MURÁNYI MÁRTA ANNA[1]

 

A tanulói lemorzsolódás mértékének csökkentése szociokulturális animáció segítségével egy budapesti alapfokú művészeti iskolában

 

 

Bevezetés

A hazai oktatási rendszerben az alapfokú művészeti iskolák különleges jelentőséggel bírnak, hiszen a művészeti készségek fejlesztése mellett fontos feladatuk a tanulók személyiségének formálása, az önkifejezés segítése, illetve, hogy közösségi élményeket is teremtsenek a növendékek számára. Az egyéni oktatás lehetőséget ad arra, hogy minden gyermek a saját tempójában fejlődhessen, a csoportos órák pedig lehetőséget adnak a közösségi élmények megélésére, a közös alkotásra, a közös zenélésre, a gyermekek szociális készségeinek fejlesztésére.

Öt éve dolgozom egy budapesti alapfokú művészeti iskolában, ahol az intézménynek minden évben szembe kell néznie a folyamatos személyi változások (növendékek és pedagógusok) problémájával. Évről évre jelentős mennyiségű tanuló fejezi be tanulmányait idő előtt (tehát az utolsó tizedik év előtt). Ez plusz adminisztrációs terhet is jelent az intézménynek. Tapasztalataim alapján úgy látom, hogy a probléma lehet a növendékek motivációjának hiánya, illetve az iskolai közösséghez való tartozni akarás hiánya, és a túlzott teljesítménycentrikusság.

A tanulói lemorzsolódás mértékének csökkentésére a szociokulturális animáció olyan eszközöket kínálhat az intézmény számára, amik lehetőséget adnak az egyéni, illetve a közösségi fejlődésre egyaránt.

 

A szociokulturális animáció és eszközei egy zeneiskolai közösségben

Az animáció szó latin eredetű, és annyit jelent, életet önt valamibe, lelkesít, bátorít. Az animáció tehát kiscsoportok aktivizálását jelenti. Életet adni egy csoportnak, hogy fejleszthesse, kiteljesíthesse önmagát. Segítség lehet mindenkinek, hogy egy közösségen belül megtalálhassa hovatartozását, megkönnyítse a beilleszkedést, és segíti az egyének önkifejezését és a kreativitást.

A szociokulturális animáció a kulturális nevelés egyik kulcsfogalmává vált (Franciaországból ered), ami az egyének szükségleteihez igazodik, kulcsfontosságú benne az önkéntesség, a kreativitás, csoportokban valósul meg, aktív részvételre épül, illetve az animátor segítségével zajlik. Fontos, hogy az egyéni célok és a közös célok egyaránt megvalósuljanak. Az animátor feladata az aktivitás, a kreativitás felébresztése és továbbfejlesztése az egyénekben. Az animátor motiválja, segíti az egyéneket a szabad önkifejezésben, egy lelkesítő, gondolatébresztő, ösztönző emberként van jelen a csoport életében (Bokor-Koltai, 1995).

Iskolánk növendékeinek kimaradása hátterében nem a zene iránti érdeklődés elvesztése áll,

hanem a belső motivációjuk elvesztése.

A szociokulturális animáció eszköz, segítség lehet abban, hogy művészeti iskolai keretek között teret engedjen a kreativitásnak, az egyéni önkifejezésnek, az önkéntességnek, ezzel élményszerűvé, közösségi élménnyé téve növendékeink számára az oktatást. Ez megtartó erő, a lemorzsolódás ellenszere lehet.

 

A lemorzsolódás problémája az alapfokú művészeti iskolában

Munkám során gyakran találkozom azzal a problémával, hogy tömegesen maradnak ki növendékeink, ami újabb adminisztrációs teherrel jár, illetve a tanuló főtárgytanárának dolgát sem könnyíti meg, hiszen sokszor nagyon váratlanul kell pótolni a kimaradó növendéket egy teljesen új növendékkel. Hogy megtudhassam, évente pontosan hány növendék hagyja ott iskolánkat, egy vizsgálatot végeztem az utolsó három év kimaradó növendékeiből. A számok számomra is megdöbbentőek voltak.

Iskolánk 2021/2022-es tanévének végén összesen 220 növendék maradt ki az 1050 tanulóból, és ebből mindösszesen körülbelül csak 20 növendék volt végzős. A következő tanévben (2022/2023.) a tanulói összlétszám megemelkedett 1100 főre, és ebben az évben csaknem 200 növendék fejezte be tanulmányait, amiből szintén körülbelül 20 tanuló volt csak végzős. Az általam vizsgált harmadik tanévben (2023/2024.) az 1100 növendékből ismét körülbelül 215 növendék hagyta ott iskolánkat, amiből mindösszesen csak 15 volt végzős tanuló. Látszódik tehát, hogy minden évben a növendékeink ötöde fejezi be tanulmányait intézményünkben.

