a magyar zenepedagógusok 2013-As évi
születési évfordulóiból
Köszönettel fogadjuk a további
jelentősnek ítélt évfordulós információkat éppen úgy, mint az alábbi
évszámokkal kapcsolatos pótlásokat, kiegészítéseket, korrekciókat!
(mobil:0620/493-7663, email: tamas.zelinka@gmail.com,
név: Zelinka Tamás)
Erre minden bizonnyal nagy szükség
van, mert az interneten kívül rendelkezésre álló nyomtatott információk 30-50
évesek, és sajnos igen sok esetben csak a születési dátumokat rögzítik…
Megjegyezzük, hogy az életmű / legfontosabb
munkahelyek-városok / rövid jellemzésén, bemutatásán túl egyéb konkrétumokra
(pl. iskolák, alkotások, fontos szereplések, kitűntetések, stb.) nem
vállalkozhattunk.
Legfőbb célunk az emlékeztetés
kiváló jelenlegi és volt kollégáink születésnapjára. (A Szerk. megj.)
zeneszerző, nagycenki
és győri orgonista, a győri székesegyház karnagya, és tanára;
180 éve született
Székely Imre
(Mátyfalva, 1823. máj. 8. -Budapest, 1887.) zongoraművész és
zeneszerző,1847-ben Parisban nagy sikerrel hangversenyezett Reményi
Edével. Onnan Londonba került és 1849. tért haza, hogy részt vegyen a
szabadságharcban. A fegyverletétel után ismét Londonba ment Reményivel.
1882-ben a Nemzeti Zenede tanára lett. Termékeny komponista volt és műveivel
új irányt adott a magyar zongorairodalomnak / Szimfóniák, kamara- és zongoraművek, szalondarabok
(Magyar idillák, Magyar ábrándok)/.
ber 20.)
karmester, zeneszerző, hegedűművész, pedagógus, Hubay Jenő
édesapja.
Reményi Ede /ered. Hoffmann Eduárd / (Miskolc, 1828. január 17. – San
Reményi Ede (ül) és Johannes
Brahms
Francisco, május
15.): hegedűművész, zeneszerző, Liszt és Wagner barátja. Ő fedezte fel a világ
számára Johannes Brahmsot (a képen áll), ő muzsikálta össze Petőfi szobrának
költségeit. Részt vett a budapesti Zeneakadémia megalapításában;
származású magyar operaénekes,aki az 1856-ban a Nemzeti Múzeum Dísztermében
Siposs Antallal adott hangversenyük jövedelmének harmadát a Nemzeti Zenedének
ajánlották föl, amiért az ingyen képezte ki őket. A Zenede 25 éves jubileumi
koncertjének is az egyik közreműködője volt. A művész
portréja a Vasárnapi újságban
jelent meg;
főrendező, színházigazgató, zeneszerző, zenei író, a magyar királyi operaház igazgatója, a
Magyar Zeneiskola egyik alapítója, 1894-től a budapesti Zeneakadémia magyar
zene tanára, karnagy, zeneíró. Nevét a régi magyar zenei emlékek gyűjtésével
tette ismertté.
Vajdafy Béla (Pest, 1838. február 10.
– Budapest,
1904. január 25.)
nemzeti zenedei és polgár-iskolai rendes tanár. 1875-ben a nemzeti zenedéhez
zongora-tanítónak és ugyanekkor a III. kerületi (1878-től a VII. és VIII.)
polgári leányiskolához az énekre rendes tanárnak nevezték ki. Szegény
gyermekeknek ruhával ellátására hangversenyt és gyűjtést rendezett. Munkái: A zeneelmélet elemei. A zenedék alsó osztályai
és polgári leányiskolák használatára. Bpest, 1879. (2. kiadás. U. ott, 1889).
Énektan polgári iskolák és felsőbb leányiskolák számára. 13. átdolg. kiadás. U.
ott, 1895. 3. füzet. (Többekkel). Polyhymnia. Egy- és többszólamú énekek
gyűjteménye, polgári iskolák és felsőbb leánytanintézetek számára írt «Énektan»
kiegészítéséül. U. ott, 1900. (Többekkel). Nagy szemléleti zene-falitáblákat
készített az 1885. országos kiállítás számára.
Popper Dávid (Prága, 1843. december 9. / 1846. június 18. / – Baden, 1913.
augusztus 7.)
gordonkavirtuóz, zeneszerző, a budapesti Zeneakadémia csellójáték és
vonósnégyes tanára, és a tanintézet zenekarának karmestere, a Hubay-vonósnégyes
tagja. A Zeneakadémián létesített tanszéke alapozta meg a magyar
gordonkaművészet hírnevét.
