MAGYAR ÖRÖKSÉG DÍJ 2018

 

I.

 

TAKÁCS JÓZSEF LAUDÁCIÓJA*

 

AZ ÓBUDAI DANUBIA ZENEKAR KULTÚRMISSZIÓJA

Óbudai polgárként megalakulásától fogva követem az Óbudai Danubia Zenekar sorsát, hányattatásait, felfelé ívelő szakmai fejlődésüket, sikereiket. Csodálom fiatalos lendületüket, vitalitásukat, folytonos megújulásra való képességüket, - ami mindig is jellemezte a zenekart – amely ebben az évben ünnepli születésének 25. évfordulóját.

 

A zenekart Óbudai Ifjúsági Zenekar néven Héja Domonkos alapította 1993-ban a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola diákjaiból. Emlékszem első fellépéseikre, az Óbudai Társaskörben vagy a San Marco utcai Művelődési Ház színháztermében, ahol eleinte a fiatalos lelkesedés segített pótolni az egységes zenekari hangzást, az egyes szólamok gyengélkedéseit. A tudatos és aprólékos szakmai műhelymunka, valamint a rendszeres koncertezés eredményeképpen az együttes néhány év alatt a magyar zenei élet elismert szereplőjévé vált. 1997-ben már a Saarlandi Fesztiválon szerepeltek szép sikerrel. Héja Domonkos első magyar dirigensként 1998-ban megnyerte a Budapesti Nemzetközi Karmesterversenyt, köszönhetően a zenekarral végzett közös munkának is. 2000-ben Európa egyik legszebb koncertterme, a zürichi Tonnhalle fogadta őket, játszottak a Berlini Konzerthausban, Hannoverben, a Vatikánban II. János Pál pápa előtt, és a Budapesti Tavaszi Fesztiválon több alkalommal. Az együttes 2001-ben elsőként nyerte el és három évig viselhette a megtisztelő Nemzeti Ifjúsági Zenekar címet.

 

A zenekar fejlődésében fontos szerepe volt annak, hogy nagyszerű vendégkarmesterekkel is dolgozhattak, többek között: Lukács Ervin, Kocsis Zoltán, Vásáry Tamás, Eötvös Péter, Fürst János, Medveczky Ádám és Vashegyi György álltak már a zenekar élén. A nemzetközi koncertélet nagy egyéniségei közül: Kobayasi Ken-Ichiro, Jurij Szimonov, José Cura, Rico Saccani, Jean-Bernard Pommier és Sir Neville Marriner vezényelte már a zenekart.

 

2005-ben elhagyták a nevükből az „ifjúsági” jelzőt, két év múlva a ma használatos Óbudai Danubia Zenekar néven „keresztelkedtek” újra. 2008-ban, tizenöt évesen már büszkén hirdették: „Nem a fiatalságunk múlt el, a tudásunk lett több!” Héja Domonkos 2011-ig volt az együttes vezető karmestere és művészeti vezetője.

 

Hámori Máté a Magyar Örökség Díjátadó ünnepség résztvevőit is elbűvölte az Óbudai Danubia Zenekar kamaracsoportjának mini koncertjével

 

2013-ban Hámori Máté került a zenekar élére, amely egy ma is tartó, rendkívül gyümölcsöző időszak kezdetét jelentette, ami új arculatot és stratégiát adott az együttesnek. Hámori Mátét gyermekkora óta ismerem, de gondolom, hogy rajtam kívül többen is a jelenlévők közül. Máté korán elkötelezte magát a muzsikával, 18 évesen a Zeneakadémiára kerülve tüstént megalakította a Teatro di Musica Kamarazenekart, ki ne emlékezne a több éven keresztül, bérlet-szerűen meghirdetett családias hangulatú remek koncertekre a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium dísztermében.

 

Az ÓDZ egész Budapestre kiterjedő interaktív általános iskolai koncertsorozatot rendez minden évben, „A zene…az kell!” címmel, ahol több ezer gyermek első, élmény-szerű találkozását a klasszikus zenével az ODZ muzsikusai teszik lehetővé, korszakos jelentőségű pedagógiai, értékmentő munkát végezve az utánunk jövő generációk zenei kultúrába való beavatásával. Erről az elhivatott munkáról egy interjúban így vallott Hámori Máté: „A művészet az utolsó, közös fogódzópontunk. Neveltetésünkben benne van, hogy ez érték és fontos. Azt szeretném: ne csak a neveltetésünkben legyen benne, hanem élő találkozásunk legyen mindezzel! Találjunk rá a gyökereinkre, találjunk rá arra, ami összeköt minket! Az én feladatom, hogy – elsősorban itt, Magyarországon – a fiataloknak, eljövendő generációknak nyújtsak olyan fogódzót a múltjukhoz, ami a jövő záloga lehet.”

