

     Egy ilyen fesztivál a zeneszeretet ünnepe. Nem elsősorban a felajánlott díjak a serkentőek, sokkal fontosabb az együttlét, a megmutatás, az élvezet, a „nézzétek mi ezt is tudjuk” hozzáállás. A sok áldozatvállalással született eredmény, aminek legfőbb értelme sok-sok kicsi korlát szisztematikus legyőzése után az együttmuzsikálás élményének katarzisa, amiért megküzdött mindenki egyénileg és közösen is. Madáchi értelemben, a „küzdés maga”.

     Akik tehát eljöttek, azért vállaltak (egyes esetekben anyagi) áldozatot, hogy örömben legyen részük. Ilyen értelemben könnyű dolga volt a zsűrinek, mert minden hiányosság, hiba-megjelölés után oda lehetett tenni egy plusz félmondatot: (az említett problémák ellenére), a mutatott teljesítmény minden esetben örömet okozott nekünk.

     Ennek figyelembevételével ajánlom olvasóimnak a részletes értékeléseket.

     A Kamarazenekari Fesztivál nyitóegyütteseként játszó KŐSZEGI VONÓSOK (művészeti vezető: Ágotha Zoltán, hangversenymester Scheer Bernadett) talán nem a leghálásabb feladatot vállalták. Az opus írásakor már a 100. életévéhez közeledő Takács Jenő által a Zenekar számára írt Kőszegi percek című darab talán túlságosan is könnyed hangvétele nyilván befolyásolta az előadókat is, mert nem tudták felvenni azt a komoly, fegyelmezett játékmódot, ami a Händel op.6. no.9. concerto grosso előadására jellemző volt. Külön öröm volt hallani a legkülönbözőbb korosztályok játékának összecsiszoltságát, ezen belül a legfiatalabbak részére biztosított (és jól megoldott) szólista feladatokat. Ha sikerül megoldani a Zenekar további jóvezetését, még sok örömet fognak okozni az Händel általuk is kinevelt közönségüknek.

     A SZEKSZÁRDI KAMARAZENEKAR Földesi Lajos vezetésével mindhárom bemutatott darabjában egyenletes, magas színvonalat produkált, így megjegyzéseink a dicséret feltétlen fenntartásával értendők. Telemann A-dúr koncertszvitjében feltűnően sok spiccato-játékmód került alkalmazásra, ilyet az adott korban még nem használtak. Maros Rudolf Quartettino-ja újra megerősítette azt a tapasztalatot, hogy a 6/8 előadása az egyik legnehezebb ritmusképlet az előadók számára. Vivaldi A-dúr concertója pedig a kiváló összjátékon belül elbírt volna talán egy kicsivel több lélegzetvételt. Mindezek mellett a koncertmester vezetésével mindentag részéről igényes, odafigyelő, egymást is segítő, élvezetes muzsikálást hallottunk.

     Az ARCO KAMARAZENEKAR (művészeti vezető: Victor András és Szabó Tamás) műsorválasztása sajnos nem illett a Fesztivál programjába, túlságosan elcsúsztak az arányok a szólista-produkció felé. Haydn C-dúr gordonkaversenye a Zenekar tagja, Bereczky Sámuel előadásában hangversenyélményt jelentett, bár (szemben a darab alig 40 éves előadási gyakorlatával) kicsit sok, tradicionálisnak tetsző effektust alkalmazott, amelyből kevesebb sokkal többet érne. Sajnos ezt több alkalommal is rákényszerítette a Zenekarra, melynek tagjai (lévén szinte csak amatőrök) nagy odaadással, figyelemmel

(néha önfeláldozással is) igyekeztek követni őt. Felhívnánk tehát Bereczky Sámuel figyelmét, hogy kétségkívül meglevő hangszeres zenei és technikai kvalitásai mellett forduljon alázattal a klasszikus zene előadási követelményei felé is. Victor Máté 3 tánc című darabja valószínűleg még nem teljesen megoldott (de egyáltalán nem reménytelen) feladatot jelentett a Zenekarnak, akiket csak dicsérni lehet ügyszeretetükért, karmester nélküli produkciójuk vállalásáért. Hiányoltuk viszont a 3 tánc karakter címét, ami a közérthetőséget jelentős mértékben emelte volna