160 éve született
Kersch Ferenc (Bácsalmás, Bács-Bodrog vm.,- 1853. dec. 2. Esztergom, 1910.
okt. 6.) zeneszerző,
orgonista és egyházkarnagy, Liszt barátja és műveinek népszerűsítője, Bartók
zongoratanára Nagyváradon;
Koessler, Hans /János (Waldeck, 1853. január 1. - Ansbach, 1926. május 23.)
zeneszerző, karnagy,
orgonista, a budapesti Zeneakadémia orgona, karének és zeneszerzés tanára,
többek között Bartók, Kodály, Dohnányi, Weiner, Kálmán Imre, Huszka Jenő,
Antalffy Zsíross Dezső, és Zalánfy Aladár mestere volt.
155 éve született
Hubay Jenő (1858-1937) hegedűművész, zeneszerző, zeneakadémiai főigazgató,
hegedű-mélyhegedű
(tanítványai: Geyer Stefi, Vecsey Ferenc, Szigeti József, Telmányi Emil, Arányi
Jelly, Koncz János, Rubinstein Erna, Székely Zoltán, Zathureczky Ede, Gertler
Viktor, Garay György, és még sokan mások), kamarazene, zenekari gyakorlat,
zenekari előadások tárgy tanára, örökös elnök;
Major J. Gyula (Kassa, 1858. dec. 13. – Budapest, 1925. jan.
30.)
zongoraművész,
zenetanár és zeneszerző,
tanítóképzők tanára, a Magyar Zeneiskola alapításában részt vett s tanított is.
Nevéhez fűződik a Magyar Női Karének Egyesületének megalapítása, melynek hosszú
ideig volt a vezetője;
Mihályi Ferenc (Győr, 1858. – Budapest, 1942. április 8.)
operaénekes, a
Nemzeti Zenede
színpadi gyakorlat tanára;
Vavrinecz Mór (Cegléd, 1858. július 18. – Budapest, 1913. augusztus
16.)
zeneszerző, a budai
Mátyás-templom karnagya, a Nemzeti Zenede tanára, a budavári Zeneiskola
igazgatója. Művei között találunk operákat, szimfonikus és kamarazenei műveket,
zongoradarabokat. 1886-ban, 28 évesen Stabat Mater oratóriumával nyerte el a
Mátyás-templom karnagyi állását, amelyet haláláig betöltött. A Mátyás-templom
kottatárában 3 miséje, egy-egy Te Deuma és Requiemje, valamint 25 zenekarra és
kórusra vagy szólóra komponált motettája található.
opera- és
oratóriuménekes, kora egyik nagy Wagner-tenorja, a magyar operatörténelem nagy
alakja, Budapesten a Zeneakadémia tanára, az Operaház főrendezője, többek
között. Legjelentősebb
tanítványai Anday Piroska, Németh Mária, Palló Imre
dr. és Závodszky Zoltán.
Dr. Diósy / Nussbaum/ Béla (Nagyvárad, 1863 – Budapest, 1930.) zenei író, a
Nemzeti Zenede opera- és dalirodalom tanára. A Pesti Hírlap zenekritikusaként
az általa szerkesztett Ungarischer Künstler Almanach révén a német
nyelvterületen is népszerűsítette a magyar zenepedagógiát és zeneművészetet.
Rennebaum Ágota/Ágosta/Auguszta (1863 - Budapest, 1923.) zongoraművész-tanár,
Liszt-tanítvány, a Nemzeti Zenede tanára;
Sándor Emma, Kodály
Zoltánné, született: Schlesinger
Emma (Baja,
1863.
március 17.
– Budapest,
1958. november 22.)
zeneszerző, műfordító, a századforduló környékén Budapest zenei életének egyik
fontos személyisége. Zeneszerzést tanult 1903-tól Bartók
Bélánál, majd 1905–06-ban Kodály Zoltánnál, szerzeményeivel Londonban és Párizsban
is nyert pályázatot. 1910-ben Kodály Zoltánnal kötött házasságot, akivel élete
hátralévő részét leélte és segítette: gyűjtött népdalokat, ő dolgozta fel a Magyar népzene 34. és 35. számait.
Egyes témáit Bartók, Dohnányi és Kodály is feldolgozta. Számos
ballada, népdal szövegét fordította le német nyelvre.
