Elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió második tanéve

 

Tanártársai és tanítványai körében Marton Éva

 

Közel két tucat operaszerepben és önálló produkciókban is bemutatkozik az évadban a Magyar Állami Operaház átfogó szakmai képzésének tíz résztvevője.

 

Az idei évadban Beeri Benjámin (tenor), Halász Gergely (bariton), Takács Lilla (szoprán), valamint Horvátországból Dora Jana Klarić mezzoszoprán, Ukrajnából Alex Vereshchak basszus és Kínából Zhaochi Xu bariton csatlakozott a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió első évfolyamához, míg másodéven Fenyvesi Gabriella Rea szoprán, Ortan Vivienne mezzoszoprán, Pál Botond tenor és Ausztriából Anija Lombard szoprán folytatja tanulmányait.

 

Az OperaStúdiósok számára idén prof. emer. KS Marton Éva, a stúdió fővédnöke mellett Fried Péter tart mesterórákat, míg a korrepetícióban, szereptanulásban a továbbiakban is Szennai Kálmán karmester és Zsoldos Bálint zongoraművész lesz segítségükre. Színészi tréninget Harangi Mária rendező, színpadi mozgást Nataliia Yakushkina, a Magyar Nemzeti Balettintézet balettmestere oktat a stúdiósoknak, míg Alfio Grasso olasz bariton nyelvi coachként vesz részt a képzésben, az Olasz Kultúrintézet pedig nyelvoktatást biztosít számukra. Végül, de nem utolsó sorban opera- és zenetörténetet Karczag Márton, az OPERA emléktárvezetője tanít az énekeseknek. A hagyományos képzés mellett havonta vendégelőadók is érkeznek a stúdiósokhoz, köztük Kolonits Klára operaénekes és sport mentáltréner, valamint dr. Ókovács Szilveszter, az OPERA főigazgatója.

 

Az évnyitón Marton Éva, a budapesti dalszínház örökös tagja és mesterművésze azt hangsúlyozta, hogy nem csak énekelni kívánja tanítani az énekeset, hanem arra is, hogyan építsék fel magukat. „Ehhez fontos a személyiség megmutatása is a színpadon, de az is, hogy megtervezzük és felkészüljünk rá, milyen szerepeket akarunk elénekelni rövid és középtávon, és az is, milyen a megjelenésünk és a műveltségünk” – foglalta össze gondolatait a Szent István-renddel és Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekes.

 

Almási-Tóth András rendező, az OPERA művészeti igazgatója és az OperaStúdió művészeti vezetője arról beszélt, hogy az éneklés egy nyelv, a fiataloknak pedig a színpadi helyzetekben alkalmuk nyílik megtanulni azokat a trükköket és technikákat, hogy hogyan és mire használják ezt a nyelvet a gyakorlatban. „Arra kívánunk sok lehetőséget teremteni, hogy megtapasztaljátok, milyen létezni a színpadon, és hogyan tudjátok ott önmagatokat adni” – fogalmazott a rendező.

 

Az évad feladatai között kiemelt helyet foglal el a szereptanulás és a helyettesítés (cover). A stúdiósok összesen 23 szerepben lesznek láthatók az évad során, emellett megbetegedések esetén további, helyettesítésre kijelölt szerepekben is beugorhatnak. A fiatalok mellett a nagyközönség előtt önállóan is bemutatkoznak: 2026 februárjában a Magyar Tudományos Akadémia dísztermében ifj. Johann Strauss A denevér című operettjéből Almási-Tóth András rendezésében mutatnak be keresztmetszet, majd 2026. júniusban a külföldi énekesek Mozart Cosě fan tutte című operájának részleteit éneklik Harangi Mária rendezésében, a magyar júniusban a külföldi énekesek Mozart Cosě fan tutte című operájának részleteit éneklik Harangi Mária rendezésében, a magyar stúdiósok pedig az Eiffel Műhelyházban Auber FraDiavolójában mutatkoznak be Szinetár Miklós színrevitelében. Kitűzött feladatikon túl az operastúdiósok szabadon látogathatják az OPERA próbáit és előadásit.