Ballada és ellenballada az ifjúságról

 

(Ránki Györgyre* emlékezve)

 

 

       Tízévente jelent meg életemben Ránki György – különböző minőségben, de mindig hosszan tartó, nagy hatással.

       Úgy harminckét évvel ezelőtt kaptam tőle az első élményt – tanulóként – egy kötelező színházlátogatás kapcsán. Az „Egy szerelem három éjszakája” című Hubay darabot néztük meg a Petőfi Színházban. Szép volt az előadás, mindenféle szempontból, de a színdarabot átszövő, tulajdonképpen „könnyed” muzsika – melyet Ránki György írt Vas István verseire – minden mást elhomályosított. Megismertem egy új zenei stílust, amely (úgy gondolom) nemcsak fiatalságom – „újszülöttségem” – miatt volt nekem új.

        Huszonkét évvel ezelőtt, már profiként ért a még közvetlenebb élmény. A Rádiózenekar műsorára tűzte Ránki György „Pomádé király új ruhája” című operáját. Felszínesen ismertem már, de így hogy közvetlen részese lettem ennek a különös, groteszk, egyéni hangzású és hangszerelésű zenének, sokkal érdekesebbé vált számomra Különösen azért, mert Ránki György a próbákon személyesen is megjelent és ezen felül még utánozhatatlan, pantomimszerű előjátszásával, előéneklésével is segítette a zenekari szólistákat a különböző karakterek megformálásában. E karakterek között engem az egy részeg pasast felidéző trombitaszóló érintett leginkább. Hogy ez minél érzékletesebb legyen – micsoda ötlet! – Ránki mester arra kért, hogy úgy játsszam, hogy a trombita korpuszát egy – a kottaállványra helyezett – kalapba teszem. Ezt teljesítve – úgy rémlik – még a muslincák is megjelentek a stúdióban.

        Tizenkét évvel ezelőtt – a Modern Rézfúvós Együttes vezetőjeként már közvetlen és személyes volt az élményem, mert Ránki György tervbe vette, hogy az együttesünk számára komponál egy művet. Ez ügyben többször is találkozhattam vele. Egyszer az otthonába is meghívott. Az egzotikus nevű és helyű Gül Baba utcában lévő házában – ahol fő helyen egy gyönyörű és hatalmas Buddha szobor ült távol-keleti hangulatot idézve – talányos elégedettséggel közölte: „a lényeg már megvan”! Örömmel és izgalommal vártam, hogy majd megmutatja a készülő partitúrát, de nem mutatott semmit, mert – mint kiderült – nem volt mit. Ugyanis amit ő lényegnek nevezett, az a mű címe volt. Titkolva csalódottságomat, vártam a címet. Azt viszont nem akarta elárulni. „A zeneszerzők lopják a jó címeket” – mondta. Csak később, teljes titoktartást ígértetve velem árulta el, hogy a „Hétfejű sárkány szerenádja” a féltve őrzött cím. Ez valóban frappáns, ugyanis az együttesünk hét tagú, s így hétfejű volt. Mivel azért a „lényegtelen” is élt már benne, leült a zongorához és elkezdte játszani a leendő darabot: hogyan dugja majd ki hét (kotta) fejét a zenei szövetből a szerelmes sárkány a hét hangszer által megszólaltatva? A darab egyébként végső, négy tételes formájában méltó lett címéhez. Folyamatosan műsoron tartottuk, és ami akkortájt még ritkán fordult elő – komolyzenei video-klippet készített belőle a Magyar Televízió. Megjelenő hanglemezünk címadó darabja és borítója is a „Hétfejű…” lett.

        Két évvel ezelőtt ért a nagy öröm, hogy házamban fogadhattam őt és kedves feleségét. Már nem volt teljesen egészséges, de tartása, mint egész életútja még mindig szálfaegyenes volt. Figyelme mindenre kiterjedt. Kínai útjáról (az elmúltról és a tervezettről) beszélt, hálával említve közeli ismerősünket, Szuszky Ervint és feleségét, akik ebben nagy segítségére voltak. Később sok mindenről szó esett. Megemlítette, hogy látta, hallotta és élvezte a „Ketten” című fél órás film etűdöt, mely a Maros Éva hárfaművésznővel alkotott duónk játékát örökítette meg. Bíztatott és inspirált a műfaj folytatására, sőt ötleteket is adott: átírásra is alkalmas zenéket ajánlott. Én ezek után nem állhattam meg, hogy meg ne kérjem, ha valóban tetszik a játékunk, írjon számunkra...

         Nem sokkal később – már nagy betegen – levél kíséretében egy kottát küldött.  Átírta, áthangszerelte trombitára és hárfára az „Egy szerelem három éjszakája” című darabjából a „Ballada és ellenballada az ifjúságról” című dalt. Remélhettem volna – e szebb ajándékot, minthogy „testre-szabottan” kedves dedikációval kapjam meg annak a muzsikának egy részletét, mely zenei eszmélésemnek meghatározó élménye volt? Amikor telefonon megköszöntem, Ránki György a betegségét feledve nagy örömmel és jókedvvel beszélt a darabról. Lelkesen instruált, elénekelte hogyan kell majd az „ellenballadás” részeket jó karcosan úgy trombitálni, mintha harsonáznék. Hát ez sem volt szokványos kérés, mint ahogyan annak idején a „kalapozás” sem.

          Egy gondom azonban van – ezt az utolsó élményt már nem csak tíz évre kell beosztanom.

 

Geiger György (1994.)

 

Ránki György

 



* Ránki György (1907. X. 30 -1992. V. 22.) zeneszerző, Kossuth-díjas, érdemes és kiváló művész, Kodály Zoltán tanítványa.