VÁLOGATÁS A ÚJ KIADVÁNYAIBÓL

 

 

http://www.bmcrecords.hu/images/boritok/nagy/233_650.jpg

 

Egyre kevesebben azok a szerencsések, akik élőben, pódiumon hallhatták Kurtágék évtizedekkel ezelőtti zongorázását. Emlékezhetnek, mely darabok kötődnek a szerzőhöz, s melyek Kurtág Mártához. Felidézhetik azt a hihetetlenül minőségi és érzékeny zongorahangot, ami mindenkor jellemezte játékukat – talán ebből ad vissza legkevesebbet a lemez. De hiánytalanul felmutatja a világos formálást, a struktúra-érzékenységet, az agogika árnyaltságát és elképesztő hajlékonyságát – a művészi teljességet. Több tehát e lemez puszta dokumentumnál. Ám abból a szempontból kétségtelenül dokumentum is, hogy őrzi az előadóművészet egy nagy korszakának talán utolsó pillanatát, amikor is a tradíció még hiánytalanul épült bele az újba, megmutatva, hogy a történet folytatódhat, nincs törés. Kérdés, persze, hogy nem múlt-e el immár jóvátehetetlenül ez a pillanat? Eldöntéséhez azonban, szerencsénkre, megvannak az ehhez hasonló fogódzók, mint ez a lemez, amely így – az egyik kompozíció címét idézve most – egyfajta „Kalandozás a múltban”.

Wilheim András

BMCCD233: György and Márta Kurtág play Kurtág (Kurtágék Kurtágtól játszanak)

(fenti link-re kattintva lehet belehallgatni és több infót olvasni…)

BMC Csalog

 

Csalog Gábor: Beethoven, Szőllősy, Csapó

A magyar közönség és kritikusok körében Csalog Gábor jól ismert nemcsak koncertjeinek sajátos légköre miatt, hanem műsorválasztásainak különlegességeiért is. Így a BMC koncerttermében – 2013. november 10. és 2015. február 22. között- adott vasárnapi hangversenyeinek felvételeiből válogatva új lemezére, a zongorista a Beethoven utolsó öt szonátáját bemutató sorozatának két darabja – az op. 110-es Asz-dúr és az op. 111-es c-moll szonáta – mellé két fontos magyar zeneszerző egy-egy reprezentatív zongoraművét is elhelyezte. Csalog számos magyar zeneszerzővel állt intenzív kapcsolatban pályája során, így Szőllősy Andrással és Csapó Gyulával is, sokat dolgozva velük a lemezen hallható műveiken.

Közreműködik: Csalog Gábor: zongora

 

 

BMC Krausz

Krausz Adrienne - zongora

Racmaninoff: II. zongoraszonáta Op. 36 / Liszt: h-moll szonáta

„A mai YouTube-os, okostelefonos, virtuális világban első pillanatra elég merész vállalkozásnak tűnik ezt a hallgató és előadó számára egyaránt ördögien nehéz, bonyolult, ugyanakkor csontig hatolóan megrendítő két művet egy lemezen műsorra tűzni. E két szonáta hasonlóságait és különbözőségeit hosszú oldalakon lehetne elemezni, zenetudományi illetve művészeti érvek szólhatnának e párosítás mellett vagy ellene, részemről ez az összeállítás azonban teljesen ösztönös volt. Az a bizonyos belső hang, a józan ész és ezer óvatosságra intés ellenére (fantasztikus felvételek léteznek mindkét műből), az idő múlásával egyre hangosabbá, követelőzőbbé vált, lassan nem volt választásom, ezt a felvételt muszáj volt megcsinálnom. Emberpróbáló, gyönyörű kihívás. Mérföldkő, zongorista-életemben.” Krausz Adrienn

 

 

BMC Borbely

Borbély Műhely: A Gyere hozzám estére!

2014-es nagy sikerű Hungarian Jazz Rhapsody című harmadik albumukat követően 2015 őszén a Borbély Műhely legfrissebb anyagát rögzítette a BMC stúdiójában. A Gyere hozzám estére! 11 számának többségét Borbély Mihály jegyzi, három darabnál az együttes egy-egy tagjával társszerzőként, de a kivételes tehetségű Tálas Áron egy saját szerzeménye is helyet kapott a lemezen. A stúdiófelvételen gyönyörűen érvényesül a zenekar érett hangzása, a kompozíciókban a magyar és balkáni zenék, Liszt, Bartók, Kodály, valamint a kortárs jazz éltető ereje és líraisága, megőrizve az improvizációkban a koncertjeikről oly jól ismert frissességet és spontaneitást.

