Parlando 1964/7.-8., 1.-16. p.

 

Beszámoló az ISME 6. konferenciájáról

 

Megkíséreljük az ISME gazdag, helyesebben: túlzsúfolt programját, menetét olvasóink számára röviden kommentálni, hangulatát, hatását, eredményeit valamilyen módon érzékeltetni azon olvasóinkkal, akik nem vettek részt a konferencián.

 

Sárai Tibor, Baud-Bovy, Kodály Zoltán, dr, d'Arcy Haymann, Wanett Lawler, Ilku Pál

 

Elsősorban is néhány mondattal a rendezésről kell megemlékeznünk. A Művelődésügyi Minisztérium a konferencia megrendezésével a Zeneművészek Szövetségét bízta meg. A Szövetség a szervezés munkáját számos szervvel hangolta egybe, mint: a Zeneművész Szakszervezet Zenepedagógus Szakosztálya, az Országos Filharmónia,

a Kulturális Kapcsolatok Intézete, a Népművelési Intézet, a Fővárosi Tanács Népművelési Osztálya, az Állami Operaház és még másokkal is.

 

A kívülállók, sőt a résztvevők sem tudják elképzelni, hogy milyen mérhetetlen gondosságot és figyelmet, a rengeteg nehézség és váratlan akadály leküzdésére milyen vaspáncéllal felvértezett idegeket, a legkülönbözőbb személyek és hatóságok irányában milyen mérvű udvariasságot, sőt a diplomácia magasiskoláját követelte meg a konferencia ilyen simán, olajozottan gördülő megrendezése.

 

Természetes, hogy a Zeneművész Szövetség irodája ehhez a kiterjedt feladathoz külső segítséget is igénybe vett. Hiszen nemcsak a belső rendezést kellett megoldani, nemcsak elhelyezni és ellátni kellett a külföldi résztvevőket, csoportokat, hanem pályaudvaron, repülőtéren fogadni is, megérkezésük után kalauzolni, a konferencia tartama alatt különböző érdeklődéseket kielégíteni, kirándulásokra, üzem- és városnézésre kísérni stb. A Szövetségnek a zenepedagógusokkal való jó kapcsolatára jellemző, hogy ezekre a külső feladatokra – de a belső rendezésre is – a zenetanárok és főiskolai, szakiskolai hallgatók légióját tudta mozgósítani, akik régen nem tapasztalt lelkesedéssel és buzgalommal látták el gyakran nem is könnyű feladatukat. Így a konferencia rendezése, mint demokratikus megmozdulás is jól vizsgázott.

 

A jövő fogja eldönteni, hogy a konferenciának mennyi kézzelfogható hatása lesz zenepedagógiánk fejlődésére, annyi azonban bizonyos, hogy a résztvevők nem vonhatták ki magukat annak az élménynek a hatása alól, amit a nagyvilág zenepedagógus-képviselőinek baráti részvétele egy héten keresztül nyújtott. A kora reggeltől késő estig tartó, komoly problémákat felvető, igen nagy figyelmet igénylő előadások, és a sokszor szokatlan intonációjú hangversenyek nagy szellemi teherpróbát jelentettek. És mégis, fáradtan, szinte kimerülten: az utolsó napon – Sárai Tibor, a Szövetség főtitkára mondotta búcsúbeszédében – szomorúak voltunk, hogy vége van, és másnap reggel már nem kezdődik az eddigiekhez hasonló nehéz nap.

 

Voltak a konferenciának olyan vonásai,

 

amelyek kiemelkedtek az élmények tömegéből, s amelyek – visszatekintve – mintegy rendet teremtettek a töméntelen sok szín, hang, felfogás, irányzat orgiájában. Vannak dolgok, amik menetközben „kiderültek”, s amik, ha talán nem is éppen fároszként világítanak, de bizonyos csomópontokat jelölnek.

 

1. Elsősorban is úgy gondoljuk, hogy a konferencia egyik legnagyobb eredményének forrása az a fárasztó és mégis frissítő szimbiózis volt, amely

 

kaput nyitott távoli országok zenei tájai felé,

 

amelyben megismerkedtünk sok idegen, tőlünk távolálló törekvéssel, gyakran megtaláltuk benne a közöst, s az idegenek tükrében magunkat is másképp láttuk egy s másban, mint azelőtt.

 

2. A konferencia másik eredménye volt, hogy

 

közelebb hozott a modern zenéhez,

 

melynek irányzatait nem lehet ugyan egy kalap alá venni, de azért abban egységes, hogy a zenepedagógus közönség számára idegen, vagy legalábbis nem megszokott, s még az a zenetanár, aki melléje áll, sem állíthatja, hogy lényegében magáévá tette. Itt napról-napra hallottuk az új hangzásokat: lassanként már disztingválni is tudtunk, s még az is elképzelhetővé vált, hogy valamelyik ága anyanyelvünkké váljék. Az ISME tanulsága volt minden esetre, hogy okvetlenül meg kell ismerni az új zenét ahhoz, hogy megítélhessük, mit fogadunk el belőle, s mi az, amit elvetünk. Nem szabad, hogy továbbra is az a vád érje a zenetanárságot, ami az előadások folyamán többször is elhangzott, sőt úgyszólván végig kicsengése volt, hogy a zeneszerzők és a fiatalság közé állnak, amikor kizárják a pedagógiából a kortársak zenéjét.

 

3. Jellemző színe volt a konferenciának

 

az improvizáció fontosságának kiemelése.

