Parlando: 1997/2, 36-38 p.

 

A ZETA ELNÖKÉNEK NYÍLT LEVELE

 

Ábrahám Mariann részére

 

Tisztelt Kolléganő!

 

A Zenetanárok társasága Választmányának nevében hivatalosan felkérem, szíveskedjék elvállalni az EPTA (European Piano Teachers Association) magyar szekciójának vezetését, elnöki minőségben. A jelen felkérés a szekció korábbi elnökének, Tusa Erzsébetnek a teljes egyetértésével történik; ő ugyanis a tisztséget folyamatos külföldi tartózkodása miatt nem tudja ellátni. A szóban forgó szekció a Zenetanárok társaságának a keretében, önálló tagozatként működik.

 

További tevékenységéhez sok sikert kívánok.

 

Tisztelettel:

 

Gonda János

a ZETA elnöke

 

 

A ZENETANÁROK TÁRSASÁGÁNAK ZONGORA TAGOZATÁNAK

 

PROGRAMJAVASLATA 1997-1998-RA

 

 

A ZETA Zongora Tagozata a PARLANDO 1996/5-6-os számában, körlevélben tájékozódott arról, milyen témakörök érdeklik leginkább az alap és középfokon tanító kollégákat. Az alábbiakban közzétesszük azokat a javaslatokat, melyeket a zongoratanárok válaszaiból összegyűjtöttünk.

 

A Zenetanárok Társasága Zongora Tagozatának javasolt témái:

 

1. A zenetanítás alapjait képező tanítási, tanulási, pszichológiai már meglévő ismeretek bővítése, elmélyítése, alapos megvitatása és szakmai támogatás ahhoz, hogy az elméleti ismeretek gyakorlattá válhassanak. Ennek realizálását többek között a következőképpen képzeljük: felkérnénk a Zenetanárképző Intézetekben zongorametodikát tanuló növendékeket, hogy „mini-előadások” keretén belül, egy-egy témakört kiválasztva vessék össze az alap tananyagot a fellelhető legmodernebb ismeretekkel, tisztázva ezáltal, hogy ismereteinkben mi az időtálló érték.

 

2. A zenetanítás alapjait képező motorikus elemek, dr. Kovács Géza és Négyesiné dr. Pásztor Zsuzsa ilyen irányú több évtizedes kutatásainak - nemcsak bemutatása, hanem - gyakorlása is! (Válaszként: lásd e számunk 40. oldalát.)

 

3. A Pécsi Improvizációs Táborról készített videokazetta megtekintése Apagyi Mária irányításával.

 

4. Az új tantervi koncepció megvitatása.

 

5. Az egyik legmodernebb oktatási technika - első sorban elméleti és verbális területen alkalmazható - az általánosan ismert „katedráról előadó - passzívan hallgató” közönség helyett a „problémamegoldásra orientált”, résztvevőket irányítottan, aktívan bevonó, intenzíven gondolkodni tanító oktatás. Megismerkedne-e Ön ezzel a modem módszerrel? (Bevezetésként lásd e számunk 19. oldalát.)

 

6. Külföldön ismert és sikerrel működő művészeti iskola eredményeivel való ismerkedés - az intézmény vezetőjének meghívását igényli, aki nemcsak előadna, hanem bőséges professzionálisan megszerkesztett video-anyaggal rendelkezik.

Az Önök javaslatai:

 

TANTERV:

Az új tantervről azokkal beszélgessünk, akik készítették azokat!

 

PSZICHOLÓGIA:

- A lelkesítés, kedvcsinálás módszerei;

- Az érzékeny, labilis, sérült gyermek feloldásának módszerei;

- Mentálhigiéniát tanult, zeneterapeuta kollégánk szívesen beszámolna speciális tudásáról.

 

TANÍTÁSI MÓDSZEREK:

- Tűzzük ki más módszerek megismertetését is, ne csak a miénket, és próbáljuk ütköztetni a régi és új módszereket;

- Új zongoraiskolák bemutatása - egymás mellett - egyezés - különbség (többen kérték);

- A művészi értelmezés kialakítása már kezdő fokon;

- Az elrontott mechanizmus áttanítása, ennek bemutatása és elemzése;

- A technika képzése (többen kérték);

- A zongorametodikai témákat azok a tanárok adják elő, akik tanítják, ők rendelkeznek nagyobb tapasztalattal.

 

STÍLUSTANULMÁNY:

- Foglaljuk össze a mai zene sokféle notációját;

- A kortárs zene szerepe;

- A klasszikus művek elemzésének fontossága: Haydn szonáták, Bach invenciók, kortárs zene, Mikrokozmosz - bemutatás, gyakorlati részvétel; - Régi táncok - bemutatása, gyakorlati részvétellel is.

 

IMPROVIZÁCIÓ:

- Az improvizáció tanítása, nyitás a könnyebb zene felé (többen kérték);

- Hogyan lehet az improvizáció tanítását az óraszám és a gyerekek túlterheltsége mellett beiktatni (az idő még a reproduktív munkát is szorítja);

- Apagyi Mária nevével fémjelzett improvizációs módszerről alapjaiban, az első lépésektől szeretnének tudni, hogyan indítja a gyerekeket ezen az úton, és a folytatást osztályonként hogyan tanítja. Ehhez kottaanyag tanácsokat is szeretnénk kapni (többen kérték).

 

ÁLTALÁNOS KÉRÉSEK:

- Teremtsünk lehetőséget külföldiek meghívására, illetve ösztöndíjak teremtésére magyar tanárok számára;

- A gyermekek életéből a computer és a nyelvtanulás (stb.) egyre jobban kiszorítják a zenetanulást. Nagyon fontos lenne megvitatni, miként lehetne az alapfokú képzést érdekesebbé, változatosabbá, vonzóbbá tenni, hogy visszaszerezzük a zenei nevelés régi becsületét és létszámát;

- Szívesen vesszük a nagyobb tapasztalattal rendelkező művésztanárokkal való konzultációt. Itt az elmélet és gyakorlat párhuzamosan megmutatkozik, ez felfrissít, lendületet ad (többen kérték);

- Szívesen hallgatnánk szakközépiskolai tanárokat - diákjaikkal aktív munka közben; Az előadásokat feltétlenül kövessék bemutató tanítások. Így a meglévő eredményeket is láthatná-hallhatná a hallgatóság; Kollégánk tanítványaival - dr. Stuber István munkacsoportjával - háromdimenziós felvételeket készít, szívesen bemutatná;

- A konferenciák alkalmával jó lenne este hangversenyt, vagy hangversenyeket hallgatni;

- Kollégánk véleménye szerint a régi színvonalat alig lehet tartani vidéken. Mit lehetne tenni? Sokak véleményére kíváncsi;

- Mit lehet tenni azért, hogy a nagyon távol lakó kollégák is részt tudjanak venni a továbbképzéseken? Beszéljünk a továbbképzős gimnazistákról- kinek mi a tapasztalata.

 

VIDEO: Több iskola rendelkezik videofelvétellel, külföldi oktatókkal készült felvételeit szívesen bemutatná.

 

Összegezve:

 

A kitöltötten visszaküldött több mint száz kérdőív alapján a legnagyobb érdeklődést felkeltő téma dr. Kovács Géza munkássága elméletben és gyakorlatban (tornásszunk!)

 

A Zenetanárok Társasága Zongora Tagozata ez évi programját összekapcsolja a Debrecenben megrendezésre kerülő Nemzetközi Nyári Zenei Üdülőtáborral.

 

 

Ábrahám Mariann