I.

JAPÁN KVARTETT NYERTE AZ IDEI BARTÓK VILÁGVERSENYT

 

(2021. X. 25.31., Zeneakadémia)

 

A Quartet Integra kapta a 12 ezer eurós első díjat a vonósnégyeseknek megrendezett 2021-es Bartók Világverseny eredményhirdető gálaestjén.

 

A Zeneakadémia szervezésében megvalósuló, immár világszerte elismert megmérettetés 8 ezer euróval járó második helyét a bécsi illetőségű Chaos String Quartet, a 4 ezer euróval jutalmazott harmadikat pedig a belgiumi Sonoro Quartet nyerte el a nemzetközi zsűri döntése értelmében.

 

Rajtuk kívül a döntőben nyújtott teljesítményükért díszoklevelet kaptak a zeneakadémista magyar fiatalokból álló Korossy Kvartett és a New York-i The Juilliard School egykori és jelenlegi diákjai alkotta Unison Quartet tagjai is.

 

https://zeneakademia.hu/data/articles/123/1230/article-123069/101a5580_fit_825x10000.jpg

 

(Fotó: Zeneakadémia/Mudra László)

 

A versenyen számos különdíj is gazdára talált. A Bartók Rádió egy-egy koncertmeghívást és ezzel rádiófelvételt ad a Chaos Quartetnek, valamint a Korossy Kvartettnek. Az Auer Fesztivál fellépési lehetőségét a Sonoro és a Korossy vonósnégyesek nyerték, a Bartók Emlékházét a Sonoro kvartett, a Zeneakadémia 2022–2023-as évadra szóló koncertmeghívását a Korossy Kvartett, a jövő nyári Fesztivál Akadémia Budapestét pedig a Chaos Quartet és a Korossy Kvartett. A Fidelio médiacsomagját a Chaos Quartet, a Papagenóét a Korossy Kvartett nyerte.

 

A Zeneakadémia Solti Termében szombat este megtartott döntőn az együtteseknek Schubert c-moll vonósnégyestételét („Quartettsatz”) és egy teljes Bartók-vonósnégyest kellett előadniuk. A rangos, világszerte elismert tagokból álló nemzetközi zsűri ezt követően határozott a díjakról, amelyeket másnap, az ugyancsak a Solti Teremben és a döntős kvartettek fellépésével megtartott gálakoncerten hirdettek ki és adtak át.

 

Az ünnepségen Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora úgy fogalmazott: gyönyörű produkciókat, rengeteg élményt adott az elmúlt egy hét. „Hatalmas munkát végeztek a versenyzők, fáradhatatlanul dolgozott a zsűri, s mindannyiuknak rendkívül hálás vagyok, hogy ilyen rendkívüli színvonalon zajlott a vonósnégyes kategóriában meghirdetett, idei Bartók Világverseny” – tette hozzá. Meglátása szerint a fiatal muzsikusok az egész világnak példát mutattak abban, hogy vetélytársak között is létrehozható valódi közösség: szinte baráti kapcsolatokat építettek ki egymással, hiszen ez a kamarazene eszméjének alapja.

 

A négy évvel ezelőtt alapított Bartók Világverseny és Fesztivál történetében jelentős nap a mai, a vonósnégyes kategória lezárásával a verseny első nagy ciklusa véget ér – mutatott rá dr. Vigh Andrea. Felidézte, hogy a 2017-ben indult megmérettetést a páratlan években hegedűművészeknek, aztán zongoraművészeknek, majd most vonósnégyes formációknak rendezte a Zeneakadémia, a köztes években a következő hangszeres kategóriára írott művekkel pedig zeneszerzőknek. Jövőre így ismét zeneszerzőverseny következik, amelyre új hegedűművekkel lehet majd jelentkezni, 2023-ban így az új ciklust kezdő, második hegedűverseny jön – mutatott rá.

 

„Nagy örömmel és büszkeséggel tölt el, hogy a Bartók Világverseny és Fesztivál az évek során nemcsak a magyarországi zenei életnek lett meghatározó eseménye, hanem a nemzetközi muzsikusközösség és szélesebb nagyközönség is a legrangosabb zenei megmérettetések egyikeként tekint rá” – hangsúlyozta Dr. Vigh Andrea. Végezetül, Goethe szavait idézve, miszerint a vonósnégyes négy értelmes ember párbeszéde, úgy fogalmazott: a kvartett, akár játsszuk, akár hallgatjuk, arra tanítja az embert, hogy a párbeszéd, a harmonikus együttműködés egész emberi létünk alapja, megérteni és átélni ezt többet ér minden versenygyőzelemnél.