 

Mind a szocialista államok, mind a nyugati előadók csaknem valamennyien kitértek erre a témára. Kétségtelen, hogy az egyéni leleményt figyelmen kívül hagyó, kizárólag az írott kottára támaszkodó, száraz elméletekkel megterhelt pedagógia fellazítására az improvizáció is jó eszköz lehet, s az is kétségtelen, hogy improvizáció nélkül nincs egyéni tanítás. De ezúttal joggal merülhet fel az a gyanú, hogy jelenleg bizonyos irányzatok a másik végletbe viszik a zene

 

Danis Kass, Sándor Frigyes, C. D. Ernst, Naohiro Fukui

 

pedagógiát. Nem szólva az extravagáns megnyilvánulásokról, mint amilyen pl. Lilly Friedemann és csoportjának bemutatkozása volt, néhányan – és igen komoly tekintélyek, mint pl. Paul Michel professzor, a weimari kísérleti pszichológiai intézet igazgatója – az Orff-iskolának is alaposan nekimentek. Tény, hogy a zenepedagógiának egyéb feladatai is vannak, mint a nagy mesterek műveit tanítani, de azért utóbbiak rovására nem szabad teret engedni a növendékek s tanárok dilettánsos öntevékenységének, vagy évekig egy rendbe szedett improvizációs technika silány kosztjával tartani a gyermekeket.

 

Ennek ellenére természetesen el kell ismerni, hogy az improvizáció a zenepedagógiában olyan probléma, amit a konferencia élesen felvetett és amellyel kétségtelenül továbbra is foglalkozni kell.

 

4. Ki kell emelni

 

a konferencia előadóinak őszinte hangját,

 

a nyílt beszámolást a nehézségekről és problémákról, mintegy segítséget, tanácsot kérve a közösségtől. Különösen szimpatikusan nyilvánult ez meg a csehszlovák előadók részéről, akik a zenepedagógusok fóruma elé hozták gondjaikat a hallásképzés és zeneelmélet tanítását illetően. (Egy s más megszívlelendő számunkra is akadt az ő problémáik között.)

 

A dánok párbeszédes felszólalásában is jólesően hatott az őszinte lelkesedés, az újnak nemes irányban való keresése.

 

A princetoni karvezető beszámolójában ugyan érződött egy kis propaganda-íz, de joggal büszkélkedhetett azzal, hogy ma már számukra nemcsak az a fontos, hogy egy tanuló tudja, mennyi száz dollárnak egy bizonyos időre szóló kamata, hanem fontos az is, hogy a szépért tudjon lelkesedni.

 

Paul Michel bátor hangja bizonyos konvenciók és pedagógiailag helytelen irányok ellen különösen kiemelkedett.

 

5. Végül meghajtott örömmel kell regisztrálnunk, hogy az egész konferencia valamennyi előadója meghajtotta zászlaját Kodály Zoltán előtt, aki a világban egyedülálló módon szentelte egész életét és nagy tehetségét teljes mértékben a zenepedagógia szolgálatának.

 

***

 

A konferenciának mellékcíme is lehetett volna: „Hommage a Kodály”. Minden virág az ő ölébe hullott, minden tudós, pedagógus és művész neki hódolt. S mi is éreztük egész idő alatt, hogy minden eredményünket végső soron neki köszönhetjük.

 

A konferencia 26-án a kotta- és könyvkiállítás megnyitásával kezdődött, (ismertetését más helyen közöljük), melyen dr. Gyalmos János, a Fővárosi Tanács VB elnök helyettese mondott megnyitó beszédet.

 

Az ISME elnökség és a magyar előkészítő bizottság ülése után ünnepi megnyitó ülés következett.

 

Magyar úttörők – a Rádió és Televízió gyermekkórusának tagjai – ünnepi köszöntőt énekeltek és virágokat nyújtották át az elnökség tagjainak. Szabó Ferenc, a Zeneművészeti Főiskola főigazgatója ebből az alkalomból meghatott szavakkal nyújtotta át Kodály Zoltánnak a gyémánt diplomát. A megnyitó beszédet Ilku Pál, művelődésügyi miniszter tartotta. Kodály Zoltán üdvözlő beszédét ő maga angolul és franciául, Ádám Jenő professzor pedig németül és oroszul olvasta fel. (Egyébkent a MÉMOSZ székház nagytermében kabin-tolmácsok fordították az előadásokat magyarra, oroszra, németre, angolra és franciára.)

 

Az UNESCO vezérigazgatójának képviseletében dr. d' Arcy Haymann

 

asszony tartott hosszabb megnyitó előadást „A művészetek és az ember” címmel, melyben mintegy a művészeti egyesületek, konferenciák, és minden művészeti megnyilvánulás humánum-tartalmát bizonyította az esztétika szintjén. Azzal, hogy a művészet az ember alkotóképességét fejezi ki – mondotta –, az élet dinamikus forrásává lesz, amellyel nap, mint nap élnünk kell. A művészet nem- csak ünnep, hanem az ember életformáját meghatározó szükségesség; a művészetek intenzívebbé teszik az életet azzal, hogy kiterjesztik és elmélyítik tudatunkat, aktivizálják érzelmi életünket. Tartalmas előadásából, melyben pontokba szedve ment végig a művészetek fontosságának bizonyításán, a következő gondolatokat idézzük:

 

A művészet: felfedezés.

