Tizenkettő — NEM tucat!
A közhely szerint viszont igen, azaz, tizenkettő — egy
tucat. Ezzel a „becses”, „rangos” megállapítással azt  fejezzük ki normál esetben, hogy
sok-sok hasonló, de átlagos darab, jelenség, esemény ugyan kicsit más, de a sok
közül egyiknek sincsenek olyan ismérvei, amelyek alapján jellegzetesen
különböznének egy-mástól. Egyik olyan, mint a másik. „Tucat-darab”,
„tucat-jelenség”, „tucat-esemény” — szürkeség, szürkeség után. Jellegtelenség jellegtelenség után. Ezt a meglehetősen bice-bócára
sikeredett eszmefuttatást egy igencsak furcsa képzet-társítás idézte elő
bennem. Nevezetesen az, hogy részt vehettem a Nyíregyházi Országos Zeneiskolai
Zongoraversenyen, a tizenkettediken. A fentebbi analógia alapján akár
mondhatnám azt is, hogy részt vettem a „tucatadik”
nyíregyházi zongoraversenyen. Ezt a nyelvi játékot azonban, heccből sem
kockáztatom meg. Többszörös okom van arra, hogy ezt az eseményt, jóllehet már
volt tizenegy előzménye, ne
tucat-eseménynek tekintsem. Az egyik ok, hogy nem először –, ki tudja pontosan
hányadszor – lehettem tanúja a jelenlegihez hasonlóan, sorren-det
kifejezőn „számozott” eseményeknek. Másodszor: a nyíregyházi
zongora-versenyeket 3 évenként rendezik meg. Ha más nem, de az idő múlása miatt
vál-toznak a résztvevők, változnak a rendezők. A
harmadik ok tulajdonképpen az előző kettőből következik: változik a világ 3 év
alatt, hát  még
2x3, vagy több-ször 3 év alatt. Ez pedig nyomot hagy
minden rendezvény légkörén, stílusán, a színvonal alakulásán. Épp ezen időbeli
szekvencia miatt „tiltakoznak” az ese-ménysorok/események
az ellen, hogy egyformának minősítsük őket.
Szinte csodával határos, hogy ez az
országos tanulmányi verseny mégis megmaradt ugyanolyan formában, ugyanazon
helyszínen, mint azt 1977-ben, 33 éve
telepítették. A politikai rendszer, az oktatáspolitika változásai, döntései,
határozatai eredményeképpen ugyanez a verseny, ugyanezen célokkal, ugyan-ezen
formával pl. Kesznyétenre is kerülhetett volna. De megmaradt annak, aminek és
ahová hajdan tervezték. Feltételezzük, azért, mert kezdettől fogva betöltötte
hivatását, kiérdemelte a bizalmat mind a főhatóságok, mind a szakma részéről.
Ebben az összefüggés-egészben is, vagy azon belül még inkább megha-tározó és figyelmet keltő számnak érzem ezt a „nem-tucatadik” Tizenkettediket.    
A
nyíregyházi Vikár Sándor Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény a hagyományossá vált helyszínen továbbra is
élvezhette az Oktatási Minisztérium bizalmát, amely a 2010. március 20-22. közötti napokra meghirdette a már szóban forgó
XII. Országos Zeneiskolai
Zongoraversenyt, amelynek szakmai szervezője az Oktatási Hivatal volt. A
fővédnökséget a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is Csabai Lászlóné, Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármestere
vállalta. E minőségében személyesen köszöntötte a megjelenteket és nyitotta meg
a Zongoraversenyt a verseny előestéjén (ápr. 19-én). A további védnökök voltak:
Seszták Oszkár, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei
Közgyűlés elnöke, valamint Ember Csaba,
a Magyar Zene- és Művészeti Iskolák Szövetségének elnöke, a Magyar Kultúra
Lovagja.
A Megnyitó ünnepélyességét emelte a
díszhangverseny, amelynek pro-gramját – bölcs
mértéktartással – egyetlen mű, Schumann a-moll Zongoraver-senye
alkotta. A Vikár Sándor Zeneiskola évekkel korábban volt növendéke, zeneakadémiát
végzett zongoraművész: Balatoni Péter
adta vissza Schumann áradó romantikus alkotását kiváló stílushűséggel. A
Szabolcsi Szimfonikus Zenekar méltó partnere volt a szólistának, amelyet Somorjai Péter karnagy irányított. 
A megnyitónak a résztvevők számára
mindig izgalmat hozó pillanata, ami-kor a legifjabb versenyző az abc betűiből egyet lottószámszerűen
kihúzva eldönti, ki lesz az a versenyző, akinek korcsoportjában elsőként kell
majd dobogóra lépnie a nemes verseny elindítójaként. – Az ünnepségnek felemelő
és közös örömmel és ünnepléssel teljes pillanata volt, amint a vendéglátók
azokat az ifjú versenyzőket, akik a zongoraverseny idején töltötték be bárhányadik születésnapjukat, virággal köszöntötték(!).
A négy korcsoportban ( 18, 29, 19 és 19
növendékszámmal) 35 város 47 zene-iskolájából összesen 85 ifjú zongorista
jelent meg, hogy próbára tegye önmaga, a közönség és a zsűri előtt
felkészültségét, muzikalitását, tehetségét. A megjelenés nem csupán önkéntes
vállalkozás eredménye volt, hanem azt egy nagyon alapos elő-zsűrizés előzte
meg. Iskolai „házi” megmérettetés után területi válogatókon kellett helyt
állni, hogy az országos, a nyíregyházi döntőbe már azok kerüljenek, akik már
korábban is bizonyították a verseny-részvételre való alkalmasságukat.
Szerencsésnek bizonyult, hogy ezeken a válogatókon három külső szakértő vett
részt. Közülük ketten a Verseny zsűrijében is helyet foglaltak, a harmadik sze-mély viszont az illető terület, ill. régió szakmai
képviselője volt.
A
verseny zsűrijének összetétele az alábbiak szerint alakult: 
Bögös-Minya Ágnes
zongoratanár, tanszakvezető, a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola,
Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanára 
Eckhardt Gábor zongoraművész,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti  Egyetem és a                                                 
Kovács  Kálmánné zongoratanár, nyugalmazott vezető szaktanácsadó
Némethy
Attila zongoraművész, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem tanára
A zsűri
elnöke:
Kerek  Ferenc Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, a Szegedi Tudományegyetem
Zeneművészeti Kar dékánja. 
