Szerényi Béla: „Mindig volt, aki
magáénak érezte a népzeneoktatás ügyét”
(Szerényi Béla (Fotó/Forrás:
Nyirő Simon / MMA)
A Népzeneoktatás 50 örömünnepen művészeti iskolák adnak ingyenes koncertet
és „Kibimbódzott zöld ág” címmel az Óbudai Népzenei Iskola egykori, mára neves
előadóművész növendékei és jelenlegi tanárai is felléptek 2025. május 31-én a
Hagyományok Házában. Szerényi Béla, az Óbudai
Népzenei Iskola igazgatója, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja a
népzeneoktatás minden szereplőjét arra biztatja, hogy helyben, kis
közösségeikben is ünnepeljék meg az intézményi keretek között működő, hazai
népzeneoktatás ötvenedik évfordulóját.
Idén ötven éve, hogy elindult a népzeneoktatás Óbudán, a Mókus utcában.
Hogyan kezdődött?
Egy mondatban: ötven évvel ezelőtt csoda született! Ismerjük a kort, de
mégis mindig volt, aki a magáénak érezte, és tűzön-vízen keresztülvitte a
népzeneoktatás ügyét, még ha abból esetleg személyes hátránya is származott.
Tulajdonképpen már a táncházmozgalom is így indult néhány évvel korábban.
1972 tavaszán az első budapesti táncházban a talpalávalót a Halmos
Béla–Sebő Ferenc–Éri Péter-trió szolgáltatta a Bartók, a Bihari, a Vadrózsák és
a Vasas táncegyüttesnek. A rendezők – Lelkes Lajos, Foltin Jolán és Stoller Antal a Bihari Táncegyüttesből – megtartották volna
a rendezvény zárt jellegét, de váratlanul csoportosulás támadt: a járókelők
megálltak, és kíváncsian bámultak befelé a Liszt Ferenc téri könyvklub
hatalmas, függöny nélküli ablakán.
Így indult, és a szervezők nagyon hamar keresztülvitték, hogy nyilvánosan
is lehessen népzenére mulatni – klub formájában. Tömegek szerveződtek
közösséggé, mozgalommá, de volt egy bökkenő: a mulatsághoz bizony zenész is
kell. Ez az igény generálta a népzeneiskola megszületését a hetvenes évek
közepén, csakhogy akkoriban a klasszikus hangszerekre kidolgozott metodika volt
az elfogadott! A saját szisztémához, az itteni oktatási folyamat
kidolgozásához, az adminisztrációs háttér megteremtéséhez szükség volt Kodály
nevére, különösen a zenei anyanyelvről írott gondolataira, és kellettek a
Kodály-tanítványok is, akik a mester módszerét átlátták, alkalmazták. Közülük
dinamikus egyéniségével kiemelkedett Béres János furulyaművész, zenepedagógus,
akinek kezdeményezésére Till Ottó igazgató úr helyet adott a népzenei
tagozatnak a III. kerületi Mókus utcai Állami Zeneiskolában.
Ebben az épületben beszélgetünk most?
Van itt mellettünk egy modern épület, ami a ’70-es években épült,
kifejezetten a zeneiskola számára. Hivatalosan ott indult a népzenei tagozat…
Megértem én a klasszikus zenetanárokat is, nagyon zavarhatta őket, amikor
tíz dudás egyszerre muzsikált, úgyhogy pillanatok alatt a Fő téren találtuk
magunkat, a Zichy-kastély félig romos
helyiségeiben. Később megkaptuk a Nagyszombat utca 27. szám alatti bérház
földszinti néhány helyiségét – ez az a hely, ahol Bagaméri a fagylaltját maga
méri a Keménykalap és krumpliorr című filmben – a lakók a
papírvékony falakon át reggeltől estig minket hallgattak, majd megőrültek!
Kicsiben kezdtük, Béres János furulyát tanított, felesége, Szöllős
Beatrix pedig cimbalmot. Jakab Mihállyal indult a citeraoktatás, amit kis idő
múlva múlva a fia, Jakab Csongor vett át. 1978-ban
jött ifjabb Csoóri Sándor, a Muzsikás együttes alapítója: az összes vonós
hangszert ő tanította és az olyan különlegességeket is, mint a duda meg a
tekerő. Ekkoriban tantervek sem igen voltak, illetve a dudatanítást sikerült az
elsők között keresztülvinni a minisztériumon, ezért szinte mindenkit dudásként
vettünk fel, függetlenül a hangszerétől. Ahogy bővült a népzeneoktatás, az
éneket Bodza Klára vitte, hozzá csatlakozott Budai Ilona, majd Jánosi András
érkezett, aki hegedűt tanított. Nőtt az igény országszerte, az óbudai iskola
után Budafokon és egyre több helyen, ma már több száz intézményben lehet
népzenét tanulni.
