UNGÁR ISTVÁN[1]

 

Kételyek

 

Franz Schramm 1857-es litográfiája, Ein Moment aus den letzten Tagen Mozarts („Pillanat Mozart utolsó napjaiból”) címmel. Mozart, ölében a Requiem kottájával, utolsó pillanatban ad utasításokat Süssmayrnek.

 

Pokol és menny párbeszéde összeolvad, ahogy elnyeli a sír mélysége Mozart Requiemjének Confutatis tétele után, hogy sejtelmes tizenhatod láncolattal vezessen át a békés, megindító szépségű, könnyáztatta Lacrymosa magasztos, az örökké való időtlenséget magában hordozó siratásába. A meg-megszakadó tizenhatod láncolat a halál sötétjéből juttat el az élők szeretteikért hulló könnyeinek simogatásáig. A Lacrymosa a zenekar ugyancsak meg-megszakított nyolcadpárokban elsírt könnyeivel a megnemesült gyász költészete. Évszázados kutatások szerint ezt a zenekari sóhajokkal körülölelt, fenséges kórustételt a 35 esztendős zeneköltő már nem tudta befejezni, mert komponálása közben ragadta magához a kérlelhetetlen felső hatalom. Így a tétel, valamint a teljes gyászmise befejezése vélhetően tanítványára, Süssmayerre hárult, aki mestere iránti őszinte alázattal tette a dolgát. Feltételezések szerint a Lacrymosa második fele – „dona eis requiem” – már a tanítvány munkája, amely teljes mértékben igazodik Mozart zenéjéhez. A tétel egysége sehol sem törik meg. Bár vannak másféle álláspontok, a Lacrymosa alapvetően így vált elfogadottá.

 

Teljes biztonsággal soha nem fogjuk megtudni, hogy honnan és mennyire vált önállóvá Süssmayer a gyászmise kiegészítésében. Ebben a hátra maradt kézirat nem segít, hiszen Mozart diktálhatott is, ha már úgy érezte, hogy túl gyenge az íráshoz. Milyen lehetett egy ilyen zenei lángelme közvetlen közelében lenni, amikor az utolsó melódiák még kikívánkoznak belőle, elképzelni sem tudjuk. Nyílván ellenszenves az a mohóság, ahogyan a Peter Schäffer drámája alapján készült Milos Forman filmben, az Amadeusban, Salieri – nem Süssmayer – valóságosan ki akarja szívni a hangjegyeket Mozartból, de ha szégyen is, nem lehet teljesen elutasítani azt a vágyat, hogy részese legyünk a csoda keletkezésének. Itt Salieri esetében az a visszataszító, hogy ezt a zeneóriás halálos ágya mellett teszi a Requiem Confutatis tételének lejegyzésekor.

 

Számomra meglepő a Lacrymosa moll-tételét lezáró dúr-hármas, vagyis az Amen picardiai terce. A reneszánsz és a barokk zene moll hangnemű alkotásainak végére egyenesen várjuk a befejező dúr-akkord feloldozását. Mozart Requiemjének hangneme a halálközeli d-moll – a Lacrymosa tételé is. Az általam ismert – messze nem hiánytalan – mollban komponált darabjaiban nem találtam erre példát. A h-moll Adagio zongorára ütemekkel a vége előtt mosolyodik H-dúrrá, a d-moll zongorafantázia második szakasza D-dúr, a sátánian induló d-moll zongoraverseny zárótételében egy pajkosan játékos moll-dúr váltakozású dallammal már jó előre megcélozza a fényes D-dúr hangnemet.

 

Mozart egyetlen moll hangnemű operája a Don Giovanni is az ördögien sötét d-mollban íródott. A kőszoborral tervezett vacsora jelenetének végén a főhős elkárhozását követő ütemek az alvilág fenyegető hangulatát megtartva egy sor D-dúr hármasba érkeznek, nem is szólva a – sajnálatomra több operarendezésben elhagyott – záró kép kódaszerű utójátékáról. Mozartnál már a moll hangnemű muzsikák, amennyiben dúrban akarnak befejeződni, jó előre bebiztosítják magukat oda, s nemcsak az utolsó akkordban. Valójában ez mit sem jelent, az Amen szó megkívánhatja, sőt meg is követelheti a zene nyelvén a vigaszt, biztatást, bátorítást hozó, békés nyugalmat árasztó dúr-hármas bölcs harmóniáját.

 

Van abban valami borzongató, ugyanakkor felemelő, ha egy zeneszerző Requiem írása közben távozik. Ez a sors misztikuma. Mozart esetében ez annál is több, mert ő maga rejtély. Muzsikája a mennyben gyökerezik, nehéz hozzá képzelni a nagyon is evilági életet élő hús-vér embert. Zenéjén keresztül közvetlen átjárása volt az égiekhez. Érthető, hogy a Requiem körül sok a talány és megannyi a kétely. Már a gyászmise különös megrendelése körül is rengeteg a találgatás.

 

A Süssmayernek tulajdonított kiegészítés a keretes befejezéssel, véleményem szerint, méltóan megállja a helyét a korábbi tételek mellett. Lehet, hogy kapott mesterétől további iránymutatást, vagy Mozart varázsa beköltözött a lelkébe. A Lacrymosát követve a – talán olykor vitatható – formai elrendezés meglehet, hogy Süssmayer önálló elképzelése. Ugyanakkor a Hostiast közrefogó Quam olim Abrahae fúga bámulatos lendülete, a Benedictus bensőséges énekes kvartettje, a Sanctus pazar indítása és a Benedictust körbe vevő Hosanna megkapó tömörsége, vagy az Agnus Dei vissza-visszatérő tizenhatod sorának végtelen vonóskari hullámzása, úgy vélem, harmonikusan illeszkedik Mozart művébe. Remekbe szabott muzsikák.

 

A Requiem tétel visszatérése a szoprán szólótól, eltérő szöveggel (Te decet hymnus – Lux aeterna) valamint a Kyrie eleison fúga Cum sanctis tuis szöveg változatban, alkalmazkodó ritmussal, vélhetően nem volt Mozart eredeti szándéka, itt talán inkább menekülés a tökéleteshez.

 

Mozart megrendelésre írta a Requiemet, de 35 esztendősen is mélységes bölcselettel, a mindentudás megértő-megengedő mosolyával szinte magának komponálta. Olyan szenvedéllyel azonosult a Kyrie-Christe-Kyrie fohászának fenségével, a Dies irae katarzisával, a Recordare bársonyos simogatásával, amilyennel szinte felkínálta magát, hogy szólítsák odaátról. És ő ment. Ám a Kyrie-Christe-Kyrie dupla fúgája, a Dies irae elsöprő szenvedélye, a Recordare törékeny finomsága, a hatalmas, gyönyörűséget hordozó életmű marad. Több mint 200 éve teszi szebbé életünket és fogja még a jövőben is. Mozart zenéje boldogabbá teszi a halandó embert, aki általa találkozhat a halhatatlansággal.

 

Kobayashi-Ken Ichiro conducting / Mozart: Requiem K626 (1:01:49)

Herczenik Anna (szoprán), Németh Judit (alt), Kiss B. Attila (tenor, Kovács István (basszus),erczenik Annamáriaw (sz

Szent István Király Filharmonikusok és Oratóriumkórus (Karigazgató: Záborszky Kálmán), vezényel: Kobayashi-Ken Ichiro

(Zeneakadémia, 2003/11/25.)



[1] Ungár István középiskolai ének-zenetanár, karnagy (Kölcsey Ferenc és Fazekas Mihály Gimnázium), szaktanácsadó, a Parlando állandó munkatársa