MOLNÁR SZABOLCS

 

ANDA GÉZA[1]

Budapest, 1921. november 19 – Zürich, 1976. június 14.

 

 

Anda Géza

(papageno.hu)

 

 

Anda Géza 1939-ben Budapesten mutatkozott be a nagyközönség előtt Brahms B-dúr zongoraversenyének szólistájaként, a Philharmonia Zenekart Willem Mengelberg vezényelte. 1941-ben, az akadémiai évek után, Berlinbe utazott, ahol César Franck Szimfonikus variációit játszotta. Wilhelm Furtwängler, a koncert karmestere, a zongora trubadúrjának nevezte a húsz esztendős pianistát. Erőteljes felütés egy ragyogónak ígérkező karrier kezdetén, ám a pálya íve néhány évre megszakad.

 

Anda rendszeres zongoratanulmányait 1933-ban kezdte. Eleinte Stefániai Imrénél, Hegyi Emánuelnél és Keéri-Szántó Imrénél tanult. Művésszé érése szempontjából a Dohnányi Ernőnél töltött utolsó két év (1939-1941) volt a meghatározó. De „gyakran látogattam Weiner Leó kamarazene-óráit is" – emlékezett vissza egy interjújában tanulmányaira – „és csak azt tudom mondani, amit mindenki más az én generációmból, legyen az hegedűs, brácsás, csellista vagy zongorista, hogy a legtöbbet tőle tanultam... Számára a hangszernek nem volt jelentősége. Weinernél mi nem a hangszeren való játékot tanultuk meg, hanem érteni a zenét..." Anda Géza legendás mesterkurzusain – a visszaemlékezések tanúsága szerint – a weineri szellem élt tovább.

 

1943-ban Svájcba költözött. Az 1948-ig tartó időszak a túlélésért folytatott harc jegyében telt. 1951-től rendszeresen fellépett a salzburgi fesztiválon. Ebben az időben Anda Géza neve a virtuóz szinonimájává vált Európa-szerte. Beethoven, Liszt, Schumann, Grieg, Brahms, Csajkovszkij és Rachmaninov zongoraversenyeivel szerepelt.

 

 

Geza Anda plays Beethoven's Piano Concerto No.1 (1955) (32:54)

 

Robert Schumann- Piano Concerto A Minor op 54- Kubelik- Anda- Berlin Philharmonic 31:59)

 

Geza Anda - Liszt: Piano Concerto No. 1 in E-Flat Major (20:12)

 

Géza Anda plays Tchaikovsky Piano Concerto No. 1, op. 23 (excerpts) (5:08)

 

Brahms: Piano Concerto No. 2 / Géza Anda, Karajan/BPO (1968/2018) (49:24)

 

Grieg: Piano Concerto in A Minor / Géza Anda, Kubelik/BPO (1968/2018) 30:59

 

 

 

Mozart versenyműveivel ebben az időben még nem foglalkozott behatóbban. 1953 és 1958 között több alkalommal is fellépett Clara Haskillal. Mozart Esz-dúr kétzongorás versenyének (K 365) közös előadása döntőnek bizonyult Anda művészi orientációjának megváltozásában. A Mozart-zene intenzív tanulmányozásának eredményeképpen lemezre vette a szerző összes zongoraversenyét (Deutsche Grammophon), Edwin Fischer példája nyomán a zongora mellől vezényelve zenekarát. A hiányzó kadenciákat minden esetben megkomponálta. (kadenciáit 1973-ban meg is jelentette). A szakma és közönség már nem „csak” zseniális virtuózt látott benne, hanem Mozart-specialistát. 1953-tól zongora mesterkurzusokat tartott a salzburgi Mozarteum Nemzetközi Nyári Akadémiáján. 1955-ben megkapta a svájci állampolgárságot.

