Yehudi Menuhin Zenei Világnapi FELHÍVÁSA[1]

 

Yehudi Menuhin 1975-ben

(New York, 1916. április 22. – Berlin, 1999. március) 12.) amerikai hegedűművész és karmester, aki művészi pályájának nagy részét az Egyesült Királyságban futotta be, végül brit állampolgár lett és megkapta a lovagi címet.

 

Yehudi Menuhin világhírű hegedűművész kezdeményezésére és javaslatára az UNESCO október 1-jét A zene világnapjának nyilvánította. Mindez 1975-ben történt, azóta a világ minden pontján ezen a napon különös figyelmet szentelnek annak a csodának, amit zenének hívnak. Yehudi Menuhin 1975-ben az ENSZ Nemzetközi Zenei Tanácsban töltött be elnöki tisztet és így hívta életre a Zenei Világnapot, amelyet idén 33. alkalommal ünnepelhetünk. Az első Világnap tiszteletére írott köszöntője így hangzott:

 

„Kedves Kollégák, Barátaim!

 

Nagy örömmel tölt el, hogy idén, a Nemzetközi Zenei Tanácsban betöltött elnöki tisztem utolsó évében megnyithatom az első Zenei Világhetet és a Zenei Világnapot. Szeptember 29. és október 5. között és főként a Zenei Világnap alkalmából október 1-jén az emberek legmélyebb érzéseiket és legszebb reményeiket juttatják majd kifejezésre.

 

Szavakkal már nagyon sokszor visszaéltek, különösen a korunk társadalmában egyre növekvő tudatlanság következtében. A zene azonban továbbra is módot ad arra, hogy az emberek ma is megértsék egymást, amikor az emberiségtől a múlt előítéletei távolabb állnak, mint valaha, de megerősödve kerülnek előtérbe azok az örök értékek, amelyek mindig részét képezték bármely nép minden művészi megnyilvánulásának.

 

Az igazság, ami a világ minden népművészetében, zenei stílusában ezernyi színben mutatkozik meg, képessé tesz bennünket arra, hogy egyetértésre jussunk egymással. Arra szeretnék buzdítani minden várost, falut és országot, hogy rendezzenek sokféle zenei eseményt ezen a napon. Örülnék, ha nemcsak koncerteken, rádióműsorokban szólalnának meg régi és főként mai művek, hanem spontán megnyilvánulásként utcákon és tereken is muzsikálnának énekesek, kórusok, jazz-zenészek és a komolyzene legjelentősebb előadói. Ehhez hasonlót láttunk már néhány városban: San Francisco-ban például, sőt a zajos New York-ban is, amikor a legforgalmasabb útkereszteződéseknél a Manhattan és a Julliard Zeneiskola fiatal hallgatói játszottak a járókelőknek. A régi holland orgona-tekerőket, a nápolyi tenoristákat, az énekmondókat és a trubadúrokat juttatták eszembe és azt, hogy e hagyományokat érdemes újra életre kelteni.

 

Jó lenne, ha a zenei héten egy-két percet a csendnek szentelnénk mindenütt a világon, a gondolkodásnak, a hallgatásnak és az elmélyedésnek. A zenének a zaj antitézisének kellene lennie, mégis sokszor arra használják, hogy kellemetlen zajokat fogjon fel a gyárakban, éttermekben és áruházakban. Azt mondanám, hogy az adott időben az egész világon legyen egy pár percnyi csend, mert ez nagyon fontos a zene élvezéséhez. Valószínűleg tudomásuk van arról, hogy néhány éve egy kongresszusunkon Párizsban Witold Lutosławski, a nagy lengyel zeneszerző javasolta, indítsunk mozgalmat, amely harcol az embernek a csendhez való jogáért. Azt szeretném, ha a csendnek e perceit követően utcákon, minden gyárban, otthonban, koncertteremben és operaházban megszólalna a zene. Az előző napok eseményeinek elő kell készítenie a csúcspontot, a Zenei Világnapot.

