SZIRÁNYI JÁNOS

 

Emléksorok édesapámról, Szirányi János zongoraművész-tanárról

 

 

 

Szirányi János (*1912. Temesvár - †Bp. 2003.): zongoraművész. A Főiskolán Keéry-Szántó Imre, Tausky Jolán, Dohnányi és Kodály növendéke volt. 1944-ig tanított a Zenedében zongorát minden tagozaton és esti tanfolyamon. 1947-49 a Főv. Felsőbb Zeneiskola, 1949-64 a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola, 1964-80 a XI. kerületi Zeneiskola tanára, majd ezt követően a MR Gyermekkórusának óraadó tanára volt.

 

E száraz, lexikális adatsorok alig árulnak el valamit egy különös és sok szempontból rendkívüli muzsikus sors valós történetéről. Arról például, hogy egy határvégi kisvárosban feltűnő zenei őstehetség, majdnem hogy autodidakta módon, hogyan jut el a Zeneakadémiáig majd a művészi, tanári tudás csúcsáig, de arról is, hogy a XX. századi magyar történelem milyen erővel törte-alakította, végül jelölte ki e muzsikusi pálya beteljesülő útját.

 

„Nem helyénvaló, ha Szirányi Jánost nagy zongorista-tehetségnek nevezzük; személyében teljesen kész, mind szellemileg, mind technikailag magabiztos művész áll előttünk, akinek minden stílusban jelentős és személyes mondanivalója van, emellett a stílusérzék, a dallamfrázisok tisztasága párját ritkítja…

 A fiatal, tehetséges művész erőssége kétségtelenül a megformálásban, a dallam- és motívumépítkezés intellektuálisan rendkívül tiszta felfogásában van. Ebből a szempontból már ma a fiatal zongoristanemzedék legfigyelemreméltóbb személyiségei közé sorolhatjuk.”

Bartha Dénes – Pester Lloyd, 1940. június 12., szerda (reggeli kiadás)  

Tanulóévek

 

A családi legendárium szerint a Stanzel-család legkisebb fia már három évesen rendkívüli zenei képességeket mutatott: zongorán hibátlanul lejátszotta a tízen évvel idősebb testvérei által tanult darabokat, sőt, abszolút hallásának még a helyi kántor is csodájára járt. Temesvár kis Mozartjának mondták, csak éppen – nem lévén a városban sem zeneiskola, sem szakképzett zongoratanár – szakszerű zenei taníttatásáról nem tudtak gondoskodni. A háborús években cseperedő gyermek zenei ismereteit végül részben Rudolf Novacek, egy Bécsben tanult délvidéki cseh katonakarmester, valamint egy Koessler-tanítvány zeneszerző, Pogatsnigg Guido alakította-gyarapította. A piaristáknál már 17 esztendősen érettségizett diák, kitartva a zongorázás vágya mellett, 1930-ban elhagyta a szülői házat és az akkorra már anyaországától elszakított szülővárosát, s felvételi vizsgát tett a budapesti Zeneakadémián.  80 darab – köztük Bach-fúgák, Mozart- és Beethoven szonáták, nagy Liszt-etűdök és egyéb romantikus darabok – fejbőli tudásával elkápráztatta, de zongorázásának mondhatni dilettantizmusával el is rémisztette a felvételiztető kart. Az eredmény: Kodály felvette zeneszerző tanítványának, zongorázni pedig a legendás „pianista-képző” Tausky Jolánhoz irányították – magántanítványnak. A siker aztán nem is maradt el: a következő tanévet már a főiskolán folytathatta – majd tíz év alatt végigjárva az akadémiai, tanárképző és művészképző osztályokat, és a zongoraművészi diploma megszerzése mellett befejezve mind a zeneszerző, mind a karmesteri stúdiumokat is. 