(A kép forrása: Országos Idegennyelvű Könyvtár és Zenei
Gyűjtemény honlapja)
Szendy Árpád (Szarvas, 1863. augusztus 11. – Budapest, 1922. szeptember 10.)
a Zeneakadémia
zongoraművész-tanára, aki Chován Kálmánnal együttműködve kidolgozta a zongora
tanszak tantervét, zeneszerző, a
Magyar Országos Zeneművészeti Tanács ügyvezető elnöke, a Nemzeti Zenede
elnök-igazgatója;
145 éve született
Horváth Géza (Komárom, 1868. – Bécs, 1925.) a bécsi Horák-féle
zeneiskola tanára, zeneszerző;
MetzAlbert (Havadtő, 1868. dec. 13.-
Marosvásárhely, 1925. júl. 25.) zeneszerző, hegedűművész, a budapesti Operaház
zenekarának brácsása, a Nemzeti Zenede tanára, majd a marosvásárhelyi
Zenekonzervatórium igazgatója haláláig. Megalapította a város első szimfonikus
zenekarát (1910), mellyel más városokban is hangversenyezett. Alapítója a nevét
viselő vonósnégyesnek is. Balettje a Nappal és éjjel, két operettje: A
cserkeszlány és a Don Juan a háremben (1895-1907); zenekari
darabok, hangszeres és vokális kamarazene szerzője, kétkötetes hegedűiskolája
jelent meg (1902). Ballada c. férfikari munkája és több
népdalegyvelege a Romániai *Magyar Dalosszövetség kórusainak műsorán
szerepelt.
140 éve született
Csíky János (Kolozsvár, 1873 okt. 3. - Újpest, 1917. jún. 28.): zeneszerző,
zenetudós, aki 1908-ban a Nemzeti Zenede, 1911-ben a Színművészeti Akadémia
énektanára, a magyar népzene legrégibb feljegyzéseivel foglalkozott;
Danzinger /Danziger/ Antal (Marosvásárhely, 1873. – Budapest, 1938.)
hegedűművész, a Nemzeti Zenede tanára;
Flesch, Carl / Károly (Moson, 1873. október 9. – Luzern, 1944. november
15.)
hegedűművész-tanár,
aki Bukaresttől Londonig koncertezett és oktatott Európa-szerte. Az ő módszere
képezi a modern hegedűtanítás alapját. Emlékére rendezik kétévente a Carl Flesch
Competition néven a nemzetközi hegedűversenyt.
Kacsoh Pongrác (Budapest, 1873. december 15. – Budapest, 1923.
december
16.) zeneszerző, és
zeneíró, a János vitéz c. daljáték szerzője, a székesfővárosi zenetanfolyamok
főigazgatója. A Zenevilág c. szakfolyóirat munkatársa, aki kritikusként az elsők
között fedezte fel Bartókot és népszerűsítette tehetségét, műveit.
Kelen / Kohn / Ida (Budapest,1873. - Budapest, 1911. augusztus 26.)
zongoraművész, a Fodor-zeneiskola tanára;
Schiffer Adolf (Apatin, 1873. – Budapest, 1950.) gordonkaművész,
zeneakadémiai
gordonka, vonósnégyes, módszertan tanár. Metodikai alkotása az Atheneum 2000
Kiadónál jelent meg 2002-ben;
135 éve született
Fodor Ernő (Csabdi, 1878. április 25. – Budapest, 1944. október 15.)
zongoraművész-tanár, az általa
alapított legendás FODOR-zeneiskola vezetője.
Dr. Kerntler Jenő (Budapest, 1878.
október 17. – Budapest, 1938. november 15.)
zongoraművész, zeneszerző, zenei író, a Nemzeti Zenede, majd a budapesti
Zeneakadémia zongorakötelező tárgy tanára, az Új Magyar Zeneegyesület
főtitkára, majd ügyvezető elnöke;
Siklós Albert (Budapest, 1878. június 26. – Budapest, 1942. április
3.) először a
Fodor-zeneiskola,
majd a budapesti Zeneakadémia zeneszerzés, zeneesztétika, hangszerelés,
hangszerismerettan, karének, magyar zenetörténet,
partitúraolvasás,
zeneelmélet, egyetemes zenetörténet és zenetan tanára, zenetudós, zeneszerző, a
Filharmóniai Társaság zenekarának gordonkaművésze;
Pedagógusként
generációkat nevelt hangszerelésre, zeneelméletre. Tudományos munkássága is
ehhez kapcsolódott: a Zeneköltészettan, Hangszereléstan, A harmonizálás
kézikönyvre, stb.). Zeneszerzőként is termékeny volt.
130 éve született
Buzás Mihály (Kaposvár, 1883.) zeneszerző, karmester, a Nemzeti
Zenede tanára;
Delly
Szabó Géza (Somogycsurgó,
1883. május 19. – Kolozsvár, 1961. november 1.) erdélyi zeneszerző, karnagy, a
kolozsvári konzervatórium jeles összhangzattan tanára, 1925-től kezdődően a
nyomdászok Gutenberg Kórusát és Zenekarát vezette, emellett egy ideig
karnagyként tevékenykedett a fa-, bőr- és építőipari munkások szakszervezeti
kórusainál. Bartók Béla egyik első méltatója volt. Bartók, Sabin Drăgoi, Kodály Zoltán és saját maga által gyűjtött
népdalokat dolgozott fel énekkarra vagy énekhangra zongorakísérettel,
klasszikus-romantikus stílusban.