 

Kérem Önöket, tegyenek meg mindent ezen esemény érdekében, mely nemcsak a zene, hanem a világ számára is fontos. Egyesek Önök közül talán koncertet adnak a Zeneművészek Nemzetközi Kölcsönös Segélynyújtási Alapja javára, mely intézményt – mint tudják – a zene ügyének előre haladása és megóvása végett hoztak létre és azért, hogy a zeneművészeket közelebb hozzák egymáshoz.

 

Yehudi Menuhin

 

 

Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics

 

ÜZENET A ZENEI VILÁGNAPRA[2]

 

Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics (1906–1975)

https://hu.salvemusic.com.ua/

 

 

Kedves Barátaim!

 

Nekünk, muzsikusoknak, nagy ünnepünk ez a mai nap. Első ízben rendezik meg a Zenei Világnapot, amelyet a világ sok országa velünk együtt ül meg.      Természetes, hogy e napnak a muzsika „névnapjává” kell válnía; a névnapjává ama művészetnek, amely jelentős társadalmi hatékonysággal bír, amelynek nincs szüksége vízumra és amely fordítás nélkül is érthető szerte a világon. Úgy gondolom, e napon kedves író-, festő és filmes kollégáink is méltatni fogják művészetünket, szólnak róla néhány jó szót rádióban és televízióban.

 

A zene új világokat nyit meg; Robert Schumann mondotta, hogy a zene „szellemi életünk mélységes folyamatainak” reflexiója. A muzsika élete végéig, születésétől a sírig elkíséri az embert. Észrevétlen is sok zenei terminust használunk a köznapi beszédben: a német a jó modort „jó hangnak” mondja (guter Ton), a tapintatos viselkedést „ütemérzékkel megáldottnak” (taktvoll), beszélünk harmonikusan fejlett személyiség neveléséről, szilárd, jó ritmusban végzett munkáról stb. Nem meggyőző bizonyítéka ez annak, milyen széles alapot ád a muzsika egész életünkhöz?

 

A nagy zenemű nemcsak egyetlen ember eszméit és gondolatait tükrözi, hanem sokakéit. Az igazi, jelentékeny muzsikus alkotásában mindig benne cseng az egész nép hangja. Vagy tán mást bizonyít Beethoven vagy Bizet, Verdi vagy Muszorgszkij, Prokofjev vagy Britten művészete? Aki zenét hallgat, érezheti összetartozását az egész világgal, érezheti, hogy haladó kortársaival azonos ritmusban ver a szíve, érezheti, hogy törekvései összemosódnak az egész nép gondolataival és reményeivel. A zene összeköti a népeket, mélyebb érzéshez, önmaguk jobb megismeréséhez segíti őket, gazdagítja érzelmeiket és gondolkodásukat.

 

Az 1975 évi, első Zenei Világnap jelentős dátummal esik egybe: az emberiségnek a fasizmus fölött aratott győzelme 30. évfordulójával. Ismeretes, hogy az antihumanizmus ellen szövetkezett emberiség harcában éppen a zene nem játszott alárendelt szerepet. A különféle nemzetiségű zeneszerzők alkotta, a háború témájának szentelt dalok is, szimfóniák is sok országban csendültek fel a II. világháború idején s vészcsengőként szólították az embereket a fasiszták elleni eltökélt harcra. A zene eme jelentőségét nem értékelhetjük eléggé nagyra.

 

Napjainkban a zene, akárcsak a többi művészet, bonyolult korszakát éli: új eszközöket keres, hogy kifejezhesse nyugtalanítóan izgalmas, ám dicsőséggel teli jelenünket. A mi országunkban kiváltképp – de másutt is szocialista ideálok élnek, az emberek várakozással tekintenek az új társadalomra.


A zenében, akár az alkotómunka bármely területén, feltétlenül szükséges az új utak keresése. A művészet alkonyát jelentené, ha fejlődése megrekedne. Ezért helyes és örvendetes is, hogy korunkban a művészet megújulásának sok különböző országokban különböző alkotó egyéniségek útja – ismeretes más-más módon lépnek ezekre az új utakra.