A verseny titkára:
Nyesténé Raizer Márta  a Vikár Sándor Zeneiskola igazgatóhelyettese
                                               
A verseny anyagának kiválasztásában,
meghatározottságában a szabadon választható laza kötöttség elve érvényesült.
Minden korcsoportban kötelező volt J.S. Bach olyan
művét választani, amely az illető korosztály felkészültségi szint-jének  felel meg, ill. az ahhoz illő
nehézségi fokhoz igazodik, műfaji kötöttség nélkül. A további kívánalom az
volt, hogy barokk utáni stíluskorszakból legyen kiválasztott a verseny-műsor
további része, lehetőleg két mű. A legmagasabb korcsoportban ugyanezzel a
stiláris szabadsággal csak egy művet kellett műsorra tűzni. 
A zsűrinek nem volt könnyű dolga. Az
esetek nagy többségében nagyon jó, olykor több kiváló produkció közül kellett
eldönteni az elsőbbséget. Nem tudom magam, sem pedig és még inkább a németül
tudó kollégákat megfosztani attól az érzékletes kifejezéstől, hogy a „die Qual der Wahl”  („a választás kínja”, nevezetesen a
Zsűrié) mennyire mérhető volt a megbeszélésre fordított időtarta-mokon
a korcsoportonkénti megbeszélések után. Az egész, a teljes verseny
zsűri-értékelése aztán minden korábbi időtartamot felülmúlt (120 perc) , hisz’ nemcsak a helyezéseket kellet tisztázni, és nem
csupán a díjak differenciált szétosztása volt a feladat, hanem a kiemelt díjak,
a fődíj odaítélése. Alig voltak a verseny ideje alatt feszültebb pillanatok,
mint vasárnap este 8 és 9 óra között, amikor várakozásoktól izgatottan,
türelmetlenül várták növendékek, tanáraik, a gyerekek szülei a másnapi
gálakoncert műsorának kiírását, amely már sejtetni engedte a zsűri végső
döntésének, rangsorolásának az eredményét. 
Többen még az esti fogadás finom menüjének fogyasztását is hajlandók
voltak feladni −, de legalábbis halasztani − a bizonyosságok
megszerzése érdekében. 
Az első informális információk
megszerzésének színtere valóban a fogadás volt. Ahol is a zsűritagok elvegyülve
a növendékeiket a versenyre elkísérő kollégák között fehér asztalnál mondták el  a kíváncsian
kérdező tanárok számára a konkrét esetekre, előadásokra vonatkozó
vélekedésüket. 
A zsűri hivatalos értékelésére ápr.
23-án, hétfőn, a gálakoncert előtt került sor.  
A zsűri elnöke, Kerek Ferenc sokra
értékelte a verseny zavartalan bonyolítását, de külön említést érdemlőnek
tartotta, hogy a verseny-rendszer (előválogatókkal) jól működött. A központi
irányítás (OH) leszűkítették volna a kötelező művek körét, kivált az
előválogatóknál. Azonban sikerült egészséges kompromisszumra jutni, s ennek
eredményeként rendkívül színessé váltak a versenyprogramok (két egyforma nem is
fordult elő), s egyben magas igénynívóról tanúskodtak. Fegyelmezetten tartották
be a kiírásban szereplő előadási műsoridőket, időtartamokat is.
A legjobbnak a II. korcsoportban
szereplők produkcióit tartották a zsűri tagjai. Itt „hullott” a legtöbb
megosztott díj is. Az eddigi versenyekkel ellen-tétben két feltűnő jelenség
volt megfigyelhető. 
Az egyik az I. korcsoport  produkcióinak színvonala a II. és III.
korcsopor-téval történő összehasonlításban jóval
alacsonyabb volt. Ezt figyelmeztető jelnek tekintik, amelynek a zenepedagógia
egészére, zenei oktatáspolitikánk számára is fontos üzenete van. E területen
egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy milyen nagy szerepe lenne a segítő és
tanácsadó szakfelügyeletnek, hisz’ feltehető, akár nyilvánvaló, hogy a kezdők
java részét pályájuk kezdetén lévő fiatal tanárok tanítják, akik még nem
rendelkeznek azokkal a pedagógiai mester-„fortélyokkal”, amelyekkel a kezdő
tanulókat érzelmileg és zeneileg is maguk-kal tudnák
ragadni.  A jövőt tekintve, a horizonton
felsejlik a mentorképzés és mentori gyakorlat bevezetésének a szándéka, amely
jövőt illető reményeinknek szárnyakat adhat. Kovács Kálmánné ezen meglátását erősíti az a megfigyelése, hogy a
létező, néhol azonban gerjesztett generációváltásnak
lehet a fenti jelenség a következménye: sok helyen sok koros tanárt bocsátottak
el iskolák, s akár tetszik a beismerés, akár nem, az idősebbek zenei, tanári,
pedagógiai, emberi tapasztalatai hiányozhatnak az iskolákból.  
A másik jelenség az ellenkező „póluson”
különlegesen bíztatónak tűnt. Nevezetesen az, hogy a IV. korcsoportban az
eddigi évekhez képest meghárom-szorozódott, ha nem
megnégyszereződött a résztvevők száma. A korcsoport pályázói nem csupán a
létszámnövekedésben tűntek ki, hanem előadásuk, zongorázásuk új, eddig nem
hallott minőségében. Igényes, nehéz műsoraikat érett zenei kifejezés
jellemezte. Az elhangzottak fele „konzis” közegben is
megállta volna helyét a zenei és technikai minőséget illetően – mondta Eckhardt Gábor. Ők azok az érettnek mondható
serdülők, akik felismerték, hogy zenei pályára menniük nem jelentene jövőt
számukra. Ezzel szemben a muzsikálás, az értelmes művészi cselekvés igényükké
vált. Ez pedig az esetek többségében párosul(t) a
magas tanulmányi követelményeket támasztó középiskolákba  járóknál a kiművelt intellektussal, sőt,
intellektuális más szellemi területen is megmutatkozó tehetséggel. Ennek a
legalább két területen megmutatkozó szellemi kiválóságnak az eredőjeként voltak
hallhatók az emlékezetes zenei megnyilvánulások. Eckhardt
tanár úr megkockáztatta, hogy a konzi a szakmaiság
érthető „hajszolása” mellett elveszejti a tanulók akadémiai (értds: általános)  műveltségének a pallérozásának
esélyét. A konzis tanulók sokaságának tanuláshoz való
viszonya és értelmességi szintje a felsőfokú tanulmányokban mérhetően
szerényebb, amikor az ún. szöveges tárgyakban kell(ene) helyt állniuk. (Ennek a megállapításnak az igazságát e
sorok írója is képes tanúsítani.) 