Kálmán György (Budapest, 1883. – 1944.) A Fodor-zeneiskola
zongoraművész-tanára, zongorametodikai munkák (pl. A zongoratanítás feladatai
és azok megoldásai, 1926.) írója, cikkek és Zongoraiskola szerzője;
Laub István (Budapest, 1883. május 27. – Budapest, 1935. február. 23. /temetési
dátum) zongoraművész, a debreceni Zenede, majd a kassai városi zeneiskola,
végül pedig a budapesti Zeneakadémia tanára (zongora, orgona) tanára;
Dr.
Meszlényi / Kraus/ Róbert
(Arad, 1883. március 23. – Nógrádverőce, 1946. február 28.) zeneszerző, tanár,
zenei író a Nemzeti Zenedében kezdett tanítani zenetörténetet és szolfézst.
1923-tól a Zeneakadémia tanára, 1926-tól titkára is 1934-ig, nyugdíjazásáig.
Senn Irén (Ruszkabánya, 1883. június 7. – Budapest, 1957. január 20.)
zongoraművész, zongorapedagógus, a Fodor-zeneiskola, majd a budapesti
Zeneakadémia gyakorlati iskolai tanítás és zongora melléktárgy tanára, Zongoraiskolát írt
Molnár Antallal és Kálmán Györggyel 1929-ben;
22.): zenepedagógus, a
Nemzeti Zenedében zongoratanár. 1928-ban Angliába távozott, ahonnan 1945-ben
tért vissza Magyarországra. 1949-től haláláig a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola tanára volt, de 1951-1955. között a Zeneakadémián is működött.
Művei: Technikai ABC (Bp., 1948); Péter Hangszerországban (ifj. könyv, Bp.,
1957); Újszerű skálaiskola (Bp., 1959); Muzsikus Péter kalandjai (Bp., 1961);
Geyer Stefi (Budapest, 1888. január 28. – Zürich, 1956. december 11.)
hegedűművész. Bartók
1907-08-ban az ő számára komponálta I. hegedűversenyét.
Haydu István (Debrecen, 1888. – Miskolc, 1958.) gordonkaművész, a
miskolci zeneiskola gordonka-, kamarazene- és zeneelmélet tanára;
Kutor
Ferenc (Nagyatád,
1888. január 11. – Pécs, 1970. november 1.)
zeneszerző,
tanítóképző-intézeti ének-zenetanár. Megszakításokkal tanítóként, tanárként
működött Kaposváron, Nagyatádon és a környező falvakban. Az 1920-1930-as
években Pécsett folytatta tanítói és tanári tevékenységét. A pécsi papi
Tanítóképzőben ének- és zenetanárként, vezetője volt a kántorképzőnek. Dalárdát
és zenekart vezényelt és vezetett. A pécsi Bazilikában és a Jezsuitáknál
orgonás szolgálatot vállalt. Nyugalomba vonulása után (1937.), tanított az Áll.
Tanítóképzőben, a Nagy Lajos Gimnáziumban és a Konzervatóriumban, 80 éves
koráig. Tagja volt a Zeneszerzők és Szövegírók Szövetségének, a Berzsenyi
Társaságnak és a Vas Gereben Irodalmi és Művészeti Körnek. Az Országos
Dalosszövetség karnagya, a Musica Sacra-nak, a Szt. Cecília Egyesületnek és a
Magyar Kórus munkatársa.
Dr. Molnár Imre (Péterréve / Bács-Bodor vármegye /, 1888. október 28.
– Budapest, 1977. február 25.) zeneíró, dalénekes, a Nemzeti Zenede, majd a
budapesti Zeneakadémia tanára, zenekritikus, dalgyűjtemények szerkesztője. Nyugdíjasként az
Áll. Népi Együttesben hangképzést tanított. - Énekesként a népdalok és régi
magyar dalok előadója és terjesztője. A Magyar Rádió első bemondóit tanította a
helyes és szép magyar beszédre. Fontosabb művei:Daloskert, Kern Auréllal, Játékország, Lajtha Lászlóval.
Müller Károly (Budapest, 1888. – Budapest, 1863.) zeneszerző,
karmester, a budapesti Zeneakadémia tanára, budapesti dalegyletek és a Magyar
Dalosszövetség országos karnagya;
Reiner Frigyes (Budapest, 1888. december 19. – New York, 1963.
november
15.) a 20. század
egyik legnagyobb karmestere, aki Amerikában működött. A budapesti Zeneakadémián
Thomán István, Hans Koessler és Bartók Béla volt többek között a tanára;
Vas Sándor (Budapest, 1888.) zongoraművész-tanár, a Fodor-zeneiskola, majd a
rochesteri (USA) egyetemi fakultásának tanára;
Wehner Géza (Budapest, 1888. július. 8. – Budapest. 1947. április. 6.)
orgonaművész, a Nemzeti Zenede, majd 1946-ig a Zeneakadémia tanára.1914-től
haláláig a pesti izr., hitközség Dohány utcai templomának főorgonistája;
120 éve született
Hankiss János (Budapest, 1893. –
Budapest, 1959. április 28.) irodalomtörténész
és zeneíró. 1919-től a francia
irodalom magántanára, 1923-tól
rendkívüli, 1929-től 1950-ig nyilvános rendes tanár a debreceni egyetemen.