A tanulói lemorzsolódás oka szülői visszajelzések, növendékek visszajelzései alapján a gyermekek túlterheltsége, családi problémák, tanulási nehézségek, esetleges kudarcélmények, de probléma lehet az is, hogy a növendék nem találja meg helyét a zeneiskolai közösségben. Ezeknek a növendékeknek nagy része egyre ritkábban jár órára, végül pedig már meg sem jelennek, egyszerre csak eltűnnek az iskolai életből. Ezek a tanulók kevés sikerélményt élnek át, így a művészeti tanulás iránti motivációjuk csökken, vagy teljesen elveszik.

A szociokulturális animációs tervvel olyan eszközöket, lehetőségeket szeretnék nyújtani, amivel növelhetjük növendékeink motivációját, sikerélményeit, hogy elérhessük azt, hogy mintegy második otthonként érezhessék intézményünket, ahova „haza jöhetnek”, ahová vidáman érkeznek, és ahonnan vidáman mehetnek haza, ahol barátok, társak várják minden alkalommal, és megtapasztalhatják, milyen egy közösség részesének lenni, és ahol egy élmény lehet a szakmai fejlődés.

 

Szociokulturális animáció az alapfokú művészeti iskolában

Intézményünk rövid bemutatása

Iskolánk vezetősége fenntartónkkal, a Tankerületi Központtal együtt fontosnak tartja a megfelelő, nyugodt munkakörülmények biztosítását az alkalmazottaknak és a gyermekeknek egyaránt. A Tankerület gondoskodik az épületekről, különböző eszközökről és a megfelelő munkakörnyezetről. Az épületbe belépve világos folyosók, rendezett tantermek, díszek, növények és növendékeink által készített alkotások teszik örömtelivé a munkát.

Iskolánk lehetőséget ad a környéken élő gyermekek számára a különböző művészeti ágak (zeneművészet, képző- és iparművészet, szín- és bábművészet, táncművészet) megismerésére.

Iskolánkban számos együttes, zenekar működik, ahol a gyermekek közösségi élményeket szerezhetnek, számos kiváló művész kollégával dolgozunk együtt, akik próbálnak mindent megtenni annak érdekében, hogy az intézményünkben folyó munka minden gyermek számára egy élmény lehessen. Minden évben koncertek, fellépési lehetőségek, zenei táborok teszik emlékezetessé a tanulást.

Azonban a kimaradó növendékek száma évről évre magas, nem csökken. Új növendékeket viszont csak úgy tudunk felvenni, ha régi növendékeink közül egy páran befejezik tanulmányaikat, hiszen a Tankerületi Központ korlátozza a növendéklétszámot.

A zene mindenkinek

 

Az El Sistema módszer

Az El Sistema zeneoktatási rendszer Venezuelából indult, és José Antonio Abreu (zenész, közgazdász, egykori kormányminiszter) nevéhez köthető. A módszer célja elsődlegesen a mélyszegénységben élő gyermekek társadalmi integrációja. Úgy gondolják, hogy a zenekar és a társadalom működése hasonló, hiszen közös célok elérése érdekében tesznek meg az egyének mindent, ami tőlük telhető. Éppen ezért nagy hangsúlyt kap a zenekarban, közösségben való zenélés, ami hatással van a gyermekek felelősségvállalására, szociális készségeikre, illetve elkötelezetté teszi őket a közösség iránt.

Az El Sistema módszerében kizárólag pozitív megerősítést alkalmaznak, csak dicséretet, elismerő szavakat, bátorítást használnak a pedagógusok. Emellett nagyon fontos része a módszernek a példamutatás. Minden gyermeknek van példaképe, aki lehet egy pedagógus vagy egy nagyobb diák. Ezek a példaképek nemcsak nevelőjük, oktatójuk, hanem társuk is egyben. Minden zenekari próbának is részei a tanárok, így a gyermekek együtt zenélhetnek minden alkalommal példaképeikkel. Így alakul ki egy mély bizalom a tanárok és diákok között. Ezeken az alkalmakon különböző korosztályú gyermekek vesznek részt a pedagógusokkal együtt. A nagyobb diákok segítséget nyújtanak a kisebbek elakadásainál, így a zenekari próbákon a frontális munkaforma mellett megjelenik a csoportos munkaforma is.

A módszer fontos része, hogy a növendékek sikereket szerezzenek, így különböző koncerteket, fellépési lehetőségeket szerveznek.

