Pomázlista szaxofonosok

 

2010. november 19-21. között került megrendezésre a IV. Országos Szaxofonverseny Pomázon. A Teleki-Wattay Művészeti Iskola jóvoltából ismét nagyon színvonalas körülmények és rendkívül barátságos fogadtatás várt ránk. A festői környezet és az inkább fesztiválra, mint versenyre emlékeztető hangulat érezhetően inspirálólag hatott a növendékekre. Esténként érdekes, nagyon változatos koncertek hangozottak el. Elsőként a megelőző versenyek győztesei léptek színpadra, meggyőző szakmai fejlődésükről adva tanúbizonyságot.

          A közel hetven résztvevő négy korcsoportban, két fordulóban mérhette össze tudását. Szerencsére ez alkalommal a kötelező műveket sikerült úgy összeválogatni, hogy bármelyhangolású hangszeren elérhető volt a kottájuk, színvonalas művek, és nem róttak megoldhatatlan feladatot az indulókra. A felkészültség, és a tanárok hozzáértése minden újabb versenyen érezhetően magasabb szinten van jelen. Mi lehet ennek az oka?

          Az egyik természetesen maga a verseny, ami úgy érzem önmagában képes elegendő útravalót adni a következő három évre. A hallottak tanulságán kívül közel harminc tanár és a zsűri szakmai konzultációi mindig rengeteg ötlettel, tapasztalattal segítik a hangszer oktatását. De van, ami ezen a versenyen egyedülállónak mondható. A szaxofon természetéből adódóan a klasszikus zenén kívül rendkívül fontos szerepet tölt be a jazz és a könnyűzene világában. Ezért is nagy öröm, hogy immáron másodszor hallhattunk külön jazz kategóriát, méghozzá meglepően professzionális szinten.

          Ezzel elértem kis irományom igazi mondanivalójához. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a gyermekek zenéhez való viszonya, a gyorsan változó mindennapi élet, az őket körülvevő környezeti hatások, valamint a különböző médiák vibrálóan színes stílusa miatt megváltozott. Hogy ennek örülnünk kell, vagy sem, nem az én tisztem eldönteni. Tény, hogy a harminc évvel ezelőtt markánsan kialakult zenei oktatási mód már nem motiválja eléggé a gyermekeket. Min kéne tehát változtatnunk ahhoz, hogy fenntarthassuk a következő generációk zenei érdeklődését?

          Egy péntek délelőtt jut eszembe, amit egy Takefu nevű japán kisvárosban töltöttem. Az egyhetes modernzenei fesztivál egyik pihenőnapján egyedül sétálgattam a kis utcákban. Kevés emberrel találkoztam össze, hiszen mindenki tette a dolgát, ahogyan ezt a japánoktól megszoktuk. Autók sem nagyon jártak, hiszen gyalogszerrel minden elérhető távolságban volt. Szinte teljes csönd uralkodhatott volna mindenütt, a tengerparton sorakozó halászbárkáktól az apró kis teaházakig, éttermekig, amelyeket valószínűleg a kétszáz évvel ezelőtt élt sógunok és szamurájok is ugyanilyennek láttak. Egy valami azonban megdöbbentő volt. Körülbelül húszméterenként hangszórók sorakoztak az utcákon. Valószínűleg eredetileg földrengésre és cunamira figyelmeztető jelentések miatt telepítették őket ilyen hatékony lefedettséggel. Ezek azonban nem mindennapos események még ezen a vidéken sem. Hogy ne álljanak feleslegesen, a nappali órákban klasszikus zenét sugároznak. Végighallgathattam sétám során két Mozart zongoraversenyt, Bach Goldberg variációit és még sok olyan muzsikát, amely rendkívül megnyugtató atmoszférát teremtett a kicsi házikók között.

          De térjünk vissza Európa szívébe. Tény, hogy lassan büntetnünk kéne itthon azt a fajta akusztikai környezetszennyezést, ami lépten-nyomon sokkol minket kérlelhetetlen techno-sakál-metál monotonságban dübörögve, ha gyanútlanul betérünk a legtöbb üzletbe, kiszolgálóegységbe, vagy bekapcsoljuk rádiónkat, televíziónkat. Hogy milyen hatással van ez a legérzékenyebb generációkra? Szerintem azt eredményezi, hogy egy idő után evidenciaszinten fogadják azt ami igénytelen, agresszív, is intoleráns. Arról csak álmodhatunk, hogy a klasszikus zene visszahódítja a neki kijáró helyet, de minimálisan törekednünk kéne saját magunk érdekében arra, hogy ne vegyen minket mindenhol körül olyan, ami nem csak értéktelen, de káros is.

          Visszatérve Pomázra. A problémát másik oldalról nézve, azt a nagyon örvendetes felfedezést tehettük, hogy a szaxofon repertoárjában találhatunk olyan eredeti és átírt darabokat, melyeket méltán nevezhetünk remekműveknek, és ezen felül nagyon sok igényes darab születik olyan zenei nyelvezettel, amely a mai fiatalok világához közel áll. Jó döntés volt, hogy a zsűri tagjai (Borbély Mihály, Elek István, Puskás Levente, Kedl László, Götz Nándor) ennek szellemében idén együtt adtak koncertet, függetlenül attól, hogy klasszikus, vagy jazz szakemberek. Örülhettünk, hogy immáron fúziós koncert is létezik nálunk, nem csak étterem. 

