„MINDENNAPOS KATARZIS”
KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS
A MŰVÉSZETTEL NEVELÉSRŐL
Csáji László Koppány, Landgráf Katalin, Solymosi-Tari Emőke, Farkas Ádám és
Szepesi Judit (a kép jobbszélén)
A Magyar Művészeti
Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete (MMA MMKI) által a
Művészettel Nevelés Hálózata tagja lett az UNESCO hivatalos partnere, az InSEA
nemzetközi szervezet szakmai közösségnek. A kiemelkedő eredményeket felmutató
művésztanárok szerepéről, a művészettel nevelés társadalmi jelentőségéről, az
intézményi összefogás és párbeszéd elősegítéséről Farkas Ádám Kossuth-díjas szobrászművésszel, a nemzet művészével, Landgráf Katalin textilművész-tanárral, Solymosi-Tari Emőke Széchenyi-díjas
zenetörténésszel, Csáji László Koppánnyal,
az MMA MMKI igazgatójával és Szepesi
Judittal, a hálózatszervezés projektvezetőjével, az MMA MMKI kutató
könyvtárosával beszélgettünk.
MMA: Milyen céllal
jött létre és hogyan szerveződik az MMA MMKI Művészettel Nevelés Hálózata?
Szepesi Judit: Kutatóintézetünk
kiemelt feladatai közé tartozik a művészettel nevelés eredményeinek vizsgálata,
a jó gyakorlatok gyűjtése, publikálása, illetve a kutató tanárok, a
művészpedagógusok és az intézmények közötti hálózati kapcsolat kiépítése,
működtetése. Az MMA MMKI a művészettel nevelés iránt elkötelezett
akadémikusokkal, a Magyar Művészeti Akadémia Oktatási, Képzési és Tudományos
Bizottságával (OKTB) együttműködve hozta létre a Művészettel Nevelés Hálózatát
2023-ban. Idén tavasszal immár a IV. Művészettel nevelés műhelykonferenciánkon
eredményes pedagógiai módszereket, úgynevezett jó gyakorlatokat ismerhettek meg
az érdeklődők a Pesti Vigadóban.
Landgráf Katalin: Tapasztalatunk
szerint hatalmas tudásanyag gyűlt össze – rengeteg a kitűnő pedagógus, a
kipróbált gondolat, a pompás program –, de sok esetben egymástól elszigetelt
buborékokban! Ezért merült fel bennünk a hálózat létrehozásának, az összefogás
és a párbeszéd elősegítésének gondolata.
Farkas Ádám: Az első, amit magunk
között tisztázni kellett: mi is az a jó gyakorlat, mitől jó egy gyakorlat? A
művészettel nevelés ugyanis nem bevett filozófia, sokkal inkább módszerek és
szellemiségek fonadéka, ami leginkább Kodály Zoltán munkásságából – életművéből
és pedagógiájából – vezethető le. Gyökerei még mélyebbre nyúlnak, hiszen
Kodály, Bartók, valamint számos kortársuk a népművészetre, a népi hagyományokra
támaszkodott...
Folytatás:
https://www.mma.hu/.../%E2%80%9Emindennapos-katarzis%E2...
Fotó: Nyirő Simon
(2025. augusztus 12.)