Az album felvételei a kiadó – a bevezetőben már említett – koncerttermében készültek a tavalyi év novemberében. Közreműködnek: Borbély Mihály: tárogató, alt- és szopránszaxofon, klarinét, basszusklarinét, tilinkó, supelka; Tálas Áron: zongora; Horváth Balázs: nagybőgő; Baló István: dob.

 

 

BMC Palotai

Palotai Csaba: Deserter

Palotai Csaba 11 rövid, szikáran tömör kompozícióval jelentkezik legfrissebb BMC albumán. A Deserter cím kapcsán elhagyatottságra, kietlenségre asszociálhatunk, s a szólóalbum proto-jazz, ambient, noise-pop, blues vagy éppen románcok tarka emlékfoszlányaiból építkező, lecsupaszított, érdes zenéje első hallásra igazolni is látszik ezt. Az újrakezdés jegyében született, legszemélyesebb élményekből fakadó „garázs-jazz” mélységesen őszinte kifejezésmódja révén mindez mégis valami egészen egyéni, érzelmekben gazdag, egységes, s hallgatóját drámai módon megérintő zenévé érik össze.

A felvételek a franciaországi Montreuilben készültek, 2015 kora nyarán. Közreműködik: Palotai Csaba – elektromos gitár, dobgép

 

 

BMC Aved

Ávéd János-Fenyvesi Márton-Benkó Ákos: Balance

A Balance nagyjából tíz éve tartó baráti és zenei egymásra-hagyatkozás eredménye, amiért örökre hálás leszek Ákosnak és Marcinak. Egyensúly? Ihletett állapotban rábízzuk magunkat a szélre. Hagyjuk, hogy felkapjon bennünket és egy teljesen másik témához vigyen el bennünket. A szél gyakran megfordul, új zene alakul.
Akkor vagyunk jó „vitorlák”, ha bátran bele merünk állni a szélbe anélkül, hogy ismernénk a pontos irányt, mert bízzuk azt, hogy jó helyre érünk, hogy jó lesz együtt utazni. A bárkában mindig éppen az ragadja meg az irányítást, akinek szükséges. Csak viszonyulhatunk a szélhez, nincs erőnk azt megváltoztatni. Bár mindennapjaink többnyire a „megfoghatóval” telnek, a Szél nem megfogható. Mégis életet visz az élettelenbe. Szél nélkül nincs út, a vitorla csak vászon, a bárka csak fa.

A felvételek 2014. június 20-án és 2015. március 4-én készültek a Budapest Music Center Opus Jazz Clubjában. Ávéd gyakori vendég az Opusban, mindenképpen érdemes őt/ őket meghallgatni élőben is.

Közreműködnek: Ávéd János- szaxofon, fuvola, Fenyvesi Márton – gitár, Benkó Ákos-dob

 

 




Hans Lüdemann: die kunst des trios 1-5

A speciális CD box Hans Lüdemann kölni koncertsorozatát örökíti meg, amelyet a Loft nevű klubban rögzítettek egy másfél évet átfogó időszakban. A német zongorista az öt lemezen öt különböző ritmusszekcióval hallható, s játéka az egyedi műsoroknak és hangzásvilágoknak köszönhetően szinte mindegyik formációban másként szól. Hans Lüdemann partnerei többnyire a német jazz fiatal kiválóságai, a Robert Landfermann (nagybőgő) és Jonas Burgwinkel (dob) párost például az új generáció legjobbjai között emlegetik.

A második CD-n a gyűjtemény egyetlen koncept-albuma hallható, a Hanns Eisler-dalok átdolgozásai két kölni muzsikus, Dieter Manderscheid és Christian Thomé tolmácsolásában szólalnak meg.

A gyűjtemény bónusz DVD-jén Hans Lüdemann koncert videó-felvételeiből láthatunk részleteket.

 

További részletek: bmcrecords.hu