     A BUDAPEST-HEGYVIDÉKI KAMARAZENEKAR (művészeti vezető, karmester: Gémesi Géza) szereplése élesen megmutatta, hogy mekkora a különbség karmesterrel, illetve nélküle játszani. A feladatok különbözősége, illetve annak értelmezése mutatja a kérdés lényegét, mennyire lehetek önálló akkor, ha van egy központi akarat is. Ebben az esetben végletes volt a különbség, amit érdemes volna egymás felé közelíteni. Händel ор. б.по. 4 а-moll concerto grosso-ja ha nem is tökéletesen, de azért szépen kidolgozva, a szólisták részéről egységesen, egymásra is figyelve – hangzott el. Sári József Mandelájában vezényelt Gémesi Géza már egy kicsit katonásabbnak tetszett a játékmód az előzőekhez képest.

     A Gémesi Géza által vonósokra átírt Liszt-arcképcsarnok darabjai már igazi nagyzenekari hangzásigényt követelnek, ahol viszont szükség lenne az előadásmódok nagyfokú technikai egységesítésére, az erők ügyes beosztására is. A konzultációkon mutatott, erre megnyilvánuló igény mindenképpen megnyugtató jövőképet ígér ennek az egyébként jellemzően amatőr tagságú együttesnek.

     A JÓKAI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT KAMARAZENEKARA, PÁPA (vezető: Bódi László, koncertmester: Nagy Tibor) iskolapéldája a nem professzionális kamarazenekarok tagságának klasszikus felállására: nem zenekari, de főállású zenészek (rendszerint tanárok), ezek növendékei, valamint a már régebben végzett, amatőr szinten tovább muzsikáló más foglalkozású zeneszeretők. Ez a heterogén egyéni felkészültség homogén közösségi munkát igényel, annak minden (különösen idő) faktorával együtt, mely feltételek teljesülése próbaköve minden ilyen típusú együttesnek külön vigyázni kell a közösségi odafigyelés azonos mértékére, a zene által nyújtott élmény visszatükröződésére -ez nem azonos az éppen adott technikai feladat megoldásának színvonalával. Bár ki kell emelnünk a II. hegedű szólamvezetőjének minden szempontból példamutató teljesítményét, az előbb említett szempontok érvényesülése még további munkát igényel. Esetenként a helyes műsorválasztás is sokat segíthet. Haydn No. 27-es un. „Bruckhenthal” szimfóniája valószínűleg túl nehéz feladat volt még az együttesnek, pl. a III. tétel indulása minden ismétléskor problémát jelentett, de nem volt teljes a szinkron a fúvós-vonós részek között sem.

     Baráz Ádám ősbemutatóként elhangzott „Alkony a falu felett” c. vonószenekari kompozíciója a zenei kezdések továbbra is fellelhető problémája ellenére (talán az alkalom adta felelősségérzet miatt is) meggyőzően sikerült, ezenkívül lehetőséget adott Nagy Tibornak illúziókeltő hegedűszólója megmutatására.

     A SZARVASI KAMARAZENEKAR (művészeti vezető: Vas István, karmester: Pechan Zoltán) műsorából Gluck G-dúr szimfóniája hallatán az irányában és karakterében különböző vonások felvetették azt a kérdést, volt-e elegendő próbaidő erre a darabra? Annál is inkább, mert a következő Telemann D-dúr concerto nagyságrendekkel összefogottabb, egységesebb volt, nem kis részben köszönhetően az egész kiváló teljesítményt nyújtó szólista Regős Imre játékának. Itt még arra is szép példákat találtunk amikor a szólista alkalmazkodott a Zenekarhoz. Bihari kesergője (Bloch József átiratában) sajnos nem volt eléggé karakteres kesergő, egyébként is magyarázatra szorulna a „Primitális” jelző értelmezése. Zempléni László Románc és dobbantás c. műve érezhetően felvillanyozó hatást tett a Zenekar tagjaira. Reméljük a szokatlan hangszerelés nem szab gátat az opus további előadásainak.