Közben 1943-tól 1944 márciusáig közoktatásügyi államtitkár is. 1950-től a
Debreceni Egyetemi Könyvtár tisztviselője és a francia irodalom megbízott
előadója. A Debreceni Szemle, a Forrás szerkesztője, a Helicon című nemzetközi
irodalomelméleti folyóirat alapító szerkesztője, a Kortársaink című
irodalomtörténeti sorozat szerkesztője volt. Élete utolsó éveiben zenetörténettel
foglalkozott (főként Liszt életével és munkásságával). 1958-ban az ő munkájának
köszönhetően létesült a Zeneműtár.
Knirsch Jenő (Budapest, 1893.) hegedűművész, a Budai Zeneakadémia, a Szent Imre
Gimnázium, a IX. kerületi Reálgimnázium és a csepeli áll. engedélyezett magán
zeneiskola tanára, a Budapesti Filharmóniai Társaság és a Székesfővárosi
Zenekar első hegedűse, zeneszerző;
László Zsigmond (Nagytétény, 1893. május 23. – Budapest, 1981. július
28.) zenetörténész, zeneiskolai zenetörténet tanár. Lisztről, Erkelről alkotott
zenetörténeti munkái mellett a ritmus, a dallam és a rím kérdéseiről is írt
tanulmányokat.
Prahács Margit (Budapest, 1893. április 12. – Budapest, 1974. július
1.) zenetörténész, Liszt-kutató, a budapesti Zeneakadémia könyvtárának
vezetője;
115 éve született
Csóka Béla (Budapest, 1898. július. 4. - Budapest, 1972. július 2.):
operaénekes
(bariton), énektanár. A budapesti Zeneakadémián Sík Józsefnél, Szabados
Bélánál, színpadi játékot Hegedűs Gyulánál tanult. Oklevelének megszerzése
után (1923) szerződtették az Operába, majd két év múlva a Városi Színházhoz
került. Külföldön, Európa számos városában is szerepelt, mint Bécsben,
Breslauban, Koppenhágában, az Oslo-i Rádió felvételeket is készített
vele.
A Debreceni Városi Színház operaénekese (1931-44), majd a Budapesti Operaház
tagja 1948-ig, nyugdíjazásáig. 1936-1966 közt a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán, 1950-51-ben a Színművészeti Főiskolán tanított éneket és
hangképzést. 1964-től ismét szerepelt a Debreceni Csokonai Színházban; itt
ünnepelték meg 40 éves művészi jubileumát, ahol Verdi Traviátájában Germont
szerepét alakította. Tanított a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakiskolában, majd 1967-től a szegedi Tömörkény István Gimnáziumban, többek
között Tokody Ilonát is. Több amatőr együttest vezetett, így pl. a MAHART
énekkarát is. Járt szakfelügyelni az ország zeneiskoláiba. Főbb szerepei:
Valentin (Gounod: Faust); Marcel (Puccini: Bohémélet); Figaro (Rossini:
Sevillai borbély).
Láng György(Bp.,
1908. ápr. 4. – Bp., 1976. ápr. 3.): író, zeneszerző. A
Zeneakadémián
zeneszerzői diplomát szerzett. Egyidejűleg a Képzőművészeti Főiskolát is
elvégezte. Szimfonikus, kamara- és kórusműveket komponált. Zenei kritikái a
30-as években az Est-lapokban, a Budapester Montagszeitungban, a Budapesti
Hírlapban, az Újságban, a Heti Hírekben és az Előrében jelentek meg. A hatvanas
években a Művészeti Szakszervezetek továbbképző stúdiójának tanára volt. Három
színművét is bemutatták: Katz bácsi (zenés játék, Bethlen téri színpad, 1935);
Akik túlélték (Belvárosi Színház, 1946); Két férfi az ágy alatt (Dosztojevszkij
témája nyomán, Vígszínház, 1949–50). Nevét mindenekelőtt nagy sikerű zenei
tárgyú könyvei tették ismertté. – Fő művei: A Tamás-templom karnagya. Bach
János Sebestyén életének regénye (Bp., 1940; átdolgozva, Bp., 1958); Bartók
élete és művei (Bp. 1947); Szív és szaxofon (r., Bp., 1947); Joseph Haydn (Bp.,
1959); Prímavera (Sandro Botticelli élete, r., Bp., 1969); Beethoven tavasza
(életrajzi r., Bp., 1973). – Irod. Meghalt L. Gy. (Magy. Nemzet, 1976. ápr.
