Zeneoktatás Ausztráliában és Új-Zélandon

 

A legkisebb kontinens európai hagyományokat követ.  Bár térbeli értelemben Ausztrália a legelszigeteltebb kontinens, kulturális szálai erősen kapcsolódnak Európához. Ez persze elsősorban gyarmati múltjának köszönhető: az európai kultúrát és oktatást a letelepedő gyarmatosítók honosították meg. Az ő hatásuk volt a legerőteljesebb földrész – akárcsak a szomszédon Új-Zéland – zeneoktatására és egész zenei életére. Hiszen a térség legnagyobb zenei eredményei is az európai muzsikához kapcsolódnak, gondoljunk csak az említett országokból származó olyan kiváló művészekre, mint Joan Sutherland, Kiri Te Kanawa (a képeken) vagy mostanában Danielle de Niese.


Kiri Te Kanawa

 

Az ausztrál zeneoktatás kezdetei a 19. század közepére nyúlnak vissza. Ekkoriban a tehetősebb európai bevándorlók – hazájuk szokásainak megfelelően – magántanárt fogadtak gyermekeik mellé. Az iskolai oktatásba, brit mintát követően, az 1840-es években került be az énekóra. Ebben azonban akadtak területi különbségek, a legfejlettebb, legkiépítettebb oktatása a gazdagabb államoknak, Victoriának és Új-Dél-Walesnek volt. Nem sokkal később az angliai kórusmozgalmak is éreztették hatásukat a kontinensen, az éneklés „lelket nemesítő” hatásának érdekében sorra alakultak az énekkarok. A 20. század folyamán pedig a különböző zeneoktatási mozgalmak, Orff, Dalcroze és természetesen Kodály módszere is elterjedtek.


Zenepedagógusunk elvei alapján intézményt is hoztak létre az ausztrálok: az Ausztráliai Kodály Zenei Intézet a „zene mindenkié” szellemiséget igyekszik terjeszteni. A saját lapot (Australian Kodály Journal) is kiadó és konferenciákat szervező intézet az oktatáson kívül a tanárképzésre és -továbbképzésre is hangsúlyt fektet, valamint játékos zenei foglalkozásokat szervez gyerekeknek.


Ausztráliának van zenetanárokat és zenét tanuló diákokat összefogó intézménye is: az 1967-ben megalakult Ausztrál Társaság a Zeneoktatásért (ASME) azt a célt tűzte ki, hogy hazájában mindenki hozzájuthasson a minőségi zeneoktatáshoz. Ennek érdekében konferenciákat szervez, kiadványokat ad ki, és mindent megtesz „az ausztrál zene sokszínűségének” megőrzése érdekében. Az új-zélandi zeneoktatást összefogó intézmény a MENZA rövidítésre hallgat, emellett létezik a mindkét országban működő oktatáskutató intézet, az ANZARME is.


Kiri Te Kanawa

Új-Zéland híres szülöttje, Kiri Te Kanawa 2004-ben alapítványt is hozott létre hazája fiatal muzsikusainak támogatására, így remélhetőleg az ország hamarosan még több híres zenésszel büszkélkedhet majd.


Fotók: http://www.kiritekanawa.org/#

(Kondor Kata-MusiciansWho)