LEGÁNÿ DEZSŐ

 

A RÉGI ZENEAKADÉMIA[1]

 

A Zeneakadémia a Liszt Ferenc téren (Fotó: Juharos Róbert/pestbuda.hu)

 

Miért sorolhatja a 20. század Magyarországa világhírű művészeinek sorába Bartókot, Kodályt, Dohnányit? Mert még mielőtt kibontották szárnyukat a Bécs zenei vonzáskörébe eső Pozsonyban, Nagyszombatban, ahol fiatal korukat élték, s ahonnan a korábbi szellemi áramlatok Bécsbe sodorták volna ki őket, az 1875-ben megnyílt Zeneakadémia már mágnesként vonzott mindenkit Budapestre, aki egyszerre érezte magát tehetségesnek és magyarnak. Szerencsésebb kor gyermekei voltak, mint Liszt, akinek előbb el kellett Magyarországtól szakadnia, hogy világhírnévvel találhasson haza, vagy mint Erkel, aki sohasem szakadt el, ezért be kellett érnie azzal, hogy nagyságát csak szülőhazájában ismerjék el.           

 

A Zeneakadémia nem máról holnapra született meg, létrejötte egy folyamatnak volt szerves része. Az 1867-es kiegyezés után sürgetővé vált az az igény, hogy megszervezzék az országos hatáskörű felsőfokú tanintézeteket. Ennek a törekvésnek kezdete szerencsés időkre esett, ilyen célokra egyre bőségesebb anyagi források nyíltak meg. A nagyon kedvező időjárási körülmények nyomán éveken át rekordtermést takarítottak be az országban, s az Európa nyugati részét sújtó sorozatos időjárási viszontagságok, a mezőgazdaság sanyarú eredményei következtében Magyarország terményei itt kitűnő piacra leltek. E gazdaságilag pezsgő években az országgyűlés pénzügyi bizottsága, melynek Erkel barátja, Csengery Antal volt a vezéralakja, határozatilag kimondta a Zeneakadémia felállítását, s a jelen volt Andrássy Gyula miniszterelnök megígérte a bizottságnak, hogy személyesen fogja kérni Lisztet: maradjon Magyarországon. Andrássy már egy hét múlva meglátogatta az idős mestert, s amire Liszt életében nem volt példa: egy miniszterelnök tolmácsolta neki az ország kérését. Lisztre mélyen hatott e páratlan ragaszkodás. Másnap, köszönetül, Deák Ferencnél vizitelt. Andrássy nem érte be ennyivel: felterjesztésére fél év múlva Lisztet kinevezték magyar királyi tanácsossá.

 

Minden ország törvényhozása lassan őrlő malom. A végjátszmára 1873 februárjában került sor, amikor Apponyi Albert első, nagy képviselőházi beszédének és Deák Ferenc pártoló felszólalásának hatására csaknem egyhangúlag megszavazta az országgyűlés a Zeneakadémia költségeit. Liszt, Erkel és társaik akkor egy huszonöt tanárral és minden tanszékkel megnyíló, nagyszabású Zeneakadémia tervezetét dolgozták ki és fogadták el. Azonban szinte még meg sem száradt a tinta a tervezeten, amikor az egész Európán végigszántó gazdasági válság, a bécsi tőzsdepánik, a pénzügyi spekulánsok üzelmei és az éveken át tartó katasztrofális időjárás hirtelen alapjáig megrendítették Magyarország anyagi helyzetét. Csak mintegy hét év múlva tudott az ország ziláltságából kilábolni.

 

https://pestbuda.hu/gallery/2020_11/zeneakad%C3%A9mia2.jpg

A Hal tér (ma Budapest V., Március 15. tér) 1900-ban

(Fotó: Fortepan / Képszám: 82466)

 

E mélyponton, 1875 novemberében nyílt meg a Zeneakadémia a Hal tér egyik bérházában, amelyikben Lisztnek lakást is biztosítottak. Hol volt már a huszonöt tanár és a számos tanszék káprázata! A tanári kar mindössze négy főből állt, közülük Erkel egyúttal igazgató, Liszt pedig az intézmény elnöke lett. A sivár anyagiak láttán Liszt maga korlátozta bölcsen a Zeneakadémiát a minimális és az ország zenei fejlődése szempontjából legfontosabb tanszékekre, hogy a magyarországi felsőfokú zenei oktatásnak legalább a csíráját átmentse a jövő számára. Harmincnyolc növendékkel kezdték a működést, és négy év múlva, 1879-ben nyolcvannyolc növendékkel költöztek át a Vörösmarty utca és Sugár (Andrássy)út sarkán most is magasló, Zeneakadémiának méltóbb épületbe.

