| 
MŰHELY
Zeneakadémiai végzős hallgatókat mutatunk be írásaikkalRégóta tervezzük egy “Műhely” című rovat megnyitását, amelyben olyan
írásokat, tanulmányokat közlünk, amelyek a zenepedagógia egy bizonyos részterületére
irányítják a reflektorfényt, s azt a részterületet a szerző a saját nézőpont-jából,
a saját maga számára választott eszközrendszerrel körbejárja.
 Tekintettel arra, hogy már néhány éve termettek olyan diplomamunkák
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán, ma már Egyetemen, amelyek szélesebb
nyilvánosságra is igényt tarthattak, ezt az alkalmat ragadjuk meg, hogy
ezek közül a munkák közül választjuk most azon legjobbakat, amelyek megelőző
és jelenlegi Parlando számunk egyik-egyik írásához kapcsolódnak.
 Mindkét számban felmerült az elvi, elméleti jellegű felvetésekben az
érték, ill.  az ének-zenetanítás hatékonyságának a kérdése. Nos, hát
a zeneszociológia eszközrendszeréhez nyúlva kísérelte meg az elmúlt esztendőben
és korábban egy-egy hallgató elkészíteni azt a helyzetképet, amely legalábbis
elgondolkodtató a jelen és jövő ifjúságának pedagógiai, zenepedagógiai
kezelését illetően.
 A dolgozatok első szárnypróbálgatások. Kiváltképp ami a felmérés, mint
módszer alkalmazását és a nyert adatok felhasználását illeti. A dolgozatok,
“zsengeségük” ellenére értékes gondolatokat, mi több, értékes tényeket
jelenítenek meg.
 Az iskolai énektanárképző és karvezető tanszak két diplomázó hallgatójának
dolgozata kerül bemutatásra. Elsőként Haui Lóránt munkájából közlünk részleteket.
Bemutatás és bevezetésként a konzulens tanár bírálata álljon itt.
 BÍRÁLAT 
Haui Lóránt ÉTK V. évf.
A zenei ízlés vizsgálata gimnáziumokbanc. diplomamunkájárólHaui Lóránt a diplomamunkákat messze meghaladó munkát igénylő feladatot
vállalt zenepedagógiai-szociológiai tárgyú írásában. Arra keresett választ,
hogy gimnazistáink zenei választásaiból milyen ízlésre következtethetünk. 
Módszerként 40 rövid (30-60 másodperc tartamú) zenei részletből álló
sorozat lejátszását alkalmazta egyetlen alkalommal, egyetlen ének-zene
óra keretében, mely részleteket a tanulóknak osztályozniuk kellett aszerint,
hogy az milyen tetszést váltott ki belőlük. A zeneműrészletek fele komoly
zene, ill. népzene volt, a másik fele populáris.
 Vizsgálatának egy másik részében a tanulóknak 25 kérdésből álló kérdőívet
kellett kitölteniük, amelyben az előforduló kérdések egyrészt a zenei háttérműveltségre,
másrészt az elhangzott zenékre, végül az iskolai énektanítással kapcsolatban
nyert tapasztalataikra vonatkoztak.
 A mintát egy bajai, két győri és egy budapesti gimnázium egy-egy 1.
és 3. osztálya alkotta. Összesen 205 tanulótól nyert válasz alapján végezte
el a tanulságok levonását.
 A konklúziók megfogalmazásában a szerző szerény és óvatos, mivel vizsgálata
nem volt reprezentatív, s általánosító megállapításait csak tendenciajelleggel
fogalmazza meg a fenti okok miatt.
 A szociológiai értéket képviselő dolgozat amellett, hogy rendkívül
aprólékos részletekbe megy, mindvégig tényeket közöl, s nem sodortatja
el magát semmilyen elfogult megállapításra. Különösen méltánylandó a 25
kérdés mindegyikének részletes elemzése, amelyben idézeteket is közöl,
s a tartalmi konklúziók “adják magukat”.
 Világosan kiderül a vizsgálatból az, hogy a vizsgált korcsoport a könnyűzenét
preferálja, s az iskolai zenei neveléstől remélt hatások nem érvényesülnek
a tanulók zenéhez való általános viszonyulásukban. Az is plasztikusan jelenik
meg a dolgozat adataiból kirajzolódóan, hogy az ismeret, az “ismerés” korántsem
társul kedveléssel (ld.: népzene rangsora a preferenciában.)
 A dolgozat eredményeinek tanulmányozása komoly megfontolásra késztethetné
az énektanításban elkötelezett szakembereket a jelennel való reális szembenézést
és a jövő teendőit illetően.
 A dolgozat értékelése: jeles (5)
 Budapest, 2001. október 8.
 
 
Laczó Zoltán  |