Eckhardt tanár úr friss, napokon belüli élményekkel tért
vissza egy külföldi zongoraversenyről. Akarva-akaratlanul is
összehasonlításokat tesz a Novi Szad-i
verseny színvonala és a Nyíregyházán hallottak között. Az itt hallottak alapján
megkockáztatja, hogy a magyar zeneiség, a muzsikálás igénye – még ha fordulnak
is elő halványabb produkciók – maximális felsőbbséget biztosít az itteni zenei
kifejezésnek, mentalitásnak. Külön megjegyzésre érdemes, hogy nem hallott ún. betanított produkciókat, a versenyzők a maguk egyéniségét,
zeneiségét szólaltatták meg a pódiumon.  
Bögös-Minya Ágnes tanárnő múló tünetnek véli az I. korcsoport
„gyengélkedéseit”, amely feledtetni képes azt, hogy mind előadásban, mind
műsorválasztásban olyan értékrendet
képvisel a magyar zeneoktatás, amelyet sem Európában, sem azon kívül keresve is
nehezen lehet találni, ha van egyáltalán. 
Némethy
Attila tanár úr drámai szavakkal és
hasonlattal ecsetelte az értékvesztés egyre általánosabbá válását. Amit tesz a
magyar oktatás az értékőrzés érdekében, hasonlatos ahhoz, amint valaki egy
hatalmas méretű zsíros tölcsérben próbál megkapaszkodni – sikertelenül,
miközben egyre fokozódó sebességgel és egyre keskenyebb „menzúrán” tart a tölcsér keskenyedő vége felé. Ezt a zeneoktatásban kizárólag
a tehetség korai felismerésével és a
tehetségek rendkívül odafigyelő gondozásával
lehet csak ellensúlyozni. Ez a verseny jó „iskolát” mutatott be a
tehetséggondozás jelentőségéről, különösen amit a IV.
korcsoportban közreműködő kandidátusoktól hallhattunk. 
Bizonyos előadásbéli részletekre is
ráirányította a figyelmet. A zsűriben is voltak akik
szóvá tették, hogy túlságosan nagy amplitudójúak
egyik-másik játékosnál az ún. kifejező
mozgások. Véleménye szerint vétek lenne ezeket lenyesegetni, mert ezek is
hozzátartoznak az így játszó muzsikus kifejezés-készletéhez. Ha lenyesegetnénk
ezeket, megszűnne a zenei kifejezés, eltűnne az egyéniség is a maga
teljességében. 
Az általános értékelés után még mód
nyílott arra, hogy a jelenlévő zongoratanárok pár perces egyéni konzultációkat
folytassanak a zsűri tagjaival (akiknek a megelőző esti fogadáson erre már –
vagy még – nem volt lehetőségük) a gálakoncert
megkezdése előtt.
Felfűtött izgalommal nyüzsgött a
résztvevők apraja-nagyja a nagyterem előtt, mígnem felhangzott a jelzés a záró
ceremónia kezdetét jelezve. 
Kerek
Ferenc zsűri elnök röviden méltatta a
verseny értékeit, annak színvonalát. Azt követően Papp Istvánné, a Vikár Sándor Zeneiskola igazgatója köszönetet
mondott a zsűri munkájáért, továbbá megköszönte a versenyt bármilyen formájában
támogatók pártoló részvételét a patronálásban. 
Ennek eredményét táblázatos összefoglalásban alább láthatjuk.
| Korcsoport | I.       
  díj | II.    
  díj | III.  
  díj | Külön-díj | 
| I.       
      18 fő | 2 | 1 | 3 | 5 | 
| II.     
      29 fő | 2* +
  4 | 6  | 3 | 5 | 
| III.   
  19fő | 3 | 4 | 3 | 5 | 
| IV.   
  19fő   | 3 | 1 | 3 | 7 | 
| Tanári |  |  |  | 13 | 
II. korcsoportban a 2*
jelzés 2 kiemelt I. díjat jelöl.
A résztvevő zeneiskolák, az adományozók
és a díjazottak felsorolását a Parlando honlapján
részletesen tesszük közzé. 
A zsűri döntésének ismertetése, a díjak
kiosztása során a teljes megelégedettség áradt szét a nagyteremben. Egyetlen
esetben sem hangzott még nesze sem a közönség méltatlankodásának. Ez is jelezte
a verseny előválogatóinak a hasznosságát, nem kevésbé pedig a zsűri döntésének
a korrektségét és hogy a döntés valamennyi résztvevőből elismerést váltott ki.
Külön említjük meg, hogy a verseny  Nagydíját:  a Budapest Zongora-szalon  által felajánlott KAWAI pianínót a zsűri döntése alapján a legered-ményesebb
iskola, a Szentendrei Vujicsics Tihamér Alapfokú Művészet-oktatási Intézmény  és tanára, Gaál Natália és
növendékei együtt érdemelték ki. 
Hogy a versenyen kivétel nélkül mindenki:  a versenyzők, a
kísérő tanárok, a szülők mind-mind oly jól érezték magukat és otthonuknak
tudták tekinteni a Vikár Sándor Zeneiskolát az ott töltött három és fél nap
során, mint annyiszor máskor is, a vendéglátó Zeneiskola munkatársainak (az
igazgatótól a tanárkollégákon át a portásig bezárólag mindenkinek) volt
köszönhető.
