Beszélgetések Bárdos Lajossal[1]

(6/4.)

 

– Az Önök nevezetes kezdeményezése volt az „Éneklő Ifjúság" mozgalom létrehívása. Hogyan került sor ezeknek a hangversenyeknek a megszervezésére és mi volt a mozgalom célja, lényege?

 

– A kezdet, az igazi kiindulópont két Kodály-gyermekkar volt. Ezeket ő a Wesselényi utcai polgári fiúiskola énekkarának és vezetőjüknek, Borus Endrének írta.[2]  Bemutatójuk szűk körben, de igazi szenzáció volt: ezt is, így is lehet! Mi tovább erősítettük Kodály igazát. Rendre érkeztek hozzánk a kérő levelek: küldjünk ilyen műveket. 1934 tavaszára már annyi anyag gyűlt össze belőlük, hogy eszünkbe jutott pontosabban drága jó feleségemnek jutott az eszébe a koncertrendezés is. Sosem felejtem el, egy este azt mondja: Most már annyi kottátok van, miért nem mutatjátok be a Zeneakadémián is, egy ilyen hangversenyen? Ő találta ki az „Éneklő Ifjúság" kifejezést is... Éneklő Ifjúság címen rendeztük meg 1934 áprilisában nyolc ifjúsági kórus közreműködésével az első ilyen, emlékezetes hangversenyt, amelynek a végén először hangzott el közös ének, Gebhardi Glória-kánonja. Az énekkarok a hangversenyterem pódiumán, az oldalerkélyen és a hátsó, második emeleti erkélyen helyezkedtek el. A közönség számára frenetikus, teljesen újszerű élmény volt, ahogy a kánonbelépésekkel az egész terem zengeni kezdett. Azóta, örvendetes módon, ez szinte mindennapos lett, de akkor még rendkívüli volt. Attól kezdve nekilendült a mozgalom.

 

A régi ízlés falait nem volt könnyű áttörni. A leggyorsabban az ifjúsági kórusoknál sikerült, mert ott még nem volt régi kedvenc, beidegzett pum-pum „szerenád”, ami az öreg dalosoknak a szívéhez nőtt. Kodálynak volt egy szép mondása egyszer: az új táblára könnyebb rajzolni, mint az összekarcolt, régi táblákra... Az új befogadására az ifjúság volt mindig a legalkalmasabb. Az iskolai énekkönyvekben továbbra sem kaptak helyet a népdalok, de a mozgalom terjeszkedett. Hogy miért? Magyarázat helyett megtörtént esetet mondok. Sátoraljaújhelyen hat iskolai énekkar szereplését hallgattuk. A helyi gimnázium kórusa kiválóan szerepelt. Mellettem ült az iskola igazgatója, s gratuláltam neki, mondván, hogy a sikerekben bizonyára az ő zeneszeretete is benne rejlik...Nem, kérem, én botfülű vagyok válaszolta. Én csak a gyerekek kipirult arcán, csillogó szemén látom, hogy nekik ez örömöt szerez. Örömöt, amiből én nem részesültem, amiből engem kihagytak. Nem akarom, hogy ők is kimaradjanak belőle.”

 

Egyre-másra kapcsolódtak be vidéki, nagyobb városok... Elvünk volt. hogy csak azt a közös hangversenyt szabad „Éneklő Ifjúság”-nak nevezni, amelyen legalább négy-öt kórus működik közre és feltétlenül van közös éneklés is. Tehát van benne bizonyos nemes vetélkedés: mindenki külön-külön is megmutatja, mit tud. De megmutatja azt is, hogy össze is tud fogni a sajnálatos magyar hagyománnyal, a széthúzással szemben valami olyan nemes munkára, amit egyedül nem tudott volna elvégezni. Még későbben, 1937-ben aztán már nagy merészen a pódiumról a közönség felé is fordultunk, és kezdtük megénekeltetni a közönséget is, ha csak egy-két népdal vagy egy-egy szerényebb kánon erejéig is. Ha az egész „Éneklő Ifjúság” mozgalom legszűkebb meghatározását keresem, a közösségi muzsikálás ki-fejezés jut eszembe.

 

Munkánkat a második világháború szakította félbe. Addigra azonban az iskolai kóruskultúra és az Éneklő Ifjúság mozgalom olyan mélyen meggyökerezett, hogy a pusztulás ellenére is azonnal, mégpedig kedvező körülmények között éledt újjá. Felelős pozíciókba kerültek az ügy elkötelezettjei, végre az iskolai énekoktatásban is méltó helyet adtak a népdalnak.