 

Azt mondják, hogy az ember nem alkot, hanem regenerál. Ez azt jelentheti, hogy az ember tulajdonképpen nem teremt új rendszereket, új életet, hanem felfedezi a világmindenség alapvető formáit, folyamatait, és új meg új energiát, feladatot ad nekik. Az, amit az embernél »teremtőképességnek« nevezünk, a valóságban egy korábban is megvolt »kozmikus igazság« felfedezésének képességével azonos.

 

A művészi alkotás összegezi és visszatükrözi azokat a felfedezéseket, melyeket a művész tett környezetéről és önmagáról. A művészet a felfedezésnek olyan útja, amely az embert a környező világ és önmaga megértéséhez viszi közelebb, új értelmet és formát ad életének.

 

A művészet gyakorlása: szellemi megerősödés.

 

A művészetek az ember emocionális birodalmával foglalkoznak, a művészeti tapasztalat élesíti az érzékeket, s ezzel fejleszti a képességeket. Az alkotó tevékenység minden fokon bizonyos önfegyelmet követel. A művészet leköti az ember szabad idejét, s ezt kifejezésteljes izgalommal és szépséggel tölti meg.

 

A művészet: kifejezés, a közlés eszköze.

 

Az emberi szellem egyik jellegzetessége az a törekvés, hogy rögzítse személyes és közös tapasztalatait. A művészi alkotás az emberi tapasztalat összegezése és krónikája. Így a művészet a közlés eszköze mind a kortársak körében, mind a korszakok között.

 

A művészet: megújulás.

 

A művész tudatosan, vagy ösztönösen az ember körülményeinek megváltoztatására, megjavítására törekszik. Ha az emberek elégedettek lennének mindennel úgy, ahogyan van, akkor semmi sem ösztönözné őket az alkotó tevékenység felé. A művészeti alkotás állandó megújulást hoz létre. A társadalom keretében élő művészek nagy feladata, hogy mindig újból és újból kialakítsák a szépségideált, amely szubjektív, és koronként, körülményenként, társadalmanként változik.

 

A művészet: játék.

Az ember természetéhez is hozzátartozik, hogy az állandó önfegyelem, önuralom fékjeiből időnként megszökjön az állandó feszültségből, és játékba meneküljön. Ez is a művészet egyik alapvető fontossága.

 

A művészet: a rend.

 

A dolgok belső törvényszerűségeinek keresése, a logika összetartó ereje, amely mai korunk gyakran kaotikus jelenségei folytán olykor megbillen, a művészetekben inkarnálódik. Az ember végső soron arra törekszik, hogy megtalálja a harmóniát és a logikát. Az intellektus és az érzelem szintézise azonban csupán tapasztalati-esztétikai szinten lehetséges. A fantázia, a gondolat világa és az objektív valóság közötti kapcsolat létrehozása szintén a művészetek feladata.

 

A művészet: integráció.

 

Napjainkban az egész emberi társadalom, amelyet szellemi széthullás fenyeget, tudatára ébredt elkülönültségének. Már pedig az ember igényli a jelenségek megértését, igényli a formát, igényli, hogy a tapasztalatainak körébe eső összefüggéstelen töredékek káoszát egységes formába öntse. Egy új esztétikai tudatosság és érzékenység segíthet ahhoz, hogy ezt megoldjuk s ezzel újra emberivé tegyük társadalmunkat.

 

***

 

Haymann asszony után dr. prof. Samuel Baud-Bovy, az ISME elnöke tartott előadást „Új zene és zenei nevelés” címmel.

 

Előadását a következő szavakkal kezdte:

P. Auclert Baud-Bovy, Sárai Tibor

 

 

 „A Nemzetközi Zenei Tanácsban képviselt egyesületek közül két igen élénk tevékenységet kifejtő szövetség tartja ebben az évben Budapesten ülését: ma a Zenei Nevelési Társaság és néhány hét múlva pedig a Nemzetközi Népzenei Tanács. Kodály Zoltán nevével indokolhatjuk azt, hogy ez a két esemény egy időben zajlik le, mert Kodály Zoltán a Nemzetközi Népzenei Tanács elnöke és az ISME alelnöke. Ha ezek a találkozások nem is öregbítik Kodály Zoltán dicsőségét, mégis alkalmat szolgáltatnak arra, hogy kifejezzük a személye iránt megnyilvánuló csodálatunkat és elismerésünket. Csodálatunk nemcsak olyan sok nagyszerű és ragyogó mű alkotójának, hanem a klasszikus kultúrán nevelkedett humanistának, a fáradhatatlan népzenekutatónak, a nevelőnek is szól, aki szívós munkával olyan magas fokú általános zenei műveltséget teremtett, amelynek eredményeit ezen a konferencián alkalmunk lesz meglátni.” Kodály munkásságával egybehangzóan megállapítja, hogy a 20. század egyik jellegzetessége a népzenével való gazdagodás. A népzene e késői behatolása a műzenébe, amikor utóbbiban már odáig jutottak, hogy elektroakusztikai gépeket használnak egy olyan – részben szerencsés – fúziót jelenthet, amely azonban a konfúzió veszélyét is magában rejti. A mai zenei nevelésnek éppen ez a fő problematikája.

 

 

 

 

A ritmus terén

 

könnyen leküzdhetők a nehézségek. Jó eredményre vezetnek azok a próbálkozások, melyek a gyermeket mihamarabb bevezetik a komplikáltabb ritmusok ismeretébe. Felvetődik azonban a kérdés, hogy ritmuslejegyzésünk megfelel-e a mai zene követelményeinek? Az összetett ütemek jelzésére pl. mai ütemjelzésünk nem megfelelő. Az előadó javaslatokat tett erre vonatkozóan.