Aki vasúton érkezett, azt az állomáson a
hangos-bemondó üdvözölte: „Köszöntjük szeretettel a …
Zongoraversenyre érkező vendégeket”. A megnyitó estéjén kísérőikkel érkező
növendékek a portástól érdeklődtek, tudnak-e még gyakorolni, zongorát
kipróbálni, és – hány óráig lenne szabad? A portás-bácsi válasza: – „Ameddig
szükséges, kedves: éjfélig, vagy tovább?” – Milyen megnyugtató és biztonságot
adó érzés a résztvevőknek már az első pillanattól, hogy nem a portás
munkaidejének végeztéig!... És az épület minden 5-8-10
méterén eligazító kollégák adtak tanácsot, mit, mikor, hogyan lehet elérni,
hová lehet menni – gyakorolni, stb. Senki nem volt elhagyatva, mindenki biztos
lehetett abban, hogy pillanatokon belül „otthon” lehet, s az otthonlét biztonsága
kiterjedhetett a verseny teljes idejére. 
Innentől kezdve csak újabb és újabb
pozitív meglepetések és örömök várhattak a versenyző ifjakra: kivétel nélkül,
minden egyes szereplő, mindegy, hogy kicsi vagy nagy, gyermek, vagy ifjú,
verseny-szereplése után azonnal kapott egy Nyíregyháza történetét, életét
bemutató értékes albumot. [Szerzője:  Felbermann
Endre nevét is hadd vigyük magunkkal.] Két napon belül 85 ilyen album talált
ifjú „gazdásra”. Igen, egyszeri emlék, esztétikai értéket képviselő emlékeztető,
hogy ha 20 év múlva találkoznak egymással véletlenül a mostani versenyzők, az
elért eredménytől függetlenül is csak ennyit kérdeznek egymástól: – Te is? – Te
is? – Megvan még? – Mi? – Hát az album, amit akkor kaptunk! – Igen, mi, nyíregyháziak…, még ha bonyhádiak is vagyunk. –
Ez is közösségformálás lenne… És remek PR!
Zeneiskolának, városnak egyaránt. Talán van félmillió is, amibe került. Megéri!
Adomány volt…
Apropos! Adomány. Soha nem volt még ekkora zavarban zsűri,
mint ebben az évben, ezen a versenyen. Annyi ajándék érkezett adományként, mint
még soha. Így történhetett, hogy rendkívüli differenciáltsággal lehetett
jutalmazni a jobbnál-jobb zenei előadói teljesítményeket. Ha a korcsoport
létszámát és a szétosztott díjak számát egybeveti a tisztelt Olvasó (tessék
másfél oldalt visszalapozni a táblázatig), láthatja, hogy az lehetett  nehéz a zsűrinek eldönteni, hogy ki ne
kapjon valamit. Ezek között a díjak között volt pianínó(!),
volt két zongoraszék (egyéni ajándékként), könyvek, kották (Editio
Musica), albumok, konkrét időpontra szóló szereplési
lehetőségek (Jeunesses), a Sziget Fesztiválon való
szereplés 2010 augusztusában (Fidelio – különösen magas PR érték!), a legjobb X
stílus (kortárs, Chopin, stb.) stílushű előadásért
külön-díj, a KOGART Alapítvány 8 x 
A sikeres versenyzők mellett a zsűri
külön elismerését élvezhették azok a felkészítő tanárok, akiknek akár egy
különlegesen jó, akár több nagyon jó növendékük előadása hívhatta fel a
döntnökök figyelmét. Nem kevesebb, mint 13 tanár kollégát szólítottak pódiumra
hol értékes könyvek-albumok, hol értékes festmények, vagy épp CD-k átvételére.
A tanári munkát méltató adományozók a KOGART Alapítvány, a Magyar Zeneművészek
és Táncművészek Szakszer-vezete, a Nemzeti Kincsekért
Egyesület és a Zenetanárok Társasága voltak. 
A Parlando-ban
közzétett adományozók listájából kikövetkeztethető, hogy mely intézmények,
szervezetek, cégek, vállalkozások, alapítványok voltak azok, amelyek
profiljuknak megfelelően járultak hozzá a Zongoraverseny megrende-zésének
sikerességéhez és elismertségének növeléséhez. 
Sem az eddigi tények (lásd díjak
„arany-eső”je), sem a Vikár Sándor Zeneiskola által
megrendezett legutóbbi XI. Zongoraverseny óta eltelt időszak iskolai,
intézményen belüli eseményei, növekményei, belső élete nem mutatta azon romlás,
azon szűkölködés jegyeit, amelyek a gazdasági válság következtében
országszerte, szinte az élet minden területét érintették, vagy még inkább –
sújtották. 
Míg a korábbi zongoraversenyeken vagy a
Zeneiskola saját tulajdonú, fakó, lestrapált hangú zongoráját kellett
megszelídíteni a versenyzőknek  – tanúsítják ezt a korábbi zsűrik
által hangoztatott panaszok, – a XI.-en,  kifejezetten a verseny színvonalának  támogatására és az ifjú zongoristák örömére
már kölcsönbe kapott Bösendorferen játszhattak, a jelenlegi versenyen saját
tulajdonú, 2009-ben vásárolt Kawai hangversenyzongora állott rendelkezésükre. A 2009-ben
pályázaton nyert összegből futotta még a számítógépes és ahhoz kapcsolódó
szoftver-park bővítésére is.  De a 2009.
év szüretidőszaka még egy 3-manuálos elektronikus orgonát is termett, első
sorban gyakorlási célokra, de a Piccoli Archi terem kamarakoncertjeit, programjait is színesíti. 
Ebben az iskolában színes az élet, nem mesterséges színezék révén.
Általános leépítés helyett a fejlesztés volt a jellemző. Pályáztak, pályáznak
szakmai programokra, versenyek rendezésére, versenyeken, szakmai találkozókon
való részvételre, tanáraik előrehaladását támogatandó. A sok, sőt, egyre több
feladat egyre több tanár, több szakember bevonását igényli. 
2009-ben meghirdették az „Innováció és
Kreativitás Éve” programot. Az országos tehetséggondozó program (Tehetségpont) regisztrált intézményévé
lettek, a 11 közül az egyik (lásd rövidebb írásunkat a TAZI-ról).
Ötletpályázatukból, de még inkább ötleteikből ötlet-pályázaton való részvételre
is futja. Mester és Tanítványa koncertjeiken jelenlegi tanárok és hajdan volt
növendékeik közösen lépnek fel. Így még a Millenáris Teátrumba is eljutnak. Így
még többen figyelhetne fel reájuk! 