Miközben megismerkedett és élethossziglan összekötötte életét a nagyváradi születésű akadémista diáklánnyal, Fischer Gabriellával (az ötvenes években oly rövid életű Nagymező utcai Erkel Ferenc Szakiskola, majd a Lórántffy Zsuzsanna úti Zenei Általános Iskola zongoratanára). Házasságkötésük és „magyarországi” letelepedésük feltétele volt a szülői sváb név magyarítása, szomorúsággal vállalt eredménye pedig a családjaiktól való végleges elszakadás.

 

 

A zongoraművész-tanár

 

A fiatal pályatárs Bartha Dénes – Dohnányi Ernő művészképzős növendékének diplomahangversenyét méltató – fenti kritikája mintha egy jelentős, messzire ívelő művészpályát vizionálna. Azonban hamar kiderült, a nagy világégés zaklatott évei játszi könnyedséggel törnek derékba ígéretes karriereket, tehetséggel áldott reményeket. S a fiatal művész számára néhány szép ausztriai és itáliai koncertturné élménye után – miközben zenetanítást vállalt a Zenedében és a Gödöllői Premontrei Gimnáziumban – már nem pályájának jövőjéről, hanem családjáról és a túlélésről kellett döntéseket hozni: katonai kényszer-behívó vagy bujkálás, hazamenetelés vagy titokban szökés. Nos az eredmény három év hadifogság egy Kijev melletti táborban.

 

Amikor aztán 1947 szeptemberében végre hazatérhetett, zenei életünkben már új szelek fújdogáltak: az intézmények nem csak átalakultak de jórészt meg is teltek, a pódiumhoz pedig már egyáltalán nem jelentett ajánlólevelet a kitüntetéses Dohnányi-diploma.  Sőt, már tanári álláshoz is alig. Így akár szerencsésnek is vélhette a Fővárosi Felsőbb Zeneiskolában elnyert tanári állást, s még inkább az 1949-ben megalakult – a legendás Nemzeti Zenede helyébe lépő – Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola igazgatójának Sándor Frigyesnek a hívását. 

 

Azonban ez utóbbi – másfél évtizedig tartó – megbízás valósággal új értelmet adott muzsikus létének. Halkszavú természetét szinte meghazudtolva vetette bele magát a zene átadásának örömébe, a tehetséges tanítványok muzsikus pályára történő felkészítésének oly sokrétű, gyakran nagyon komoly emberi és szakmai kihívásokat is jelentő feladataiba.

 

 

Tanított főtárgyas konzisokat és tanárképzősöket (akkoriban még a hároméves zenetanárképzés a Szakiskolához tartozott), de – túlórában – amolyan „levelező tagozatos”, már gyakorló tanárokat és kötelező tárgyas, a legkülönbözőbb hangszereken tanuló diákokat is. Rendkívül sokat vállalt – talán túl sokat is. És nem is csak a Szakiskolában – hiszen évekig tanára volt a MÁV Zeneiskolának és egy munkaközösségi iskolának is. A családi biztonságért, három fia „jóltartásáért” már-már szinte robotolt, a hét hat napján reggeltől estig. (Szinte hihetetlen, de éveken át több, mint száz tanítványt jegyeztek naplói!) Azonban főtárgyas órái mindvégig művészi szentségként maradtak védettek: tántoríthatatlan igényességgel, saját muzsikus-talentumához mért következetességgel, de mindig partnerként foglalkozva a növendékekkel. Egyúttal mintha óráit gyakorta a szuggesztív zongoraművészi megnyilatkozás fórumának is tekintette volna.   Muzsikussá lett tanítványainak visszaemlékezései egyaránt tanúskodnak emberi kvalitásairól, zenei képességeinek tágasságáról és perfekt zongoratudásáról.

 

Idézetek a Parlando folyóirat 2004. 2. számának emlékező riportjaiból:

 

Krause Annamária (zongoraművész-tanár): A tanítására is úgy emlékszem, mint zeneszeretet központú oktatásra.