 

Bár mindmáig félreértések is nehezítik a mozgalmat. Sokszor tiltakoztam már a versenyek, a minősítések rendszere ellen. Az öntevékeny mozgalom-ban nem a minőség a legfontosabb, hanem a mozgalom léte, élete, az, hogy a kis- és nagydiákok örömüket leljék az együtténeklésben! Lehet ugyan mind nagyobb követelményeket támasztani, de tudok róla, hogy énekkarok feloszlottak, mert nem nyertek a versenyen, nem kapták meg a remélt minősítést. Hibás szemlélet - hibás gyakorlat.

 

– Említette Tanár Úr, hogy hanglemezeket is készítettek és terjesztettek. Mikor volt ez, milyen cégnél, s hozzáférhető-e még ezekből néhány példány?

 

– Nem kellett valamilyen lemezcéghez menni, hanem voltak stúdiók, amelyek megrendelésre gyártottak lemezeket. Az első ilyen hanglemezünk Kodály Székely keservese volt és hat székely népdal. Nagy István marosvásárhelyi diákjainak előadásában. Mi aztán lapjainkban hirdettük, propagáltuk ezeket – sajnos, túl sokra nem jutottunk, mert ez már a háború első éveire esett, s akkor már kezdődött az anyaghiány és az egyéb nehézségek. Bizony nem tudom, hol lehetne megtalálni azt a teljes készletet... Talán húsz-huszonöt lemezről lehetett szó. Sajnos, az ostrom alatt a házi példányok elpusztultak. közoktatásról még annyit: ma már alig lehet elképzelni, milyen volt a helyzetünk ezen a téren. Akkoriban egyszerűen tilos volt A zenei népdalt tanítani az iskolákban, mert nem volt benne a tantervben, a tankönyvekben. Az akkori énekkönyveket elejétől végéig egyetlen szerző, egy derék pedagógus „komponálta” a benne lévő összes dallal együtt. Egy szál nemesebb dallam sem volt azokban. Bach. Mozart vagy Schubert melódia... A kollégák lázadó, szinte forradalmi lelkesedése tette csak lehetővé, hogy az előírások ellenére mindez megváltozzék. A mi kis külön kiadványainkból. népdalgyűjteményeinkből (a 101 magyar népdalból, a Madárkából, a kánon-füzetekből meg a népdal-lapjainkról) tanítgatták a népdalokat, a jóízű kis kánonokat. Aztán örömmel írták nekünk: „Amióta ezeket tanítom, nincs gondom a fegyelmezéssel!” Meg aztán: „Legutóbb a kicsöngetés után elkezdtek a gyerekek kiabálni: ne hagyjuk abba! Énekeljük még egyszer el a szúnyog-kánont, mert az olyan muris...” – Kíváncsi vagyok, melyik más tárggyal lehet ezt elérni? De jellemző volt például az a levél is, amit – jól emlékszem – Jászárokszálásról kaptunk. A kolléga megírta, hogy bejelentették: a jövő héten jön a szakfelügyelő. Szól is a gyerekeknek: bajban vagyok, fiúk! Jön a szakfelügyelő bácsi, és mi egyet sem tanultunk a tankönyvben lévő dalokból... A hetedik padban föláll egy megtermett jász legényke: „Ne tessék félni, tanító bácsi, majd mi letagadjuk (!), hogy népdalt tetszett tanítani!” A történelmi helyzetkép nem egyedül Jászárokszálláson volt ilyen. Nem a tankönyvet tanítom – mondogatták a kollégák, hanem a kis könyveket” ...

 

De ha az anyag valóban élő, jó, előbb-utóbb áttöri a kínai falakat. 1938-ban jutottunk el odáig, hogy kiadhattuk Kerényi György és Rajeczky Benjámin Énekes ábécé”-jét a 10-14 éves tanulók számára, négy osztályra való módszeres felépítésben. Ebben a könyvben aztán nem volt egyetlen tandal és tanszöveg sem, csak magyar népdal és más népek dalai, meg a műzene nagy mestereinek ideillő dallamai. A két első kiadás hatósági engedély nélkül is gyorsan elfogyott: 1940-ben, mire a harmadik kiadáshoz ért a dolog. nagy nehezen megadták a használati engedélyt... A végső győzelmet az ügy 1943-ban érte el, amikor Kodály és Kerényi Iskolai énekgyűjteménye” már egyenesen a minisztérium megbízásából jelent meg.

 

– Viszont manapság ellenkező veszély van: sok helyen a népdal is unott etűddé, nemszeretem-tananyaggá vált. Már az én egykori osztálytársaim között is sokan végezték el úgy a Zeneakadémia karvezető és középiskolai énektanárképző tanszakát, hogy maguk sem tudtak igazán, meggyőzően népdalt énekelni...