Ennek a tehetséggondozásnak azonban van
egy belső, intenzív része is, ami nem a színházi megjelenéssel, a
kifelé-kacsintással kacérkodik. A Fesztiválzenekar kakaó-koncertjeihez hasonló
gyermekváró zenés vasárnap-délelőttöket tartanak. Nemcsak várják, de vonzzák is
még az óvodás korosztályt is, akikből hamarosan zeneiskolás is lesz. Gondozásuk
nemcsak arra terjed, hogy a zeneiskola 6 osztályát végezzék el növendékeik,
hanem, hogy megtartsák őket továbbképző osztályokban. Az sem kudarc, ha tőlük
mennek zenei tanulmányaikat folytatni a „nagyok” – a konziba.
Arra azonban büszke az iskola, hogy úgy tartják meg a náluk zenét tanulókat,
hogy közben általános tanulmányaik sikerété is ambicionálják. Vannak olyanok,
akik a Debreceni Egyetemen folytatják tanulmányaikat, de visszajárnak a „Vikár”-ba hangszertanulmányaikat folytatni. 
Büszkék a nemzetközi kapcsolataikra. Hét
ország hét városának zeneiskolásaival – miként korábban (válság ide, válság
oda) – továbbra is elszakíthatatlanok a szálak. A fejlődésnek csak egyetlen
iránya van: előre és feljebb. Egy éve nemzetközi fesztivált rendeztek, s
összekapcsolták szakmai fórummal is, amelyet arra is kihasználtak, hogy
megvitassák a zeneoktatás színvonalát (de anyagát is) országonként. Ebben
egyformán vettek részt németek, lengyelek, erdélyi, kárpátaljai, felvidéki,
délvidéki és anyaországi magyarok. A konklúzió az volt, hogy a zeneoktatásban
érvényesíthető és felhasznált anyagok esztétikai értékeinek fenntartása nem
olyan egyszerű, mint évekkel korábban. Többségüknél a könnyebb ellenállás
irányába haladnak. Nyíregyházán még nem alkusznak. 
Az utóbbi sorok látszólag nem a
versenyről szólnak, hanem a Vikár Sándor Zeneiskoláról. Akinek van szeme a
látásra, akinek van nemcsak zenei, de egyáltalán füle a hallásra, láthatja,
hallhatja, - a további, a mélyebb belátást segítő gondolkodást természetesnek
tekintve, eltűnődhet azon, hogy egy olyan iskolában, ahol ennyi mindenre futja
a Czerny 26-os és a Mozart Bécsi szonatinák tanításán
túl is, ott egy kézmozdulattal létrejöhet egy ilyen verseny is. 
Vajon mikor kezdődhettek az első
telefonok, hogy az adományok összejöjjenek? Vajon hány levelet kellett ahhoz
megírni, hogy a cégek, intézmények, stb. vezetői el minden letisztázódjék a
verseny érdekében? Vajon hány zeneiskolával kellett pontosítani terminusokat,
egyéb szükséges adatokat, hogy az intézeti és területi előválogató után a
mostani, aktuálisan elmúlt verseny programfüzetébe? Vajon hány és milyen
fajsúlyú szerződéseket kellett megkötni, hogy minden dokumentáció a helyén
legyen és működést segítő? Csak ebbe a gondolati, szervezeti, tevékenységi
környezetbe beleillesztve tudhatja bárki is az igazi helyén értékelni ezt a zongoraversenyt. Itt, ahol nem csupán zenét
oktatnak. Itt, ahol mindenkire futja figyelem. Itt, ahol mindenkire futja a
figyelmességből, az odaforduló gondoskodásból. Itt, ahol minden munkatárs
tudja, hogy amit tesz, az NEM SZOLGÁLTATÁS, HANEM
SZOLGÁLAT. Itt, ahol minden munkatárs számíthat a másikra, ahol mindenki tudja,
hol és mi a feladata, kinek, mit segíthet. Ahol gyanakvás és szimatolás helyett
a másik kollégába vetett BIZALOM munkál. De ugyanúgy, bíznak a növendékekben. A
növendékek megszokják, hogy így is lehet, bizalomban élni. A kiejtett szónak,
az elhangzott hangnak hitele és értéke van. És igazak a visszajelzések. Ez is
része a tehetséggondozásnak. Nem kevesebb, és nem több, vagy talán mégis
mennyivel több összetevője van annak, hogy ez a XII. Zongoraverseny nem volt
„tucat” esemény. Mindenki, aki elhagyta Nyíregyházát, nemcsak a részvétel,
nemcsak a zeneiség, nemcsak a siker, hanem az emberség, tenyéren hordozás
emlékét is magával vihette.
Van-e titka egy ilyen légkörnek, egy
ilyen 3-4 napba sűrített eseménynek, közösségi katarzisnak?
Talán még annyi, hogy az itt működő
tanárok közül 10 év során harmincketten kaptak
különböző kitüntetéseket. Kitüntetést a megbecsülés kifejezéséért, ösztönzésül,
hogy a jövőben csak így, de esetleg még jobban… és köszönet az odaadó szolgálatért.
Ez a lelkület vezeti az iskolát, a lelkület pedig Ellában, Szabó Ellában, Papp
Istvánné igazgatónőben van. Nem marad azonban nyomtalan és észrevétlen az ő
működése sem. Jelzik ezt Vietórisz-, Kölcsey-, Artis Jus-, Apáczai Csere
János-díjai. A legmagasabb értékű ezek közül azonban a legfrissebb, legújabb, a
2010. március 15-én átnyújtott Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt. És a
legbecsesebbek azok a csillogó tekintetek, a sikertől kipirult muzsikus arcok,
akik ki sem tudják talán pontosan fejezni, honnan érkeztek haza, és mi történt
velük, csak annyit mondanak otthon: drága Nagyi, Édesapám! Fantasztikus volt Nyíregyházán!...
Néhányan a nem-versenyzők közül, mi is csatlakozunk az ifjúsághoz.
Köszönetünk mindenkinek a Vikár Sándor
Zeneiskolában, minden munka-társnak, akik törődtek velünk, akik
útbaigazítottak, akik akár két tollvonást tettek, két széket odébb tettek, csak
azért, hogy jobban érezzük magunkat. 
