(Zeneműkiadó, Budapest, 1973)

 

A ZENEAKADÉMIA[1]

 

A zeneoktatás Budapesten régi és elég elterjedt mesterség volt. Természetesen nem valami magas fokon. Aminek piaca volt, az mindenkor a dilettánsok, a szalonokban klimpírozó leánykák, a társaságokban zenérői hozzáértő gesztussal csevegni tudó ifjak e társasági funkcióra való előkészítése volt. Érdekes, hogy a férfiasnak tartott hangszerek, a hegedű, a fuvola, a klarinét még csak nem is a dilettánsok, hanem a naturalisták előjogai voltak Sokan hegedültek Pest és Buda városában, de ezek inkább a cigányt utánozták. A hölgyek zenei stúdiuma már a hivatásos zeneoktatás ügye volt, bár az sem véletlen, hogy Gáti István, akinek nevét, mint a kottából való klavirozás iskolájának tudós mesterét emlegettük, maga is amatőr volt. Nem zongoratanár: útépítő mérnök.

 

Szervezettebb zeneoktatásról csak a 40-es évek elején esett szó. A Pest-Budai Hangászegyesület vette észre először, hogy hiány van képzett zenészekben, és különösen nagy a hiány képzett énekesekben. (Énekelni majdnem annyi széplelkű hölgy tudott, mint klavirozni, és körülbelül ugyanazon a színvonalon.) A Pest-Budai Hangászegyesület választmányának kapóra jött Bartay Andrásnak, a zeneszerzőnek a Magyar Tudós Társaság (a Tudományos Akadémia előde) elé terjesztett és elutasított tervezete a zenész képzésről. Ekkor határozták el egy felállítandó Magyar Zenei Conservatórium létre hozását. Liszt Ferenc zenetörténeti jelentőségű, 1840. januári hangversenyei jövedelmének egy része az árvíz romjaiból újjáépülő Pest általános célján belül külön a konzervatórium leendő épületére volt szánva. A Hangászegyesület énekiskolája rövidesen meg is kezdte működését. Az iskola végleges, szervezett formában 1851-ben alakult meg, Pest-Budai Hangászegyleti Zenede címen, első igazgatója az ismert zenetudós, Mátray Gábor volt. 1865-ben ünnepelték meg az iskola 25 éves évfordulóját, Liszt Ferenc Szent Erzsébet legendájának előadásával. Ekkor vette fel az iskola a Nemzeti Zenede nevet, ódon épülete ma is ott áll még a Semmelweis utca és Vitkovics Mihály utca sarkán. 1948-ban az egyesületi kezelést állami kezelés váltotta fel, jelenlegi elnevezése Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola. Igazgatói közül nevezetesebbek Szendy Árpád, Kern Aurél, Lajtha László; jelenleg Fasang Árpád vezeti az intézetet.

 

Ez az intézet konzervatórium jellegű. Vagyis a dilettánsok tanításán felülemelkedik ugyan, de megmarad a szűkebb szakmai jellegnél, nem kívánja elérni az átfogó, komplex tantervű egyetemek, főiskolák rangját. A zenei oktatás legmagasabb fóruma nálunk ez idő szerint az egyetemi rangú Országos Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola. (Az egyetemi rangot hivatalosan 1971-ben nyerte el.) Régebbi nevén Országos Királyi Zeneakadémia.

 

Ennek az intézménynek története – különösen, ha két hangversenytermének és a benne lezajló rendezvényeknek történetét is végignézzük – hatalmas része a magyar zene történetének. Az országnak szinte minden nevezetesebb zenésze részese volt szellemi erőd működésének. Erkel Ferenc és Liszt Ferenc neve éppúgy hozzátartozik, mint Bartók Béláé, Kodály Zoltáné, Weiner Leóé Dohnányi Ernőé és a ma élő muzsikusok legkiválóbbjaié.