Horváth Anikó (csembalóművész-tanár): Visszatekintve nagyon tetszik, hogy mennyire széleskörűen művelt volt. Ha valamit rosszul mondtam valamilyen idegen nyelven, rögtön kijavított. Nem látványos eszközökkel, de nagyon jó tanár is volt.   Élő anyagnak tekintette a zenét és ebben a szellemben felnőni, az jó dolog. Felmérte mindenkinek a tempóját. Semmi olyasmire nem emlékszem, hogy valamit muszáj volt megcsinálni, de arra sem, hogy lazaságot megengedett volna. Nagyszerűen tanított Bachot. Egy egész sorozat Wohltemperiertes Klavier Prelúdiumot és fúgát eljátszott kívülről. Nagyon karbantartotta magát, azt hiszem rendszeresen gyakorolt is, ez egészen imponáló volt.

Dr. Ábrahám Mariann (zongoraművész-tanár): Nagyon szerettük őt, mindig lelkesen jártunk hozzá órára. Eleinte valószínűleg sok gondja lehetett velem, és egyik órán elege volt már abból, amit én csinálok, mert meghallgatott, majd így szólt: „Kedves Mariann, most zongorázok magának valamit.” Leült, és eljátszotta fejből az egész Waldstein szonátát. Addig soha nem hallott nagyságrendű, hatalmas élmény volt. Felejthetetlen. És utólag megítélve, nem kis pedagógiai érzékre vall. Varázsütésre irányt szabott későbbi zenei érdeklődésemnek, munkámnak.

Fellegi Ádám (zongoraművész): összesen két tanévet tanultam nála, a konzervatórium utolsó két évfolyamában, és ő készített elő a zeneakadémiai felvételire. Majdnem esélytelen voltam, amikor hozzá kerültem, és egyéb tanári korrepetálások segítségével, de koron alul – 17 éves koromban – felvettek, a második legjobb pontszámot elérve. Nagyon hálás vagyok ezért Szirányi tanár úrnak.

Neszlényi Pfeiffer Judith (zongoraművész, zeneszerző – Kalifornia): Zongoraóráink mindig rövidnek tűntek, mert a Tanár úr minden alkalommal „előjátszott” – amikor is páratlan technikai felkészültsége alátámasztotta a művész ihletett előadásmódját. Mindig megmaradt művésznek: a zene iránti odaadása átragadt a tanítványaira is. Született pedagógiai tehetsége és végtelen, szeretetteli türelme elengedhetetlenül ismételtette velünk a zenei mondanivalót, amíg az ki nem fejeződött a mi előadásunkból.

 

(Sajnos, két nagyon kedves tanítványa – Hazay Tibor, az ’56-ban Németországba települt rangos zongoraművész-professzor, és Füzesséry Tibor, a nála zongoratanári diplomát szerzett karmester – 2004-ben már nem emlékezhetett meg róla.)

 

 

 

 

 

 

Szirányi Jánosnak két fia is a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola (illetve a Budapesti Zenei Gimnázium) tanulója volt:

 

Szirányi János ifj. (1944) – zongoraművész-tanár. 1958-63-ig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola, egyúttal 1958-62-ig a Budapesti Zenei Gimnázium hallgatója. Zongora szakon Máthé Miklósné növendéke. 1963-68 között Wehner Tibor tanítványaként a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola hallgatója. 1968-78 között a Zeneakadémia Gyakorló iskolájának vezető tanára, 1970-2002 között a Magyar Rádió munkatársa (1982- zenei főszerkesztő, ’92- a Bartók Rádió mb. intendánsa, ’94- MR elnöke, ’96- művészeti igazgató), 2002- a Bartók Béla Emlékház igazgatója.

 

 

Szirányi Gábor (1949) – zenei könyvtáros, könyvtári főtanácsos. 1963-67-ig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola klarinétszakos hallgatója. Főtárgy tanára Vécsei István, de tanította többek mellett Legány Dezső, Sólyom György, Váry Ferenc és Fischer Magda. 1968-1977 között az Erkel Ferenc könyv- zenemű- és hanglemezbolt zenei részlegének munkatársa majd vezetője, 1977 szeptemberétől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem központi könyvtárában könyvtáros, 2006 óta igazgatóhelyettes.

 

 

(Szirányi János, 2009. január 29.)