Parlando 1962/1, 9.-11. p.

 

Beszéljünk a JAZZ-ről

 

 

Számos vitát hallottam mostanában a jazzről, e tipikus XX. századbeli zenei jelenségről, s őszintén megvallva, némelykor kételkednem kellett a hozzászólások tárgyilagosságában. A közelmúltban például a Kossuth-rádió egy neves olasz tenorista véleményét tolmácsolta, aki „dalénekléssel” harcol a jazz térhódítása ellen, mondván, hogy annak elterjedése megöli az igazi művészetet. Íme egy „szakértői” megállapítás! Ugyanakkor itt fekszik előttem Yehudi Menuhin talán nem kevésbé szakértői véleménye, amelyben a jazzt „a XX. század nemzetközi, szintetikus, élő népzenéje”-nek nevezi, magasra értékelve művészi eredményeit. Ezeket az ellentétes állításokat lehetne folytatni, de nem volna sok értelmük. Vizsgáljuk meg inkább nagyító lencse alatt magát a jazzt, keletkezésében, hatásában, értékeiben. Előrebocsátom, hogy nincs szándékomban jelen írásomban jazz-történettel foglalkozni, csak annyiban, amennyiben ez a tárgyilagos megértés és megítélés szempontjából feltétlenül szükséges.

 

Az a zenei stílus, mely később a „jazz” elnevezést kapta, már keletkezésében is nemzetközi gyökerekre vezethető vissza. Az Afrikából rabszolgáknak elhurcolt négerek az amerikai ültetvények embertelen légkörében, népi kultúrájuk értékeivel: zenével, tánccal vigasztalták, szórakoztatták magukat, míg a rabszolgatartók – összeesküvéstől, illetve lázadástól való félelmükben – ezeket is be nem tiltották. A néger rabszolgáknak, ha énekelni, zenélni akartak, a fehérek dallamait és dallamformáit kellett utánozniuk (Bohländer: „Vorgeschichte des Jazz”). Ezt bizonyítják a legrégebbi, fehérektől átvett dallampéldák is ,mint a „Caraless Love”, „Yingle Bells”, „Swanne River” stb. Ezeket a kölcsöndallamokat szövi át a rendkívül tehetséges néger zenei ösztön új, gazdagabb ritmikai történéssel és szabad rögtönzésekkel. Ez varázsolja oly lélegzet elállítóan érdekessé azt az új muzsikát, amely ebből a folyamatból kialakult. A jazz játszása kezdetben csak szórakozás, nem sokkal később azonban már megélhetést is nyújt a zenészeknek: egyre több szórakozóhely szerződtet hagyományos tánczenekar helyett jazz-együttest. A négerek muzsikálási módját átveszik a fehérek és a kreolok is (dixieland, illetve kreol-jazz) és a születési hely, New Orleans után Chicago és New York szinte a jazz diadalútjának egy-egy állomását jelenti.

 

Az igények növekedésével növekszik a jazz zenekarok létszáma. Megjelennek a nagy zenekarok, Big Band-ek, egyre jelentősebbé válik a leírt arrangement. Feltűnnek azok a nagy egyéniségek, akik világhírnévre juttatják az új zenélési módot: Duke Ellington, Paul Whiteman, Benny Goodman, később Stan Kenton, Dizzy Gillespie stb. A jazz gyors elterjedése és népszerűsége magyarázható mind az új hangvételi, harmonizálási és formai újdonságokkal, mind hangszerjátékosainak virtuóz technikai tudásával, ami az improvizációs játékmódhoz feltétlenül szükséges. Nem véletlen, hogy a jazz igen hamar olyan kiemelkedő művészekkel dicsekedhetik, mint a klarinétos Benny Goodman, Bartók „Contrats” c. művének ihletője (és egyben előadója Bartók Bélával és Szigeti Józseffel együtt), vagy az 1956-ban elhunyt ragyogó tehetségű zongorista Art Tatum, akinek forrósikerű koncertjein Vladimir Horovitz, Leopold Godowsky és George Gershwin is tapsolt, s folytathatnám sokáig a sort.

 

Fejlődése során a jazz egyre stilizáltabbá vált. Már a Big Band-ek korában is kialakult egy koncertező irány, amely már nem kívánt tánczenei célokat szolgálni. Létrejön a szimfonikus jazz, és oly világhírű mestereket vall magáénak, mint például Gershwin, olyan programzenével dicsekedhet, mint a Stan Kenton tolmácsolta „City of Glass”, „Thermopiae” stb., és olyan zeneszerző arrangeur gárdát nevelt, kiknek leíró, vagy szimfonikus művei ma már szinte klasszikusnak számítnak (Ellington szvitek, koncertek, fantáziák; F. Grófé szvitjei stb.)