Köszönet az igazgatóhelyetteseknek: Ny. Rajzer Mártának, S. Kazár Irénnek, a gazdasági hivatal
vezetőjének, munkatársainak, minden tanárnak és minden nem oktató munkatársnak.
Ismét, tizenkettedszer is, fantasztikus volt Nyíregyházán! 
Köszönjük, Igazgatónő! 
Köszönjük mindnyájunk kedves, szeretett
és nagyon tisztelt Ellája!
Laczó Zoltán 
Adatok a XII. ORSZÁGOS ZENEISKOLAI ZONGORAVERSENY-ről
A
RENDEZVÉNY TÁMOGATÓI:
Budapest Zongoraszalon
Editio Musica Budapest Zeneműkiadó Kft.
Előadóművészi Jogvédő Iroda, Budapest 
Ferenczy György Alapítvány Budapest
Fidelio Budapest 
Hotel Korona Nyíregyháza
Hungaro Chemicals Kft. Nyíregyháza 
Jeunesses
Musicales Hungary
Kodály Zoltán Általános Iskola Nyíregyháza
Kovács Gábor Művészeti Alapítvány
Magyar Zeneiskolák És
Művészeti Iskolák Szövetsége 
Magyar Zeneművészek És
Táncművészek Szakszervezete
Mondi Bags Hungaria Kft. Nyíregyháza 
Nemzeti Civil Alapprogram
Nemzeti Kincsekért Egyesület
NKA Zenei Szakmai Kollégium
Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata 
Nyíségi
Erdészeti Zrt. 
Nyíregyháza 
Nyírségvíz
Zrt. Nyíregyháza
Oázis Kertészet Nyíregyháza
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Oktatási Hivatal Budapest 
Opus-Music Kft. Nyíregyháza
Phoenix Légrugó Technológia Kft. Nyíregyháza
Plakomed
Gyógyszer Kiskereskedelmi Kft. Nyíregyháza
Polip Music Kft. Nyíregyháza 
Sipkay
Barna Kereskedelmi, Vendéglátóipari, Idegenforgalmi
Középiskola – Ózon Panzió
Start Rehabilitációs Foglalkoztató És Intézményei 
Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
Nyíregyháza
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási
Közalapítvány
Szabolcs-Szatmár- Bereg Megyei Önkormányzat
Szabolcsi Szimfonikus Zenekar
Tokaj Kereskedőház Rt. Tolcsva 
Varró Margit Alapítvány Budapest
Vinnai Ékszer Kft. Nyíregyháza
Zenekultúra Támogatásáért Alapítvány Nyíregyháza
Zenetanárok Társasága Budapest
Zrínyi Ilona Gimnázium És
Kollégium Nyíregyháza
  RÉSZTVEVŐ ZENEISKOLÁK: 
         
Baja, Liszt Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Balassagyarmat,
Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Barcs, BNOI Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény
Békéscsaba,
Bartók Béla Művészeti Szakközépiskola és AMI
Biatorbágy, Pászti Miklós Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény
Bonyhád,
BONI Bartók Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézményegysége
Budakalász,
KKÁMK-Kalász Művészeti Iskola AMI
Budapest,
I. ker. Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola
Budapest,
II. ker. Járdányi Pál Zeneiskola AMI
Budapest,
V. ker. Szabolcsi Bence Zeneiskola AMI
Budapest,VI.
ker. Tóth Aladár Zeneiskola AMI
Budapest,
XI. ker. Weiner Leó Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola  
Budapest,
XII. ker. Solti György Zenei Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Budapest,
XIV. Szent István király Zeneművészeti Szakközépiskola és AMI
Budapest, XV. ker. Hubay Jenő Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény
Budapest,
XVI. ker. Rácz Aladár Zeneiskola AMI
Budapest, XIX. ker. Kispesti Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény 
Budapest,
XXII. ker. Nádasdy Kálmán Művészeti és Általános Iskola
Cegléd, Erkel Ferenc Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény
Csömör,
Krammer Teréz Zeneiskola és AMI
Debrecen, Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola
és AMI
Dunakeszi,
Farkas Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény 
Esztergom, Zsolt Nándor Alapfokú Zene-és Művészeti
Iskola
Érd,
Lukin László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Gyöngyös,
Pátzay János Zeneiskola AMI
Győr,
Liszt Ferenc Zeneiskola AMI
Hajdúszoboszló,
Zichy Géza Zeneiskola AMI
Jászberény,
Palotásy János Zeneiskola AMI
Kecskemét,
M. Bodon Pál Zeneiskola
Kisvárda,
Weiner Leó Alapfokú Zene-és Művészeti Iskola
Mátészalka,
Szatmár Alapfokú Művészeti Iskola 
Miskolc,
Egressy-Erkel Zeneiskola AMI 
Miskolc,
Fazekas-Istvánffy Ált. Isk. és AMI 
Nyíregyháza,
Vikár Sándor Zeneiskola AMI
Pécs,
Városközponti Iskola Liszt Ferenc Zeneiskolája
Pécs,
ANK Művészeti Iskola
Piliscsaba,
Klotildligeti Ward Mária Ált. Isk., Gimnázium és AMI
Salgótarján, Váczi Gyula Alapfokú Művészetoktatási
Intézmény
Siófok,
SIOK Siófoki Művészeti Iskola
Szeged,
Király-König Péter Zeneiskola AMI
Szentendre,
Vujicsics Tihamér Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Székesfehérvár, Hermann László Zeneművészeti
Szakközépiskola és AMI
Vác,
Bartók Béla Zeneiskola AMI  
Veresegyház,
Lisznyay Szabó Gábor Zeneiskola 
Zalaegerszeg,
Pálóczi H. Ádám Alapfokú Művészetoktatási Intézmény 
Zebegény, Szőnyi István Ált. Isk. és AMI  
Zirc,  III. Béla
Gimnázium, Művészeti Szakközépiskola és AMI
A Verseny
Díjazottjai
I.
