Búcsú Rózsa Verától (1914-2010)

 

Élete utolsó interjúját Rózsa Vera a Parlando olvasóinak adta 2005. február 25-én.[1] Nagy beteg volt már, mégis fogadott londoni otthonában, amit óriási megtiszteltetésként éltem meg. Már akkor csodának számított fizikai léte, ennek ellenére váratlan volt a hír: Rózsa Vera 2010. október 15-én Londonban, életének 97. évében elhunyt. Túlzás nélkül állítható, hogy vele a 20. század egyik legnagyobb hatású magyar származású énekpedagógusa távozott. Több mint fél évszázadon keresztül tanított énekeseket, ám nemcsak énektechnikát, minden énekléssel kapcsolatos fontos és hasznos tudnivalót, hanem — mindenekelőtt — zenét. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy — ha szükség volt rá és éppen úgy adódott — csellóórát is tartott, bár maga nem játszott ezen a hangszeren.[2] Énektanárként rendkívül sikeres és keresett volt, tanítványai között olyan neveket találunk, akik a világ legnagyobb operaszínpadainak sztárjai lettek. Csak ízelítőül néhány név: Anthony Rolfe Johnson, Agathe Martel, Karita Mattila, Kiri Te Kanawa, Anne Sofie von Otter, Sarah Walker, és nála tanult egy ideig Komlósi Ildikó is.

            Rózsa Vera 1914. május 16-án született Budapesten. A háromgyermekes család életében a művészeteknek mindig is meghatározó szerepe volt: Rózsa Vera édesapja kiváló amatőr hegedűs volt, Vera bátyja festőművész lett, húga, Marika pedig színészi pályára lépett. Rózsa Vera zongorázni tanult, ám mégsem lett belőle zongoraművész vagy — titkos gyermekkori álmaként — karmester. Saját bevallása szerint nem volt elég szorgalmas, mindig azt mondtam, és most is azt mondom, hogy énekelni sokkal könnyebb, mint zongorázni — nyilatkozta a Parlando -nak.

            Már pályája elején felfigyeltek kivételes énekesi adottságaira. Emlékezetes volt például a megbetegedett Basilides Mária helyetti legendás beugrása a Waldbauer Vonósnégyes hangversenyén Schoenberg 2. (fisz-moll) vonósnégyesének (op. 10) 3. és 4. tételében. Oratóriuménekesként is kedvező sajtóvisszhangot váltott ki Händel Sauljában, illetve Judás Makkabeusában az altszólók megformálásával. A Händel-művek karmestere Weiner László volt, akivel 1942. október 10-én kötött házasságot. Esküvőjükön Kodály Zoltán és Kósa György tanúskodtak. A történelem sem a művészi kiteljesedésre, sem az egyéni boldogságra nem sok időt hagyott az ifjú pár számára. A már életbe lépett zsidótörvények miatt a művészházaspár fellépései az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) hangversenyeire szűkültek, s Weiner hamarosan megkapta behívóját is. A hivatalos jelentés szerint az alig huszonnyolc éves Weiner Lászlót a lukovi munkatáborban érte a halál. Rózsa Vera eközben a svéd nagykövetségen, Raoul Wallenberg mellett dolgozott, ahol sokaknak — köztük Kodály feleségének is — életmentő papírokat állított ki. A legsötétebb időkben maga is rejtőzködni kényszerült a Ceglédbercel környéki erdőkben. A háború után, 1945-ben Humperdinck Jancsi és Juliska című dalművében Jancsi szerepében debütált a Magyar Állami Operaházban, majd 1946-tól 1951-ig a bécsi Staatsoper művésze volt, be kellett azonban látnia, hogy a téli bujkálás következményeként szerzett tüdőbetegsége miatt soha többé nem tud nagy ívű áriákat énekelni. Az ígéretes operaénekesi karrier kerékbetört, amit még jó két évtizedig a dal- és oratóriuméneklés, később pedig a teljes életét kitöltő tanítás váltott fel.

            1954-től második férje, Ralph Nordell oldalán Nagy-Britanniában élt. Először a manchesteri Royal College of Music, majd évekig a londoni Guildhall School of Music and Drama énekprofesszora volt. Munkája során erényt kovácsolt betegségéből, s nem véletlen, hogy oly sok „félretanított énekes palánta” kereste fel a világ távoli pontjairól — még Új-Zealandról is — jó tanácsért. Mindenben van valami jó — mondta betegségére utalva. Ha egy énekesnek problémája adódik a légzéssel, tudom, hogyan segítsek rajta.

            Nemcsak fia, David és gyászoló szerettei őrzik majd Rózsa Vera emlékét, hanem sok száz hálás tanítványa is, akik életre szóló élményként hordozzák magukban a Rózsa Vera énekóráin-mesterkurzusain nyert impulzusokat.

            Végezetül álljon itt egy csokornyi azokból a Rózsa Vera által összeállított alapvető követelményekből, melyeket nélkülözhetetlennek tartott a jó énekessé váláshoz:

Jó, kifinomult hallás: legalább olyan fontos, mint a hang. Jó egészség. Képzelőerő. Akaraterő. Jó idegek az esetleges kudarcok elviselésére. Zenészlélek. Jó kommunikációs készség. Legalább egy hangszer ismerete a saját hangon kívül. Legalább két idegen nyelven beszélni, vagy azokat jól olvasni és kiejteni. Semmi lámpaláz, vagy annak teljes kontrollja. Művészi temperamentum. Koncentráció. Drámai képesség. Személyiség. Jó ízlés. Csak a hivatásnak élni. Extrovertáltság a színpadon, akármilyen is a valódi életben. Szenvedélyes szív, jéghideg agy.

                                                                                                      

Kovács Ilona

 



[1] „A magyar zene követei Nagy-Britanniában. Kovács Ilona beszélgetése Rózsa Verával” Parlando 48/6 (2006), 37-39.

[2]  Kovács Ilona, „A magyar zene követei Nagy-Britanniában. Interjú Kőry Ágnessel, a londoni Bartók Béla Zeneműhely létrehozójával” Parlando 47/5 (2005), 36-39.