 

Az Andrássy úti palotában működött 1879-től a Zeneakadémia

(Forrás: Vasárnapi Újság,1907. május 12.)

 

Ott, az első emeleten rendezték be nagy gonddal és igen szépen Liszt utolsó budapesti otthonát. Ideális fekvésű volt ez a lakás. Nemcsak azért, mert Budapest legreprezentatívabb útjára nyílt. Liszt, ha nem utazással, a dobogón, zongorájánál vagy íróasztalánál töltötte napjait, akkor olvasott, a szellemes, nagy társalgó emberek közé és hangversenyekre járt, meg tárlatokra, mert minden európai zeneszerző között ő volt a képzőművészetek legnagyobb csodálója. A régi Zeneakadémia tőszomszédságában állt a Műcsarnok (napjainkban Bábszínház), és közvetlenül mellette, a ma is fennálló épületében, már akkor működött a Képzőművészeti Főiskola. Nem is lehetett volna akkor Budapesten művészibb környezetben helyezni el a Zeneakadémiát és abban Liszt lakását. A hallgatag és magányosságra hajló Erkel, a vérbeli operaszerző és karmester, egy időre szintén a Sugár úti Zeneakadémián találta meg a legmegfelelőbb otthont, Liszt fölött, a második emeleten. (Később a növendékek létszáma megnövekedett, és több tanteremre is volt szükség, így élete utolsó 10 évére át kellett költöznie a közeli Király utcába.) A Zeneakadémián közel élt Pest különböző részein lakó fiaihoz, és az épület elhagyása nélkül láthatta el a rá háruló, irgalmatlanul sok zongoratanítást. Amellett onnan nem volt körülményes eljárnia operaelőadásokra és a pesti sakk-körbe sem, melynek akkor, mint az ország egyik legjobb sakkozója, hosszú évekig elnöke volt. Az új épületbe költözés egybeesett az ország fokozatos anyagi talpra állásával. Ez lehetővé tette a Zeneakadémiaműködésének bővítését. A kezdeti zeneszerzés és zongora tanszékhez még Liszt életében orgona-, ének-, hegedű-, gordonka-tanszakot szerveztek, intenzíven folyt a karének-tanítás, s a zeneszerző-növendékek zenekari műveit évzáráskor a Filharmonikusok zenekara adta elő; ők kísérték a legjobb szólisták évzáró fellépését is. A fellendülés 1875-től Liszt 1886-ban bekövetkezett haláláig folyamatos volt. A tanári kar ezalatt négyről tizenhárom főre gyarapodott. Többségük magyarországi születésű volt, viszont Volkmann, Koessler, Passy-Cornet németországi, Popper prágai. A tanári kar vallási megoszlása sem váltott ki semmiféle ellentétet: Liszt, Erkel Ferenc és annak Gyula fia katolikus volt, Ábrányi református, Gobbi és Popper zsidó, az aradi születésű Nikolits görögkeleti (de egyúttal nem a pesti szerb, hanem haláláig a román egyházközség kántora). A képhez tartozik még, hogy a Liszt legszűkebb budapesti köréhez tartozó és halála után a Zeneakadémia elnöki tisztét 22 éven át betöltő Mihalovich horvát családból származott. Ugyanilyen nyitott volt a Zeneakadémia növendékek tekintetében is, ha középfokú zenei ismereteket megszerezve a felvételi vizsgákon is megfeleltek. Liszt életében több mint 130 zongoraművész, zeneszerző, orgonista, énekes nyert diplomát, s közülük nem egynek a pályája magasba ívelt. Lisztnek 51 magyar és 25 külföldi növendéke volt a Zeneakadémián. Maga választotta ki őket a legjobbak közül, s a magyarok közt közel negyvenet Erkel fejlesztett fel a Liszt által megkívánt mértékig.