Az önállósulást a rendszerváltozás, illetve Kobzos Kiss Tamás hozta el az
iskola életébe?
1990-től Óbudai Népzenei Iskola a nevünk, tizenhárom éve a Mókus utcai
épületben működünk. Kobzos Kiss Tamás negyedszázadon át vezette az intézményt,
de közben lobbizott, és a kapcsolatrendszerét arra használta, hogy minél több
helyen – ahol csak lehet – induljon népzeneoktatás az országban. Lélektanilag nagyon nehéz pillanat volt Kobzos Kiss Tamás
elvesztése 2015-ben… Kezdeményezőszerepünk megmaradt a mai napig, ám a mostani
időszak az együttműködésről szól. Kapcsolatot erősítünk, közösséget fejlesztünk
azokkal, akiknek életcélja az anyanyelvi kultúra megszerettetése a gyerekekkel.
Az ötvenedik évfordulót is közösen ünnepeljük!
Egyben biztatjuk a magyar népzeneoktatás szereplőit szerte az országban,
hogy helyben, kis közösségeikben is emlékezzenek meg a kerek évfordulóról,
hiszen van mire büszkének lennünk!
Kiemelt rendezvényünk május 31-én lesz a Hagyományok Házában, ahol
zeneiskolák koncertjei követik egymást napközben – akár egy kisebbfajta
táncháztalálkozón –, kézművesek is velünk ünnepelnek, az esti gálát egyelőre
növendékhangversenynek hívjuk viccesen… Az egykori növendékek között ugyanis
számos Kossuth-díjas művész található.
Ez a tanáraikról is elmondható.
Valóban, ötven év alatt négy Kossuth-díjast, egy nemzet művészét, hat
MMA-tagot és számtalan állami középdíjjal rendelkező művészt találunk a tanári
karban. Erős szellemi központként működik az Óbudai Népzenei Iskola, de ez nem
kiváltság, sokkal inkább felelősség. Tanulóink szintén ott vannak az
előadóművészet csúcsán, egykori növendék például Sebestyén Márta, Borbély
Mihály, Eredics Gábor, Csík János vagy Porteleki
László, és még folytathatnám hosszan a sort.
Ez az elsődleges cél, az előadóművészet csúcsára fölkészíteni a
tehetségeket?
Úgy gondolom, ez csak hab a tortán. Természetes, hogy a tehetségekkel
maximálisan foglalkozunk, az igazi cél azonban, hogy egészséges, boldog,
identitásukban erős embereket neveljünk. Nem véletlenül használom a nevelés
szót: ha megnézzük Kodály írásait, ő sem oktatásról, mindig nevelésről beszél.
Az anyanyelvi kultúra személyiségformáló erejéről. Ami mindenki számára
elérhető, megtapasztalható. Ezért is rendezünk kiállításokat, előadásokat,
táncházat rendszeresen, és tesszük közkinccsé kiadványainkat.
Szerző: Tóth Ida
Forrás: MMA
FÜGGELÉK:
Tóth Ida egy
korábbi interjúja itt Szerényi Bélával:
Az igazi cél, hogy egészséges, boldog, identitásukban
erős ...
SZERÉNYI BÉLA FILMJEI A YOUTUBE-N
A teljesség körül – Portréfilm Szerényi Béla népzenészről (előzetes) (6:20)
Szerényi Béla határtalan türelme és
akarata a hagyományok, a magyar népművészeti kultúra megismerése és
megismertetése iránt példaértékű. Célja és hivatása az évtizedek során
összegyűjtött tapasztalatok, a régi mesterektől megszerzett tudásanyag minél
szélesebb körben való átadása.
Rendező:
Szurdoki Erika, operatőr: Szobrász András
MMA
2021, 51'24"
***
XIV. MEGiNT - Szerényi Béla népzenész, hangszerkészítő előadása
(53:22)
Rendező:
Bágya Ferenc
A
felvételek elkészítését Budapest Főváros VII. Kerület Erzsébetváros
Önkormányzata támogatta.