 

– Baj! Elsősorban a pedagóguson múlik, mennyire tud kedvet teremteni ahhoz, amit tanít. Ha ő maga nem érzi a szépségét, nem lelkesedik érte, természetes, hogy nem is tudja azt átadni, másokban felébreszteni. De van a dolognak másik oldala is: amikor szép volt, de még tilos, mindenki szerette... Most bár szép maradt, de kötelezővé vált, elkezdik unni. Vajon csak magyar szokás: ha már „muszáj", akkor nem lelkesedünk érte? A népdal nem avul el, mert igazi művészet. Azt szoktam mondani a kollégáknak, hogy úgy kell népdalt tanítani, mintha ma is tilos volna... Aki ezt a varázslatot meg tudja tenni, ma is megszerettetheti a népdalt. Éppúgy, mint bármilyen más, „nagy” zenét. Egyébként a karvezető tanszak munkáját már régóta nem ismerem belülről, de ha az ilyesmi hiányzik belőle, az bizony nagy hiba. Azonban még ennél is fájóbb a tanítóképzők helyzete. Miután a tanítói pálya a mai fiatalság szemében nem valami vonzó, azért válogatás nélkül fölvesznek oda olyanokat is, akiknek semmiféle hallása, zenei érzéke sincs. (Manapság újra van zenei képességvizsgálat a felvételnél. A Szerk.) Nagy részük azért kerül oda, mert máshová – orvosnak vagy ki tudja, minek – nem vették fel. Csak jöjjenek tanítónak, ha nem tudnak is egy szó-mi-t visszaénekelni?! Hogyan lehessen akkor elvárni tőlük, hogy a népdalt, vagy akármi más, jó zenét szeressenek és ezt a szeretetet továbbadják? Nem az adatok, az elméleti tudnivalók bezsúfolása a fejekbe, nem ez a fontos! Azokat úgyis elfelejtik. A pedagógus igazi feladata, hivatása az, hogy kedvet keltsen a gyerekekben a tantárgya iránt. Megszerettetni velük az éneket, ez a cél. Mert akkor övék marad egy életen át.

 

– Végül hadd kérdezzem a zeneszerző Bárdos Lajost: hogyan látja ma, 1984-ben a magyar népdal szerepét mai zenekultúránkban? A fiatal zeneszerző generáció számára vajon járható út-e a népdalok olyasfajta feldolgozása, amilyet Bárdos Lajos életművében is bőségesen találunk?

 

– Erre először a múlttal felelnék. Nekünk a húszas-harmincas években voltak énekkaraink, de nem voltak olyan művek, amelyeket igazán a sajátunknak, magyarnak érezhettünk volna. Történelmi szükségszerűség volt, hogy az új karirodalomból, amelyet mi magunk is igyekeztünk létrehozni, népdalainkat ne zárjuk ki. Hiszen ezeket a kincseket érő dallamokat akkoriban az új karirodalomból, amelyet mi magunk még a maguk egyszólamúságában sem ismerték. Azonban ma népdalkórusok készítését ajánlani a fiatal zeneszerzőknek fölösleges. A népdalletétek betöltötték missziójukat; de miután továbbra is lesznek kórusok, amelyek ezt a műfajt a legmagasabbrendű műzenével egy időben ápolni akarják, lesz funkciójuk a jövőben is. Hogy egy kompozíció kihullik-e az „Idő rostáján” amúgy sem attól függ, hogy népdalra épül-e vagy valami másra. És ha kivételesen egy fiatal szerző különlegesen szép, érdekes dallamra akad, ami a letétben, ám mondja ilyet is. De semmiképp sem várhatjuk el, még csak nem is ajánlhatjuk ezt nekik. Van az új stílus, az új karirodalom kialakításában éppen elég más, történelmi feladatuk.

(Folytatjuk)

 

 

 



[1] Mátyás János interjú-sorozata, benne Szokolay Sándor „előszavával” az Ikon Kiadó gondozásában jelent meg 1996-ban. Az interjú I-és II. része itt olvasható:   Mátyás János: „Hány színe van az életnek?” Beszélgetések Bárdos Lajossal.  Az előszót Szokolay Sándor írta (6/1.) (Ikon Kiadó 1996)  (Parlando 2025/1.) // Mátyás János: „Hány színe van az életnek?” Beszélgetések Bárdos Lajossal. (6/2.) (Ikon Kiadó 1996) (Parlando 2025/2.) // Mátyás János: „Hány színe van az életnek?” Beszélgetések Bárdos Lajossal. (6/3.) (Ikon Kiadó 1996)  (Parlando 2025/3.)

[2] A „Villő” és „Túrót eszik a cigány”.