 

 

Atonalitás és modalitás kérdése

 

már nem ilyen egyszerű. Chailley professzor Kodálynak ajánlott tanulmányában magáévá teszi azt a feltevést, hogy a gyermek egyénileg is megjárja nemzetének zenei fejlődési útját. A genetikus pedagógia megállapította életkor szerint azokat a fokozatokat, amelyeket a gyermek fejlődése folyamán követni képes. Ugyanígy további kísérletekkel meg lehetne állapítani, hogy milyen korban fejlődik ki a gyermekben a hangmagasságérzet, a hangközrögzítés képessége, valamint azt is, hogy mely életkorban jut el a gyermek a pentatónia érzékeléséig. És így tovább. Ebben az országban a gyermek pentatóniával kezdi a zenével való ismerkedést, a hagyományos nyugati szolfézs viszont – a dalcroze-rendszer is – arra törekszik, hogy a dúr-moll tonalitás rögződjék elsősorban. Azonban "akár tonális, akár modális legyen is a zene, nem szűnik meg hierarchiát alkotni a különböző fokokon. Az önmagában tisztán intonált hangköz már a dodekafónia követelménye. A konferencia folyamán leginkább az Egyesült Államok-beli kísérletek bizonyíthatják majd, hogy ennek pedagógiai beállítása milyen mértékben sikerülhet. Másik izgalmas kérdés:

 

hogyan fejleszthető a szeriális zenei memória?

 

Igen nagy fontosságot tulajdonít annak a kérdésnek, hogy milyen műveket a leghasznosabb bemutatni azokon a zeneórákon, amelyeket elektroakusztikai készülékek igénybevételével vezethetünk le.

 

Minthogy ma a gépek korát éljük,

 

egyik fő pedagógiai feladatunk, hogy a művészet szerepét a nevelésben ne csak a részismeretek kiegészítésérc korlátozzuk, mert a művészet legfőbb hivatása „hogy megóvja a képzelet, az alkotás, a szublimálás képességét, ami az emberre annyira jellemző, ami az ember sajátja”.

 

Anélkül, hogy a legkülönfélébb irányzatokban kutatókat elítélné, mégis hitvallásául kell megjelölnie, hogy a művészetet elsősorban a technika és a humánum egyensúlyának biztosítójaként tudja és akarja felfogni. Az elektronikus zene megtalálja majd a maga helyét, de véleménye szerint „a nevelésben csak az emberi muzsikának van helye.”

 

Meggyőződése, hogy nem lehet valaki nevelő anélkül, hogy ne lebegne szeme előtt egy olyan ideális ember, „akihez hozzá akarjuk alakítani azokat, akiknek nevelését reánk bízták”. „A zene még a legelemibb megnyilvánulásaiban is arra törekszik, hogy az ember összetevőit a mens-t és a corpus-t, az animus-t és az anima-t egyensúlyban tartsa. A nevelőt a szeretet jellemzi, s ugyanez vonatkozik a zeneszerzőre is, amikor gyermekeknek komponál. S nem lehet számára nagyobb öröm és elismerés, mint amikor a gyermek az ő művén keresztül fedezi fel a zene szépségét. Ahhoz azonban, hogy ez a felfedezés megvalósuljon, az kell hogy

 

maga a muzsika új legyen,

 

hogy a zeneszerző ne beszéljen olyan öröklött nyelven, amellyel elképzelése szerint könnyebben hozzáférkőzhetik a gyermekhez, hanem szólaljon meg a saját nyelvén, s egész lényét adja oda azokon az oldalakon, amelyeket a fiatalságnak ajánl, mintha a legigényesebb partitúráját készítené el.

 

A tanítónak tehát, a teremtő zseni és a gyermek között álló közvetítőnek egyaránt kell szeretnie azt, amit tanít és akit tanít. Szeretet és meggyőződés nélkül nem remélhetünk semmiféle eredményt.

 

***

 

Délután a Zeneművészeti Főiskola hangszeres szólistái, vegyeskara és kamarazenekara – Sándor Frigyes, ill. Vásárhelyi Zoltán vezényletével – tartott hangversenyt. Szólisták voltak Perényi Miklós, Lovas György és Esztó Zsuzsa. Este pedig a párizsi és lille-i konzervatóriumok díjnyertes hallgatói kápráztatták el a hallgatóságot szédületes technikájukkal, a fúvós-együttes ezen kívül tökéletes hangszereivel; majd a brnói Úttörő Énekkar szerepelt Frantisek Lysek vezényletével.

 

***

 

A bemutató tanítások és a munkaközösségek szakelőadásai

 

27-én vették kezdetüket. Ettől kezdve hat napon keresztül – a vasárnap kivételével – minden reggel 8 órakor magyar bemutató tanítás hangzott el, 9-l0.30-ig pedig párhuzamos csoportokban a következő Munkaközösségek működtek:

 

Zene az iskolában, elnök: dr. Karl Ernst, USA

Zene a közösségi életben, elnök: dr. Wilhelm Twittenhoff, NSZK

Hivatásos zenészképzés, elnök: dr. Václav Holzknecht, CSSR

Tudományos kutatás és zenei nevelés, elnök: dr. A. Tunlay, Ausztrália

Zene a tanárképzésben, elnök: Szőnyi Erzsébet, Magyarország

Technikai eszközök a zenei nevelésben, elnök: Ádám Jenő, Magyarország

 

11.00-12.30-ig, valamint 15.00-17.30-ig naponta plenáris ülések voltak, amelyeken különböző szakelőadások hangzottak el. Ezeknek ismertetésére még az év folyamán rendre visszatérünk.

