Tóth Péter - Baranyi Ferenc: Isteni pokol - Dante oratórium (31:55)

A felvételt a Coda Artepartner készítette a Szegedi Dómban 2022. VI.14-én  

(www.artepartner.hu)

 

Az elmúlt évben volt immáron 700 éve, hogy minden idők egyik legnagyobb költője, Dante Alighieri 56 évesen Divina Commedia c. egyedülálló jelentőségű műve befejezése után elhunyt. Külön könyvtárat tenne ki, hogy miként termékenyítette meg az európai kultúrát, hány műalkotás köszönheti létrejöttét a világirodalom legnagyobb költeményének. A nagyszabású zenei alkotások sorát Liszt zseniális művei nyitották meg; ez alkalommal is Liszt–művel, a lendületes, de inkább alkalmi jelleggel megírt, nyitány hatású Ünnepi hangok c. szimfonikus költeménnyel kezdődött a hangverseny. A mostani évforduló pedig újabb grandiózus oratóriumot hozott: Tóth Péter Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, érdemes művész, a szegedi Bartók Béla Művészeti Kar professzora, volt dékánja, jelenleg dékánhelyettese Isteni pokol címmel alkotta meg új vokális művét.

 

A mű szövegkönyvének megírását a 84 éves Baranyi Ferenc Kossuth- és József Attila-díjas-költő vállalta, aki nemcsak a költői mesterség mestere, de zenei téren is igen nagy ismeretekkel rendelkezik. Baranyi A pokol I, III., V. énekét dolgozta fel: a mű első részében Dante a pokol kapujához való megérkezését, Vergiliussal való találkozását élhetjük át, majd a pokol második körében (az eposz V. éneke, Babits Mihály fordításában: A szerelem halottai) sínylődő Francesca da Rimini és szerelme, Paolo Malatesta tragikus történetét ismerhetjük meg. A reménytelen sorsú szerelmesek tragédiáját Csajkovszkij és Zandonai is feldolgozta, Tóth Péter azonban vállalta e kihívást, s máris leírhatjuk: sikerrel teljesítette is. Baranyi kiválóan fejlesztette tovább Dante sorait: teljes mértékben élhetjük át Francesca és Paolo izzó szerelmének kibontakozását, lángra lobbanását, beteljesülését, szebbnél szebb áriák, duettek követik egymást, közben pedig a Kórus és később Dante és Vergilius kommentárjai erősítik fel a drámai történést; az Isteni pokol új, a korábbi megzenésítésektől erősen eltérő irányban halad tovább, hiszen míg Zandonai operája szinte végig a kilátástalan befejezés felé halad, addig Tóth Péter oratóriumában a Szerelem minden lebíró ereje győzedelmeskedik, a tragikus fordulat (Francesca féltékeny férje mindkettőjükkel végez) ellenére a szerelem örök erejének himnuszával zárul az oratórium, melyet valamennyi szereplő együtt énekel : „A földi legszebb csodája, még akkor is, ha halál az ára, mert a szerelem a halállal mindig egy ütemre szárnyal.”

 

 

Gyüdi Sándor Liszt Ferenc-díjas karmester kettős feladatot vállalva hozta létre az oratórium szegedi bemutatóját: a Vaszy Viktor-kórus karnagyaként kiválóan tanította be a kórust, amelynek igen nehéz feladata volt, legfőképpen pedig nagyszerűen vezényelte, építette fel a művet. (Ez, tekintve a Szegedi Dóm igen rossz akusztikáját, igazi bravúr volt.) Gyüdi Eszter Francesca da Rimini szerepében egészen tökéletes volt: hangja tisztán, erőteljesen szárnyalt, zeneileg és dramatikusan egyaránt hiteles volt. Komáromi Márton, aki nem először lépett fel a Szegedi Szimfonikus Zenekarral, szépen, pontosan, olaszos stílusban énekelte Paolo Malatesta szerepét. Szélpál Szilveszter minden vokális műfajban kitűnő (talán megengedhető, ha felidézzük Király László Mindszenty-oratóriumában nyújtott kiváló teljesítményét), Vergiliusként ezúttal is remek alakítást nyújtott. (Apró kérdés: vajon mi okból változott a koncert kísérőanyaga címlapján Virgilio-vá Vergilius?) Sokunk számára volt nagy öröm, hogy Dante jelentős szerepében végre láthattuk és hallhattuk az utóbbi években Szegeden mellőzött Altorjay Tamást. Basszusa tekintélyt parancsolóan, kiegyenlített hangszínnel, tartalmasan zengett (ő menti fel elsőként a tragikus sorsú szerelmeseket bűneik alól).

 

Tóth Péter dús zeneszerzői ouevre-je jelentős alkotással bővült, a magyar oratóriumirodalom nagy volumenű művel gazdagodott, igazi zenei ünnep volt 2022. június 14-én Szegeden.


Kiss Ernő