Korcsoport 
| Versenyző | helyezés | 
| Csanálosi Ilona (2000.02.04.) XV. ker. Hubay Jenő
  Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Budapest              Tanára: Homor Istvánné | I. | 
| Li Canqi Anna (2001.10.04.) XIV. Szent István Király Zeneműv. Szakközépisk. és AMI,
  Budapest   Tanára: Monostori Gábor | I. | 
| Bencsik Réka Anna (1999.08.13.) V. ker. Szabolcsi Bence
  Zeneiskola AMI, Budapest                         
  Tanára: Boros Lajosné | II. | 
| Barbarics Csanád (2000.06.09.) III. Béla Gimnázium,
  Művészeti Szakközépiskola és AMI, Zirc                            Tanára: Kapitány Dénes | III. | 
| Boda Miklós Károly (2000.07.02.) Lisznyay Szabó Gábor Zeneiskola, Veresegyház                    Tanára: Elláné Papp
  Katalin | III. | 
|  Xu Qian (1999.06.01.) Hermann László Zeneműv.Szakközépisk. és AMI,
  Székesfehérvár Tanára: Kovács Éva Mária | III. | 
| Nagy Dorottya (2000.08.04.) XIX. ker. Kispesti Alapfokú
  Művészetoktatási Intézmény, Budapest  Tanára: Marczisákné Gödöllei Gyöngyi | Külön Díj | 
| Pauló Zsuzsanna (1999.06.30.) Váczi Gyula Alapfokú
  Művészetoktatási Intézmény, Salgótarján 
     Tanára: Szabó Istvánné | KD | 
| Jassó Margit (2000.05.07.) Vujicsics Tihamér Alapfokú Művészetoktatási Intézmény,
  Szentendre    Tanára: Z. Lakos Ágnes | KD | 
| Baksa Zsófia Magdolna (1999.07.21.) Vikár Sándor Zeneiskola
  AMI, Nyíregyháza     Tanára: 
  Konrádné Kun Erika  | KD | 
| Molnár-Sáska Zoltán (1999.12.18.)  XIV. Szent István Király Zeneműv.
  Szakközépiskola  és
  AMI, Budapest       Tanára: Tiszay Katalin | KD | 
II. KORCSOPORT 
| Versenyző | helyezés | 
|  Balogh Ádám (1997.10.30.)  Városközponti Iskola Liszt
  Ferenc Zeneiskolája, Pécs  Tanára: Megyimóreczné Schmidt
  Ildikó | Kiemelt I.  | 
| Berecz Mihály (1997.10.20.)  XVI. ker. Rácz Aladár Zeneiskola  AMI,
  Budapest     Tanára: Major Edit |       Kiemelt I. | 
| Kocsis Krisztián (1997.09.10.)    2I. ker. Járdányi Pál Zeneiskola  AMI,
  Budapest                   Tanára: Becht Erika | I. | 
| Pálka Dávid (1999.04.03.)  Király-König Péter Zeneiskola AMI,  Szeged    Tanára: Sigmondné Erős Andrea | I. | 
|  Heinrich Attila  1998.10.17.  Miskolci Egressy-Erkel Zeneiskola
  AMI Miskolc                Tanára: Csabay Csilla   | I. | 
| Richter Anna Zsófia (1998.03.20.) Vujicsics Tihamér Alapfokú Műv.okt. Intézmény,
  Szentendre                 Tanára: Gaál Natália | I. | 
| Martin Bogdán (1998. 03.06.)   Király-König Péter Zeneiskola AMI, Szeged           Tanára: Hotziné Ördögh
  Margit | II. | 
| Szebellédi Márton (1997.08.29) Kecskeméti Művészeti Óvoda,
  Ált. Isk., Középiskola és AMI  M. Bodon Pál
  Zeneiskolája, Kecskemét                      Tanára: Lantos Éva | II. | 
| Korb Vanessza (1998.01.23.)  M. Bodon Pál
  Zeneiskola, Kecskemét                 Tanára: Bujdosóné
  Csáki Edit | II. | 
| Naszagyuk Júlia (1997.07.02.) VI. ker. Tóth Aladár
  Zeneiskola AMI, Budapest                   
  Tanára: Szilágyi Katalin | II. | 
| Pless Gergő (1997.09.03.)  Kodály
  Zoltán Zeneműv. 
  Szakközépiskola és AMI, Debrecen                      Tanára: Laskay Edit | II. | 
|  Szívós Rebeka (1998.04.13.) Vujicsics Tihamér Alapfokú Műv.okt. Intézmény,
  Szentendre                   Tanára: Gaál
  Natália | II. | 
| Ugrin Bálint József (1998.02.20.)  Kodály Zoltán Zeneművészeti 
  Szakközépiskola és AMI,    
  Debrecen   Tanára: Atyiné Baranyai
  Melinda  | III. | 
| Forgó Benjámin (1999.04.04.)      ANK Művészeti Iskola,  Pécs               Tanára: Iván Katalin | III. | 
| Szamosközi Kinga (1997.06.04.) Városközponti Iskola Liszt
  Ferenc Zeneiskolája, Pécs Tanára: Megyimóreczné Schmidt Ildikó | III. | 
| Buka Péter ( 1997.07.14.)  Kodály Zoltán Zeneműv.  Szakközépiskola  és AMI, Debrecen  Tanára: Illyésné Szűcs Zsuzsanna  | KD | 
| Nagy Anna (1998.04.26.)Vikár Sándor Zeneiskola AMI, Nyíregyháza       Tanára: Vasvári Tamás | KD | 
| Pap Luca (1998.12.17.)  Rózsavölgyi Márk Alapfokú Műv.okt.
  Intézmény,   
  Balassagyarmat                Tanára: Somogyvári Ildikó | KD | 
|  Boateng Kármen (1998.02.23.)  BNOI Vikár Béla Alapfokú Műv.Okt. Intézmény, Barcs                 Tanára:
  Tóth Krisztina | KD | 
| Fehér Norbert (1997.06.20.)  VI. ker. Tóth Aladár Zeneiskola AMI,
  Budapest                 Tanára:
  Szilágyi Katalin | KD | 
III.
KORCSOPORT 
| Versenyző | Helyezés | 
| Vizi Dávid (1997.03.05.)  Pászti Miklós Alapfokú
  Művészetoktatási Intézmény, Biatorbágy 
                 Tanára:
  Vadász Zsuzsa | I. | 
|  Andrejcsik Bóbita ( 1996.09.27.) Király-König Péter
  Zeneiskola AMI, Szeged               Tanára: Sigmondné Erős
  Andrea | I. | 
| Szedmák Eszter (1996.08.26.) KKÁMK-Kalász Művészeti Iskola AMI, Budakalász                    Tanára: H.