 

Az előadások közé negyedórás bemutatók és egy órás hangversenyek ékelődtek, nagyrészt hazai együttesekkel és növendék-szólistákkal.

 

Minden este volt a Zeneakadémián hangverseny, amely ráadásokkal 23 óráig is eltartott, június 27-én pedig a három Bartók opera előadására került sor az Állami Operaházban.

 

29-én, a hangverseny után dr. Sarlós István, a Főv Tanács VB elnöke fogadást rendezett a Tiszti Ház nyári helyiségében a résztvevők számára.

 

Vasárnap – bár az sem volt „munkaszüneti nap” – előadások nem voltak, hanem délelőtt közgyűlését tartotta meg az ISME. A Közgyűlés megválasztotta az ISME vezetőségét a következő konferenciáig.

 

Ezúttal első ízben díszelnököt is választott Kodály Zoltán személyében. Az alapszabályok szerint az új elnök mindig abból az országból kerül ki, ahol a legközelebbi konferenciára sor kerül. Minthogy a következő konferencia két év múlva az Egyesült Államokban lesz, elnökül

 

Karl D. Ernst

 

professzort választották meg, aki a jelenlegi konferencián is aktívan működött, mint munkaközösségi elnök.

A vezetőség többi tagjai:

Alelnökök:           Samuel Baud-Bovy, Svájc

Naohiro Fukui, Japán

Dimitri Kabalevszki, Szovjetunió

Főtitkár:               Egon Kraus, NSZK

Pénztáros:                        Vanett Lawer, Egyesült Államok

 

További tagok:

 


Gerald Abraham, Nagybritannia,

Pierre Auclert, Franciaország,

John Bishop, Ausztrália,

Zaven Hacobian, Irán,

Lucrecia Kasilac, Filippi szigetek,

Salah Mahdi, Tunézia,

Narayana Menon, India,

Kwabena Nketia, Ghana,

Olavi Pesonen, Finnország,

Ljubomir Pipkov, Bulgária,

Lloyd Slind, Kanada,

Hans Sittner, Ausztria,

Panel Sivic, Jugoszlávia,

Eugen Suchon, Csehszlovákia,

Szőnyi Erzsébet, Magyarország,

Rodolfo Zubrisky, Argentína


 

A délelőtt folyamán három ügyes filmet láthattunk a zongora fejlődéséről, amelyek ismertetésére lapunk más helyén visszatérünk.

 

Délután hajókiránduláson vehettek részt a tagok, este pedig műsor szerinti hangverseny volt.

 

A hangversenyek ismertetésére más helyütt bővebben kitérünk, de nem állhatjuk meg, hogy a fentiről szót ne ejtsünk itt is, mint az egész konferenciának talán legjellemzőbb, az új zenét talán legjobban reprezentáló zenei megnyilvánulásáról. A műsor első felében a Wiener Vokal Solisten együttes megmutatta, hogy hogyan kell modern zenét énekelni kristály tisztán és tökéletes zenei formálással, a dán együttes pedig a műsor második felében Per Norgard „Az ítélet” című szcenikus oratóriumából olyan – nem éppen kellemes, de – megrázó élményt nyújtott, amitől nem egykönnyen szabadultak a hallgatók, bármilyen véleménnyel is voltak róla.

***

 

Az utolsó nap programja

 

is eltért a többitől. Reggel nyolckor ugyan szintén bemutató volt az „Ifjú Zenebarátok Köre” címmel, s bár hallottunk néhány gyermeket szépen muzsikálni, a főszereplők mégsem ők voltak, hanem Lukin László, aki ebben az improvizált szereplésben olyan tökéletesen elemében érezte magát, s a gyermekek szórakoztatásának olyan magasiskoláját mutatta be, amitől csak azért nem állt el a külföldiek szeme-szája, mert, sajnos, nem értették szavait. Ez ui., mint a bemutató-tanítások általában, kisteremben zajlott le, ahol nem volt mód tolmácsolásra. Igaz, hogy az a stílus és „zamat”, ahogyan ezt Lukin csinálja, úgyis lefordíthatatlan.

 

Ezután a Munkaközösségek újból összejöttek, de már nem előadásra, hanem összefoglalóra, vitára, majd a délelőtti plenáris ülésen a Munkaközösségek elnökeinek felsorolása következett az egyes reszortok munkájáról. Ezekről lapunk más helyén, a munkaközösségi beszámolókban emlékeznek meg a tudósítók.

 

Az utolsó nap délelőttjén került sor

 

a záróülésre,

 

amely a meghatódottságtól vált ünnepélyessé. Ezt a hangot Sárai Tibor, a Zeneművész Szövetség főtitkára intonálta búcsúbeszédében. Egyszerű, dikciómentes, őszinte szavakkal sommázta a konferencia lefolyását, vagy inkább annak hangulatát, s éppen ez a keresetlen, közvetlen hang volt legméltóbb a konferenciának a „humánum” jegyében lezajlott történetéhez s adta meg a szeretetben végzett együttes munka záróakkordjának szívhez szóló harmóniáját.

