APANYELVE: MAGYAR

 

Pedagógus-portrévázlat Michel Sognyről

 


Igen, az apanyelve… mert apai ágon tartozik a magyarsághoz. Szerencsére, a zene nyelvén magyarul beszél. „Akárcsak Liszt Ferenc” – mutat rá félig­med­dig tréfásan erre a hasonlóságra, amely rajongott komponistájával rokonítja. Egyre a sok közül, amelyekről egymás után szerzünk tudomást.

   Michel Sogny ettől a tanévtől kezdődően ápol szoros kapcsolatokat Magyar­országgal. Nem titkolja: hosszú távú ter­vei vannak.

   A zeneszerző-zongoraművész-peda­gó­gus az alapító-tulajdonosa annak a nemzetközi zenei kft-nek, amely koncertsorozat nyitóestjével jelentkezett ősszel (a Duna Palotában Yana Vassilieva lépett fel). A későbbi hangversenyek mindegyikén jelen van természetesen, mint az ifjú művészeknek a tanára – s hosszabb-rövidebb budapesti tartózkodásai lehetőséget kínálnak arra, hogy riportok-interjúk-beszélgetések so­rán mind többet megtudjunk a kétségkívül figyelemreméltó muzsikus-szemé­lyiségről.

   A Parlando rendszeres olvasói számára nem ismeretlen a neve – a folyóirat 2008/2. számban olvashattak ismer­tetőt arról a DVD-koncert­felvé­tel­ről, amelyen saját műveit játssza.

   Új útlevelében szereplő neve alapján: Szőnyi Mihály. A megismerésére – megismertetésére – vállalkozó koránt sincs könnyű helyzetben. Mert talán közérdekűen épp az a leglényegesebb benne, ami megfejthetetlen, szavakba foglalhatatlan.

   A tények nyilvánvalóan csak a fecsegő felszín követei, ismeretük mégsem hiábavaló.

   A művésztanár számára már gyermekkorában nyilvánvaló volt, hogy muzsikus lesz. A zene, mint olyan, nélkülözhetetlen közeget jelentett számára (tehát szó sem volt valamiféle gyermeki konkrét orientáltságról, hogy előadóművész vagy zeneszerző). Miként Franciaországban – és Nyugat-Európában – már annyi muzsikus szülei, az ő édesapja is ragaszkodott ahhoz, hogy gyermeke ne kizárólag a zenei pálya bűvöletében alakítsa életét. Michel Sogny a filozófia doktora, pszichológiából master-diplo­mája van, s okleveles irodalomtanári képesítéssel is rendelkezik. Pályája tanúsága szerint nem voltak haszon nélkül valóak e tanulmányok; utólag úgy tűnik: ezeknek köszönhetően alakíthatta ki iskola-alapításhoz vezető meggyőződését.

60

 
   Pályája égboltján a központi bolygó: Liszt Ferenc, akinek munkássága egyszerre követendő példa a számára – és megközelítendő eszmény. Visszaemlékezése szerint 16-18 évesen kezdte el játszani Liszt jelentős zongoraműveit, a magyar rapszódiákat, a h-moll szonátát, a Költői és áhítatos harmóniákat, a Vándor­éveket. És nem utolsó sorban az átiratokat, parafrázisokat – Sogny a Tann­häusert emeli ki. (Figyeltem felsorolását, nem a rendkívüli virtuozitást igénylő etűdök kerültek előtérbe. Amikor rákérdeztem a késői Liszt-művekre, amelyekben nyoma sincs a virtuóz korszak csillogásának, meglepetésemre, azokról a megbecsülés tiszteletteljes hangján szólt, kiemelve izgalmas-újszerű harmóniavilágukat. Érdekes adalékként beszámolt arról, hogy amikor kísérletképp  néhány kései Liszt-darabot – például a Szürke felhőket – meghallgattatta olyanokkal, akik nem ismerték e műveket. Az eredmény meglepő: Schönbergen és Bergen kívül még Stockhausenre is tippeltek – Lisztre még véletlenül sem…)

   A Liszt-rajongást nyilvánvalóan  táplálta az is, hogy egészen fiatalon megismerte Cziffra Györgyöt (akivel később jó barátságba kerültek). A Liszt-inter­pretátorok közül kettőt emelt ki: Horowitzot és Cziffrát. Akiknek virtuozitásában anélkül gyönyörködhet a hallgató, hogy felmérné, mennyire „nehezek” a darabok.

   Véleményem szerint ez a momentum rendkívül fontos; itt érhetjük ugyanis tetten: mi késztette Prolegomena összeállítására. Filozófikus gondolkodásmód és érzékeny alkat egyaránt szükséges volt ahhoz, hogy tudatosodjék benne: a zeneszerzők nem azért komponálnak, hogy darabjaikon sajátítsák el a hangszerjáték minden csínját-bínját. Tehát, alapfeltétel, hogy mire találkoznak a művekkel, megfelelő technikai-zenei felkészültség legyen a potenciális előadók birtokában. Ezt célozza zongoraiskolája, a Prolego­mena. (Mosolyogva jegyzi meg: utóbb tudta meg, hogy Liszt a Dante-szonáta eredeti alcímében szerepeltette ezt a ritkán használt szót. – Hasonlóképp később lett számára ismeretes az a „párhuzam” is, melyről Marie d’Agoult memoárjaiban olvasott: Lisztet is foglalkoztatta a gondolat, hogy mindenki – bármilyen életkorban – megtanítható zongorázni; legalábbis annyira, hogy az önmagának örömet jelentsen. Merthogy M. Sognyt e gondolat vezérelte pedagógiai pályáján.)

