TARDY LÁSZLÓ[1]
Reneszánsz
szerzők művei a Mátyás-templom énekkarának repertoárján[2]
Ebben az évben nemcsak „legnépszerűbb”
királyunk megválasztásának 550. évfordulójára emlékezünk, hanem arra a
művészeti korszakra is, amelynek kezdetei − legalábbis a zenében −
egybeesnek Mátyás uralkodásának kezdetével, lezárása pedig akkor történik,
amikor a Fekete seregtől rettegő török már 75 éve uralja országunk nagyobbik
részét. Mátyás Itáliából hozott feleséget magának, Beatrix pedig hozta az ott
már virágba boruló új élet- és művészeti stílust, a reneszánszt. Jöttek vele
(és máshonnan is) olyan költők, zenészek, kőfaragó mesterek és építészek, akik
meggyökereztették nálunk a korszak új ideáljait. A királynő kíséretéhez
tartozott Stefano di Paone da Salerno nápolyi orgonista és orgonaépítő mester
is, aki bizonyára több itteni hangszer elkészítésében közreműködött.
A király udvari
énekkaráról az itt járt külföldi követek mind elragadtatással írtak. Bartolomeo
Maraschi castellói püspök, pápai követ 1485-ben ezt jelentette Rómába:
„Olyan énekkara
van, amelynél kiválóbbat még nem láttam. Előző napon az udvari kápolnában a
maguk dicső szokása szerint ünnepélyes misét adtak elő nagyszámú főúr és nemes
jelenlétében. Ha visszatérek, megkísérlem elmondani, mily áhítattal, mily
ünnepélyességgel és pompával folyt le a mise. Szinte elszégyelltem magam látva
azt, hogy egy világi fejedelem az istentisztelet és a lelkek épülésének
dolgában mennyire felülmúlt.”
– idézi Harmat
Artúr a magyar egyházi zenéről írott tanulmányában, majd hozzáteszi: „E
jelentés hatására bővítette ki IV. Sixtus pápa a sixtusi kápolna énekkarát… 24
tagú együttessé.”
II. Lajos és
felesége, Mária királyné idején még tovább virágzott a reneszánsz zene a
királyi udvarban, némely székesegyházban (pl. Pozsonyban) és főúri mulatságok
alkalmával. Aztán több mint 350 évre eltűntek ezek a remekművek a budai Vár és
a Nagyboldogasszony-templom falai közül. Buda visszavétele idején, 1686-ban
pedig már egészen más művészeti stílus virágzott Európa szerte: a barokk. Ezt
honosították meg a templomban is a liturgia akkori felelősei, a mai Hilton
szálló helyén álló kolostor jezsuita atyái. 200 év múlva, a templom muzsikus
plébánosa, az egyházzenei megújító mozgalom egyik első hazai képviselője,
Bogisich Mihály vette újra az együttes repertoárjára Palestrina és más
reneszánsz mesterek műveit. De e zenei korszak igazi 136 „reneszánsza” csak a
20. század 40-es éveitől indult meg templomunkban Bárdos Lajos munkássága
idején, aki Palestrina mellett Josquin, Lassus és Victoria darabjait is műsorra
tűzte.
A teljesség igénye
nélkül venném számba a nagyböjti időszakban szinte évente felhangzó azon
műveket, amelyek e korszakból származnak. Az új stílus első nagy mestere a
flamand Josquin des Prés (1450–1521), aki elsőnek alkalmazza következetesen az
imitációt (a zenei szólamokban egymást követve, más-más hangról hangzik fel
ugyanaz a dallam), azt az új technikát, amely világos és érthető szerkezetet
biztosított nemcsak az énekesek, hanem a hallgatóság számára is. Három
motettája: Tu solus („Te vagy a Teremtő, a Megváltó, és az egyetlen menedék
számunkra”), Qui velatus (ének a megkínzott, értünk szenvedő Üdvözítőről), O
Domine − miként ez utóbbi szövege is mutatja, gyönyörűen vezet be minket
a nagyböjt lelkületébe:
Úr
Jézus, Krisztus, Jó Pásztor.
