Amikor a lélek énekel

 

Az éneklés kétség kívül az egyik legjobb önismereti tréning. Minden egyes hang, minden megtanult darab a testből a testről szól. Megmutatja mindazt, ami bennünk van, vagy éppen ami hiányzik… A profi énekes megtanulja, hogyan uralja érzelmi világát, hogyan kapcsolja ki illetve be lelki motorjának mozgatórugóit attól függően mire van szüksége az adott darab prezentációjához. Mi a helyzet azonban a kezdő énekes növendékekkel? A kezdők általában azt mutatják, ami van… puritán módon, lecsupaszítva átadnak egy szeletet legbensőbb énjükből… Egy énektanárnak erre éppúgy vigyáznia kell, mint arra, hogy megfelelő mederbe terelje a még nyers énekhangot.

 

A zene, az éneklés csodákra képes. Elég itt különféle pszichológiai, pszichoterápiás, mentálhigiénés vagy fizikai kutatásokra gondolni. Példaként: amerikai kutatók megfigyelték, hogy azok az agyvérzést kapott betegek, akiknek sérült a beszédközpontjuk, az éneklés segítségével hamarabb regenerálódtak.  Ezek nagy célok, hatalmas kutatási eredmények… de talán egy énektanárnak is feladata, hogy kutasson a maga mikrokörnyezetében. Egy tanár, egy növendék… a „kutató” és a „kutatás alanya”. Nem könnyű feladat feltárni növendékünket. Mint ahogy a hangot csiszoljuk, összerakjuk, szétszedjük, vezetjük, épp úgy törekednünk kell egy lelki bizalom kiépítésére. Ha nincs, partnerség nem jön létre zene. Egy festő sem tud portét festeni, ha karjait bilincsbe zárják. Balázs Zoltán szerint „A közösségvállalás legtermészetesebb mozzanata a bizalom.”[1]  A legtermészetesebb mozzanat… hiba lenne azt feltételeznünk, hogy egy tizenéves diák bizalommal fordul bárkihez is… kiváltképp a magánének tanárához. Ezért nem csak néznünk, látnunk is kell…

 

Sokféle technikai problémához tudnék lelki okokat párosítani. Gondoljunk elsősorban a feszítésre, szorításra. Nyilvánvaló, hogy ezen probléma elsődleges oka az anatómiában keresendő… De mi történik akkor ha a kézzel fogható tudomány már kevés ennek megítélésére? Mi történik akkor, ha nem „látjuk” elég tisztán a növendékünket? Észre kell vennünk, hogy a feszítés, szorítás (ahogy már maga a szó is lefesti jelentését) olykor sokkal mélyebb problémákban gyökerezik. Az éneklés könnyed, üde és felszabadító… ha hagyjuk magunkat felszabadítani. Hiszem, hogy a kezdeti időszakokban fontosabb ennek a könnyedségnek a kialakítása, mint a kristálytiszta hangok „kikényszerítése”. A fiatal növendékek félnek az előítéletektől félnek, hogy olyan attribúcióval közelítünk feléjük, ami talán téves.  Érezniük kell, hogy tanáruk nyitott és nincsenek jellembeli elvárásaik (természetesen itt nem arra gondolok, hogy nem léteznek elvárások tanár-diák kapcsolatban). Összetéveszthető az előítélet az elvárással, holott ez a két fogalom egészen különböző. Az előítélet negatív az elvárás pozitív felhanggal bír.                

A pihegés vagy kapkodó levegővétel a helytelen testtartás a testbeszéd mind olyan tényezők, amik adódhatnak jellembeli gátlásokból.  Növendékeim többsége nem „szívesen” néz a szemembe. Elgondolkodtató, hogy mennyi gátlás halmozódhat fel egy tinédzserben, egy huszonéves fiatalkorúban. Ha az éneklésben csak egy részét levetkőzi, máris közelebb jutunk a technikai kérdések megoldásához. Ha nyitott a lélek kinyílik a test. Ez egyszerű, mégis talán nehezebb elérni, mint bármilyen más izom-együttműködés helyes begyakorlását. Ha képesek vagyunk barátként, szülőként, partnerként viselkedni egészen új dolgokat tapasztalhatunk. Egy mosolynak egy rövid beszélgetésnek hatalmas ereje lehet. Használjuk bátran! Érdekes lelki összesimulást tapasztalhatunk egy-egy testhez (vagy inkább lélekhez) illő darab kiválasztásánál. Nagy felelősség a kezdeti időszakban olyan darabok választása, amely felszínre tudja hozni a növendéket magát. Mivel a darabok tanulása igénybe veszi teljes szellemünket (gondoljunk csak arra, hogyan értelmezzük a szöveget a dallamot, hogyan kapcsolódnak össze tudatunkban a különféle motívumok) letükrözi mindazt amit saját tapasztalatainkból hozzá tudunk adni ezen művészi szituációkhoz. Természetesen a professzionális énekes nem „válogat” darab és darab között ezért szögezem le, hogy mindez a kezdeti időszakokra vonatkozik. Ha elérjük, hogy a növendék, éneklés közben betekintést engedjen a privát szférájába és közben érzi, hogy ránk bízhatja mindazt, amit egy darabban láttatni enged, viszonylag rövid időn belül elérhetjük, hogy öröm legyen az éneklés. Nyissunk az új zenei tendenciák felé (pl. musical) és ne ítéljük el a növendék által kedvelt műfajokat, mert akkor úgy érezheti, fölötte mondunk „ítéletet”. Így könnyebben vezethetjük rá a magánéneklés komolyabb műfajainak ösvényére.

Fábián János

Az Eszterházy Károly Főiskola Bölcsészettudományi Kar, Ének-zene Tanszék hangképzés oktatója,

magánének tanár, énekművész.

 



[1] Balázs Zoltán: A bizalom fogalma (Századvég, 24. szám)