 

A fiatalok mellett ODZ sikerrel bővítette a már nem annyira fiatal korosztályokhoz tartozó törzsközönségét is. Kiemelt koncertsorozataik egyik helyszíne évek óta a Zeneakadémia, ahol a patinás koncertterem nemes hagyományait ötvözik a zenekarra jellemző új törekvésekkel.  Gyermekekből így lettek Hősök, majd a  Szabadság és az Otthon szavak jelentésrétegeit vizsgálták a zeneműveken keresztül, tavaly a régmúlt s a modern idők mítoszait mutatták be a zene nyelvén, a 25. évforduló kapcsán - pedig számokba és idézetekbe bújtatva rejtették el koncertjeink hívószavait, a műfajok összekapcsolásával új utakat találva a közönséghez.

 

Az együttes a BMC-ben háromrészes zeneszerző portrék formájában izgalmas, újszerű bérletsorozatokat indított 2014-ben, azóta is hangos kritikai és közönségsikerrel, amihez mindig hozzájárul a „házigazda” Eckhardt Gábor zongoraművész szellemes bevezető, illetve a zenekari darabokat „felvezető” elemzése. Tematikus és formabontó koncertjeik mind egy célt szolgálnak: szeretnék, hogy a magas szintű zene eljusson a legtöbb emberhez, legyen az klasszikus vagy kortárs zene, akár nagy zeneszerzők kevéssé ismert művei, és – hasonlóan a jelenhez – egyéni és hiteles megszólalási mód jellemezze a jövő Danubia koncertjeit is.

 

Az Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat – a zenekar fenntartójának - támogatásával új, végleges otthonra leltek: a zenekar 2014-ben megkapta a Flórián téri régi mozi épületét használatra, amelyet felújítottak, és amely azóta a próbatermük. A szó legnemesebb értelmében „népművelők”, misszionáriusok. Rendszeres fellépői az Óbudai Nyár eseménysorozatának. Kiemelt szerepet vállalnak a kerület nyugdíjasokat támogató intézményeinek illetve idősotthonainak kulturális életében. Társadalmi szerepvállalásukkal két civil szervezet, a Gézengúz Alapítvány és a Magyar Hospice Alapítvány működésének sikeréhez is hozzájárulnak, jótékony hangversenyeikkel.

 

Hámori Mátéról a Magyar Örökség Díj átadó ünnepségen készült ez a kép is

 

„A zene – mint minden előadóművészet – gyökerei az ősi rítusok világából táplálkozik, és minden koncert, még ma is bizonyos értelemben rituális tett, ahol a közösség (közönség) tagjai együtt élhetik át a földöntúlival való találkozást” vallja Hámori Máté. Ennek adta a közelmúltban fényes bizonyítékát a zenekar Beethoven Missa Solemnis-ének a Zeneakadémia nagytermében a Nemzeti Énekkarral és remek szólistákkal együtt megtartott nagysikerű előadásával, minden taktusával igazolva a zenekar, és művészeti vezetőjének ars poetica-ját: „A művészet jelentősége nemcsak a szabadidő eltöltésében, hanem az önazonosságban keresendő. Most sem azért megyek el a templomba, hogy Istennek tegyek egy szívességet. Hanem, hogy végrehajtsam a szent szertartást, ami az emberek együttlétével, a misztérium közös megtapasztalásával válik lehetővé. Ez a közös misztérium van ott a koncerttermekben is, amikor a zene olykor megállítja a levegőt.” És megtörténik a „csoda”, ez a váratlan, többnyire kiszámíthatatlan, felfokozott érzelmi azonosulás, egyfajta kegyelmi állapot, ami felejthetetlen élményként lelkünk részévé válik. Kívánom az Óbudai Danubia Zenekarnak, és persze magunknak is, hogy koncertjeiken minél gyakrabban legyen részük, legyen részünk a csodákban!

Budapest, 2018. június 23.

 

 

II.

TIMÁR SÁNDOR LAUDÁCIÓJA**

 

a Cédrus Táncegyüttes hagyományőrző tevékenysége

 

„Titkos törvényit mesterség nem szedi rendbe,

Csak maga szab törvényt s lelkesedése határt.

Ember az, aki magyar tánchoz jól terme, örüljön!

Férjfierő s lelkes szikra feszíti erét.”

 

Berzsenyi Dániel szólt így a magyar táncról, remekül érzékeltetve virtuozitását, szenvedélyes érzelemgazdagságát, belső szépségét és közösségteremtő erejét. Varga Zoltánt már ifjú táncosként megragadta a tánc varázsa, és – bár mérnökembernek készült – a művészi tehetséget azonnal felfedeztem nála. Már a kezdetekkor különös érzékenységet mutatott a különböző táncstílusok iránt, és mint színpadi táncos jó ízléssel, a megfelelő szellemben tolmácsolta tudását. Nem véletlen, hogy legkedvesebb barátom és munkatársam, dr. Martin György is felfigyelt tehetségére, s buzdítására Varga Zoltánt 1964-ben előbb asszisztensi, majd koreográfiai feladatokkal bíztam meg, végül első számú munkatársam lett a Bartók Béla Táncegyüttesben.