Őrizd
az igazakat, tedd igazzá a bűnösöket.
Minden
hívedhez légy irgalmas, és
Könyörülj
rajtam, szegény bűnösön.
A zenei reneszánsz
„csúcsát” a 16. századi mesterek, az olasz Giovanni Pierluigi da Palestrina
(1525−1594), a németalföldi Orlando di Lasso (1532–1594) és a spanyol
Tommaso Lodovico da Victoria (1548–1611) művei jelentik. A méltán klasszikus
jelzővel illetett stílus, a „klasszikus vokálpolifónia” egy hosszú fejlődés
lezárását jelenti, amely a 12. századtól a 16. század végéig tartott, s
amelyben még döntően az egyházi zenéé volt a vezető szerep.
Palestrina élete
folyamán sohasem hagyta el Itáliát, de a róla elnevezett zenei szerkesztésmódot
(Palestrina-stílus) ma a világ szinte minden zenei főiskoláján, egyetemén
tanítják. Művészete Rómában virágzott ki, gyermekként a Santa Maria Maggiore
bazilika kórusában énekelt, majd kiváló zenei képességei miatt az akkori pápa
− III. Gyula − meghívta a Szent Péter-bazilika kórusába (Cappella
Giulia), majd (házas ember létére!) a csak egyháziakból álló Capella Sixtina
együttesébe is. Később a Lateráni Bazilika, majd a Santa Maria Maggiore zenei
vezetője lett. Kortársai a „zene megmentője”-ként tisztelték, hiszen a tridenti
zsinaton elhangzó művei nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a polifon zenét
− amely más kortársak műveiben sok világi elemet hordozott − ne
tiltsák ki a liturgiából. Ez év februárjában két miséje hangzott el
templomunkban: a zenei anyagában Úrnaphoz kötődő Missa Lauda Sion és a stílust
teljes szépségében és tisztaságában mutató késői alkotás, a Missa Aeterna
Christi munera. Ugyancsak Palestrina alkotása a nagypénteki szertartások egyik
befejező darabja templomunk liturgiájában, az O vos omnes responsorium Jeremiás
siralmaiból:
Ó,
ti mindnyájan, kik átmentek az úton, jöjjetek és lássátok:
van-e
ekkora fájdalom, mint az én fájdalmam…
Jeruzsálem,
Jeruzsálem, térj meg a te Uradhoz, Istenedhez.
Palestrinával
ellentétben Európa szinte valamennyi országát, zenei szempontból jelentős
városát bejárta és meghódította a hasonlóan csodálatos tehetségű Orlando di
Lasso. Szülővárosa, a flandriai Mons Szent Miklós-templomának kórusából
(ahonnan állítólag háromszor rabolták el énektudása és hangjának szépsége
miatt) szülői engedéllyel 12 évesen a németalföldről hazatérő Ferdinando
Gonzaga szicíliai alkirály vitte magával előbb Szicíliába, majd Milánóba. A
firenzei érsek énekeseként került Rómába, ahol 2 évig a Lateráni bazilika
karnagya volt, majd beutazta Franciaországot, Angliát. 1556-tól a bajor király
udvari énekese, majd a kor egyik legkiválóbb zenei együttesének, a müncheni
királyi „Cappella”-nak volt vezetője haláláig. Itt az általa nevelt énekesek és
tanítványok körében annyira jól érezte magát, hogy sem a francia király, sem a
drezdai udvar nem tudta „elcsábítani”. Művészete csúcspontján a német
császártól birodalmi nemességet, a pápától aranysarkantyús vitézi rangot
kapott. 52 miséje, 100 Magnificat-ja, 1200 motettája felmérhetetlen kincs
nemcsak az egyházi zene, de az egyetemes művészet számára is. Missa octavi toni
c. miséje nagyböjt első vasárnapján hangzott fel templomunkban, Super flumina
kezdetű motettáját januárban énekeltük. Missa Osculetur me c. kétkórusos
miséjét a 80-as években adtuk elő. A barokk zene gazdag, telt hangzását
előrevetítő gyönyörű művet jó lenne újra műsorra tűzni…
A nagypénteki
kereszthódolat „elmaradhatatlan” kísérő éneke Victoria Popule meus-a, az Úr
Jézus „panasz éneke”. A római liturgia egyik legősibb tétele azt a kort idézi,
amikor a liturgia nyelve még görög és latin volt:
Én
nemzetem, te ellened mit vétettem?