4.).
Szögi /Szeghy/ Endre (Szeged, 1898. november 16. – Szeged, 1972. június
19.) zeneszerző, népzenekutató, zenetanár és zeneiskolai igazgató, tanárképző
főiskolai tanár;
Dr. Tóth Aladár (Székesfehérvár, 1898. február 4. – Budapest,1968.
október
Felesége,
Fischer Annie társaságában
18.) zenetörténész,
zenekritikus, a budapesti Operaház legendás igazgatója, Bartók és Kodály
életművének egyik legkiválóbb segítője, méltatója;
Ujfalussy Gézáné Mándy Margit (Szatmárnémeti 1898. december 8. – Budapest, 1982.
január 31.) ismert hangversenyénekes, énekművész-tanár, aki zeneiskolát
vezetett Szentendrén, majd a szombathelyi, és nagyváradi városi zeneiskolában
tanított, később az Országos Színművészeti Főiskolán, majd a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskolában tanított;
110 éve született
Banda Márton (1903) hegedű- és brácsaművész, konzervatóriumi tanár;
Pásztory Edith / ismertebb nevén Bartókné Pásztory Ditta
/ (Rimaszombat,
1903. október 31. –
Budapest, 1982. november 1.) zongoraművész. Hanglemezfelvételeikészültek
Bartókkal (a kétzongorás Szonáta,
hét darab a Mikrokozmoszból);
a Hungaroton
Bartók-összkiadásában játszotta Bartók zongoraműveit, többek között a teljes Mikrokozmoszt és a Gyermekeknek
sorozatot. Bartók III. zongoraversenyét neki írta.
Amikor férje halála után zongoraművészként a nyilvánosság elé lépett, szinte
kizárólag csak Bartók-műveket játszott:
Farkas István (1903-1983) tanító, zenetanár;
Horusitzky Zoltán (Pápa, 1903. július 18. – Budapest, 1985. április
25.)
zongoraművész,
zeneszerző, a Székesfővárosi Felsőbb Zeneiskola tanára, majd igazgatója, a
Székesfővárosi Zenetanfolyamok tanulmányi vezetője, később a Zeneakadémia
zongora-, és zongorakötelező-tanára, a Zene c. folyóirat szerkesztője;
Kadosa Pál (Léva, 1903. szeptember 6. – Budapest, 1983. március 30.)
zeneszerző, aki
zongoraművészként 1923-ban lépett először a nyilvánosság elé. Később a Fodor-
és a Goldmark-zeneiskola tanára, részt vett a Modern Magyar Muzsikusok
zeneszerzőcsoportjának, valamint az Új Magyar Zeneegyesület (UMZE)
szervezésében is. A Zeneakadémiai tanszékvezető zongoraművész-egyetemitanára
(tanítványai: dr. Ábrahám Mariann, Czigány György, Kiss Gyula, Szabó Csilla,
Ránki Dezső, Kocsis Zoltán, Schiff András, Jandó Jenő, és még sokan mások. 1945
után is aktívan részt magyar zenei élet szervezésében, melynek egyik vezető
személyisége volt;
Kaszás Gyula (Budapest, 1903) zenetanár, karnagy, zenei író, a csepeli államilag
engedélyezett zeneiskolai igazgatója;
Dr. Munkácsi Ernőné Mairovitz Erzsébet (Budapest, 1903. február 14. 1994.)zeneiskolai (Goldmark, Fővárosi Zeneiskolai
Szervezet) és a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolaizongoraművész-tanár;
Sass Dezső (Szederkény, 1903. január 31.) orgona- és zongoraművész, zeneiskolai és
tanárképző főiskolai tanár;
Somfalvy Istvánné (Temesvár, 1903. október 12.) debreceni
szakközépiskolai és tanárképző főiskolai magánének-tanár;
Székely Zoltán (Kocs, 1903. december 8. – Banff /Kanada/ 2001. október 5.)
hegedűművész-tanár,
Bartók Béla gyakori kamara-partnere, zeneszerző;
Sződy Szilárd (Budapest, 1903. augusztus 19.) fővárosi gimnáziumok ének-zenetanára, a
Pedagógiai Szeminárium ének-zene tanszékének vezetője, szakfelügyelő;
Vaszy
Viktor (Bp., 1903. júl.
25.–Szeged, 1979. márc. 12.): zeneszerző,
1925–29-ben a Székesfővárosi Zenekar,
1929–1941 között a Budapesti Egyetemi Énekkar, 1935–41-ben a Budapesti
Palestrina Kórus karnagya;
Zathureczky Ede (Igló, 1903. augusztus 24. – Bloomington, 1959. május
31.)