 

Csengery Antal

 

Létrehozása, akárcsak az Operaházé, nem rövid idő dolga volt, és nem csekély harcba került. Egy országos jellegű, állami kézben levő zenei oktatói intézmény felállításának terve már a hatvanas években fölmerült, de csak 1869-ben vált időszerűvé, amikor először konkretizálták a testvérintézet, a Színészeti Tanoda állami jellegét, Csengery Antalnak, a polgári függetlenség e derék képviselőjének indítványa szerint a színész- és zenész képzés egy közös művészeti Főiskola keretében oldható meg a legjobban. (Ezt a gondolatot a kor legnépszerűbb zenei formájának, az operának színpadi utánpótlási igényei indokolták meg.) 1870-ben a hazai „zene és énekművészek” alkalmi grémiuma felterjesztést nyújtott be a kormánynak egy ilyenféle akadémia létrehozásáról. A kérelmet Deák Ferenc is támogatta, és a pénzügyi bizottság fel is vette az előirányzott költségvetésbe. Ám a parlament törölte az erre vonatkozó tételt.

 

Mi lehet az indokolása egy ilyenféle törlésnek? Először is a gazdaságosság kérdése. A képviselőknek egy nem is minden kvalitás nélküli része azt mondta, hogy az államnak ez idő szerint nincs ilyesmire pénze, különben is ott a konzervatórium, ott vannak a magánkézben levő zeneiskolák, ezek elegendők arra, hogy ellássák az ország zenész-szükségletét. Az iskola védelmezői azt felelték erre: sőt, nemcsak, hogy elegendők, inkább még túl sokan is vannak, s ennek következménye, hogy akik megszereztek egy bizonyos színvonalú zenei tudást, azt itthon, a zenei élet alacsonyabb színvonalán érvényesíteni nem tudják, tehát elmennek külföldre. A valóban konzervatív képviselők a zene fölösleges vagy éppen haszontalan, káros mivoltát hozták fel érvül. Simonyi Ernő képviselő éppenséggel azt állította, hogy azoknak van igazuk, akik az operát is kizárnák a Nemzeti Színház kebeléből. Az újságok egyértelműleg a létesítendő zenei intézmény pártját fogták, és helyesen jegyezték meg, hogy az opera kizárása a Nemzetiből annyit jelent, hogy az egész műfajt odaajándékozzák Buda és Pest németajkú lakosságának. Csengery Antal a cseh példára hivatkozott: egy kis ország szellemi létét milyen mértékben segíti a zenei műveltség öntudata.

 

A megnyilatkozó közhangulat hatása alatt a következő évben újra felvették a költségvetésbe, mégpedig a belügyminisztériuméba a létesítendő zeneiskola büdzséjét. Ezúttal el is fogadták. Élesebb szópárbajra a hiperkonzervatív Jankovich Miklós és Simonffy Kálmán, a nótaszerző közt került sor. Érdekes, hogy Simonffy, akit a „naturalisták” atyamesterükként emlegettek, milyen hévvel és kultúrával sürgette a tudós zene intézményének létrejöttét. „A zeneakadémia felállítása is egyik módja annak, hogy Magyarország a nyugati civilizáció terjesztése missziójának a Keleten megfeleljen.”

 

 

Simonffy Kálmán

(Tápiószele, 1832. okt. 5. – Bp., 1881, dec. 15.)dalszerző.

A szabadságharcban főhadnagy, utána Cegléden főjegyző volt. Itt dalárdát is szervezett és vezetett. 1858-ban hangversenykörutat tett az országban, 1860 – 62-ben pedig külföldön Fátyol Károly cigány származású gordonkaművész kíséretében. 1861-ben Pest vármegyei jegyző, 1865-ben Esztergom vármegye. Főjegyzője volt; 1872 – 75 közt ogy.-i képviselő. Zenei ösztöndíjakat alapított és az Országos Magyar Zeneakadémia létrehozásán munkálkodott.

 

