MINDENNAPOS KATARZIS

 

KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS A MŰVÉSZETTEL NEVELÉSRŐL

 

Csáji László Koppány, Landgráf Katalin, Solymosi-Tari Emőke, Farkas Ádám és Szepesi Judit (a kép jobbszélén)

 

A Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete (MMA MMKI) által a Művészettel Nevelés Hálózata tagja lett az UNESCO hivatalos partnere, az InSEA nemzetközi szervezet szakmai közösségnek. A kiemelkedő eredményeket felmutató művésztanárok szerepéről, a művészettel nevelés társadalmi jelentőségéről, az intézményi összefogás és párbeszéd elősegítéséről Farkas Ádám Kossuth-díjas szobrászművésszel, a nemzet művészével, Landgráf Katalin textilművész-tanárral, Solymosi-Tari Emőke Széchenyi-díjas zenetörténésszel, Csáji László Koppánnyal, az MMA MMKI igazgatójával és Szepesi Judittal, a hálózatszervezés projektvezetőjével, az MMA MMKI kutató könyvtárosával beszélgettünk.

 

MMA: Milyen céllal jött létre és hogyan szerveződik az MMA MMKI Művészettel Nevelés Hálózata?

 

Szepesi Judit: Kutatóintézetünk kiemelt feladatai közé tartozik a művészettel nevelés eredményeinek vizsgálata, a jó gyakorlatok gyűjtése, publikálása, illetve a kutató tanárok, a művészpedagógusok és az intézmények közötti hálózati kapcsolat kiépítése, működtetése. Az MMA MMKI a művészettel nevelés iránt elkötelezett akadémikusokkal, a Magyar Művészeti Akadémia Oktatási, Képzési és Tudományos Bizottságával (OKTB) együttműködve hozta létre a Művészettel Nevelés Hálózatát 2023-ban. Idén tavasszal immár a IV. Művészettel nevelés műhelykonferenciánkon eredményes pedagógiai módszereket, úgynevezett jó gyakorlatokat ismerhettek meg az érdeklődők a Pesti Vigadóban.

 

Landgráf Katalin: Tapasztalatunk szerint hatalmas tudásanyag gyűlt össze – rengeteg a kitűnő pedagógus, a kipróbált gondolat, a pompás program –, de sok esetben egymástól elszigetelt buborékokban! Ezért merült fel bennünk a hálózat létrehozásának, az összefogás és a párbeszéd elősegítésének gondolata.

 

Farkas Ádám: Az első, amit magunk között tisztázni kellett: mi is az a jó gyakorlat, mitől jó egy gyakorlat? A művészettel nevelés ugyanis nem bevett filozófia, sokkal inkább módszerek és szellemiségek fonadéka, ami leginkább Kodály Zoltán munkásságából – életművéből és pedagógiájából – vezethető le. Gyökerei még mélyebbre nyúlnak, hiszen Kodály, Bartók, valamint számos kortársuk a népművészetre, a népi hagyományokra támaszkodott...

 

Folytatás:

https://www.mma.hu/.../%E2%80%9Emindennapos-katarzis%E2...

Fotó: Nyirő Simon

(2025. augusztus 12.)