Bartha Dénes (Budapest, 1908. október 2.- Budapest, 1993. szeptember 7.)
zenetudós, zenei író,
a Zeneakadémia esztétika, magyar zenetörténet, egyetemes zenetörténet,
paleográfia tanára, továbbá a Harvard, a Cornell, a Seattle, a pittsburgi
egyetem professzora;
Bisztriczky Tibor (Arad, 1908. – Budapest, 1983.) zenekari
hegedűművész, a Nemzeti Zenede, és a budapesti Zeneakadémia hegedűtanára;
Bleierné Herzog Lili (Budapest, 1908. november 4.) a Fővárosi Zeneiskola
Szervezet hegedűtanára;
Bolvári /Szinok/ Zoltán (Budapest, 1908. október 9.) sárospataki és
nyíregyházi tanítóképző karvezető-tanára;
Bőhm László (Budapest, 1908) orgonaművész és zeneíró, a ma is használatos
zeneszerző,
zenetörténész, aki kezdetben kolozsvári Konzervatóriumban és a Művelődési
Intézetben tanított, utóbbinak az igazgatója is volt, 1946-tól pedig a
kolozsvári G. Dina Zeneművészeti Főiskola tanára, később igazgatója. Nevéhez
fűződik a kolozsvári magyar opera együttesének megszervezése, melynek
igazgatója is volt;
Falk Zsigmond (Budapest, 1908. december 11.) budapesti
egyházkarnagy, gimnáziumi ének-zenetanár;
Frank Lajos (Budapest, 1908. július 26.) operaházi zenekari gordonkaművész, a
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és a Zeneakadémia tanárképző- intézetének
tanára, módszertani írások, tanulmányok szerzője;
J. Irsai Vera (Budapest, 1908. október 12. – Budapest, 1971.
december 7.)
zongoraművész-tanár,
a Fővárosi Zeneiskola Szervezet központi igazgatója, tankönyvíró-szerkesztő;
Hadházi Kálmánné Bíró Katalin (Győr, 1908. február 7.) nagykanizsai és fővárosi
zeneiskola szervezeti zongoratanár, körzeti igazgató;
Halász Béla (Pécs, 1908. október 11.) kőszegi tanítóképző intézeti tanár, a Pécsi
Székesegyház orgonistája, pécsi tanítóképzői és zeneiskolai tanár,
orgonaművész;
Perényi László (Valla, 1908. december 7. – Budapest, 1993)
zeneakadémia középiskolai énektanár- és karvezető képző szaktanár: gyakorlati
tanítás, karvezetés, kargyakorlat, általános és énektanítás módszertan,
szolfézs, transzponálás, partitúraolvasás, énekkari partitúraolvasás, ének
korrepetíció, zongorakötelező;
Sanits Gézáné (Érsekújvár, 1908. május 18.) pozsonyi és zalaegerszegi
zeneiskolai zongoratanár;
Tarjánné Bumer Margit (Budapest, 1908. augusztus 26.) fővárosi zeneiskolai
szervezeti és dorogi zeneiskolai zongoratanár;
Tóth Dénes (Budapest, 1908. november 25. – Debrecen, 1955. április 30.)
zeneszerző,
zenekritikus, tanár,Respighi tanítványa. Az 1930-as években a
Fodor-zeneiskolában, 1953 őszétől haláláig a debreceni Kodály Zoltán
Zeneművészeti Szakiskolában tanított. Alkotásai: zenekari művek (Andante és
Allegro, 1934; Dorottyaszvit, 1934; Petit poeme, 1934; Cimbalomverseny, 1938
stb.); kamarazene (Trió fuvola-hegedűbrácsára, II. vonószenekari concerto, II.
vonósnegyes, 1946. stb.), Hangverseny kalauz (Bp.,
Varga Pál (Prága, 1908. április 5.– Budapest,
1986. augusztus 1.)
operaházi karmester, zeneakadémiai idegen nyelvű szerepgyakorlat-tanár;
Balassa György (Budapest, 1913. január 30. – Budapest, 1983. február
22.)
zenekari
klarinétművész, zeneakadémiai klarinét, fúvós együttes, fafúvós kamarazene
tanár.1937-39-ben
Winterthurban (Svájc) a Rádiózenekar tagja. 1945-ben a Székesfővárosi Zenekar
szerződtette. Az ebből az együttesből szerveződött Magy. Állami
Hangversenyzenekar tagjaként, később szólóklarinétosaként működött
nyugdíjazásáig (1968). 1948-ban alapító tagként dolgozott a Bp.-i Fúvósötösben.