  Kürtösi Mónika | I. | 
| Karajz Júlia (1995.07.31.) Vujicsics Tihamér Alapfokú Műv.okt. Intézmény,
  Szentendre                Tanára: Gaál
  Natália | II. | 
| Moldoványi András  (1996.03.16.) XII. ker. Solti György
  Alapfokú Műv.okt. Intézmény, Budapest             Tanára: Rihayné Ágoston Anna | II. | 
| Nguyen Vi Vien
  (1996.08.20.)69  XV. ker. Hubay Jenő Alapfokú  Műv.okt.Int.
  és PSZK Budapest                   Tanára: Homor Istvánné | II. | 
| Szilasi Dávid (1997.05.12.)   II. ker. Járdányi Pál Zeneiskola AMI,
  Budapest                 Tanára:
  Gergelyné Knapp Éva | II. | 
| Molnár Veronika (1996.06.05.)VI. ker. Tóth Aladár Zeneiskola AMI,  Budapest                               Tanára: Halászné Veres Zsuzsa | III. | 
| Radó Éden (1997.01.31.) XXII. ker. Nádasdy Kálmán Műv. és Általános Iskola, Budapest               Tanára: Batke Márta | III. | 
| Rónaszéki Sára (1997.04.16.) XII. ker. Solti György
  Alapfokú Művészetoktatási Intézmény,  Budapest              Tanára: Rihayné Ágoston Anna | III. | 
|  Molnár Dániel
  (1996.04.12.) SIOK Siófoki Művészeti
  Iskola, Siófok    Tanára:
  Bernáthné Fülöp Zsuzsanna | KD | 
| Edőcs Mátyás (1996.09.23.) XVI. ker. Rácz Aladár Zeneiskola
  AMI, Budapest               Tanára: Miskei Lászlóné | KD | 
| Juhász Eszter (1996.07.05.) Weiner Leó Alapfokú Zene-és
  Művészeti Iskola, Kisvárda               Tanára: Tóth
  Ágnes | KD | 
| Szórádi Dávid (1995.10.17.) III. Béla Gimnázium, Művészeti
  Szakközépiskola és 
  AMI, Zirc                   Tanára:
   Kapitány Dénes | KD | 
| Várallyay Kinga (1996.08.13.) Pátzay J. Zeneiskola AMI,
  Gyöngyös               Tanára: Várallyay Róbert | KD | 
IV.
KORCSOPORT
| Versenyző | helyezés | 
| Vissi Barnabás (1992.08.24.) Pálóczi H. Ádám Alapfokú Műv.okt.
  Intézmény, Zalaegerszeg             Tanára: Tóth László | I. | 
| Bede Fazekas Máté (1991.08.23.) Liszt Ferenc Zeneiskola
  AMI, Győr             Tanára: Pálné
  Rácz Edina | I. | 
|  Medgyesi Zsolt (1993.10.17.)  II. ker. Járdányi Pál Zeneiskola AMI,
  Budapest                  Tanára:
  Gergelyné Knapp Éva | I. | 
| Sógor Tamás (1994.06.20.) Vikár Sándor Zeneiskola
  AMI, Nyíregyháza               
  Tanára: Fesztóry Ágnes | II. | 
| Czakó Erik (1994.09.06.) Vikár Sándor Zeneiskola
  AMI, Nyíregyháza               Tanára: Pólikné Smid Ildikó | III. | 
| Polgár Balázs (1994.07.31.) Szőnyi István Ált. Isk. és
  AMI,   Zebegény                 Tanára: Gellai Ildikó | III. | 
| Zrufkó Annamária (1991.10.13.)  Farkas Ferenc Alapfokú
  Művészetoktatási Intézmény, Dunakeszi              Tanára: Dr.
  Domoszlai Erzsébet | III. | 
| Nagy József (1995.02.08.) Zichy Géza Zeneiskola AMI,
  Hajdúszoboszló             Tanára: Pap
  Éva -   Pless Attila | KD | 
| Vörös Elma Dóra (1993.09.15.) Városközponti Iskola Liszt
  Ferenc Zeneiskolája, Pécs    Tanára: Megyimóreczné Schmidt Ildikó | KD | 
| Pejtsik Panna (1993.04.29.)  I. ker. Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola,
  Budapest             Tanára: B.
  Kiss Zsuzsanna | KD | 
| Ferkai Péter (1993.03.25.) Farkas Ferenc Alapfokú
  Művészetoktatási Intézmény, Dunakeszi              Tanára:
  Radnainé Puer Judit | KD | 
|  Frank Dávid (1993.05.08.)   II. ker. Járdányi Pál Zeneiskola  AMI,   Budapest   
               Tanára: Becht Erika | KD | 
| Péterfay Ferenc (1995.03.16.) Liszt Ferenc Alapfokú
  Művészetoktatási Intézmény, Baja                 Tanára:
  Kántor Erika | KD | 
| Péterfay Dóra (1995.03.16.) Liszt Ferenc Alapfokú
  Művészetoktatási Intézmény, Baja                 Tanára: Kántor Erika | KD | 
Tanári
különdíjak:
| Zenetanárok Társasága Budapest  (tanári
  díj) JS Bach: Wohltemperiertes Klavier
  48 preludium és  fuga 
  3CD-n |   Megyimóreczné
  Schmidt Ildikó  | 
| Nemzeti Kincsekért Egyesület által adományozott 
  Kalmácsai Graduál c.
  könyvet / tanári díjként 
  2 db   | Homor
  Istvánné  | 
| Sigmondné Erős Andrea  | |
| Kovács Gábor
  Művészeti Alapítvány által adományozott Kacziány Géza: Magyar
  Vértanúk könyve              6 db
  (4.000,-Ft/db) | Major Edit  | 
| Rihayné Ágoston Anna | |
| Becht Erika  | |
| Pálné Rácz Edina | |
| Gergelyné Knapp Éva  | |
| Monostori Gábor  | |
| Magyar Zene- és Táncművészek Szakszervezete          zsűrizett festmény a
  legeredményesebb felkészítő tanár részére                   4 db   | Vadász Zsuzsa | 
| Csabay Csilla | |
| H. Kürtösi Mónika | |
| Tóth László  |