A zenekar hierarchikus rendszerébe való beilleszkedés segítség lehet életük későbbi részében, a társadalomba, egy-egy munkahely hierarchikus rendszerébe való beilleszkedésnél, illetve arra tanítja őket, hogy a legegyszerűbb feladat pontos elvégzés is épp olyan fontos, mint a legmagasabb beosztásban lévőké (Kecskés-Vértesy, 2016).

 

A hazai alapfokú művészeti iskolák helyzete, lehetőségei és a Symphonia Alapítvány

A hazai alapfokú művészeti iskolák célja, azoknak a képességeknek az elsajátítása, amivel egy hangszert, vagy az énekhangot megfelelő módon lehet megszólaltatni, illetve egyéb zenei ismeretek átadása, az esztétikai nyitottság fejlesztése, az önálló tanulásra nevelés, illetve a hazai és európai és egyetemes kultúra elemeinek átadása. A tantervi programban szerepel a közösségben tapasztalt együttműködési készségek, az érzelmi és társas intelligencia fejlesztése is.

A hazai művészeti iskolák központjában az egyéni hangszeres órák állnak, ahol fejlődik a gyermek esztétikai nyitottsága, megvalósul az önálló tanulásra nevelés, a kultúra elemeinek átadása, azonban az együttműködési készség, a társas intelligencia csak nagyon enyhe fokon fejlődik. Zenekarokba sajnos csak több év hangszertanulás után kerülhetnek a gyerekek, így a közösségi élmény nem tud megvalósulni. Sokan már azelőtt abbahagyják a zenetanulást, mielőtt bekerülnének a zenekarba.

A hazai alapfokú művészeti iskolákban a hátrányos helyzetű tanulók száma elenyésző, pedig tandíjmentesen tanulhatnának ezekben az iskolákban. Ennek hátterében az oktatási intézmények iránti bizalom elvesztése állhat, illetve a legtöbb ilyen oktatási intézmény kezében sincs meg az az eszköz, amivel megszólíthatná, illetve megtarthatná ezeket a gyerekeket.

Hazai szinten a Symphonia Alapfokú Művészeti Iskola[2] (Miskolc) a Kodály-módszer mellett az El Sistema módszerére épít. Az iskola és az alapítvány célja a hátrányos helyzetű gyermekek társadalmi integrációja, illetve az iskolai lemorzsolódás, a korai iskolaelhagyók számának csökkentése. Az intézmény igyekszik a gyermekek számára a folytonos sikerélményt biztosítani, illetve fejleszti a növendékek szociális készségeit, a gyermekek tudásvágyát, ami hozzájárul a gyermekek önbecsülésének fejlődéséhez, a közösségi élmények átéléséhez, a társadalmi integrációhoz. A Symphonia Alapfokú Művészeti Iskolában fontos szerepet kap a kezdeti szakaszban az utánzás, illetve a zenekarban történő zenélés, koncerteken való szereplés. A zenekari próbákon, koncerteken a nagyobb gyermekek segítik a kisebbek munkáját, fejlődését. A pedagógusok munkáját szociális munkások segítik, akik a gyermekek családi hátteréből fakadó problémák felkutatásában segítenek. Gyakran a pedagógusok kísérik haza a gyermekeket, akik így megismerkedhetnek családi környezetükkel, illetve ez lehetőséget ad a szülőkkel való kapcsolattartásra is. A zeneiskolai közösség építésének egyik fontos eleme a szülők önkéntesként való bevonása (programok szervezésében, lebonyolításában, illetve a zenekarba is beülhetnek, ha rendelkeznek zenei előképzettséggel) (Kecskés-Vértesy, 2016).

 

A szociokulturális animáció eszközei a zeneiskolában

Habár a tankerületi fenntartású alapfokú művészeti iskolák elsődleges célja az egyéni órákon megvalósuló képességek fejlesztése (egyéni képességekhez igazodó oktatás), a hangszer, az eszközök megfelelő használata, a művészetekhez szükséges készségek elsajátítása, a kulturális értékek átadása, önálló tanulásra nevelés, a szociális, társas készségek fejlesztése a kezdeti években háttérben maradnak. Az egyéni oktatás lehetőséget ad az egyéni fejlődésre (ami a továbbtanulásra való felkészítésnél fontos), mégis a közösségi élmények megélésére kevés lehetőséget ad, ami oda vezet, hogy a kiskamasz növendékek motiváltsága hamar elveszik, és a közösségi élmények megtapasztalása előtt abbamarad zenei tevékenységük.