 

Anda Géza Mozart - Piano Concerto No.21 (1961) Salzburg Mozarteum Camerata Academica (27:44)

 

Mozart: Piano Concerto No. 24 in C Minor, K. 491 - Cadenza: Géza Anda - I. Allegro (12:47)

 

Mozart: Piano Concerto No. 25 in C Major, K. 503 - Cadenza: Géza Anda - I. Allegro maestoso (13:86)

 

Mozart: Piano Concerto No. 20 in D Minor, K. 466 - I. Allegro (13:29)

 

Mozart: Piano Concerto No. 23 in A Major, K. 488 - I. Allegro - Cadenza: Mozart (11:06)

 

Mozart: Piano Concerto No. 27 in B-Flat Major, K. 595 - Cadenza: Mozart - I. Allegro (13:58)

 

Mozart: Piano Concerto No. 23 in A Major, K. 488 - II. Adagio (6:53)

 

Anda Géza Mozart - Piano Concerto No.6 (1962) Salzburg Mozarteum Camerata Academica (20:08)

 

Mozart: Piano Concerto No. 23 in A Major, K. 488 - III. Allegro assai (7:51)

 

Mozart: Piano Concerto No. 8 in C Major, K. 246 "Lützow" - Cadenza: Géza Anda - I. Allegro aperto (7:29)

 

Anda Géza Mozart - Piano Concerto No.17 (1961) Salzburg Mozarteum Camerata Academica (30:55)

 

Mozart: Piano Concerto No. 21 in C Major, K. 467 - III. Allegro vivace assai - Cadenza: Géza Anda (6:25)

 

 

1957-ben egy koncerten mutatta be Bartók három zongoraversenyét Ernest Bour vezényletével. Az I. zongoraversenyt ezen a koncerten játszotta először. A II. és a III. zongoraverseny Fricsayval közös felvételéért hanglemezdíjat kapott (Grand Prix du Disque). 1967-ben „mintegy negyedszázadnyi távollét után diadalmasan tért vissza hazájába”. A magyarországi kritikák felsőfokban beszéltek játékáról. Bartók II. zongoraversenyének interpretációja Szvjatoszlav Richter, Schumann-tolmácsolása (Davidsbündlertänze) Gieseking zongorázásának „magaslataira érkezett el". Később is koncertezett Budapesten, beteljesítve egy, a visszatérését üdvözlő óhajt: „...csak azt kívánhatjuk, hogy Anda Géza alakja ne vesszen ismét a megszépítő messzeségbe, hanem ezentúl minél gyakrabban újból vendégünk legyen!”

 

1975 decemberében Chopin-keringőkkel búcsúzott el a hanglemezstúdióktól. Utolsó koncertjét Innsbruckban adta 1976. június 1-én.

 

 

Geza Anda, Spielt Chopin , His last recording SIDE 1 (27:09)

 

Pályája során olyan karmesterek társaságában dolgozhatott, mint Herbert von Karajan, Karl Böhm, Wolfgang Sawalisch, Ernest Ansermet, Széll György vagy Solti György.

 

Kroó György 1967-es budapesti koncertje után írta: „Anda zongorázásának varázsa mindenekelőtt rendkívüli billentés-kultúrájában rejlik. Ehhez hasonlóan szép zongorahang csak nagyon-nagyon kevés van a világon. [...] Amikor futamokat, méginkább hosszabb, kötött skálaszerű melódiákat játszik a billentyűzet teljes szélességében, úgy változik a hang színe, mintha emberi hangok váltanák egymást: az alt tenorrá válik, a tenor basszussá sötétül. Azután itt vannak ezek a különös, alig megütött, szinte csak kitapintott, átfutó, átsuhanó középszólamok, a Schumann-műben, amelyek Anda előadása köré már-már hoffmanni atmoszférát varázsolnak. Technika ez még, csak a billentés kérdése? Távolról sem. Már régesrég a zenéről beszélünk [...]"

 

 

TÖLTHETŐ ANYAGOK

 



[1]   (A szöveg képek és linkek nélküli forrása: Anda Géza | Nagy elődök | Liszt Ferenc Zeneművészeti ..) A szerző és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szíves hozzájárulásával. (A Szerk. megj.)