Tanártársai és tanítványai körében Marton Éva
Közel két
tucat operaszerepben és önálló produkciókban is bemutatkozik az évadban a
Magyar Állami Operaház átfogó szakmai képzésének tíz résztvevője.
Az idei
évadban Beeri Benjámin (tenor), Halász
Gergely (bariton), Takács Lilla (szoprán), valamint Horvátországból Dora Jana Klarić
mezzoszoprán, Ukrajnából Alex Vereshchak
basszus és Kínából Zhaochi Xu bariton csatlakozott a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió első évfolyamához, míg másodéven
Fenyvesi Gabriella Rea szoprán, Ortan Vivienne mezzoszoprán, Pál Botond tenor és
Ausztriából Anija Lombard szoprán
folytatja tanulmányait.
Az OperaStúdiósok számára idén prof. emer.
KS Marton Éva, a stúdió fővédnöke mellett Fried
Péter tart mesterórákat, míg a korrepetícióban,
szereptanulásban a továbbiakban is Szennai Kálmán karmester és Zsoldos
Bálint zongoraművész lesz segítségükre. Színészi tréninget Harangi
Mária rendező, színpadi mozgást Nataliia
Yakushkina, a Magyar Nemzeti Balettintézet
balettmestere oktat a stúdiósoknak, míg Alfio
Grasso olasz bariton nyelvi coachként
vesz részt a képzésben, az Olasz Kultúrintézet pedig
nyelvoktatást biztosít számukra. Végül, de nem utolsó sorban opera- és
zenetörténetet Karczag Márton, az OPERA
emléktárvezetője tanít az énekeseknek. A hagyományos képzés mellett
havonta vendégelőadók is érkeznek a stúdiósokhoz, köztük Kolonits Klára operaénekes és sport
mentáltréner, valamint dr. Ókovács Szilveszter,
az OPERA főigazgatója.
Az
évnyitón Marton Éva, a budapesti dalszínház örökös tagja és mesterművésze
azt hangsúlyozta, hogy nem csak énekelni kívánja tanítani az énekeset, hanem
arra is, hogyan építsék fel magukat. „Ehhez fontos a személyiség megmutatása is
a színpadon, de az is, hogy megtervezzük és felkészüljünk rá, milyen szerepeket
akarunk elénekelni rövid és középtávon, és az is, milyen a megjelenésünk és a
műveltségünk” – foglalta össze gondolatait a Szent István-renddel és
Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas operaénekes.
Almási-Tóth
András rendező, az OPERA művészeti igazgatója és az OperaStúdió művészeti vezetője arról beszélt,
hogy az éneklés egy nyelv, a fiataloknak pedig a színpadi helyzetekben alkalmuk
nyílik megtanulni azokat a trükköket és technikákat, hogy hogyan és mire
használják ezt a nyelvet a gyakorlatban. „Arra kívánunk sok lehetőséget
teremteni, hogy megtapasztaljátok, milyen létezni a színpadon, és hogyan
tudjátok ott önmagatokat adni” – fogalmazott a rendező.
Az évad
feladatai között kiemelt helyet foglal el a szereptanulás és a helyettesítés (cover). A stúdiósok összesen 23 szerepben lesznek láthatók
az évad során, emellett megbetegedések esetén további, helyettesítésre kijelölt
szerepekben is beugorhatnak. A fiatalok mellett a nagyközönség előtt
önállóan is bemutatkoznak: 2026 februárjában a Magyar Tudományos Akadémia
dísztermében ifj. Johann Strauss A denevér című operettjéből
Almási-Tóth András rendezésében mutatnak be keresztmetszet, majd 2026.
júniusban a külföldi énekesek Mozart Cosě
fan tutte című operájának részleteit éneklik
Harangi Mária rendezésében, a magyar júniusban a külföldi énekesek Mozart Cosě fan tutte című
operájának részleteit éneklik Harangi Mária rendezésében, a magyar stúdiósok
pedig az Eiffel Műhelyházban Auber FraDiavolójában mutatkoznak be Szinetár Miklós
színrevitelében. Kitűzött feladatikon túl az operastúdiósok szabadon
látogathatják az OPERA próbáit és előadásit.