Elektronikus portfolió

az ének-zene tanárok képzésében

 

 

A

z Eszterházy Károly Főiskola (EKF) ének-zene tanár képzése a bolognai folyamat eredményeképpen, jelentősen átalakult. Részletezhetnénk az alap (BA) és master (MA) képzés egymásra épülését, a részismeretek megszerzésének lehetőségét, az új gondolkodás szerint kidolgozott tanegységek tartalmát, az egy szemeszternyi külső tanítási gyakorlatot és még sok-sok újdonságot. Részben már történtek erre próbálkozásaim ezeken a lapokon (Parlando 2008/1. Dudás Anna: Az ének-zene tanárképzés átalakulása az Eszterházy Károly Főiskolán), tehát nem szeretnék ismétlésekbe bonyolódni, hanem a képzés egy teljesen új elemét, a portfoliót kívánom bemutatni.

          A 26/2008. (VIII. 15) OKM rendelettel módosított 15/2006. (IV.3) OM rendelet szerint, a tanári MA képzés képesítési és kimeneti követelményei közé tartozik a portfolió építés és bemutatás/védés. A mestertanárképzésről szóló rendeletben a portfolió mint a szakdolgozat része jelenik meg, ezzel elősegítve a hallgató személyiségének jobb megismerését, a kompetenciák kialakulásának követhetőségét, a tanárjelölt mesterségbeli tudásának értékelését.

          A tanári portfolió építése a tanárrá válás folyamatának dokumentálását jelenti. A hallgatói oktatási portfolió a hallgatók adott időszak alatt létrehozott dokumentumainak szelektált, vagy szelektálatlan gyűjteménye. A dokumentumok többsége a tanulás folyamatához szorosan köthető, ugyanakkor tartalmazhat objektív és szubjektív elemeket egyaránt. A dokumentumok közé minden olyan anyagot beemelhet a hallgató, amelyet fontosnak tart a szakmai fejlődése szempontjából, majd a védésre készüléskor ebből válogat és bemutatja a Tanári Képesítő Vizsgán.

          A tanárképző intézmények, saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy milyen formában kérik, a tanárjelöltektől ezt az anyagot. Az EKF infrastruktúrája lehetővé teszi, hogy hallgatói a digitális írástudást használva, a portfolióépítést e-portfolió formában tegyék, ezért a http://eportfolio.ektf.hu oldalt rendelkezésre bocsátotta.

          „Az elektronikus portfolió előnyei között meg kell említenünk a médiaintegráció lehetőségét, azaz a szöveges és állóképi tartalom mellett lehetőség van mozgókép, hang és animációk megjelenítésére is. A megfelelő metaadatokkal ellátott portfolió kereshetővé válik, jelentősen leegyszerűsítve az információ megtalálását. Míg a hagyományos, papír-alapú portfoliót csupán néhány személy láthatta, addig az elektronikus változat széles körben publikálható az Internet segítségével. Az elektronikus portfoliót felépítő fájlok tulajdonságaiból adódik, hogy a portfolió másolata megegyezik az eredetivel, aminek köszönhetően számos, különböző szempont szerint összeállított prezentációs portfolió készíthető el. A hallgatói portfolió típusai közül megemlíthetjük a gyűjteményes, a prezentációs és az értékelési portfoliót, attól függően, hogy milyen cél vezérel bennünket a portfolió megtervezésekor.”

          Az EKF jelentős beruházással hallgatói és oktatói részére vásárolt és rendelkezésére bocsátott laptopokat, melyeket addig használhatnak, amíg az intézményben tanulnak, dolgoznak. Ez a fejlesztés, az IKT kompetencia előretörését eredményezte úgy a felkészülésben, mint az oktatásban, valamint az intézményi lét egyéb területein.

 A tanárrá válás folyamatában sokféle hatás éri a jelölteket és sokszínű azoknak a tevékenységeknek a köre, melyeket a kívánt cél érdekében kontaktórákon, tanórán kívüli helyzetekben, vagy éppen a tanítási gyakorlatok különböző színterein kötelező stúdiumként, illetve szabadon választva végeznek.