Több magyarországi bemutató fűződik nevéhez (Bartók: Kontrasztok; Szervánszky:
Klarinét szerenád; Sárközy: Klarinét szimfónia; Kókai: Négy magyar tánc;
Weiner: Peregi verbunk, stb.). A XVIII-XIX. sz. fordulójának terméséből is sok
művet adott közre (Stamitz: d-moll és F-dúr versenymű, G-dúr fúvósnégyes;
Devienne: B-dúr klarinétverseny stb.) és Klarinétiskolát írt Berkes Kálmánnal,
(1950). További fontos munkái: A klarinétjáték módszertana (1973);
Balázs András (Szentes, 1913. július 15.) szentesi közismereti
ének-zenetanár és zeneiskolai tanár karnagy;
Baricz Ferenc
(Karánsebes, 1913. október 7.) Fővárosi Zeneiskola Szervezeti és Budapest VI.
kerületi zeneiskolai klarinéttanár, operettszínházi zenekari művész;
Dános Lili, Szúdy Nándorné (Marosvásárhely, 1913. október 8. – 2010.
szeptember 4.)
zongoraművész, zeneakadémiai tanár, operaházi korrepetitor;
Dávid Gyula (Kecskemét, 1913. május 6. – Budapest, 1977. március 14.)
zeneszerző,
karmester, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola, a zeneiskolai tanárképző
intézet és a Zeneakadémia fúvós kamarazene, fúvós hangszerelés, zeneelmélet
tanára;
Faragó György (Budapest, 1913. november 14. – Budapest, 1944.
december 7.)
zongoraművész,
zeneakadémiai tanár. A művész fényképe a LFZE képgyűjteményéből való;
Forrai
Miklós (Magyarszék, 1913. október
19. – Budapest, 1998. december 27.)
karnagy, egyetemi tanár. Magyarszéken
született 1913. október 19-én. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
tanára (1957 és 1963 között az énektanszak vezetője); 1934-tõl 1948-ig a
Forrai Kórus, 1948 és 1978 között a Budapesti Kórus karigazgatója; 1973-tól
1991-ig a Liszt Ferenc Társaság főtitkára, 1991-tõl társelnöke (a
Társaságot õ támasztotta fel sok éves tetszhalálából). Könyvet írt a
karvezetésről, szolfézsműveket, kórusokat és más zeneműveket adott közre,
karnagyi munkásságát számos hanglemez - köztük több nemzetközi nagydíjas
felvétel - örökíti meg.
Gál Zsuzsa (Ipolyság, 1913. február 5. – Budapest, 1979. november 2.) zenei
író, Az én
zeneszerzőm c. népszerű zenei ismeretterjesztő sorozat alkotója;
Gát József (Székesfehérvár, 1913. december 16. – Budapest, - 1967. július 2.)
zongora-, csembaló-
és klavichordművész, zeneakadémiai zongora, módszertan, gyakorlati tanítás,
karvezetés, karének, vezénylési gyakorlat, szolfézs, szolfézs módszertan,
zongorakötelező tanára, karnagy, zenei író;
Geszler György (Budapest, 1913. február 1.- Budapest, 1988. január
9.)
A művész fiatalkori portréja
zeneszerző, a
Székesfővárosi Felsőbb Zeneiskola, majd a Fővárosi Zeneiskola Szervezet, végül
a XI. kerületi Állami Zeneiskola zongora- és zeneelmélet tanára.
Kerényi Miklós György (Budapest, 1913. február 7. – Budapest, 1988.)
operaénekes, a Bartók
Béla Zeneművészeti Szakközépiskolai énektanára, országos szakfelügyelő,
tankönyvíró, kották közreadója, szerkesztője;
Kneifel Ferenc (Székesfehérvár, 1913. április 29.) székesfehérvári
középiskolai ének-zenetanár, országos szakfelügyelő, karnagy;
Kovács Lajos
(Budapest, 1913. július 19.) ménfőcsanaki és győri tanító, kántor, szentendrei
középiskolai ének-zenetanár, karnagy, tankönyvíró, szerkesztő;
Lorencz Mária (Budapest, 1913. január 20.) fővárosi zeneiskola
szervezeti zongoratanár;
Maros Ernő (Sopron, 1913. május 24.) soproni zeneiskolai fagott-tanár;
Rimanócziné Gallasy Etelka (Királyhida, 1913. augusztus 30.) nagyatádi és sásdi
zongoratanár;
Soóky István (Egyházgelle, 1913. május 23.) orgonaművész, tatatóvárosi
ének-zenetanár, egyházi karnagy, miskolci orgonatanár és óvóképzői
ének-zenetanár, továbbá gimnáziumi ének-zenetanár;
Szécsi Magda dr. Ferenczy Gézáné (Budapest, 1913. november 10.) fővárosi
zeneiskola szervezeti énektanár, az MRT szimfonikus zenekarának szólamvezető
hegedűművésze, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és a Zeneakadémia
budapesti tanárképző intézetének hegedű- és kamarazene-tanára, prímárius;
Szervánszky Péter (Budapest, 1913. – Budapest, 1985. március 27.)
hegedű- és