TEMATIKUS ÖSSZEÁLLÍTÁS

 

az 1. ELTE Művészetpedagógiai Konferencia és az 1. ELTE Workshop for Arts Education előadásaiból*

 

(Budapest, 2017. VI. 22-24.)

 

 

Négy művészeti ág: a dráma, a tánc, a vizuális művészetek és a zene, valamint a gyermek- és ifjúsági kultúra oktatóit, kutatóit, művészeket és tanárképző szakembereket egyaránt várunk 2017. június 22−24. között az ELTE hagyományteremtő célú konferenciasorozata első rendezvényeire. A konferenciasorozat célja a művészetpedagógia területén születő innovációk és kutatási eredmények bemutatása, a művészeti ágak szakemberei közötti kapcsolatok erősítése és új kutatási, fejlesztési programok szerveződésének elősegítése. A konferencia központi művészetpedagógiai területe 2017-ben a vizuális nevelés, címe Kepes György egyik művét idézve, „A világ új képe a művészetben és a tudományban – fókuszban: a vizuális kultúra pedagógiája”. Várjuk a társművészetek és a gyermek- és ifjúsági kultúra művelőit, kutatóit is, hogy ehhez a témához kapcsolódva osszák meg tapasztalataikat

 

Ebben a tematikus cikkgyűjteményben az iskolákban tanított művészeti ágak oktatását és kutatását bemutató 1. ELTE Művészetpedagógiai Konferencia és 1. ELTE Workshop for Arts Education előadásai közül válogattunk; a két irányzat képviselői mellett az ezeket integráló törekvések is helyet kapnak, akik ötvözik a művészetalapú megfigyeléseket a képességfejlődésre orientált mérésekkel.

I.

Bevezetés • Introduction

Kárpáti Andrea

DSc, egyetemi tanár, ELTE Természettudományi Kar, MTA–ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport

 

II.

Zenepedagógia

 

1.)

Kulturális örökség, sokféleség, funkcionalitás és zeneoktatás európai kontextusban1

Cultural Heritage, Diversity, Functionality, Education of Music in a European Context

Damien Sagrillo

PhD, egyetemi tanár, Université du Luxemburg, Faculté des Lettres, des Sciences Humaines, des Arts et des Sciences de l’Éducation, Centre du Recherche Politiques, Sociétés, Espaces (IPSE)

Kulturális örökség, sokféleség, funkcionalitás és zeneoktatás európai kontextusban • Cultural Heritage, Diversity, Functionality, Education of Music in a European Context

 

2.)

Az ének-zene oktatás megújulásának lehetőségei

Possibilities for Renewal of Music Education

Janurik Márta

PhD, Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar, MTA–SZTE Ének-Zene Szakmódszertani Kutatócsoport

Az ének-zene oktatás megújulásának lehetőségei - MeRSZ

 

3.)

A zenei agy: tanulás és memória1

The Musical Brain: Learning and Memory

Katie Overy

PhD, egyetemi tanár, igazgató, Institute for Music in Human and Social Development (IMHSD), Reid School of Music, Edinburgh College of Art, University of Edinburgh, UK

k.overy@ed.ac.uk

A zenei agy: tanulás és memória • The Musical Brain: Learning and Memory

4.)

Új modellek az ének-zene tanításban: aktív zenetanulási módszerek és oktatás-idegtudományi hatásvizsgálatuk

New Models in Music Education: Active Music Learning Methods and the Investigation of Their Training Effects from Educational Neuroscience Perspective

Lukács Borbála1, Deszpot Gabriella2, Szirányi Borbála3, Honbolygó Ferenc4, Nemes László Norbert5

1doktorandusz, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológiai Doktori Iskola

tudományos segédmunkatárs, MTA Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ

lukacs.borbala@ppk.elte.hu

2PhD, tudományos főmunkatárs, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem

3művésztanár, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem

4PhD, tudományos főmunkatárs, MTA Természettudományi Kutatóközpont Agyi Képalkotó Központ,

adjunktus, Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológiai Intézet

5DLA habil., egyetemi tanár, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet

Új modellek az ének-zene tanításban: aktív zenetanulási módszerek és oktatás-idegtudományi hatásvizsgálatuk • New Models in Music Education: Active Music Learning Methods and the Investigation of Their Training Effects from Educational Neuroscience Perspective

5.)
Felfedezőúton – Élményközpontú interdiszciplináris művészetpedagógia a Zuglói Zeneházban

Exploring ArtsExperience Centred, Interdisciplinary Arts Education in the Zugló House of Music

Solymosi Tari Emőke

PhD, zenetörténész, egyetemi adjunktus, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja

Felfedezőúton – Élményközpontú interdiszciplináris művészetpedagógia a Zuglói Zeneházban • Exploring ArtsExperience Centred, Interdisciplinary Arts Education in the Zugló House of Music

 

***

Dallamív – Zenekari műhely "Felfedezőúton" a Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekarnál

    Solymosi Tari Emőke zenetörténésszel beszélget Magyar Kornél (2019. április 26.)

A műsor itt meghallgatható:

https://www.katolikusradio.hu/musoraink/adas/1/491739

***

III.

Vizuális kultúra

***

IV.

Drámapedagógia

*Forrás:

Magyar Tudomány - MeRSZ - mersz.hu

(Részletek a 2018/6. számból)

A Magyar Tudomány korábbi és archivált számai (1840-től 2017 szeptemberéig) a http://www.matud.iif.hu/honlapon érhetők el.

Kiadja az Akadémiai Kiadó Zrt.

1117 Budapest, Budafoki út 187-189. A épület, III. emelet

Telefon: (+36 1) 464 8200; (munkanapokon 9 és 16 óra között)

mersz@akademiai.hu

www.akademiai.hu

 

Ezt a cikket az Akadémiai Kiadó és a Magyar Tudomány című folyóirat főszerkesztőjének engedélyével közöljük.