Párizsban is hallották…

 

A Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara tizenegy esztendeje minden nyáron megrendezi az Ifjú Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémiáját, amely egyre növekvő jelentkezési létszámmal működik, 2011 júliusában a résztvevők száma megközelítette a 160 főt. A rendezvény a hazai mesterkurzusok kínálatában tekintélyes méretet ért el: idén 23 művésztanár adott kurzust 13 országból és Magyarországról érkező fiatal hangszeres tehetségek számára. A jelentkezést főként a zenei felsőoktatásban résztvevőktől várta az intézmény, de a zeneművészeti szakközépiskolák utolsó éves tanulói is jelentkezhettek.

        A mesterkurzusok egyéni képességfejlesztő munkája mellett a kezdetektől hozzátartozik a profilhoz a szimfonikus zenekari kurzus is, amely a Nyári Akadémia eddigi történetében igen emlékezetes záróhangversenyekkel ajándékozta meg a közönséget.

        Éppen a zenekari kurzus tekintetében változott nagyot a szervezés, amikor összetalálkoztak olyan lehetőségek, amelyeket mind a Debreceni Egyetem, mind Debrecen M. J. Város Önkormányzata, mind a Zeneművészeti Kar, mind pedig a NEFMI is tiszteletre méltóan támogatott, nevezetesen azt, hogy a Kecskeméten, a Vásáry Tamás által megalapított Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar 2009-től a Nyári Akadémia keretei között, Debrecenben folytassa tevékenységét. A változás részben serkentette a részvételi szándékot, részben olyan perspektívát nyitott meg, amely jelentősen növelte a rendezvény szakmai súlyát.

        Vásáry Tamás, Debrecen díszpolgára, a Debreceni Egyetem díszdoktora, Kossuth-díjas zongoraművész, karmester a Zeneművészeti Kar fiatal karmesterével, Hámori Mátéval együttműködve immár háromszor ismételte meg a csodát: alig kéthetes zenekarral profikat megszégyenítő minőségű, lelkesült és üde koncerteket adott Debrecenben, Szatmárnémetiben, Kecskeméten, Balatonfüreden, Budapesten és most legutoljára Párizsban, az UNESCO központjában, annak nagytermében.

        A jelenség azért kivételes, mert maga a felkészítés rövid ideje és a jelentkezők esetlegességéből eredő összetétel mindig nagy kockázatokat rejt, az eredmény igényes elvárása pedig komoly kényszerítő körülmény. A Világzenekar eredeti koncepciója az, hogy hazai helyszíneken kívül igyekszik külföldre is eljuttatni az együttest. Ez most valóban emlékezetesen valósulhatott meg a korábban felsorolt partnerek példás együttműködésével.

        Az idei koncertműsor Liszt Ferencre emlékezett, amennyiben elhangzott a 200 éve született szerzőnek két szimfonikus költeménye is (Prométheusz, valamint a Tasso, panaszdal és diadal), valamint egy csemege: a szólista, Vásáry Tamás a zongora mellől irányította az A-dúr zongoraversenyt kísérő zenekart, elhangzott még a névadó, Kodály Zoltán népszerű kompozíciója is, a Galántai táncok. Zenekari ráadásként két Brahms Magyar táncot hallhatott a közönség, míg a különböző helyszíneken Vásáry Tamás Kodály és Liszt szóló zongoraművekkel bővítette ki az eredeti programot. A minden helyszínen a karmestert, szólistát és fiatal együttesét ünneplő közönség megtapsolhatta Hámori Mátét is, aki a Prométheusz vezénylésével debütált. 2011-ben Párizsban bizonyára mindenki számára igen emlékezetes közönség fogadtatással fejeződött be a koncert: a közel ezerfős közönség állva tapsolta meg a csodát, amely elé tárult július 29-én este.

 

A fiatal muzsikusok nagyobbik hányada részt vett az egyéni, hangszeres mesterkurzusokon is, növendékhangversenyeken, számot adva tehetségéről, tudásáról. A mesterkurzusokat vezető tanárok különféle hangszercsoportok szerinti gálahangversenyeken győzték meg kiemelkedő művészi képességeikről részben saját hallgatóikat, másrészt a debreceni közönséget, valamint azokat a külföldi érdeklődőket, akik a Debreceni Nyári Egyetemen a magyar nyelv tanulása és a magyar kultúra megismerése céljából tartózkodtak a városban. A maga nemében különleges rendezvény tehát a nyári idegenforgalmi szezonban nemcsak Debrecen, az Egyetem hírnevét öregbíthette, hanem jelentős művészi értéket adott a fiataloknak, szakmai gyakorlatukat bővítve.

        A tizenkettedik Nyári Akadémia tervezése természetesen már megkezdődött…

 

Dr. Duffek Mihály

zongoraművész, egyetemi tanár