     A LAVOTTA JÁNOS KAMARAZENEKAR (művészeti vezető: Dombóvári János, karmester: Gergely Péter Pál) szereplése felvetette a kamara szó értelmezésének különbözőségeit. A műsorválasztás végig karmester-orientált játékmódot követelt (egy kicsit hosszú is volt), így hiányolták a tagság részéről induló zenei impulzusokat, amit a kvalifikált zenészek magas létszáma egyébként indokolt volna. Bartók 10 magyar népdalából (Weiner Leó átiratában) 4 hangzott el, Farkas Ferenc pedig ennek a Zenekarnak komponálta Lavotta szvitjét. A nagy létszámú zenekar egyenletes színvonalon, egy-egy Lavotta tételt kifejezetten élvezetesen adott elő. Számunkra igazi mérce a nagy sajnálatunkra elmaradt Piccola musica di concerto előadása lett volna. Helyette Mozart Titusának nyitánya már abszolút nagyzenekart igényelt, ami jelentős közönségsikert eredményezett, de felvetette az egész Fesztivál felfelé bővülésének kétséges kérdését is.

     A PÉCSI VONÓSOK (karmester: Győri Kornél, koncertmester: Horvát Ferenc) többségében amatőr muzsikusokból álló együttese a bécsi klasszikusoktól a XIX., majd a XX. századi romantikán át a mai magyar zenéből válogatta  bár kicsit hosszú, de igényes  műsorát. Rögtön meg kell jegyezni, hogy ezeknek az igényeknek nem minden esetben sikerült megfelelni, de helyenként remény látszott arra, hogy a most még megoldatlan részek is javulhatnak.

     A műsort indító két Mozart szonáta közül az első (F-dúr 145) előadása nagyon sok szépet ígért, amíg a második (B-dúr 212) túl nehéznek bizonyult mind egyéni, mind csapat technikailag. Respighi Antik táncok és Áriák-jából viszont az Italiana „nem érkezett a csizma irányából” és az Ária hatott lényegesen meggyőzőbbnek. Grieg Lírikus darabjaiból a Népdal, a Keringő és a Matrózdal hangzott el: az eredetileg igen karakteres különbségek mintha teljesen elmosódtak volna, éppen csak az irányok jelzésére jutott energia. Kocsár Miklós Szvitje már többször megmozgatta az Együttes tagjainak fantáziáját, ami nem egyszer átsegítette őket a technikai problémákon és a kétségkívül itt már jelentkező fáradtságon is. A Zenekar ügyszeretetének ez a világos bizonyítéka mondatja velünk: fogunk még máskor is találkozni, és ezt kívánjuk is.

     Végezetül meg kell köszönnünk a Rendezvény támogatói, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma Közművelődési Főosztálya, a Nemzeti Kulturális Alap Közművelődési és Zenei Szakmai Kollégiuma, Magyar Művelődési Intézet, Vas Megye Önkormányzata, a KÓTA mellett a rendező KŐSZEG VÁROS szinte minden apró részletre kiterjedő, önzetlen, szeretetteli munkáját, amely a nyitóhangversenyre meghívott szombathelyi Camerata Pro Musica Zenekartól az esténkénti fesztiválklubokon át a Gálahangverseny díjkiosztásáig tökéletesen működött.

     Minden jövőbeli résztvevőnek, minden jövőbeli zsűrinek azt kívánjuk, hogy Kőszeg városa a jövőben is ugyanilyen sikeres Országos Kamarazenekari Fesztiválokat rendezzen.

Devich Sándor, Devich János és a maga nevében a zsűrielnök: Kostyál Kálmán

ÉLETKÉPEK

Kostyál Kálmán

 

A Miskolci Egyetem Ünnepi Szenátusi Ülésén 2021. szeptember 3-án a Bartók Béla Zeneművészeti Kar oktatójaként Signum Aureum Universitatis elismerésben részesült a kép jobb oldalán álló Kostyál Kálmán

Rolla János és Kostyál Kálmán, a Liszt Ferenc Kamarazenekar legendás koncertmestere és szólamvezetője. (2023. X.1., Óbudai Társaskör)



[1] Parlando 2006/5.