 

Mi azonban, szovjet alkotóművészek, emlékezünk Lenin örökére, tudjuk, hogy a művészetnek nem a felső tízezrekhez, hanem a világ egyszerű embermillióihoz kell szólnia. A nép zeneszeretete szárnyakat ád nekünk s annak felülvizsgálatára késztet, hogy milyen utakon folytassuk keresésünket, hogyan vigyük előre a művészetet. Minden erőnkkel egy szűk réteg igényeit elégítsük-e ki, vagy pedig egy széles zeneszerető közönség érdeklődését? Századunk zenéjében jelenleg soha korábban nem tapasztalt differenciáltság figyelhető meg: az egyik oldalon a modernség túlfinomult, gyakran művi úton létrehozott termékei, a másikon a „kulturális” ipar ízléstelenségei.

 

Egymást váltó slágerek járványai árasztják el a fogyasztók tömegeit s ezzel egyidejűleg az elit zenei csoportjai mindinkább elszigetelődnek és szétforgácsolódnak. Mennél inkább válik a zene megítélése az egyik oldalon a túlfinomult intellektus kétes ügyévé, annál határozottabban lesz a másik oldalon, nyers fiziológiai mivoltában méltatlan primitív divatjelenséggé.

 

Mégis, milyen egyetemes nyelvét ismerjük az érzelmeknek a zenén kívül? Mi más rendelkezik azzal a képességgel, hogy könnyedén áthidalja a szakadékot, amely máskülönben kultúrákat és embereket elválaszt?

 

Manapság sokan mondják: a modern művészet bonyolultságát az magyarázza, hogy eszközei újak, anyaga újonnan szervezett; de igazunk van-e vajon, ha „teljes elavultsága” okán kikapcsoljuk a művészetet és az embereket – ha csak átmenetileg is – valódi szellemi segítség nélkül hagyjuk élni? Természetesen   nincs – nem lenne – igazunk, ezért, anélkül, hogy abbahagynánk alkotói kutatásaink intenzív folytatását, a legfontosabbról soha nem feledkezhetünk meg: a művészetnek a népet kell szolgálnia; miközben különféle területeken kísérletezünk, s folytatjuk új kifejezőeszközök felkutatását, emlékeznünk kell a művészet fejlődésének fővonalára, s e vonulat történelmi folyamatosságára. Miközben a jövőbe verünk hidat, ne romboljuk le hát azokat a kötelékeket, amelyek mai művészetünket a nagy múlthoz kapcsolják.

 

A kortársi művészetnek, a zenének stafétaként méltóképpen tovább kell vinnie az emberiség nagy alkotói felfedezéseit.

 

Ma, a Zenei Világnapon és a kanadai Nemzetközi Zenei Világhéten a muzsika hangja szól színházak és hangversenytermek százaiban, szabadtéri színpadokon és rádiókban, képernyőn és előadótermekben. A zene eme ünnepén, amelyet az UNESCO Nemzetközi Zenei Tanácsának kezdeményezésére és határozata nyomán rendeztek meg, szilárdan hisszük, hogy a muzsika korunkban is teljesíti nemes hivatását, az embereket korunk leghaladóbb és legnagyobb eszméinek, elsősorban a béke és a népek barátsága gondolatának jegyében közelhozza és egyesíti. Bár sokszorozódnának meg a zeneművészek és zenebarátok sorai! Hozzon a muzsika boldogságot az emberiségnek, gazdagítsa szellemi életét, segítsen az emberiségnek a szenvedés könnyebb elviselésében s a földi élet örömének aktívabb és teljesebb átérzésében!

 

 



[1] Elhangzott: 1975. október 1. (Toronto, Kanada)

 

[2] D. Sosztakovics utolsó írása. (A szerk.) (Dmitrij Sosztakovics: Üzenet a Zenei Világnapra (Musik und Gesellschaft, 1975/10.) (Fordította: Breuer János, In memoriam Dmitrij Sosztakovics, Zeneműkiadó Budapest, 1976)