Beethoven-útravaló Esz-dúrban
a Warner Classics új felvétele
Piano Concerto No. 5 in E-Flat Major, Op. 73 "Emperor":
I. Allegro (21:18)
Piano Concerto No. 5 in E-Flat Major, Op. 73 "Emperor": II. Adagio un poco moto (8:28)
Piano Concerto No. 5 in E-Flat Major, Op. 73 "Emperor": III. Rondo. Allegro ma non troppo (10:45)
Quintet for Piano and Winds in E-Flat Major, Op. 16: II. Andante cantabile (8:16)
Quintet for
Piano and Winds in E-Flat
Major, Op. 16: III. Rondo. Allegro ma non troppo (6:16)
A címlapfotón a szólista
Elisabeth Leonskaja vonzza a tekintetet, a háttérben
felismerhető a dirigens Michael Schřnwandt, az Orchestre Français des Jeunes élén. A dán karmester
negyedik (egyben utolsó) évében készült a felvétel, amikor az 1982-ben
alapított együttest, a Franciaország Nemzeti Ifjúsági Zenekarát vezette. A
zenekar összetétele időről-időre változik, a tagok életkora 16
és 25 év között van. Nyaranta kerül sor intenzív együttmuzsikálásra,
és télen ismét találkozik vezetőjével az együttes. A felvétel
kísérőszövegéből megtudjuk: franciaországi működése során
(vendégszerepléseken túl legutóbb 2015-től 2023-ig Montpellier-ben
a Nemzeti Opera és egyben a Nemzeti Zenekar vezető karmestere volt) számos
zenekari játékos említette neki, hogy annakidején az OFJ tagjai közé tartozott.
Kiderült az is, hogy Leonskaja volt e felvétel
„ötletgazdája”. 2024 nyarán, a próbák (és koncert) során elégedett volt
fiatal muzsikuspartnereivel, és mivel decemberre tervben volt az Esz-dúr zongoraverseny ismételt előadása Dijonban, úgy gondolta: a dijoni
Opera auditóriuma egyúttal a hangfelvétel készítéshez is ideális helyszín.
Ehhez a produkcióhoz egy azonos hangnemű kamaraművet társítottak, a
fiatalkori Esz-dúr zongoraötös felvételére 2025
januárjában került sor, a párizsi Salle Colonne-ban. Leonskaja utóbbi
felvételei rendre a Warner Classics diszkográfiáját gazdagítják (e kiadóval 1994-re
vezethető vissza a kapcsolata).
Beethoven Esz-dúr zongoraversenyének diszkográfiája
szinte áttekinthetetlenül gazdag; az új felvételért tehát feltétlenül köszönet
illeti a kiadót, annál is inkább, mivel a nyilvánvalóan nagy érdeklődést
kiváltó szólista mellett kordokumentumként ifjúsági együttes produkcióját
rögzíti. Ami korántsem csupán emlék a közreműködőknek, valamint
azoknak, akik hallották produkciójukat – egyszersmind követendő példa is!
Már az is öröm, ha koncertfelvétel kerül megörökítésre – de sokkal értékesebb,
ha a koncerten már vizsgázott interpretációt stúdiófelvétel-igényű
rögzítés követi.
Az élmény multiplikálódik ezáltal – és zenei (mondhatni, szakmai)
inspiráció forrása lesz. Ugyanakkor szép példája annak, hogy a neves szólista
az átörökített tudáson-tapasztalaton túl, ezzel a gesztussal az előadói
felelősségre is utal.
Az Esz-dúr
zongoraverseny: komoly erőpróba, egyszersmind értékteremtő kihívás.
Ezt a felvételt hallgatva biztosak lehetünk abban, hogy valamennyi
résztvevő „felülmúlta önmagát”. A zenei kidolgozottság érezhetően nem
csupán a lelkiismeretes betanító munka eredménye, hanem abban jelentős
része van az előadói felelősségnek is. A zenekari szólisták
remekelnek, s a hangzás arányosságában része van a játékosok
egymásra-figyelésének. Annak, hogy alapvető magatartásformaként élik meg
szólamuk elhelyezését a születő hangzás-egészben.
Leonskaja partnerének lenni:
megtisztelő feladat, akár egy rövid motívum erejéig is. És a szólista
jelenléte olyan minőségigényt galvanizál, ami voltaképp megkönnyíti a
dirigens feladatát is.
A Zongoraötösben Leonskajához a zenekar négy játékosa társult: Cécile Colinet (oboa), Sacha Hannecart Ségal (klarinét), Arsčne Brucker (fagott) és Camille Vauchez (kürt). A
felvételt hallgatva értetlenül csodálkozunk: miért nem hallható gyakrabban
hangversenyeken is ez a remek kompozíció. Amelyet fiatalkorinak szokás nevezni
(bemutatója idején 27 éves a szerző) – talán ezért is esik némiképp kívül
a potenciális előadók érdeklődési körén, miközben az V.
zongoraverseny „mindösszesen” 12 évvel későbbi. Nyilvánvaló, hogy a
felvétel az „Emperor” versenyművel
kezdődik. Ezáltal viszont némiképp mostoha helyzetbe kerül a kvintett,
mivel a korong végighallgatása során még alig
csengett le a monumentális versenymű hatása, amikor folytatódik a hallgatnivaló. Érdemes tehát külön-külön is figyelmet
szentelni a két műsorszámnak!
Beethoven heroikus
hangneme ezúttal olyan interpretációban szólítja meg az érdeklődőket,
amely nem nélkülözi a közvetlenség érzetét. Nekem, nekünk közvetítik a
hangszeresek Beethoven érzésekben gazdag muzsikáját, ráadásul oly módon, hogy a
figyelem aktivitása által nemcsak érzékeinkre hatnak, hanem egyúttal
intellektuális örömet is okoznak a forma követhetőségével, a hangnemi
történésekkel. A figyelmes hallgató azon veheti észre magát, hogy hirtelen
többet tud („ért”) Beethoven zenéjéből, mint korábban…
Fittler Katalin
(Warner Classics 5021732723536)