Az Akadémia létrejötte elhatározásának a pillanatában már megszületett az a határozat is, hogy ezt az akadémiát más nem vezetheti, csak Liszt Ferenc. Liszt Ferenc ekkor már több mint tíz éve felszámolta egyoldalú weimari lekötöttségét, és ha nem is tért vissza régi nyugtalan vándorélethez, több helyen is próbálkozott azzal, hogy végleges otthonát meg találja. Bizonyos időt évente a herceg különösen udvarias formában történt meghívása után továbbra is Weimarban töltött, de hosszabb ideig tartózkodott Rómában is, és több ízben kifejezte azt az óhaját, hogy működésének javát hazájában kívánja kifejteni. 1873-ban a költségvetés elfogadása után (amelyet akkor tettek át a közoktatásügyi minisztérium reszortjába) megkezdődött a terv részletes kidolgozása. Ez még két évet vett igénybe. Végre 1871-ben Simonffy Kálmán éleshangú interpellációja után Trefort Ágoston közoktatási miniszter rászánta magát az intézet megnyitására. A „rászánta magát” kifejezés nem egészen pontos, azt mondaná, hogy a miniszter huzakodott a dologtól. Nem huzakodott: az objektív lehetőségek voltak elégtelenek. Ennek ellenére 1875. szeptemberében megkezdődött a tanítás a megelőző, 1875. márciusi legfelsőbb elhatározás alapján az intézet elnökévé meghívatott Liszt Ferenc magánlakásán. Más helyiség ugyanis nem volt. Ez a Hal téri lakás, amelyhez később igénybe vették a partájok kilakoltatása után és a bérházban maradottaknak a zeneiskola lármája miatti panaszaikat anyagi kielégítéssel honorálva az egész második emeletet. Ebben a Hal téri (és halszagú, mivel a téren valóban halat árultak) helyiségben vegetált a magyar zeneoktatás legfőbb intézménye négy teljes tanéven át. 1879-ben költözött abba az Andrássy úti palotába, amely már e főiskola céljaira épült.

 

A képviselők fukarabb és maradibb része továbbra sem nézte jó szemmel a Zeneakadémia működését. Különösen sok kifogás volt Liszt Ferenc személye ellen. (Itt most tekintsünk is el az Eötvös Károly-féle kifogásoktól, amelyek valóban a nemzeti közvélemény egy jelentős részének érzéseit visszhangozták, és amelyek szerint Liszt nem elég jó magyar ahhoz, hogy ezt a magas rangot hazájától megérdemelje.) Zsedényi Ede – ugyanaz, aki a Lánchíd reparációjának költségeit az anekdota szerint azzal a kifogással utasította el, hogy „jó lesz már arra a rövid időre”, tudniillik ameddig ő elél – szó szerint a következő szellemes érvvel lépett fel Liszt ellen: „Nem tudom, vajon itt egy magyar zongorász vagy énekes, vagy énekesnő kiképeztetett-e már általa?” Az öregúr valahogy úgy képzelte, hogy aki zenész, az zenész. Annak tudnia kell éneket tanítani, esetleg énekesnőkkel színpadi szerepet korrepetálni. „Őexcellenciája elfeledte, hogy csak a politikusok kiváltsága mindent tudni és tanítani, azt is, amit voltaképpen teljességgel nem tudnak” – válaszolja a Fővárosi Lapok. Sikerül is valami nyolcezer forintot töröltetni a költségvetésből, ami persze országos viszonylatban nem összeg, de ahhoz elég volt, hogy a fiatal intézmény működését megnehezítse. Amire is a császár és király, mintegy azért, hogy a függetlenségiek orrára koppintson, tulajdon udvartartása költségéből pótolta a hiányzó összeget. Csak így tudta az intézet az 1876-os tanévet megkezdeni.

 

Az Andrássy úti ház már valódi modern palota volt. Itt rendezték be Liszt elnök és Erkel igazgató hivatali lakását is. Hangversenyterme is volt az új intézménynek, ez volt második nagy hangversenyterme, a Vigadó után.

 

Hogy mennyire valóban zeneakadémiának és nem konzervatóriumnak tervezték az intézetet, azt igazolja, hogy a hangszeres stúdiumok háttérbe szorultak a zeneszerzés és az elméleti tárgyak mellett. Az első esztendőkben a hangszerek közül csak a zongorát tanították, mégpedig maga Liszt Ferenc. Liszten és Erkelen kívül a tanári testületben Volkmann Róbert, a már többször említett kiváló zeneszerző, Ábrányi Kornél, a Zenészeti Lapok szerkesztője és a fiatal Nikolits Sándor vett részt. (Ez utóbbi „segéd tanári” minőségben.) Erkel az igazgatás mellett zongorát is tanított (növendékei a legfelsőbb osztályban Liszt kezébe kerültek), ezenkívül összhangzattant, ellenpontot, formatant és hangszerelést lehetett tanulni Volkmanntól németül, Ábrányitól magyarul és kezdő fokon Nikolitstól is.

 

 



[1] Keszi Imre Pest-Buda c. könyvének (Zeneműkiadó Budapest, 1973) A Zeneakadémia c. fejezetéből kiválasztott részt a tanintézet 150. születésnapja alkalmából idézzük fel.