Kodály öröksége

 

2022. április 4-én az MMA Zeneművészeti Tagozata szervezésében tartott hangversenyt a Pesti Vigadó dísztermében Kodály öröksége címmel a Bartók–Pásztory- és Magyar Örökség díjas Kodály Kórus Debrecenből. A kórust Kocsis-Holper Zoltán, Artisjus és KÓTA-díjas karnagy vezényelte. A koncert egyben tisztelgés volt a kórusműveket komponáló kortárs zeneszerzők és főhajtás az idén 140 éve született Kodály Zoltán előtt, aki megteremtette a magyar kóruszenét és hangsúlyozta a szövegértés és prozódia fontosságát a komponálásban. A program érdekessége volt, hogy egy ősbemutatót is hallhatott a közönség.

 

A Debreceni Kodály Kórus és Kocsis-Holpert László

 

Beslin Anita műsorvezető kiemelte: Kodály alapvetővé tette az énekelhető magyar nyelvet, fontosnak tartotta, hogy a zenei nevelés már kisgyermekkorban elkezdődjön. A Kodály Kórus Debrecen Magyarország nemzetközi hírű, professzionális énekkara, mely tavaly ünnepelte fennállása 50. évfordulóját. Az öt évtized alatt kialakított széles repertoárjuk felöleli az a cappella és oratórikus irodalom legjavát. Az együttes műsoraiban különösen fontos helyet kap a kortárs zene, több száz ősbemutató kötődik az együttes nevéhez, de a barokk és klasszikus zene magas színvonalú tolmácsolójaként is rendszeresen koncerteznek. A hangversenyen Kodály 50. genfi zsoltára mellett kortárs zeneszerzők művei hangzottak el.

 

 

A Debreceni Kodály Kórus és Kocsis-Holpert László

 

A zsoltár után Vajda János, BartókPásztory-díjas zeneszerző Jubilate Deo című vidám, táncos lüktetésű darabja hangzott el, amely Debrecen felkérésére készült. Kovács Zoltán Erkel Ferenc- és Bartók-Pásztory-díjas fagottművész és zeneszerző, akadémikus 2017-ben a Balassi ünnepek felkérésére írott bensőséges hangulatú műve, az Adj már csendességet című Balassi vers szövegére íródott. Érdekesség, hogy a Balassi vers szövege mindig kicsit változott, hogy a vers mondanivalóját jobban értse az aktuális kor embere. A koncert ezután egy ősbemutatóval folytatódott, Beischer-Matyó Tamás MMA-ösztöndíjas zeneszerző Lilium et rosa c. kórusművét hallhattuk. A darab Kocsis-Holper Zoltán doktori koncertjén hangzott volna el, kapcsolódván a „Szentek élete" c. doktori disszertációjához, ezen belül Szent Cecília életéről, melyet a zeneszerző zenéjében ártatlanságával és tisztaságával fejezett ki. A doktori koncert azonban a koronavírus-járvány miatt elmaradt. A mostani ősbemutatót a közönség nagy tetszéssel fogadta.

 

Gavodi Zoltán (szövegíró) és Beischer-Matyó Tamás (zeneszerző)

 

Kocsis-Holper Zoltán és Gyöngyösi Levente (zeneszerző)

 

 

A szünet után a kórus Gyöngyösi Levente MMA-ösztöndíjas, Erkel-, BartókPásztory- és Artisjus-díjas zeneszerző Dixit Dominus c. amerikai felkérésre komponált rövid, lendületes művét adta elő. A mű, melyben felfedezhető a szonátaelv, nagyon érdekes hangzású, mivel nem dúrban vagy mollban, hanem dórban íródott. Ezt követte Szabó Barna MMA-ösztöndíjas, KÓTA-díjas és az Arany János zeneszerzőverseny első helyezettje O Emmanuel c. ószövetségi szövegre komponált csendes, békés hangulatú alkotása. A következő kompozíció Huszár Lajos Erkel Ferenc-, BartókPásztory- és Artisjus-díjas zeneszerző, akadémikus O Wunder ohne Massen c. motettája volt. A kórusmű Jézus kereszthalála előtti szenvedéstörténetet dolgozta fel egy német énekeskönyvből vett szövegre. A koncertet Tóth Péter érdemes művész, az MMA Zeneművészeti Tagozatának vezetője Liber transitus c. nagyszabású, két kórusra írt műve zárta, mely a halálhoz vezető utat fájdalmas, sötét hangvétellel fejezte ki. A darab szövegét Mehler Anna írta. A hangversenyt a közönség nagy tapssal jutalmazta.

 

 

https://ci6.googleusercontent.com/proxy/VZ7FwQzBlg4ezkSYPXsv82NUvn5n9VwrN_Y4H3JOtms-RyGrl_MmMudE03wOLr2xKOBcLbVZGTBGJsQKCPufw-HhWIwWC0ufc_hjuu9GYK6fTovuveGZP2zkqweN=s0-d-e1-ft#https://gallery.mailchimp.com/0e52bdb60c6fc85ed5ec605a4/images/minimma.png
A Magyar Művészeti Akadémia Hírei