          Szólni kell arról a nagyon nehéz feladatról, ami a zenepedagógusok legnagyobb kihívása. Olyan zenét oktatnak és próbálnak megszerettetni, amely már szinte teljesen eltűnt a legtöbb növendék hétköznapjaiból. Felmerül a nagy dilemma, miszerint kérlelhetetlenül ragaszkodnunk kell-e a kizárólagosan klasszikus értékeken alapuló repertoárhoz, kockáztatva azt, hogy esetleg emiatt sok tehetséges gyermek lemorzsolódik elhivatottságunk ráspolyán? Vagy próbáljunk ügyes kompromisszumot kötni néhány igényes feldolgozás közbeiktatásával, időnként olyan zenei nyelvezetet használva, ami minimálisan ismerősen cseng Petike fülében, amikor összeszedve bátorságát belefúj a nagy hangszerbe.

 

A verseny nyerteseinek névsora:

 

Eredmény 2010.

I. korcsoport. 

I. díj: Bencze Máté – Bartók Béla zeneiskola AMI, Hajdúböszörmény Tanár: Linzenbolb Gábor

II. díj: Poller Péter–Kodolányi János AMK zeneiskolája – Pécsvárad Tanár: Kreszits Margit

III. díj: Tutti Kata – Mohács Térségi Ált. Művelődési Központ és AMI Mohács Tanár: Hetyei Csaba

 

Különdíj: Klacsák Zsófia – Egressy Béni AMI Budapest Tanár: Balogh Gábor  

 

II. korcsoport:

 

A zsűri harmadik díjat nem adott ki.

 

I.díj: Klacsák Balázs – Egressy Béni AMI Budapest Tanár: Balogh Gábor

II.díj: György Kristóf – Vujicsics Tihamér AMI, Szentendre Tanár: Nagy Viktor

 

III. korcsoport:

 

I. díj:       Barta Péter – Weiner Leó Alapfokú Zene-és Művészeti Iskola Kisvárda – Tanár: Badó István  

I.díj:        Jászberényi Tünde – BONI Bartók Béla AMI Bonyhád – Tanár: Seleljo Jaroszlav 

II. díj:      Lieli Adél – Mohács Térségi Általános Művelődési Központ és AMI Mohács – Tanár: Hetyei Csaba

III. díj:    Eppel Noel – BONI Bartók Béla AMI – Tanár: Seleljo Jaroszlav

III. díj     Vadász Gellért – Bartók Béla Művészeti Szakközépiskola és AMI Zeneiskola Békéscsaba, Tanár: Soós János

 

IV. Korcsoport:

A zsűri első díjat nem adott ki.

 

II. díj: Ligeti Norman Vujicsics Tihamér AMI Szentendre – Tanár: Nagy Viktor

III. díj: Purwánto Marcel Armando Dohnányi Ernő Zeneiskola Budapest – Tanár: Horváth György

  

Jazz I. korcsoport

 

A zsűri első díjat nem adott ki.

 

II. díj: Cseke Dániel Farkas Ferenc Zene- és Aranymetszés Művészeti Iskola Nagykanizsa – Tanár: Vámos Béla

III. díj: Lévai Attila – Nádasdy Kálmán AMI és Általános Iskola Budapest – Tanár: Cseh László

III. díj: Tóth Máté Bence – Szent István Zeneműv. Szakközépisk AMI Budapest Tanára: Majthényi Csilla

 

Különdíj: Szöllősy Bence Teleki-Wattay Művészeti Iskola Pomáz Tanára: Pozsár Eszter  

 

Jazz II. korcsoport:

 

I.díj: Erdélyi Péter – Rácz Aladár Zeneiskola AMI Budapest Tanár: Kollmann Gábor 

II. díj: Hoffer Miklós – Rácz Aladár zeneiskola AMI Budapest – Tanár: Kollmann Gábor

III. díj: Varga Dániel – Rácz Aladár Zeneiskola AMI Budapest – Tanár: Kollmann Gábor

 

A zsűri a kiváló felkészítő munkáért a következő tanárokat részesíti jutalomban:

  

Badó István – Weiner Leó AMI – Kisvárda

Balogh Gábor Egressy Béni Zeneművészeti szakközépiskola és Gimnázium – Budapest  

Hetyei Csaba - Mohács Térségi Ált. Művelődési Központ és Ami Mohács  

Kollmann Gábor - Rácz Aladár Zeneiskola AMI Budapest

Nagy Viktor – Vujicsics Tihamér AMI Szentendre  

Seleljo Jaroszlav – BONI Bartók Béla Művészetoktatási Intézményegység – Bonyhád  

 

Kiváló korrepetítori munkáért a következő tanárokat részesíti jutalomban:

 

Lengyel Andrea – Lauder Javne Zeneiskola – Budapest  

Seleljo Alexandra – BONI Bartók Béla Művészetoktatási Intézményegység – Bonyhád  

Hrebenku Nóra – Weiner Leó Alapfokú Zene-és Művészeti Iskola Kisvárda 

Vajas Anna – Weiner Leó Alapfokú Zene-és Művészeti Iskola Kisvárda

 

A legtöbb növendéket indító iskola:

Mohács Térségi Ált. Művelődési Központ és AMI – Mohács

 

A zsűri két iskolát részesített jutalomban, akik elsőként vettek részt a versenyen és eredményt értek el:

Bartók Béla Művészeti Szakközépiskola és AMI, Zeneiskola Békéscsaba

Bartók Béla Zeneiskola AMI – Hajdúböszörmény

 

 

Götz Nándor