          Az ének-zene szakos hallgatók szakma specifikusan: hangszeresként, énekesként, vagy mindkét területen hozzá tudnak tenni azokhoz az alap elvárásokhoz, melyek a tanítási órák pontos előkészítését, színvonalas megtartását és dokumentálását jelentik. Azok a hallgatók, akik az aktív zenészek életét élik, természetesen úgy érzik, hogy zenetanárrá válásuk fontos állomásai a koncertek, melyekkel egyben személyes példamutatást is kínálnak tanítványaiknak. Ezt igazolja az elkészült portfoliók sokszínű tartalma is.

          Alap elvárások közé sorolhatjuk a következő dokumentumokat:

-  a hallgató óralátogatásait rögzítő hospitálási jegyzőkönyvek

-  a hallgató által megtartott ének-zene órák óratervezetei

-  a gyakorló helyen végzett egyéb tanári munka dokumentációja

 

Kiegészítő anyagok:

-  hang- és videó felvételek, melyeken a hallgató/tanítványai muzsikálnak tanórai, vagy egyéb szituációban

-  a tanárjelölt oktató-nevelő munkáját dokumentáló képek

-  kották, képek, multimédiás és egyéb anyagok, melyeket az oktató munkában/felkészülésben felhasznált

-  prezentációk

-  reflexiók – fontos, tanulságos része az önreflexió

 

Az így elkészült portfoliók értékelésének néhány szempontja:

-  A kitűzött céloknak megfelelő tervezés, óraszervezés

-  Életkori sajátosságok figyelembevétele

-  Óravázlatok, megjelenített anyagok szakszerűsége

-  Módszertani eljárások változatos alkalmazása

-  A fejlesztendő kompetenciák megjelenítése

-  Pedagógiai szituációk szakszerű kezelése

-  IKT eszközök alkalmazása a tanórákon és a portfolióépítésben.

 

Az értékelési szempontok mindenki számára ismerhetők, aki ellátogat a http://eportfolio.ektf.hu oldalra, de a hallgatók által összeállított anyagokba betekintést csak az a regisztrált személy/csoport nyerhet, akit készítője erre megjelöl.

          A nagy számban feltöltött óratervezetek/vázlatok és egyéb anyagok áttekintése sok munkát jelent a szakmódszertant oktatónak, aki általában az értékelést végzi, de egyben elmondható az is, hogy remek lehetőséget ad a tanárjelöltek munkamódszereinek, fejlődési pontjainak megismerésére is. Az eredmény ismeretében készülhetnek a hallgatók a portfolió védésére, mely a Tanári Képesítő Vizsga része és a már említett oldalon megjelenített, anyagokból válogatva, azokat feldolgozva, az értékelésre is reflektálva történik, PowerPoint Prezentációval.

          Hallgatóink, akik nappali és levelező tagozaton a 2008/09 illetve 2009/10 tanév Tanári Képesítő Vizsgáira készültek e-portfolióval, mindezeket a lehetőségeket személyiségüktől függően nagyon különbözően, de eredményesen használták. Készültek kiváló portfoliók, melyek tartalmasak, változatos oktatási, nevelési és muzsikusi szituációkban mutatták be alkotójukat. Ehhez az anyagok tartalma, formája és mennyisége miatt is elengedhetetlen az elektronikus felület/hozzáférés és akkor még az egyéb hozadékokról (pl.: a tanárjelölti IKT kompetencia fejlődése, korszerűség, papírtakarékosság stb.) nem is beszéltünk. Értelemszerűen, a portfolió teljes tartalmát csak az azt értékelő ismeri, ezzel szemben a védési bemutatót a vizsgabizottság minden tagja megtekinti, meghallgatja és értékeli. A bizottsági tagok egybehangzó véleménye, hogy az e-portfolióval a vizsga tartalmasabbá, színesebbé vált azzal, hogy az élő zenei bemutatások kiegészültek olyan gyakorlati munkák prezentálásával, melyeket csak technikai segítséggel lehet egy adott vizsgaidőponton megoldani.

Dudás Anna