A növendékek motiváltságának fenntartásához már a kezdeti években egy lehetőség lehet a kamarazenélés, zenekarban való zenélés. Külön élmény és vonzóerő lehetne a gyerekeknek, ha ezeken az alkalmakon együtt zenélhetnének tanáraikkal, illetve a tőlük idősebb és tapasztaltabb növendékekkel, akik segítségükre lehetnének egy-egy probléma elakadásánál. A közös tanár-diák koncertek szintén különleges élményt adhatnak a gyermekeknek és családjaiknak egyaránt, különösen, ha ezeket megnyitnánk a szülők előtt is, és a zenét tanult szülők is játszhatnának ezeken az alkalmakon. Esetleg meg lehetne keresni különféle zenei szervezeteket, profi zenekarokat, illetve más művészeti ágak képviselőit egy-egy közös projekt létrehozásához.

Egy-egy mindenki számára nyitott művészeti kreatív műhellyel, workshopokkal még jobban élményszerűvé lehetne tenni növendékeink számára a tanulást.

Fontos tényező lehet még az önkéntesség, a szülők, nagyobb növendékek bevonása a programok szervezésébe, lebonyolításába. Így érezhetnék ők is, hogy számít véleményük, meglátásaik, és hogy számít rájuk az iskola közössége. Így ők is a közösség részeseinek érezhetik magukat. Ki lehetne kérni szakmai fórumokon, megbeszéléseken a véleményüket, ötleteiket, meglátásaikat. A növendékek ötleteinek begyűjtésére egy ötletdobozt is el lehetne helyezni az iskola folyosóin.

Egy mindenki számára elérhető és használható közösségi tér, terem (ahová a növendékek leülhetnek, beszélgethetnek, illetve együtt gyakorolhatnak) létrehozása is motiváló, közösségfejlesztő erőként hathat az oktatási intézményekben. 

A szociokulturális animációs folyamat egyik fontos tényezője a megfelelő animátor kiválasztása. Az animátor egy katalizátorként, segítőként, szakértőként, kísérőként, szervezőként van jelen a szociokulturális animáció folyamatában. A jó animátor képes háttérbe vonulni, ugyanakkor támogat, segít, bátorít, alternatívákat ad. Stabil önismerettel rendelkezik, illetve vannak különféle kapcsolatai (például önkormányzattal, helyi szervezetekkel). Mindenki véleményét fontosnak tartja, mindenkire partnerként tekint, és elgondolkodtatásra tudja bírni a csoportot. Segít a csoportot céljainak megfogalmazásában (Bokor-Koltai, 1995).

 

Összegzés

Munkám során azt vizsgáltam, hogyan lehetne egy olyan hellyé tenni az alapfokú művészeti iskolát, ahol a gyermekeknek mindig élmény a tanulás, ahová minden alkalommal lelkesen, nagy örömmel jönnek be, és ahol a pedagógus, növendék, szülő hármasa egy olyan szakmai közösséggé fejlődik, amiből egyik fél sem szeretne kimaradni. Ezek létrejöttéhez a szociokulturális animáció eszközei segítségül szolgálhatnak.

Habár sok esetben az idő vagy a pénz hiánya nehézség lehet egy-egy tevékenység megvalósításához, és sokszor ezért is nehéz ilyen tevékenységekbe belekezdeni, mégis úgy gondolom, a hosszútávú, felejthetetlen, örömteli munka reménye érdekében megéri elkezdeni. Ehhez azonban a pedagógusok részéről állandó kommunikációra, reflektív gondolkodásra és plusz energiára van szükség.

 

Felhasznált szakirodalom

 

Bokor Béla – Koltai Dénes (szerk.) (1995, Pécs). Szociokulturális animáció. Letöltés dátuma:

2025.05.15., forrás: https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/24863

 

Kecskés D.-Vértesy Júlia. Milyen szerepet kaphat az El Sistema programjának alkalmazása

Magyarországon? Letöltés dátuma: 2025.05.25., forrás: https://www.parlando.hu/2016/2016-4/Kecskes-Vertesy.PDF

 

Symphonia Alapfokú Művészeti Iskola honlapja. Letöltés dátuma: 2025.05.25., forrás:

https://symphonia.hu/szimfonia-program



[1] Murányi Márta Anna tanítónő, néptáncpedagógus. 2020-ban fejezte be tanulmányait a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Karán, majd 2022-ben néptáncpedagógusként diplomázott az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán is. Jelenleg az ELTE Gyermekkultúra mesterszakos hallgatója, ahol a szociokulturális animáció c. tantárgy teljesítéseként írta meg a jelen tanulmányt. 

 

[2] Symphonia Alapítvány | Symphonia Alapfokú Művészeti Iskola