Vagy
miben szomorítottalak meg téged?
Felelj nékem!
S a mi feleletünk
sem lehet más, mint a Szent, Erős és Halhatatlan Isten imádása a Keleti és a
Nyugati Egyház közös imájával:
Agios
o Theos, − Sanctus Deus
Agios
ischyros, − Sanctus Fortis
Agios
Athanatos, eleison imas.
Sanctus
Immortalis, miserere nobis.
A spanyol Tommaso
Lodovico da Victoria nemcsak azért a „legegyháziasabb” szerzője e korszaknak,
mert korán papi pályára lépett, hanem mert ugyanaz a misztikus hajlam, lelki
lángolás árad zenéjéből, mint szülővárosa, Avila nagy szentjének, Teréznek
munkáiból és kora nagy spanyol festőinek vallásos tárgyú vásznairól. Az Avilai
Székesegyház kórusából II. Fülöp spanyol király támogatásával került 18 évesen
Rómába, ahol a Collegium Germanicum növendéke lett. Pappá szentelése után több
templom karnagyi állását töltötte be, mély barátság kötötte Palestrinához.
1585-ben hazatért Madridba, ahol II. Fülöp özvegyének, a madridi kolostorban
élő Mária császárnőnek udvari káplánja és zeneszerzője lett. A kolostor falai
között annyira otthon érezte ma- 138 gát, hogy a megtisztelő meghívásokat
(Sevillai Székesegyház, Saragossa, Róma) nem fogadta el. Ünnepélyes, hatszólamú
Requiemet komponált Mária császárnő halálára, amely a gyászmise szövegein kívül
a halotti zsolozsma sok tételét is tartalmazza. Miséit, motettáit, Máté- és
János-passióját ma is sokfelé éneklik.
A nagypénteken a
Szent Sírhoz vonuló körmenetet ünnepélyesen kísérő ének Jacobus Gallus: Ecce
quomodo moritur iustus-a, a nagyszombati Lucernáriumot nyitó négyszólamú Deo
gratias (William Byrd, az „angol Palestrina” munkája) épp úgy ehhez a stílushoz
tartozik, mint Rosselli: Adoramus te, Christe-je vagy Ingegneri: O bone
Jesu-ja.
Elmondhatjuk: a
Mátyás által Budára telepített, „mediterrán” talajból kinőtt cserje még ma is
hajtogatja ágait, bontja virágait. Örömmel ápoljuk a szent zenének ezeket a
kincseit, amelyek ma is a valódi „kétszeres” imádságra tanítanak − a
szép, igazán liturgikus éneklés stílusát a gregorián ének mellett ezeken a
műveken lehet legjobban elsajátítani. Reméljük, a „reneszánsz évében” fel
tudjuk kelteni fiatal énekesek, hívek szívében a vágyat a klasszikus polifónia
remekműveinek megismerésére, éneklésére és a kórus munkájába történő
bekapcsolódásra. Így egykor ők lehetnek az énekkar életének új hajtásai, gazdag
színekben kibomló virágai.
(2008)
[1] Tardy László (Budapest, 1941. július 22.) egyházzenész, kántor, karnagy,
egyházzenei író.
[2] Megjelent az Összhang c. kötetben, amely válogatást tartalmaz Tardy László egyházzenei írásaiból. Szerkesztette: Szalay Olga, Budapest, 2018