DR. SZÉKELY GYÖRGY SALZBURGI
BESZÁMOLÓI
I.
Csalóka
Velence
BESZÁMOLÓ
A 2025. ÉVI Salzburgi Pünkösdi Fesztiválról[1]
Hotel Metamorphosis – pasticcio A „webmesternők vetélkedője”. Arakhné – Cecilia Bartoli jobboldalon, Minerva – Nagyezsda
Karyazina (baloldalon), fotó: Monika
Rittershaus.
Cecilia Bartoli salzburgi Pünkösdi Fesztiválja 2025-ben Velencét
jelölte meg fő motívumként, mivel a korábbi években is egy-egy különleges
város (Róma, Sevilla) neve fémjelezte a programot. Ám Velence, Bartoli szerint, nem csak egy romantikus helyszín,
(„gondola-idill, szerelem városa…”) hanem a múlt és a jövő sok
abszurditását, drámáját is magában hordozza. A bemutatott művek, azok
szerzői ezt a sokarcúságot próbálták bemutatni,
nem középiskolás fokon… De hogyan kerül össze Antonio Vivaldi, Thomas Mann és
Giuseppe Verdi?
A teljes írás
elolvasható:
https://gramofon.hu/2025/06/12/csaloka-velence-salzburgi-punkosdi-fesztival-2025/
II.
A háború démonjai
Beszámoló a
Salzburgi Nyári Ünnepi Játékokról[2]
„Ez is jól
kezdődik” – sóhajtott fel az Ünnepi Játékok biztonsági főnöke. Pedig
nem biztos, hogy ismerte Eugčne Ionesco írását: „Egy színházi és zenei fesztivál provokációnak számít az egyetemes
félelemmel szemben”. „I am given birth into
death” („A halálba születtem”) – idézi Samuel
Beckett-et a műsorfüzet. A fesztivál
fő témái a háborúk, a diktatórikus hatalmak, az élet és halál
összefüggései voltak. A fesztivál megnyitó ünnepségén azonban egy
elsőre ijesztő jelenet zajlott le: politikai aktivisták szaladtak fel
a színpadra, és a híres, egykori „Lovasiskola” sziklába vájt ablakain keresztül
politikai transzparenseket lógattak le a közönség soraiban felpattanó társaik
kiabálása közepette…
A teljes
írás elolvasható:
https://gramofon.hu/2025/08/19/a-haboru-demonjai-beszamolo-a-salzburgi-nyari-unnepi-jatekokrol/
Rövid zenei illusztráció a
beszámolóhoz. Részlet
Vivaldi-Kosky Hotel Metamorphosisá-ból: https://www.instagram.com/reel/DKjz2MOppV6/