 

A külföldiek némelyike messzi földről jött Liszthez, Oroszországtól Svájcig és Hollandiáig, többségük pedig német nyelvterületről. Egy csoportban foglalkozott velük a lakásával szomszédos hangversenyteremben, hetenként háromszor, alkalmanként 2-3 órán át, hogy a legkülönfélébb művekben hallhassák egymást, Liszt észrevételeit, sőt gyakran közbeavatkozó játékát is. Mindenkit ingyen tanított, mint évtizedek óta bárhol Európában, és zeneakadémiai tevékenységéért egyetlen járandóságként csupán a lakást fogadta el. S midőn egy bürokrata olyan rendelkezést bocsátott ki, hogy a Liszt által önszántából vállalt, de a Zeneakadémiára be nem iratkozott vagy azt már elvégzett hazai és külföldi tanítványai a Liszttől ingyen az államkasszába, azonnal áthelyezte óráit a zeneakadémiai hangversenyteremből a lakásába. Ott tanított tovább, azért is ingyen. Betegen sem hagyott el órát, sőt, őt közelről érintő, lesújtó halálhír vételekor sem Áldozatos munkájára a koronát az évenként megismétlődő visszatérése Budapestre tette fel. Sokszor kemény télben utazott, majd mindig a derűs Olaszországból, hogy a koncertévad idején, tanításával, a legszélesebb nyilvánosság vagy éppen szűkebb körök előtt zajló, mindig tiszteletdíj nélkül adott vagy éppen jótékony célra rendezett fellépéseivel, rendszeres hangversenyszerepléseivel fejlessze az ország zenei életét.

 

Erkel volt a régi Zeneakadémia másik nagy példamutató alakja. Mint a Nemzeti Színház operarészlegének vezető karmesterét, másfél évvel a Zeneakadémia megnyitása előtt, 37 évi működés után váratlanul és megalázóan nyugdíjazták. Aztán ugyanaz a minisztérium, amelyik nyugdíjazta, hat héttel az Akadémia megnyitását megelőzően hirtelen kinevezte igazgatónak és tanárnak, mert rádöbbentek, hogy nélküle az intézménynek még a csírája sem életképes. Erkel nem a sérelmeit nézte, hanem az ügyet: évekig ő volt a Zeneakadémia egyetlen zongoratanára, minthogy Liszt csak a legkiválóbbakat vette át tőle, arra az időre, amíg itthon tartózkodott. Ő is pódiumra nevelt, de egyénenkénti oktatással, nagy súlyt fektetett a lapról játékra és a rögtönzési készség fejlesztésére, ami nélkül Liszt sem tudott valamirevaló zeneszerzőt és zongoraművészt elképzelni. Erkel akkor is az ügyet nézte, amikor 67 és 74 éves kora közt évente 23-33 zongora főtanszakos növendéket kellett oktatnia. Még e rengeteg munka miatt sem fordított hátat az intézménynek. Több éven át, egészen Liszt közbeavatkozásáig hiába kérlelt segédtanárt a kíméletlen minisztériumtól. Úgy segített magán, ahogy egy kiváló sakkozó tud: szimultán tanított, két, egymás melletti teremben. Megmutatta az egyik növendéknek, miként gyakorolja az éppen órára hozott művet, míg a másik növendékkel foglalkozik, aztán a két terem közt ide-oda ingázott. Ezért ugyanúgy elítélte a bürokrácia, mint Lisztet az ingyenes, nem az állam pénztára javára folytatott munkájáért.

 

Mire tanít a Zeneakadémia Liszt haláláig feljegyzett története? Csak nagy terveknek érdemes élni. Szűk időkben fel nem adni a tanítást a hangversenyteremből a lakásba szorultan sem, mint egykor Liszt, tanítani és játszani szimultán is, mint egykor Erkel. Mert helyettünk küzdelmünket senki meg nem vívja.

 

https://pestbuda.hu/gallery/2020_11/zeneakad%C3%A9mia1.jpg

A Zeneakadémia 1940-ben

(Fotó: Fortepan / Képszám: 24145)

 



[1] Muzsika 1996/1. (A képek forrása: pestbuda.hu)