 

A záróülés, ahogyan a konferencia lefolyását és eredményeit értékelte, mindenképpen méltó volt annak egészéhez, a mozgalmas, sokszínű formának valóságos méltó epilógusa volt a maga bölcs nyugalmával.

 

Először Egon Kraus, az ISME főtitkára olvasta fel előadását – melyet később bővebben ismertetünk –, majd sor került a

 

Határozati Javaslatok

 

felolvasására. Ezek a következők:

„Az ISME jún. 26. és júl. 3-a között Budapesten ülésező 6. konferenciája javasolja:

I. általános iskolák létesítését és fejlesztését intenzívebb zeneoktatással a magyar példa nyomán, amelyekben a zene a fő tárgyak közé tartozik heti hat órával, és amelyekben a didaktika és metodika, a múlt és jelen zenéjének kiegyensúlyozott arányán alapszik,

II. közös szeminárium létesítését az IGNM-mel, amelynek témája „A mai pedagógiai célzatú zene” lenne,

III. nevelők és zeneszerzők cseréjét, különös tekintettel a mai zenének az iskolai munkába való intenzívebb bevonására.

 

Speciális javaslatok:

1. A „Zene az iskolában” c. tárgyra vonatkozóan:

a)     az elemi fokú oktatás átalakítása, nyitva hagyva az utat az új zene számára,

b)     a zene elemeinek alkotó módon történő felhasználásnak (improvizáció) mint az új zene felé vezető útnak alkalmazása tanterv szerint,

c)     az új zeneművek vizsgálatát célzó új módszertan kialakítása,

d)     az iskolai zenei tankönyvek és tananyag átértékelése az új zene fokozott figyelembevételével.

 

II. A „Zene a tanárképzésben” javaslatai:

a)     bizalmat az új didaktika és metodika iránt, mely magában foglalja az új és a legújabb zene felé vezető utat,

b)     a zenét, mint osztatlan egészet tekinteni, amely a múlt örökségét s a jelen értékeit egyaránt magában foglalja,

c)     annak a kérdésnek megvizsgálását, hogy az új zene módszertanilag, mint kezdés, vagy mint elérendő cél tekintendő-e,

d)     a zeneoktatásban jobban előtérbe helyezni a zenei követelmény elvét, mindenekelőtt a mai kor műveit, mint a fejlettebb hallás igényének kiváltóit,

e)     a zenepedagógusok részéről több bizalmat az új zenei értékek iránt, legalább az új zene mesterei által írt kisebb művek felhasználásának tekintetében, végül kívánja legalább a hivatásos zenészeket képző pedagógusok komolyabb elmélyülését az új zenében, barátkozását a különböző stílusirányzatokhoz tartozó mai művekkel,

f)      végül kívánja legalább a hivatásos zenészeket képző pedagógusok komolyabb elmélyülését az új zenében, barátkozást a különböző stílusirányzatokhoz tartozó mai művekkel.

 

III. A „Tudományos kutatás és zenei nevelés”-re vonatkozó javaslatok:

a)     a zenei nevelés új didaktikai alapelveinek tudományos megalapozását, mely magában foglalna a modern zene kialakulóban levő elveit,

b)     a tantervek átértékelését, tekintetbe véve a tananyag, meg a társadalmi és kulturális körülmények megfelelésének kérdését,

c)     annak a kérdésnek megvizsgálását, hogyan reagál a gyermek, az ifjú, valamint a képzetlen felnőtt az új zenére,

d)     a gyermek és ifjú hallásának vizsgálatát a képzés különböző fokain, valamint zenehallgatás és a zene értékelését felölelő vizsgálatokat,

e)     megvizsgálni, hogyan hatnak a technikai eszközök a gyermekeknek és ifjaknak általában a zenéhez és különösen az új zenéhez való viszonyára.

 

IV. A „Hivatásos zenészképzés”-re vonatkozólag javasolja:

a)     a zenetanítás és zeneelmélet-oktatás felfrissítését,

b)     a hallásképzés módszertanának átalakítását,

c)     a ritmus-nevelés fokozását,

d)     a zeneszerzés-tanítás átalakítását és az előadó művészképzés kiterjesztését az új és a legújabb zene problematikája irányában.

 

V. A „Technikai eszközök a zenei nevelésben” tárgykörhöz tartozó javaslatok:

a)     olyan modern zeneművek felvételeit tartalmazó hanglemezek és magnószalagok beszerzését, amelyek különösen alkalmasak zenei nevelőmunkában való alkalmazásra a képzés különböző fokain. Ezeknek a lemezeknek kimerítő bevezetést, elemzést és módszertani utasításokat kellene tartalmazniuk,

b)     el kell készíteni a zenei nevelésre különösen alkalmas mai zeneműveket tartalmazó hanglemezek nemzetközi katalógusát, melyet az ISME terjesztene,

c)     a mai zene térhódítását az iskolarádió és TV adásaiban,

d)     olyan magnószalagok cseréjét, melyeken az improvizációs kísérletek az új zene felé vezető útként jelentkeznek,

e)     kamarazene-csoportokra, iskolai, főiskolai kórusokra és zenekarokra, ifjúsági együttesekre írt mai művekről készült magnófelvételek cseréjét.