 

Modern időszakában a jazz – különösen a combók kamarazenei törekvésein keresztül („Modern Jazz Quartett”, „Brubeck Quartett” stb.) - egyenesen a legújabb komoly zenei irányokkal vállvetve keresi az új harmóniai és melodikai kifejezéseket. Felhasználva a komolyzene formagazdagságát (lásd: Brubeck: Preludium és fuga bop-témára.) Ugyanakkor kölcsönhatást gyakorol annak útkereső próbálkozásaira, kezdve Debussy ragtime-zenéjű „Calli woogg’ s Cakewalk”-jától egészen Copland: Klarinét-koncert, Hindemith: Suite für Klavier, Stravinszky: A katona története, Ebony Koncert stb. művekig.

 

Elmondhatjuk, hogy napjainkban – noha kétségtelenül befolyással van az általános tánczenére -, törekvéseit és stílusait vizsgálva, önálló, koncert-jellegű, saját formanyelvvel bíró zenei irány, melyre a modern komoly zenéhez hasonló formai és harmóniai törekvések a jellemzők. (Polyritmika, atonalitás stb.) Miért van hát mégis, hogy sok muzsikus szemében piros posztó a jazz? A magyarázat egyszerű: nagyfokú ismerethiányból kifolyólag. Egyesek ugyanis a nyugaton divatos táncőrületet és túlzásba vitt „Rock’n Roll’ zenélést azonosítják a jazzel, és így elítélő állásfoglalásukkal tulajdonképpen túllőnek – mondhatnám bűnösen – túllőnek a célon. Igaz, ebben a tévedésükben szerepet játszik az az ismeretfogalmi hiba, hogy szóhasználatunkban a jazz elnevezése nyakra-főre olyan tánczenekarokra és táncszámokra használjuk, amelyeknek semmi közük az igazi értelemben vett jazzhez. Jó lenne tehát, ha egyfelől óvatosabban használnánk tánczenei vonatkozásban e meghatározást, és nem azonosítanánk vele a nyugati táncőrületet. Amely – higgyék el – igen messze esik Louis Armstrong, Miles Davis és Ella Fitzgerald művészetétől. Másfelől megteremtenénk valami szerény lehetőségét annak, hogy ez az igazán „mai zene” végre nálunk is fórumhoz juthasson (lásd a lengyel „Jazz” című folyóiratot, vagy csehszlovák barátaink kitűnő lemezeit, mint például „Jazz-Anthologie, 1958-60”), és maga cáfolhassa meg a többnyire tudatlanságból folyó vádaskodásokat. Kiderülne, hogy, például, zenei nevelésünk hasznos segítőtársat találna benne. Utalok itt elsősorban a modern zene szélesebb körű megkedveltetésére. Monk, Brubeck, Mulligan, a Modern Jazz Quartett kompozíciói, illetve produkciói hangulatilag közelebb állnak Bartók, Stravinszky műveihez, mint bármely zenei stílus. (Vö. pl. Monk: „Round About Midnight” és Bartók: „Az éjszaka zenéje” című művét. Vagy a „City of Glass” III. tételét a „Kékszakállú herceg vára” kincseskamra zenéjével!) A modern jazz a maga komoly célkitűzéseivel nagy zenei nevelő hatásával (ritmus, hallás, improvizáló készség fejlesztés stb.), és általában mondanivalójának hangulati tartalmával közelebb hozhatja fiatalságunkat a modern, komolyzene mestereinek megértéséhez is.

 

Természetszerűen szükség volna e téren valamilyen kezdeményezésre, hogy a félreértéseket és tévedéseket elkerülhessük. Zenei folyóiratainknak kellene vállalni, hogy folytatólagosan ismertessenek jazz történetet és - ötletszerűen mondom – vezessenek, például, jazz naptárt, hogy ennek kapcsán egy-egy nagy jazz zeneszerző, vagy hangszeres előadó életrajza, működése ismeretessé váljék. Ne forduljon az elő, hogy a legképzettebb muzsikusok, vagy akár az egyszerű zeneszerető emberek is a legnagyobb tájékozatlansággal álljanak olyan nevekkel szemben, mint John Lewis, Glenn Miller, Artie Shaw, vagy olyan szavakkal, mint Blues, cool, west coast stb. Ezek ismerete ma már hozzátartozik az általános műveltséghez. Az ismeretterjesztés mellett szükség volna bizonyos fokú jazz-klub tevékenységre, melyeknek egyik fontos célja lehetne fiatal, tehetséges muzsikusok összefogása, nevelése. Másik célja pedig a jazz zeneirodalmának magnetofon-szalagon történő ismertetése, esetleg néhány fontosabb elméleti mű (jazz-lexikon, elmélettan) megjelentetése. Nem olyan nagy dolgok ezek. De szükség volna rájuk, mert elmaradunk a fejlődésben, szándékosan lemondunk olyan értékes zenei irány ismeretéről, mely a XX. században – ismét Yehudi Menuhint idézve: - „A művészet minden fajtája közül leginkább nemzetközi művészet.”

 

Befejezésül még ennyit: azt olvastam, hogy a Szovjetunióban meghívták a jazz „Nagy Öregét”, Louis Armstrongot és zenekarát. Az az érzésem, szovjet barátaink ismét megelőztek minket…

 

Nagy Pál

a szolnoki zeneiskola tanára