 

Mikhail Kopelman zsűrielnök felhívta a figyelmet arra, hogy mind a 11 résztvevő vonósnégyes alapos felkészültségről és magas színvonalú tudásról tett tanúbizonyságot. Azokat, akik nem kaptak díjat, azzal bíztatta, hogy ne adják föl, folytassák a munkát, tanuljanak, hiszen egy hosszú út elején állnak. A zsűri a döntéseket szinte egyhangúlag hozta meg, tökéletes harmóniában – tette hozzá.

 

https://zeneakademia.hu/data/articles/123/1230/article-123069/101a5549_fit_825x10000.jpg

(Fotó: Zeneakadémia/Mudra László)

 

Az első díjas, japán tagokból álló Quartet Integra 2015-ben alakult, zenészei jelenleg a Suntory Hall kamarazenei ösztöndíjasaiként tanulnak Tsutsumi Tsuyoshi, Neriki Shigeo, Ikeda Kikuei, Mori Hakuro, Isomura Kazuhide, Harada Koichiro és Hanada Wakako irányításával.

 

https://zeneakademia.hu/data/articles/123/1230/article-123069/101a5560_fit_825x10000.jpg

(Fotó: Zeneakadémia/Mudra László)

 

A második helyezett bécsi Chaos String Quartet több nemzetközi díj nyertese. Az együttes jelenlegi mentora a bécsi Johannes Meissl (Artis Quartet), mellett számos nagy művésztől kapott további zenei képzést, mint például Heime Müller (Artemis Quartet), Hariolf Schlichtig (Cherubini Quartet), Rainer Schmidt (Hagen Quartet), Wagner Rita, Keller András, Nagy Péter.

 

https://zeneakademia.hu/data/articles/123/1230/article-123069/101a5571_fit_825x10000.jpg

(Fotó: Zeneakadémia/Mudra László)

 

A harmadik díjas belgiumi Sonoro Quartet 2019-ben jött létre, a tagok jelenleg az amszterdami Holland Vonósnégyes-akadémián (NSKA) tanulnak, ahol olyan neves professzorok foglalkoznak velük, mint a Danel Quartet tagjai, Eberhard Feltz és a Hagen Quartet, emellett a genti Orpheus Intézetben és Heime Müller (Artemis Quartet) irányításával is tanulnak.

 

https://zeneakademia.hu/data/articles/123/1230/article-123069/101a5607_fit_825x10000.jpg
(Fotó: Zeneakadémia/Mudra László)

 

A magyar, zeneakadémistákból álló Korossy Kvartett 2019-ben megnyerte a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyt, az elmúlt esztendőkben részt vett többek között a European Chamber Music Academy (ECMA) mesterkurzusán, továbbá számos elismert, rangos művész – Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Johannes Meissl, Patrick Jüdt, Gulyás Márta és Pauk György – segíti a tagokat munkájukban.

 

https://zeneakademia.hu/data/articles/123/1230/article-123069/101a5593_fit_825x10000.jpg

(Fotó: Zeneakadémia/Mudra László)

 

A New York-i Unison Quartet 2021 júniusában részt vett az Itzhak Perlman alapította Perlman Music Programban. A következő hónapban az Aspeni Zenei Fesztiválközpont Felsőfokú Vonósnégyes-tanfolyamán léptek fel. Az elmúlt években koncerteket adtak a Juilliard Vonósnégyes szemináriumán, a Juilliard Kamarazenei Esten és a Kneisel Hall jótékonysági koncertjén is. Az együttes korábbi és jelenlegi mentorai között neves művészek vannak.

 

A 2021-es Bartók Világverseny hétfőn kezdődött 11 vonósnégyes részvételével, amelyek fiatal, tehetséges tagjai a világ minden tájáról érkeztek, Ázsiától Észak-Amerikán át Európa több országáig.

 

A rangos nemzetközi zsűriben idén az egyaránt Kossuth-díjas Kelemen Barnabás, Keller András és Rolla János hegedűművészek, valamint a Széchenyi-díjas Tallián Tibor zenetörténész mellett a világ kamarazenei életének elismert személyiségei foglalnak helyet: Mikhail Kopelman orosz-amerikai hegedűművész; Bjřrg Lewis norvég csellóművész, a Vertago Quartet alapító tagja; Johannes Meissl osztrák hegedűművész, a Bécsi Zeneművészeti Egyetem kamarazene professzora és rektorhelyettese, az Artis Quartet tagja; Ami Oike hegedűművész, a Tokiói Művészeti Egyetem (GEIDAI) tanára.

 

(lfze.hu, 2021. 10.31.)

 

II.

 

SOKAT ADOTT ZENEILEG ÉS EMBERILEG IS A DÍJAZOTTAKNAK A BARTÓK VILÁGVERSENY

 

Az első három helyezett vonósnégyes tagjai – köztük a bécsi székhelyű Chaos String Quartet magyar muzsikusai – egybehangzóan méltatták a megmérettetés profi szervezését, és mindegyikük úgy érzi, most új világot tárt fel előttük Bartók muzsikája, bár korábban is foglalkoztak már vele.

