Musikalisches Oktoberfest
Thomas Quasthoff
a Zeneakadémián
Felejthetetlen
emlékké nemesült a 2011-es Budapesti Tavaszi Fesztiválnak az a hangversenye,
amelyen élőben hallhattuk a felvételek alapján régóta csodált Thomas Quasthoffot, a Camerata Salzburg
szólistájaként. Nemsokára hideg zuhanyként érte rajongóit a hír: visszavonul a
szereplésektől. Orvosi tanácsra előbb a jazz-szereplésektől
szándékozott megválni, majd 2012 januárjától végleges búcsút vett a dalestek
műfajától is. Szerencsére új hangszere, a mikrofon lehetővé tette,
hogy ne kelljen nélkülöznie a pódiumot – és a Zeneakadémia rendezvényeit
figyelemmel követő boldogan fedezte fel, hogy október 6-ára meghirdették
Thomas Quasthoff és barátai jazzkoncertjét.
Quasthoff mester
és a mesterkurzusának résztvevői
Örvendetesen
„heterogén” volt aznap a nézőtér a hallgatók életkorát tekintve – a jazz
iránt lelkesedő fiataloktól a történeti zenéken nevelkedett idős
generáció számos tagjáig sokakra hatalmas mozgósító erővel hatott a
lehetőség: ismét „élőben” hallani Quasthoffot.
Simon Oslender (billentyűs hangszerek), Wolfgang
Meyer (gitár) és Shawn Grocett
(harsona) muzsikustársaként lépett pódiumra, egyszersmind a műsorvezetés
feladatát is vállalva. Quasthoff szakmai életrajzának
ismeretében ez nem okozhatott meglepetést, hiszen az énekes rádiós
műsorvezetőként is jelentős múlttal rendelkezik – mégis, nem
lehet szó nélkül elmenni teljesítménye eme szegmense mellett sem. Valami
különleges közvetlenség árad belőle, amely azt eredményezi, hogy
valamennyi hallgatója megszólítottnak érzi magát. Természetes humorral kínálta
fel a választást, németül avagy angolul beszéljen-e – és
sikerült elérnie, hogy angoltudásának korlátait feledve, koncentrált
figyelemmel kövesse mindenki a mondandóját. A humor egyébként az első
hangtól az utolsóig ott bujkált a hangok között – a műsor kezdetén a
nézőtér mögül hallottuk a harsona hangját, s amikor már két (!) harsona
szólt, a leghagyományosabb koncerttermi viselkedésen
szocializálódottak is hátrafordultak, kontrollálni a
hallottakat – igen, a gitáros is remek harsonás! A mikrofon kétségkívül hozzájárul
ahhoz, hogy ne kelljen túlerőltetni hangját az énekesnek, akinek
hangképző szervei a beszéd és az ének gyakori váltakozása által amúgyis speciális többlet-feladatot kaptak. De mindebből a hallgató aligha érzett valamit, mert
mindennemű technikai részletkérdésről a lényegre koncentrálódott a
figyelem: a közlésre, prózában is zenében. Ritkán lehetünk tanúi annak, hogy
művész teljes önfeledtséggel éli az életét a színpadon. Quasthoff anekdotázott, sztorizott, ízléses finom
fűszerezéseként a kollektív muzsikálásnak. A jazz fiatal kora óta jelen
van Quasthoff életében – kezdetben hobbi-szinten,
majd pedig a korszakos jelentőségű előadóművész
palettájának néhány jelentős árnyalataként. A minden mozzanatában profi
előadást intenzív játéköröm hatotta át, az együttmuzsikálásé
csakúgy, mint a szólisztikus improvizációké. Stiláris
biztonság, a hangszín-variációk területén kiapadhatatlan
kísérletezőkedvvel. Quasthoff az effektusok
elképesztő változatosságával, ötletgazdagságával kápráztatta el
hallgatóságát – legnagyobb örömet pedig azzal szerzett, hogy teljes szépségében
és erejében megcsillogtatta a dalénekesi baritonját is.
A Zeneakadémia
októberi műsorfüzetének olvasója arról is értesülhetett, hogy 11-én
(szombaton) kerül sor Thomas Quasthoff
mesterkurzusának zárókoncertjére. A kezdés időpontja a meghirdetetthez
képest (19 óra) változott, így nem kizárható, hogy akik mindössze erre az egy
információs forrásra hagyatkoztak, lemaradtak a növendékek
hangversenyéről. Csalódás lehetett nekik, de korántsem akkora, mint amit
azok a szakmabeliek éreztek, akik szívesen bepillantottak volna a kulisszák
mögé, szabad(dá tehető)
idejük legértékesebb felhasználásaként belehallgatva Quasthoff
vendégprofesszori foglalkozásainak valamelyikébe. Magam azon szerencsések közé
tartozom, akik Salzburgban több alkalommal is részesei lehettek ilyen
tanulságos élménynek (élményszerűen kínált
tanulságoknak), olyankor is, amikor fiatal pódiumérett énekesekkel foglalkozik,
és hallhattam – afféle bemutató tanítás jelleggel – saját növendékével való
nyilvános óráját is. A magyar fiatalokkal való munka annál is inkább tanulságos
lett volna, mivel részesei lehettünk volna annak az útnak, amelynek mostani
végállomását a zárókoncert jelentette – olyan művész-jelölteknél, akikkel
remélhetőleg találkozunk a jövőben pódiumon, színpadon…
Mindazonáltal, érdemes volt meghallgatni a tizenegy növendék produkcióját –
akik számára ennek a szereplésnek a különlegességét az adta, hogy
produkciójukkal köszönhették meg jelenlévő alkalmi mesterüknek a
foglalkozásokat.
