TORMÁSSY GYÖRGY[1]
Brahms illata
„Brahms a 3. szimfóniát 1883
nyarán írta Wiesbadenben, közel hat évvel azután,
hogy befejezte 2. szimfóniáját. Ötvenéves volt, sok jelentős művével elismert
zeneszerzőnek számított. A bemutató 1883. december 2-án volt Bécsben, a Bécsi
Filharmonikusokat Richter János vezényelte.
Szimfóniájában a kezdőmotívum
újra feltűnik a középső tételben, majd az első tétel főtémájával együtt –
megváltozott arculattal – a szimfónia végén is visszatér. A kompozíció érdekes
sajátossága a hangnem kérdése: »papíron« dúr hangnemű, összhatásában mégis moll
jellegű, mert több és súlyosabb benne a moll karakter. Az első tétel például
F-dúr alaphangnemű ugyan, de a dúr főtémát szinte végig moll kisterc ellenpontozza. A második tétel A-dúr melléktémája a
feldolgozásban moll dallammá válik. A harmadik tétel eleve moll alaphangnemű, a
negyedik is moll témával kezdődik. További érdekesség, hogy voltaképpen a
szimfónia valamennyi tétele halkan fejeződik be, ami a lírai jelleget
hangsúlyozza, és a romantika korában egyedülálló megoldásnak számít. A 3.
szimfónia különös szépségű, a heroikus jelleg mellett lírai, egyben rejtélyes
zenemű. Nem véletlen, hogy interpretációi közül a nagy karmesterek értelmezése
gyakran erőteljesen eltér egymástól. Az eltérő megítélés már saját korában is
érezhető volt.”
Összecsukom a műsorismertetőt. A zenekar
elfoglalja helyét. Rövid várakozás után megjelenik a karmester. Fellép a
pódiumra. Meghajolva köszönti a hallgatóságot. A Zeneakadémia Nagytermének
világítása elhalványul, majd a nézőtéren sötét lesz. A hangversenyek
szertartása ez. Felkészülés a zene varázslatára. A színpad fényei várakozást
jeleznek. Csend kezdi betölteni a termet. A jobb oldalamon, a legkülső szék
üres. A szimfónia első hangjainál ül le mellém valaki. Megjelenéséhez finom,
nemes illat társul. A szimfónia zenéje és az illat érdekesen kapcsolódik.
Oldalra pillantok. Kellemes külsejű hölgy a szomszédom. A székek karfája
keskeny. A finom találkozás szinte elkerülhetetlen. Alig érezhető érintkezés.
Csak annyi, hogy biztos legyél abban, hogy ő is érzi karodat. Vagy csak én
gondolom? Szereti ön Brahmsot? Fel sem tett kérdések, válasz nélkül. A
melódiával együtt az illat ébreszti és viszi tovább gondolataimat.
Hallom a dallamot, érzem az
illatot, sejtem a kar érintését. Gondolataim messze visznek. Látom a zenekart,
a karmestert. A zenével összhangban mozdulataik sajátos tánccá válnak.
Színesítik, növelik a buborékot. Együtt vagyunk benne. Társam Brahms romantikus
zenéje, a látvány, az illat, és az alig érezhető érintkezés. Hatásukra kellemes
hangulatban engedem át magam Brahms dallamainak. Úgy érzem, hogy ez a buborék,
amiben vagyok, maga lehet a harmónia. Érzékszerveim csak receptorai a
melódiának, az illatnak, és az érintkezésnek. Hatodik érzékszervem, tudatom
érzékeli a harmóniát. Hallgatom a zenét, közben gondolkodom. A muzsika
önmagában is adhat harmóniát. Érzéseimet most nagyobb harmóniának érzem, mint
máskor. A különbség okát ismerem. Hatodik érzékemmel tudom érzékelni a
harmóniák különbségét. Árad a zene a teremben. A karmester és a zenészek leírt
jelekből keltik életre Brahms érzéseit, amiket megőrzött a kotta. Megőrzött?
Hogyan őriz meg objektív jelrendszer szubjektív érzelmeket? A karmester és a
zenekar tud valami titkot, aminek segítségével érzelmeket képes továbbadni,
tolmácsolni?
A tételek végén eltűnik a
dallam. Minden más marad. Az illat várja a melódiát. Maradt a levegőben,
várakozást keltve, folytatást ígérve. Örülök, hogy nálunk nem szokás a tételek
között tapsolni. A karfán változatlanul érezem szomszédomat. Felhangzik a harmadik
tétel. Nem gondolkozom. Csak a dallam hullámzik, lassan, rejtélyesen.
Vissza-visszatérve ragad magával. A negyedik tétel után felhangzik a taps. A
koncert véget ért. A taps utáni csendben ismeretlen partnerem köszön:
Lenyűgöző koncert volt – mondja
mosolyogva.
Éreztem, majd megértettem, hogy
Brahms zenéje után eltűnt a zenekar látványtánca, az illat, és karunk
érintkezése. A harmónia elmúlt, így nem ismétlődhet meg soha. A színes buborék
hang nélkül tűnt el. Brahms zenéje megismételhető.
A koncert magasztos emlékem
marad.
(2019)
[1]
Tormássy György 1940-ben született,
Budapesten. Híradástechnikai mérnök doktor. Az információt, a kultúrát a
hallgatókhoz-nézőkhöz eljuttató műsorsugárzás technológiájával foglalkozott
1958-tól nyugdíjazásáig.
Szakmai utazásai alatt közel ötven országot ismert meg. Évekig vitorlázott
a Balatonon, az Adrián, majd az Atlanti-óceánon át Amerikába. Egy Budapest II.
kerületi novellapályázat különdíjasa. Cikkeit különféle újságokban
publikálta. Megjelent könyvei: Karib kék (2015), Kék órák (2020),
Emlékvirágok (2022), Miért ne? (2023), Kapcsolódások (2024), Kíváncsiságaim
(2025).