   Furcsa hallani a 21. század elején Magyarországon (amelyet minden reális pedagógiai szkepticizmusunk ellenére világszerte még sokhelyütt zenei nagyhatalomnak tartanak), hogy a 20. század második felében Franciaországban valaki kidolgoz egy – úgy ideológiailag, mint hangszer-technikailag megalapozott – módszertant, „iskola” funkciót betöltő zongoraműveket komponál, s teszi mindezt az általa (1974-ben) alapított és működtetett intézményben. Ahol a nevéhez fűződő Sogny-metóduson nevelkedett egykori diákokból tanerők lehetnek.

Anélkül, hogy tudott volna a liszti párhuzamról, úgy vezette be (legkülönbözőbb korú) növendékeit a zongorajátszás rejtelmeibe, hogy volt, aki felnőttként került hozzá, s néhány év alatt koncertező művész vált belőle. Ugyanakkor, metódusának hatékonysága ellenére, Sogny célja sohasem a szakemberképzés volt (afféle gyorstalpaló előadó-képzés). Azt akarta, hogy a zongorázás, mint tevékenység, örömforrás legyen; hogy általa teljesebbnek érezzék életüket a növendékei.

   (… hallgattam, amint múltbatekintően felidézte negyedfél évtizedes pedagóguspályája megannyi élményét, tanulságát – s közben a központilag szervezett zeneoktatás időrabló és idegőrlő melléktevékenységeire kellett gondolnom. A naplóvezetés gyötrelmeire, a „tervezett” és „elvégzett” anyagok dokumentálására, s hasonlókra.)

   Nyilvánvaló: Sogny pedagógus-pályá­ja kiteljesedéséhez olyanokra volt szükség, akik valóban szerettek volna megtanulni zongorázni. Akiket lelkesített, s további munkára sarkallt a fejlődésük. Akik nem akarták a gyakorlatban „hasznosítani” (felbecsültetni és kiárusítani) tudásukat, hanem az újonnan meg­szer­zetteket „visszaforgatták”; amit egy-egy oktatási fázisban eredményként könyvelhettek el, azt olyan lépcsőfokként értékelték, amely lehetővé teszi a megkezdett út folytatását.

   De aligha lehet véletlen, hogy itt Sogny nem állhatott meg – s valóban továbblépett. 2000-ben létesített alapítványa keretében általa felfedezett, nyilvánvalóan zenei pályára termett tehetségeket támogat. Ez esetben nyilvánvalóan más a helyzet, mint amikor (afféle Pygmalionként) kizárólag saját módszerével nevelte tanítványait. Olyanokat választ ki, akiknek fejlődését meggyorsítani képes (tehát, nem „átállítja” technikájukat, hanem lehetővé teszi, hogy – valamiféle transzfer-hatásként – kiteljesítse tudásukat; ami által idejekorán felismerik, hogy a technika csupán eszköz, a kifejezés szolgálatában). Nyilvánvaló: alapfeltétel, hogy jelöltjeinek a tanáraival is megtalálják a közös hangot, a közös nevezőt.

   Sogny alapítványának immár magyar növendéke is van, Szokolay Ádám személyében. A profi-képzéssel tehát már megtalálta a kapcsolatot. Nagy kérdés, általánossá tehető-e az örömszerző hangszertanulás gyakorlata Magyarországon. Kodály hitt az énekhang (a mindenki számára rendelkezésre álló hangszer) közösségteremtő erejében. Aligha gondolta volna, hogy milyen hamar elfelejtünk énekelni – zenei szükségleteink nagy részét konzervek segítségével fedezzük. De az aktivitás, a teremtés vágya sohasem hal ki, búvópatakként ott munkál – s hol táncházi keretben, hol kézműves táborokban ébrednek rá mind többen az önkifejezés, az önmegvalósítás már-már elfeledett örömére. Sogny a zongora örömforrás-funkciójára hívja fel a figyelmet.

   Aki hallotta felvételeit (akár DVD-n, akár a MEZZO műsorán), visszakapja a hitét abban, hogy a hangszeres: játszik. Tevékenysége játék; olyan tevékenységi forma, amelyet érdemes komolyan venni. Éppen azért, hogy az állványok lebontásakor gyönyörködtető épülettel gazdagodjunk.

61

 
   Figyelem Sognyt: amikor a múltról beszél, emlékei elevenednek meg, tapasztalatairól ad számot. Amikor a jelenről szól, e tapasztalatok birtokában hasonlóképp magabiztos a hangja. Jövőről, vagy akár csak terveiről kérdezni felesleges: csakhamar megélhető jelenné lesznek. Mert hisz abban, amit csinál, s e hitet tehetség-tudás-tapasztalat hármas egysége táplálja.

   A jövőt illetően, inkább az a kérdés: iskolarendszereink válsága idején talál-e olyan talpalatnyi magyar földet – s magyar földön olyan szemléletmódot – ahol érdemes hosszasan elidőznie. Addig, amíg módszere itt is vizsgázhat a gyakorlatban.

                                                                       Fittler Katalin