A hangverseny
moderátora a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékvezető tanára,
Meláth Andrea volt, aki rövid bevezetőjében
őszinte örömmel regisztrálta ezt a mesterkurzust kivételesen magas
színvonalúnak a tanszak életében. A Zeneakadémia 10 növendéke, továbbá az
utánpótlás-generáció képviseletében egy szakiskolás („konzis”)
adott egyórás műsort. A Solti terem pódiumán két sor szék talált gazdát:
az első sorban az énekesek foglaltak helyet, a másodikban pedig
zongorakísérőik. Még a viszonylag gyakori koncertlátogató is örömteli
meglepetéssel látta ez utóbbiak nagy számát (habár túlzás lenne azt mondani,
ahány énektanár, annyi korrepetitor). És mint lenni szokott, Murphy most is
tanúságot tett fáradhatatlanságáról: a MÁV számlájára írandó, hogy egy
zongorakísérő lekéste a koncertet – ami bravúros beugrásra adott alkalmat Alszászy Gábornak. Más kérdés, hogy hogyan élte meg ezt a
hirtelen változást az a három énekes, akiknek nélkülözni kellett megszokott
kísérőjüket…
A műsor
azokból a produkciókból állt össze, amelyeket legjobbnak ítélt Quasthoff. Brahms, Schubert, Schumann dalai sorjáztak,
továbbá Richard Strauss és Mahler. Mint kommentárjaiban Meláth
tanárnő is kitért rá, Quasthoff – nyilvánvalóan
– megkülönböztetett figyelmet fordított a szövegmondásra. Nem tudni, melyik
növendéknél mennyit kellett csiszolnia, az viszont tény: a legtöbb dal szövegét
egyszeri hallás alapján (közben) le lehetett volna írni. Ez az érthető
szövegmondás egyik ismérve – de a másikra is, a magasabbrendűre
is hallhattunk példákat: amikor a kifejezés élteti a szöveget, tehát nem
„eléneklésre”, hanem „előadásra”, interpretálásra kerül valamely dal. Mindehhez járult a saját hanggal (hanganyaggal) való bánni
tudás művészete, aminek elengedhetetlen feltétele, hogy az énekesben éljen
a kifejezés, a közlés vágya. A „jelentés” ilyenkor átsegíti a hallgatót azokon
a nehézségeken, amelyeket az esetleg szolid idegennyelv-ismeret okoz – az
atmoszférába ágyazottan olyannyira otthonosan érezheti magát a dalban, hogy
elkötelezetten vallja: a zene – világnyelv.
A mesterkurzus
résztvevői: kiválasztottak, kétségkívül az énektanszak méltó
képviselői. Ugyanakkor személyiségek – fejlődésben lévőek, de ugyan ki nem az? Örömteli érzés
„mindenkinek” (az előadónak, tanárának, kísérőjének és valamennyi
hallgatójának), amikor azt érzi: „szívből” szól az interpretáció. Ehhez
persze az is kell, hogy a felszínen ne akadályozzák ezt a közlést technikai
problémák. A kitűnő (egyetemi szintű) növendék-produkciók
sorában ilyeneket is hallottunk – minden bizonnyal hozzájárult ehhez a
telitalálat műsorválasztás is. Richard Strauss dalának előadója a
hangjával való bánni-tudás birtokában „élte a dalt”, szinte
kinyilatkoztatásként élhettük meg a két Mahler-dalt, az őszinte
vallomáshangnak köszönhetően – és a Frühlingsmorgen
közben szinte fény-változást észleltünk, az énekes kifejező arcjátékának
köszönhetően: a mosoly árnyalta-színezte a hangot is. A daléneklés sajátos
„problematikája” abban van, hogy rövid idő áll az énekes rendelkezésére,
amely alatt szituációt, atmoszférát kell teremtenie, érzelmeket-indulatokat
átadhatóan megélt folyamatként közvetítve. Ez a tartalmi rész – ehhez jön a
zenei formálás, amelynek hatásosságát a harmóniai történések segítik.
Tanulságos volt hallani, hogy némely növendék a szólamára koncentrál, míg mások
a hangzó partitúra egészébe ágyazzák (többnyire legfontosabbként) a saját
szólamukat. Örvendetes volt megtapasztalni, hogy a dinamikai kidolgozottság
korántsem csupán a kottába beírt dinamikai jelzéseket követi, hanem
értelmezett! Nem véletlen, hogy Schubert Gefrorne Tränen című dalát hallgatva szinte megszűnt
körülöttünk a világ…
A mesterkurzus résztvevői
A „dalok órája”
felcsillantotta a reményt: van jövője ennek az intim műfajnak olyan
korban is, amikor a mega-, giga- és hasonló produkciók kínálatával nem lehet
versenyre kelni. A minőségi előadás vonzása időtlen
tényező. Jó volt részese lenni a Zeneakadémia énektanszaka
eme pirosbetűs ünnepének.
Fittler Katalin