 

A határozati javaslatok felolvasása után Egon Kraus, az ISME főtitkára mondott záróbeszédet, melyben még egyszer hangsúlyozta a pedagógiának az új zenével kapcsolatos felelősséget. „A zenei nevelésnek sok dimenziója olyan alkotó zenei nevelőt igényel, aki nemcsak meglátja az értékeket, hanem arra is képes, hogy azokat megfelelő helyre tegye. Képesnek kell lennie arra, hogy megismerje a szélsőségeket is, hogy azután hozzájáruljon azok megértetéséhez, végső soron kritikai bölcsességével áthidalja őket. Nyilvánvaló, hogy a fiatalságot egyéb hatások is érik, mint a pedagógusé, elsősorban a tömegek hatása, de a pedagógusnak ebben is meg kell találnia a megfelelő kiegyenlítődés lehetőségeit. Mindent egybevéve: a pedagógusnak a zeneszerző partnerének, szövetségesének kell lennie, mert csak így szolgálhatja a 20. század zenéjének és a reá bízott ifjúság ügyét. Ezzel a konferencia prózai része véget is ért. Műsor szerint ezután még az esti ünnepi hangverseny következett: nagy magyar szerzők műveit szólaltatták meg kiváló magyar szereplők, hogy a konferencia tagsága azt is hallhassa, amit hazai viszonylatban a legmagasabb fokon nyújtani tudunk.

 

***

 

Egészen rövidre fogva, ezek voltak az ISME tagok által látható, hallható, érzékelhető események. Sok minden történt azonban ezen kívül, amiről nem vehetett tudomást az a résztvevő, aki végighallgatta az írásban kiadott műsort.

 

A TV közvetítést adott az előkészületekről.

 

A Rádió minden este beszámolt az aznapi eseményekről. Aki közel lakott a Zeneakadémiához és nagyon sietett haza, még hallhatta. De a kirándulásokat, üzemlátogatásokat, a külföldi csoportok üzemi szerepléseit már nem kísérhette figyelemmel. Ezt csak azok a társadalmi segítőink láthatták, akik maguk aktívan hozzájárultak megszervezésükhöz és lebonyolításukhoz. Hisszük, hogy ezek a kirándulások is lendítettek a népek zenei barátkozásán.

 

A konferencia előadásai és programjai

 

PLENARIS ÜLÉSEK

Az új zene fejlődési vonalai

Prof. Siegfried Borris, Ny. Berlin

A dzsessz és az új zene

Prof. dr. Edmund A. Cykler, USA

Az új zene harmóniai szerkezete

Prof. dr. Eugen Suchon, Csehszlovákia

A kottaírás új útjai

Roman Haubenstock-Ramati, Wien

Új zene és alkotó zenei nevelés

Normann Dello Yoio, USA

Az ifjúság esztétikai nevelése

Prof. Tyulin, Szovjetunió

Új kórusmuzsika az NSZK iskoláiban

Prot. Bernhard Binkowski, NSZK

A modern zenedrámai forma, a gyermekek és az ifjúság zenei élményének legértékesebb eszköze

Per Norgard zeneszerző és Harald Bjerg Emborg karmester párbeszéde, Dánia

Új kórusmuzsika az amerikai iskolákban

Thomas Hilbish, USA

Új zene iskolai és ifjúsági zenekarok számára

Klaus Hashagen, NSZK

Az improvizáció út az új zenéhez

Prof. Wilhelm Keller, Ausztria

Alkotó zenei nevelés egy angol iskolában

Peter M. Davies, Anglia

Az új zene tanulmányozásának régi és új problémái

Mihály András, Magyarország

Eisler és Schönberg

Prof. dr. N. Notowicz, NDK

A mai zongoramuzsika kulcsművei

Prof. Franzpeter Goebels, NSZK

Bevezetés az új zenébe az általános egyetemi tanulmányok folyamán

Prof. David Tunlay, Nyugat Ausztrália

Iskola és új zene

Dr. Václav Holzknecht, Csehszlovákia

Új zene a magyar hangszeres oktatásban

Sándor Frigyes, Magyarország

A ritmikai nevelés jelentősége a mai zenében

Charlotte Mc. Jannet, Genf

Társas improvizáció dallam és ütőhangszereken

Lilly Friedemann, NSZK

Az improvizáció a ritmikai nevelésben

Prof. Trude Reich, Jugoszlávia

 

MUNKAKÖZÖSSÉGEK

 

Zene az iskolában

 

Zenei nevelés a magyar zenei általános iskolában

Friss Gábor, Magyarország

Zenei nevelés Hirosima iskoláiban

Prof. Minoru Yamamoto, Japán

Zenei nevelés Cleveland gyógypedagógiai iskoláiban

Elizabeth D. Kondorossy, USA

Fiatal zeneszerzők az amerikai középiskolákban

Robert L. Cathey, USA

Mai művek iskolai zenekarra az USA-ban

Marjorie Bram, USA

Új zene a Szovjetunió általános iskoláiban

V. Belobodorova, Szovjetunió

Zenei esztétikai oktatás egy moszkvai általános iskolában

J. Gembinszkája, Szovjetunió

Nem hagyományos zenei területek a középiskolai zenei nevelés tananyagában

Dr. Ivan Poledrnak, Csehszlovákia

Zene a magyar középiskolában

Dobray István, Magyarország

Az új zeneművek vizsgálatának iskolai módszertanához

Prof. dr. He Ha Brock, NDK

 

Zene a közösségi életben

 