 

Számos tanítványom közül, akik jelenleg is aktív tevékenységet folytatnak, Varga Zoltán a legrégebbi, s az alatt a csaknem húsz év alatt, amit együtt töltöttünk, Zoltán alkotói pályafutása kiteljesedett, jelentős koreográfus lett, és komoly szakmai sikereket ért el. Az erdélyi, kárpátaljai és felvidéki gyűjtő munka, az országos és határon túli koreográfusi tevékenység, a folyamatos táncházi oktató tevékenység rengeteg tapasztalatot hozott a számára. Mikor útjaink szétváltak, Zoli már egy híres, méltán elismert koreográfus, jó nevű táncpedagógus volt, aki sikeresen működött önállóan is.  

 

Így feleségével, Lőrincz Beátával – aki szintén tanítványom volt a Bartók Együttes táncosaként, majd a Magyar Táncművészeti Főiskola táncpedagógus karán – együtt vállalták az életre szóló küldetést, hogy nemzeti kultúránkat magas színvonalon elsajátítva színpadra állítsák és átadják tudásukat az utánuk jövő generációknak. Az együttesi munka mellett mélyen átélt, fontos feladatuknak tartották, hogy a hivatalos magyar közoktatásnak része legyen a néptánc oktatás is. Ennek szellemében megalapították a Fóti Népművészeti Szakközépiskolát, kidolgozták annak tantervét és szakmai vezetőként irányították az intézményt 1993-tól 1998-ig. A ma is töretlenül működő iskola idén ünnepli elindulásának 25. évfordulóját.

 

A híres mondás, miszerint minden sikeres férfi mögött ott áll egy nő, az ő esetükben valóban igazolódott, hiszen ők ketten nagyszerű, összetartó és hatékony művészpárost alkotnak. Közös pályafutásuk tette lehetővé, hogy 1999-ben létrehozzák saját táncpedagógiai műhelyüket, a solymári Cédrus Táncegyüttest.

 

A Cédrus Táncegyüttes kamara bemutatója a Magyar Örökség Díjátadón MTA Dísztermében

 

Céljuk a Kárpát-medence tánchagyományainak felkutatása, bemutatása, hogy a jövő generációi is élhessenek nemzeti kulturális örökségünkkel. Táncosaik „anyanyelvi szinten” sajátítják el az egyes tájegységek táncait, énekeit. Tagjai lelkes amatőr táncosok, akik – fáradtságot nem kímélve – szabadidejüket áldozzák szívbéli céljaik megvalósítására.  Hazai és külföldi fellépéseik a magyar nemzet határmódosítás nélküli egyesítésének jeles eseményei. Műsoraikat a Varga Zoltán koreográfus által megálmodott színpadi táncok alkotják. Jól tudják: a népzene, a tánc, az ének és a népviselet csakis együtt, egységben értelmezhetők.

 

Óriási érdemük, hogy Solymáron, egy Budapest közeli kisebb településen mára mintegy 400 fiatalt és gyermeket tudtak megszólítani ebben a mozgásszegény és közösségek nélküli világban. Ez az értékteremtő munka a múlt kincseivel erősíti a jelent, és így alapozza meg a jövőt.

 

A Cédrus Táncegyüttes a Duna Palota színpadán

 

A Cédrus Táncegyüttes fiatal táncosai elhivatott, színvonalas értékmentő és értékteremtő tevékenységükkel növelik azon közösségek táborát, amelyek hiszik, sőt, pontosan tudják, hogy a nemzeti kultúra elsajátítása, művelése, tiszteletben tartása és továbbadása – mindezek összessége – alapfeltétele egy nemzet megmaradásának.

Őszintén gratulálok a méltán kiérdemelt Magyar Örökség-díjhoz!

 

 

Mindkét laudáció 2018. június 23-án hangzott el a Magyar Örökség Díjátadó ünnepségén a Magyar Tudományos Akadémia, Díszteremében. A Magyar Örökség Díjátadón, az MTA Dísztermében készült felvételek Szőts László munkái.

 

A fenti két művészeti műhelyen kívül az alább felsoroltak is Magyar Örökség Díjban részesültek:

Herczegh Géza nemzetközi hírű, széleskörű jogtudósi munkássága

Laudátor: Dr. Szalayné dr. Sándor Erzsébet nemzetközi jogász, egyetemi tanár

 

Aknay János festőművészete

Laudátor: Novotny Tihamér művészeti író, szerkesztő

Ulman István nemzetfaragó és a Gömöri Kézművesek Társulása példája

Laudátor: Badin Ádám mesemondó, rendező, bábjátékos (Rozsnyó)

 

Ágh István írói munkássága

Laudátor: Dr. Márkus Béla irodalomtörténész, egyetemi tanár, az MMA r. ragja

 

A több mint 400 éves Egyetemi Könyvtár

Laudátor: Dr. Szögi László történész, levéltáros, könyvtáros, egyetemi tanár, az Egyetemi Könyvtár volt főigazgatója

 

 



* Dr. Takács József neurobiológus, c. egyetemi tanár, a Magyar Örökség és Európa Egyesület alelnöke

 

** Tímár Sándor koreográfus, táncpedagógus, a Nemzet Művésze, a Csillagszeműek Táncegyüttes alapítója