A mester-tanár 90 éves

 

Tanítványai köszöntik Bántainé Sipos Évát

 

Vannak világító személyiségek. Olyanok, akik konkrét vagy áttételes tanításukkal borítják fénybe előttünk az utat, s olyanok, akik szuggesztív tekintetük és hanghordozásuk reflektorával segítenek mesgyénkre lelni. Bántainé Sipos Éva mindkét vonatkozásban világít. Született tanár, amint mondja magáról: „mesterek nélküli mester”. Ám növendékeiből tanítómesterként mestereket (és mester-tanárokat) formál.

          Sugárzik belőle a rend. Ezért nem is kell fegyelmeznie. Szakmai szigor és lelki lágyság harmonikus ellenpontja hatja át a pontos fogalmazású, szépen artikulált beszédet, amelyet tanárosan illusztratív mozdulatok kísérnek. A 90 évesen is csillogó szem serkenti a tanítványt, a beszélgetőtársat.

          A tanárnők sorsa, hogy fiatal kortól nénivé „távolítja” őket a megszólítás. Holott Sipos Éva magas életkorban sem amolyan „Éva néni”. Jelentékeny személyiség, akit ünnepi szóval vagy a hétköznapokban példakénti felidézéssel ezrek köszöntenek újabb kerek születésnapján. A sokszólamú összkarból – fülemhez emelem kezem, ahogy ő tenné a következő igéhez kapcsolva – hallgassunk néhány hangot, a pálya különböző korszakaiból, a jellegzetességeket úgy idézve, hogy azokra ráismerjen a hálás növendékek végtelenbe tűnő sora.

 

Hollós Máté

 

 

          Sipos Évát 1947-ben ismertem meg a békés-tarhosi „énekiskolában”, ahol ő lett első zongoratanánőm. Abban, hogy ez – kodályi kifejezéssel – „élményiskolámmá” vált, nagy része volt Sipos Éva varázslatos személyiségének! A tizenévesek – köztük én is – rajongtak a huszonéves tanárnőért, s ez egy életre szólt... Játék volt az ő irányításával a zene titkaiban jártassá válni. Hamar „kitanultam” az elsőéves kottámat – mivel az iskola akkor alakult, könyvtára „hézagosnak” sem volt nevezhető – így Éva „néni” azt kérte, firkantsak magamnak ujjgyakorlatokat, etűd-féléket, variációkat, amíg megérkezik a zongoraiskola második kötete. Nem etűdöket, hanem gyermek-karakterdarabokat írtam. Így lett belőlem zeneszerző – sosem felejthetem, hogy az inspiráló „lökést” neki köszönhetem. Később, amikor a Pécsi Balett felkérésére táncjátékot komponáltam, öröm volt újra találkoznom az ott élt Sipos Évával. Budapesti éveinkben tanárkollégákká is váltunk a Zeneakadémián. Szívbéli barátságunk életfogytiglani. Szellemisége ma is töretlen. Isten éltesse továbbra is jókedvében nagyon sokáig, sokunk örömére!

 

Szokolay Sándor

          1965 őszén a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola vendéghallgatójaként ismertem meg Sipos Éva tanárnőt. Az első évben szolfézst tanított nekünk, majd a második évtől ő lett a zongoratanárom is.  Az első órától kezdve Éva néni arra törekedett, hogy minden hallgatóval őszinte, személyes kapcsolatot alakítson ki. Hogy fel tudja mérni kinek-kinek az adottságait és világosan lássa azt a szintet, amit a hallgató addig elért zenei tanulmányai során. A reális helyzetfelismerés után szinte minden tanítványa számára egyéni módszereket dolgozott ki azért, hogy a legeredményesebben tudjon fejlődni a zenélésben és ne érje frusztáció. Megtanultuk Éva nénitől, hogy reálisan lássuk előrehaladásunkat a zenében, fölismerjük hiányosságainkat és segítségével ezeket pótolni tudjuk.

          Számomra egész életemre szóló, meghatározó példa lett az ő lendülete és rugalmassága. Minden zenében a folyamatot, az egyre tovább vivő fejlődést, a cél felé törő lendületet mutatta meg nekünk.  Éva néni zenetanításában nem csak zenei ismeretek nyújtására törekedett, hanem arra, hogy belső világunkat kitágítsa az igazi értékek befogadására. Arra, hogy jobb, boldogabb, tartalmasabb emberekké váljunk, mert „a tartalmas lélekben mindig marad sok hely az igazi értékek befogadására, mint a szeretet, a hit az emberben és az Istenben…” – mondta egy előadásában.

          Emlékezésemben nem hallgathatok arról a szívélyes, mély, személyes kapcsolatról, ami még a 70-es évek végétől kialakult a pannonhalmi közösség és előbb a Bántai házaspár, majd Sipos Éva néni között. Először férjével együtt látogattak el hozzánk, majd Vilmos bácsi halála után Éva néni évente jött el egy-egy hétre pihenni a monostorba. Bámulatos volt az a közvetlenség, ahogy a legkülönbözőbb beosztású, műveltségű, vérmérsékletű emberrel kapcsolatba tudott lépni. Nem csak egy-egy jó szót tudott mondani azoknak, akikkel találkozott, hanem mindig volt legalább egy mondata, amitől azt érezte az ember, hogy gazdagabb lett.

          Isten éltesse Sipos Éva nénit sokáig és tartsa meg szellemi-lelki frissességében, hogy még sokakat gazdagíthasson lelki életének gazdagságából.