 

A Zeneakadémia 2021-es Bartók Világversenyének eredményhirdető gálaestje vasárnap zajlott, amelyen kiderült: a nyertes a japán Quartet Integra. A formáció zenészei az ünnepély után elmondták: mindent úgy sikerült megvalósítaniuk, ahogy eltervezték, de az első hely természetesen meglepetésként érte őket. Ez az első nemzetközi megmérettetés, amelyen részt vesznek, így kiemelkedő fontossággal bír számukra, és reményeik szerint további jó versenyszereplésekhez is elvezet. Kiválónak tartják a rendezvényt, remek próbatermük volt, és elegendő idő állt rendelkezésükre felkészülésre az egyes fordulók előtt. A középdöntőre a kötelezően választandó művek közül Bartók 5. vonósnégyesét adták elő: elmondásuk szerint zenei világa egy kicsit emlékezteti őket a tradicionális japán fesztiválokon, a matsurikon elhangzó hagyományos muzsikára. Nem volt könnyű megtanulniuk és kigyakorolniuk – tették hozzá –, de izgalmas, sokat nyújtó alkotásnak tartják. Összességében két hónapot készültek a versenyre választott repertoárjukkal. A kérdésre, hogy az első hellyel járó 12000 eurót mire költik, azt válaszolták: minden bizonnyal további megmérettetéseken való szereplésekre fordítják majd.

 

https://zeneakademia.hu/data/articles/123/1230/article-123083/248817513_6693072660717946_3309041984114656755_n_fit_825x10000.jpg

(Fotó: Zeneakadémia/Erdős Dénes)

 

A bécsi székhelyű, két magyar taggal is rendelkező Chaos String Quartet zenészei második díjukról úgy fogalmaztak: kiemelkedő eredménynek érzik, mert elvárások nélkül érkeztek, és remélhetőleg új szakmai lehetőségeket nyit meg ez az eredmény. A három különdíjra sem számítottak: megkapták a Bartók Rádió koncertmeghívását és ezzel felvétel készítését, a jövő nyári Fesztivál Akadémia Budapestre szóló fellépési lehetőséget, valamint a Fidelio médiacsomagját. A kvartett örömét fejezte ki, hogy ennek köszönhetően hamarosan visszatérhetnek Magyarországra teljesíteni a felkéréseket. A választandó Bartók-művek közül a 4. vonósnégyest adták elő, amely egybehangzó véleményük szerint igen nagy kihívást jelentett, de gazdagította őket érzelmileg, intellektuálisan és zeneileg. Rendkívül izgalmas kompozíciónak tartják, az egyes tagok szólisztikus részei okán is, emiatt azonban százszázalékos felkészültséget kíván a muzsikusoktól. A Bartók Világversenyről elmondták: kiemelkedő volt a szervezés, jól érezték magukat, mindenben segítséget kaptak. Bár kevés idejük volt barátkozni a többi formációval, időről időre jó beszélgetések alakultak ki – számoltak be.

 

https://zeneakademia.hu/data/articles/123/1230/article-123083/250170299_6693072317384647_3123610267720931100_n_fit_825x10000.jpg

(Fotó: Zeneakadémia/Erdős Dénes)

 

 

A harmadik helyezett belga Sonoro Quartet muzsikusai szerint mindig van, amit jobban lehet csinálni, de fontosabb, hogy érzéseket tolmácsoljanak, és ez, úgy vélik, sikerült is nekik. Hangsúlyozták, hogy kiemelkedő élmény volt azon a helyen lenni és zenélni, ahol Bartók is dolgozott, és megérinteni a Zeneakadémia gyönyörű főépületének lépcsőfordulóiban a kék kerámiagömböket, amelyekhez talán ő is hozzáért időnként. Ők Bartók 1. vonósnégyesét választották a kötelező repertoárból, amelyet nehéznek, de élvezetesnek találtak, meglátásuk szerint sokat nyújt zeneileg, és a kvartettirodalomból a kedvencükké vált – emellett felkeltette kíváncsiságukat a többi Bartók-vonósnégyes iránt is, amelyeket szándékukban áll megtanulni. Nekik is ez az első nagy nemzetközi megmérettetés, amelyen együtt szerepelnek, de biztosak abban, hogy sok lehetőséget fog hozni nekik. A különdíjaknak – a Bartók Emlékház és a veszprémi Auer Fesztivál felkérésének – köszönhetően máris koncertmeghívásokat kaptak, tehát hamarosan ők is visszatérnek Magyarországra.

 

https://zeneakademia.hu/data/articles/123/1230/article-123083/249312400_6682990138392865_1607165256189531011_n_fit_825x10000.jpg

(Fotó: Zeneakadémia/Mudra László)

 

lfze.hu 2021. XI.3.)