UNGÁR ISTVÁN*

 

Ébredés

 

Nem tudom, más hogy van vele, engem mindannyiszor elsápaszt az a páratlan zenei panoráma, amely Bartók Béla: A fából faragott királyfi c. táncjátékát bevezeti. Olyan mese kezdete, amilyenbe jó belecsöppenni. Feltárja azt a szépséget, ami félig-meddig álom és valóság határán alakul ki. A vonósok vibráló C-dúr harmóniájának fenséges csendjéhez finoman odafurakodik egy

Béla Bartók - The Wooden Prince, Op. 13, Sz. 60

(Here's Bartók's first full ballet conducted by Antal Doráti, and performed by the London Symphony Orchestra in 1964.)

fisz hang, amelytől a végtelenül nyugodt és békés hajnalkép titokzatossá, izgalmassá válik. Az érintetlennek tűnő természetfreskó mintha megrezzenne, sejtelmesen árulkodna arról, hogy az erdő, a patak látszólagos mozdulatlanságukból hamarosan életre kelnek. Amikor a kürt dallamba szőtt b hangja belevegyül a hangzásba, már az is bizonyossá válik, hogy ebben a lassanként egyre bátrabb dinamikus folyamatban szerephez kell jutnia az embernek. Nélküle nincs mese. Az egészhangú skálát sugalmazó ütemek, mintha szavakba öntenék: „… hol volt, hol nem volt…”. Ezalatt oszlik a homály, megjelenik az erdő tündére, s talán még kissé álmosan, de határozottan leparancsolja varázspálcájával a még fent feledkezett csillagokat és átveszi az uralmat a táj fölött. Egyre világosabb lesz, a zenekar megizmosodik, felerősödik. Amikorra a napkorong elfoglalja méltó helyét az égbolton kilövellve sugarait, és asz hangon megkoronázva már teljes pompájában trónol, az alaposan kibővült hangszer együttes teljesen más hangzásvilág felé tart. Fényárban úszik és ragyog a messzeség.

Megpillanthatjuk a mesebeli játékos királylányt, aki nem is sejti, hogy élete nagy kalandja előtt áll. Beleolvad a táj tisztaságába. A világegyetem rendje ez a várakozás teli, misztikus ébredés, eszmélés, kétség és ígéret. Balázs Béla Bartóknak szánta a fabáb tanulságos történetét, jól ismerte érzékenységét a természet iránt. Az ébredés a csodavárás, a remény nagy lehetősége. Ehhez áll szinte díszőrséget A fából faragott királyfi színpadán megjelenített környezet, amely megindító szeretettel ölel magához.

Ám, ha egy csetlő-botló, szánalmasan groteszk, lélektelen fabáb töri meg a szép álmot, ez az egész gyönyörűség elmarad. Amikor egy otromba gép, masina darabokra hulló részeinek durva, torz hangja ver fel – miként ez a királyfival megesik – az merénylet az álom ellen. A királyfit bőven kárpótolja majd egy lélegzetelállító este.

Az sem mindegy, hogy mit álmodunk. Ismerünk az operairodalomból egy fiatalembert, aki nem kevesebbet álmodik meg, mint egy művészi értékű dalt. Az álom nem illan el, igazi költészet lesz belőle, mely kézen fogva jár a muzsikával. Igen, Stolzingi Walterről van szó Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok c. operájából, aki ébredését követően álomélményét osztja meg

A nürnbergi mesterdalnokok / Die Meistersinger von Nürnberg - Versenydal / Prize Song, Act 3:...

(Simándy József)
1997 HUNGAROTON RECORDS LTD.)

a város nagyra becsült költő mesterével, Hans Sachs-szal. Az ő bölcsessége segíti az ifjút, hogy megőrizhesse ébredés után is az álmot: a dalt. A Baar-forma szabályai szerint tökéletesített mesterdal a megdicsőült álom. Sachs a művészet alapjairól szól Walternek: „Barátom, költő, ha álmot lát,/ Gondolja ébren újra át!/ És így feltárja az álomkép/ A titkok rejtett lényegét.”** Később öten lesznek a kis műhelyszobában, ekkor azt kéri, hogy álljanak fel, mert ünnepelünk, keresztelőt tartunk, hiszen „világra jött egy gyermek”. Ez az ébren végiggondolt versenydal hozza meg a diadalmas győzelmet fényes C-dúrban a lovag számára. A két Stollent kiegészítő Abgesangot a dalnokkal együtt zengi mámorosan Nürnberg lakossága. A Szent János napjára virradó éjszaka meghozta a szerelmes fiúnak a lehetőséget a boldogsághoz, az ébredés utáni órák meg is teremtették azt. Gazdag nap volt, csak az a kérdés, mi lesz holnap?!

Nem tudom, más hogy van vele, de nekem még soha nem maradt száraz a szemem, amikor Bartók Béla: A fából faragott királyfi c. táncjátékának lezárásakor az erdő tündérének intésére a szikrázó csillagok engedelmesen a helyükre igyekeznek, aláereszkedik az este, minden a rendeltetése szerint történik és készül a holnapra.

Nyolcad triolák szellőként mozgatják a faleveleket. Valami befejeződött és megint más valami ezután fog kezdődni. Úgy tér nyugovóra az erdő, a patak, hogy közben bennük érezzük a másnapi ébredés, az élet körforgását. Megpihen az univerzum, hogy erőt gyűjtsön az ismeretlen folytatáshoz. Elfogynak a szavak, ha arról kell írni, miképpen előlegezi meg és érkezik célba Bartók táncjátéka. A Rend, a mindenség rendje helyezi keretbe Bartók muzsikáját. Mielőtt a lehulló függöny végleg eltakarná előlünk a csillagborította táj mesébe illő szépségét, a hazaérkező fejedelmi C-dúr fényességét körülsimogatja a b-fisz-e-c-e melódiatöredéke szerényen meghúzódva, talán mindössze azért, hogy szolgálják a C-dúr hármas pianókba vesző, de el nem halványuló hatalmát. A „… hol volt, hol nem volt ” zenei mesekerete figyelmeztet: vége a mesének. Mára, mert holnap ismét ébredünk, és új mese veszi kezdetét. Azonban annak a kimenetele kifürkészhetetlen. A titok lehet, hogy megbújik a csillagokban. Ott is marad. Minden egyes alkalommal beleszédülök ebbe az égből irányított, ám nagyon is földi búcsúzásba és boldogító békességbe. Nem tudom, más hogy van vele.

 

 

 

.



* Az írás szerzője a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium ny. ének-zene tanára, szaktanácsadó, karnagy, a PARLANDO állandó munkatársa.

 

 

 

** Blum Tamás fordítása