 

Dr. Áment Ferenc Lukács

 

 

Zenei tanulmányaim során az élettől kapott különleges ajándéknak tartom, hogy a zeneművészeti szakközépiskolában töltött négy évben járhattam Éva néni szolfézscsoportjába. Tanításának jelentőségét akkor még nem mérhettem fel teljes egészében. Elvei, következetes gondolatai nem csupán azokban az években erősen határozták meg és formálták zenei világképemet, hanem döntő hatással voltak arra, hogy magam is tanárrá válhattam. Szemléletét igyekszem tanítványaim felé is közvetíteni.

          Éva néni órái különleges élményt nyújtottak. Ha feladatai olykor nehéznek bizonyultak is, tudása, lelkesedése, biztatása és szeretete szinte könnyűvé varázsolt mindent. Nagy kihívást jelentett a tízféle diktálási módszere, mely még ennél is többféle módon fejlesztette csoportunk tagjainak hallását, íráskészségét. A házi feladatok előadása sosem unalmas „leckefelmondás” volt, sőt nem is szólított fel külön senkit („ki akar felelni?”). Éva néni mindig megkövetelte a legmagasabb szintű muzikális előadásmódot. Sohasem osztályozott és csak a hibátlan feleletet „írta be” (mondjuk a négyszólamú korál kötetbeli számát füzetének megfelelő rubrikájába, ha transzponáltuk, be is karikázta), aki hibázott, tudta, hogy helyre kell mennie, de hibájáért sosem kapott szidást vagy elégtelent, sőt, másodszor is próbálkozhatott. Éva néni mindezzel magas szintű igényességét közvetítette, és ezt a legtermészetesebb kedvességgel, nyíltsággal és szeretettel ötvözte.

          Bár óráinak hosszú sora számomra épp harminc évvel ezelőtt befejeződött, azóta bármikor beszélünk, ugyanazt a lelkes, kedves, szeretetteljes hangot hallom, mint akkoriban. Éva néni életem egyik legnagyobb hatású tanára. 90. születésnapján NAGY KÖSZÖNET jár neki a kapott jókért! Isten éltesse, Éva néni!

 

Mohay Miklós

 

 

A sors minden bizonnyal kegyes volt hozzám tanulóéveim alatt: nagyon sok kiemelkedő művész-tanár személyiséget ismerhettem meg és tanulhattam tőlük. Mivel a tanítás immár három évtizede állandó része életemnek, Sipos Éva egyike azoknak, akiknek a legtöbbet köszönhetem. Előbb szolfézst, majd metodikát tanultam tőle, ott szereztem meg mindazokat a fontos és maradandó tudnivalókat, amelyekre ráépítettem szinte mindent, amit azóta is a munkámban alkalmazok. Így a mai napig elkísérnek módszerei és gondolatai, legyen szó arról, hogyan lehet eredményes a hallásfejlesztés egy különböző képességű növendékeket magában foglaló csoportban, vagy a klasszikus harmóniák tanításának logikus sorrendjéről. Élő örökség ez, amelyet sokan ápolunk és bizonyára sokféle formában örökítünk majd tovább.

 

Tihanyi László

 

 

1977-81 között voltam a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola diákja zongora és zeneszerzés szakon. A felvételi vizsgák után már a zeneiskolában azt hallottam tanáraimtól, szerencsés a mi évfolyamunk, mert Éva nénihez kerülünk szolfézsra és zeneelméletre.

          Mi voltunk az utolsó végig vitt osztálya, érettségink után egy évvel nyugdíjba ment. A megújulás vágya jellemezte tanítását. Néha megjegyezte: „ezt már másképp látom, másként tanítom nektek, mint azt régebben tettem.”

          A tanteremben sem a hagyományos, iskolás módon ültünk a padokban, hanem összetoltuk és körbeültük az asztalokat, hogy mintegy baráti körben érezhessük magunkat.

          Zeneelméletből „gyakorlós osztály” voltunk, ezeket az órákat a Zeneakadémián tartotta Éva néni. A főiskolás zeneszerzés, orgona és karvezetés szakos hallgatókkal való együttműködés tanulságos változatosságot biztosított a számunkra. Az összhangzattan tanulása során mindig konkrét zeneműből indultunk ki, s annak alapján ismertük meg az egyes hangzatokat. Az egyes akkordfűzésekkel kapcsolatos szabályokat nekünk kellett önállóan, helyes magyarsággal megfogalmazni. A hangzatokat abc-s névvel énekelve szólaltattuk meg a példák kidolgozása során. A formatani foglalkozásokon Éva néni zongorázta az adott darabokat, és úgy terelt minket, hogy magunk fejthessük meg a vizsgált kompozíció formálásának titkait.

          Emlékezetes élmény volt, amikor Éva néni meghívta zebegényi telkükre csoportunk tagjait és egy egész vasárnapot Náluk tölthettünk. És milyen kalandos volt a megérkezés! Nem jött elénk a vasútállomásra, hanem útjelzőként összeállított egy harmóniasort és az egyes akkordok kottáját reggel arra alkalmas fatörzsekre rögzítette. Ezen a nyomon haladván az I. kvartszext, V. fokoknál már tudtuk, mindjárt célba érünk.

          Éva néni továbbra is azon munkálkodik, hogy a zene szeretetét továbbadja másoknak.

          A budapesti évek után Gyulán azt a lehetőséget találta meg, hogy barátainak – orvosoknak, tanároknak – olyan zenehallgatási foglalkozásokat tart otthonában, amelyeknek során ugyanazt a zeneművet többféle előadásban ismerik meg és megvitatják benyomásaikat.

Nem szűnő érdeklődéssel keresi a Bartók Rádió vagy a különböző tévécsatornák értékes műsorait.

          90. születésnapján úgy tudjuk méltóan köszönteni Éva nénit, ha megpróbáljuk továbbvinni elképzeléseit a fiatalabb nemzedék körében, saját tanítványaink között.

 

Szendi Ágnes