Az ütőhangszerjáték jelentősége az iskolán kívüli zenei nevelésben

Dr. Hans-Walter Berg, NSZK

Ifjúsági hangversenyek Csehszlovákiában

Ilja Hurnik, Csehszlovákia

A régi és új kórusmuzsika kultusza az NDK ifjúsági kórusaiban

Prof. dr. Walter-Siegmund-Schultze, NDK

Új zene a gyermekeknek és az ifjúságnak

Hans Naumilkat, NDK

Népi művészeti iskolák Csehszlovákiában

Mikulas Strausz, Csehszlovákia

Ifjúsági zeneiskola az NSZK-ban

Dr. Wilhelm Twittenhoff, NSZK

 

Zene a tanárképzésben

 

A szocialista zenei nevelők főiskolai kiképzésének problémái Csehszlovákiában

Prof. dr. Josef Plavec, Csehszlovákia

Zenetanárképzés Magyarországon

Fasang Árpád, Magyarország

A kottaolvasás új útjai

Prof. Ladislav Daniel, Csehszlovákia

 

Hivatásos zenészképzés

 

A hivatásos zenészképzés reformja Belgiumban

Prof. J. L. Broeckx, Belgium

Az esztétika tanítása a hivatásos zenészképzésben (Érzelmi nevelés zenével)

Dr. Ujfalussy József, Magyarország

Mai zene gyermekeknek

Z. Levina, Szovjetunió

A hegedűtanítás fiziológiai problémái

Szende Ottó, Magyarország

Új zene a karmesterképzésben

Prof. Robert Vagner, USA

Zenetudomány és pedagógia

Prof. Jacques Cnailley, Franciaország

Énektanítás az iskolában

R. Pjaatsz, Szovjetunió

Az új zene aspektusai

Sztojan Sztojanov, Bulgária

A hivatásos zenészképzés új rendszere az NDK-ban

Joachim Thorbeck, NDK

Hallásképzés a népzene és az új zene alapján

Prot. Miroslav Magdalenic, Jugoszlávia

Új zene és zenei nevelés

Prof. dr. Georg Knepler, NDK

Az ének, mint a hangszeres virtuozitás alapja

Prof. K. P. Sadlo, Csehszlováki

 

Tudományos kutatás és zenei nevelés

 

Kutatási feladatok a zenei nevelésben

Prof. dr. Michael Alt, NSZK

Az ifjúság zenei tehetségének kutatása

Prof. dr. Frantisek Lysek, Csehszlovákia

A zenepszichológiai kutatások néhány eredménye az NDK-ban, és jelentősége a zenei nevelésben

Prof. dr. Paul Michel, NDK

A gyermekhang fejlődése

Prof. dr. Irvin Cooper, USA

A gyermek alkotói készségének vizsgálata

Prof. Kikusu Kojima, Japán

 

Technikai eszközök a zenei nevelésben

 

Új zene az iskola rádióban

Karl Weber, NSZK

Hanglemezek felhasználása a zenei nevelésben

P. V. Lobanov, Szovjetunió

Audiovizuális módszer kezdők tanításához

Mme. J. J. Chivret, Franciaország

Zenei nevelés a rádió és a televízió útján

Ádám Jenő, Magyarország

 

MINTA TANÍTÁSOK

 

Zenei óvoda Magyarországon

Fővárosi óvodák csoportjai, vezető Forrai Katalin

Zenei előképző

A Fővárosi Zeneiskola Szervezet csoportja, vezető Salamon Ilona

Zenei nevelés a zenei általános iskolában

A kecskeméti zenei általános iskola csoportja, vezető Czeizner Katalin

Zenetanítás a magyar középiskolában

A „Szilágyi Erzsébet” leánygimnázium csoportja, vezető M. Katanics Mária

Szolfézsoktatás a Zeneművészeti Szakiskolákban

A Pécsi Zeneművészeti Szakiskola csoportja, vezető Agócsy László

Ifjú Zenebarátok Klubja

Vezető Lukin László

 

DÉLUTÁNI HANGVERSENYEK

 

A KISZ Központi Művészegyüttes műsora

A Bratislavai Konzervatórium Kamarazenekara, vezényelt Jan Pragant

A Budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola szólistái és leánykara, vezényelt Szekeres Ferenc

A Belgrádi Stankovic Zeneiskola szólistái és szimfonikus zenekara, vezényelt Franc Klinar

A Fővárosi Zeneiskola Szervezet hangszeres növendékei és 3. körzeti iskolájának zenekara, vezényelt Z. Répássy Györgyi

A Kiovi Ifjúsági Fúvószenekar, vezényelt Josif Frybort

A Halle-Wittenbergi Martin Luther Egye1em kamarakórusa, vezényelt Siegfried Bimberg

 

ZENEI BEMUTATÓK

 

A Magyar Nők Országos Tanácsa Leánykara, vezényelt Csányi László

A Fővárosi Zeneiskola Szervezet 6. körzeti iskolájának zenekara, vezényelt M. Kutassy Margit

A Szemere utcai általános iskola fiúkara, vezényelt Ugrin Gábor

A Szegedi Zeneművészeti Szakiskola hangszeres szólistái és leánykara, vezényelt Póczonyi Mária

Új magyar zongora muzsika, a Fővárosi Zeneiskola Szervezet növendékeinek előadásában

A Győri Zeneművészeti Szakiskola Nőikara, vezényelt Szabó Miklós

A Szombathelyi Állami Zeneiskola Kamaraegyüttese

Új magyar négykezes muzsika, a Fővárosi Zeneiskola Szervezet növendékeinek előadásában

A Miskolci Zeneművészeti Szakiskola növendékeinek műsora