SZÁMOMRA ÉRDEKES MÁS SZEMMEL NÉZNI A ZENÉRE[1]

 

ILIA OVCSINNYIKOV BESZÉLGETÉSE MAXIM VENGEROVVAL

 

Maxim Vengerov

(bartoktavasz.hu)

 

Maxim Vengerov 1974-ben született Cseljabinszkban. Hegedűtanulmányait Galina Turcsanyinovánál kezdte Novoszibirszkben, majd a Moszkvai Konzervatórium Központi Zeneiskolájában folytatta. Később Zahar Bron tanítványa lett a novoszibirszki zeneakadémián, 1987-ben követte őt Lübeck-be is.

Vengerov (12 years young) plays Bazzini (5:15)

 

1990-ben, 15 évesen a megnyerte a londoni Carl Flesch Nemzetközi Hegedűversenyt. Minden jelentősebb zenekarral és karmesterrel fellépett. Huszonhat évesen kezdett érdeklődni a karmesteri mesterség iránt, 2009-től Jurij Szimonov tanítványaként és asszisztenseként dolgozott. Dirigálta a Verbier-i Fesztiválzenekart és a Marinszkij Színház zenekarát, valamint a torontói, oslo-i, tampere-i, gdańsk-i, bakui, krakkói, belgrádi, bergeni, isztambuli és a moszkvai szimfonikus zenekarokat. 2011-ben, három év kihagyás után hegedűművészként is visszatért a koncertpódiumra. Jelenleg a saarbrückeni Zeneművészeti Egyetem és a Londoni Királyi Zeneakadémia professzora.

 

Múlt decemberben Ön elhozta Moszkvába A hegedű kalandjai című ismeretterjesztő koncertsorozatot. Itt, Salzburgban beszélgetünk most, ahol a koncerteken semmit nem mondanak a zeneszámok között, nem is konferálják fel azokat, ami moszkvai szemmel elég szokatlannak tűnik. Honnan jött az ötlet, hogy beszéljen a zenéről?

 

Mindent a maga helyén és a maga idejében… Amikor A hegedű kalandjait csináltuk, kénytelen voltam egy kicsit mesélni az előadott művekről a közönségnek. A hegedű különböző országokba utazik: ellátogatunk Wienawskihoz Lengyelországba, Kreislerhez Ausztriába, benézünk Paganinihez Itáliába, Isaď-hoz Belgiumba… A publikum számára mindez nagyon izgalmas, megismerik, mi is az a hegedű, eszik-e vagy isszák. A zenéhez fűzött magyarázatok főleg azok számára fontosak, akik a mindennapi életben nem állnak kapcsolatban a zenével vagy nem rendszeres koncertlátogatók. Nekik konkrétan el kell mesélni, miről hegedül az ember.

Salzburg azonban a klasszikus zene Mekkája, ide csak zenei fanatikusok jönnek; dehogy kell nekik ismeretterjesztés! Hiszen itt olyan zeneértő közönség jár operába, akik közül sokan maguk is meg tudnának tartani egy ilyen előadást. Tehát mindig minden az adott időtől, helyszíntől és közönségtől függ.

A zenéről mesélés tradíciójában az etalon számomra Gennagyij Rozsgyesztvenszkij. A hagyomány felélesztésének nemes feladata pedig ma ránk, előadóművészekre vár: azokra, akiknek van mondanivalójuk a zenéről. Én csak akkor és ott beszélek a zenéről, ahol helyénvalónak érzem.

 

Például, Oroszországon kívül hol még?

A hegedű kalandjai-projekttel nem csak Oroszország-szerte turnéztunk, hanem a világ sok más helyére is eljutottunk vele.

A közönség ma nem ismeri eléggé a virtuóz hegedűrepertoárt. Brahms, Beethoven Hegedűversenyeit még igen, de a hegedűre írt, technikailag magas szintű darabokat nem nagyon ismerik, mára teljesen kiveszett ez a hegedűs-hagyomány, sajnos. Legutóbb Ojsztrah idejében fordult elő, hogy a művész kijött a színpadra és a koncert egy részében több kisebb ráadásdarabot játszott el egymás után, virtuóz hegedűdarabokat. Azóta már nincs ilyen.

 

Az Ön interjúiban évek óta előfordul néhány visszatérő motívum: az a vágya, hogy motorbiciklin körbeutazza Amerikát, tangó-órák vesz, vagy éppen annak az ígérete, hogy elektromos hegedűn fog játszani… Mennyi ebből a megvalósíthatatlan vágy és mennyi a megvalósítható?

Harley-Davidsonon körbemotorozni Amerikát… Hát ez eddig még nem teljesült, de van remény rá, hogy fog!  Eddig csak virtuálisan teljesítettem. Remek műveket komponált számomra viszont Benjamin Juszupov, tadzsik-orosz zeneszerző: egy Viola Tango Rock Concerto-t. Ebben a műben először rendes brácsán játszom, majd átnyergelek egy öthúros brácsára, és a végén még tangót is táncolok!

A bemutató már megvolt, és számomra Juszupov Concertója az egyik legjobb példa arra, hogy mire képes a brácsa. Ez a mű a hangszer határait különleges módon kitágítja: úgy is tud szólni, mint egy brácsa, úgy is, mint egy hegedű, úgy is, mint egy cselló. Egyszóval, egyedülálló ez a hangszer.

Nekem nincs olyan ambícióm, hogy állandó jelleggel brácsás legyek, de időről időre játszom ezen a hangszeren, különféle projektekben veszek részt. Érdekes, hogy első Grammy-díjamat brácsaművészként kaptam, William Walton Brácsaversenyének felvételéért, Rosztropovics vezényletével.

 

Ön izraeli állampolgár. Hogy viszonyul a haza kérdéséhez?

Izraeli és német állampolgár is vagyok, de a hazám Oroszország, Szibéria. Igazi, tősgyökeres szibériai vagyok… Három évig tanultam Moszkvában, és máig nagyon szeretem ezt a várost is. De világpolgárnak tartom magam, ezért nem tudom, igazából van-e értelme megkérdezni tőlem ezt izraeliként. Hiszen éppúgy otthon érzem magam Izraelben, a Kineret-tó partján, mint Franciaországban, Monacóban vagy Svédországban! Londonban és Saarbrückenben pedig tanítok, így aztán nagyon nehéz arra válaszolni, hol vagyok igazán otthon.

Maxim Vengerov plays Mendelssohn Violin Concerto (2021) (29:04)

Sibelius Violin Concerto - Maxim Vengerov, Daniel Barenboim, Chicago S.O. (CSO) (35:14)

Maxim Vengerov and Lisa Vengerov, father and daughter musical duo. (4:22)

B. Marcello: Adagio. Zongorán közreműködik M. Vengerov kisleánya, Lisa Vengerov

 

 Hogyan kezdett tanítani, és mit ad ez Önnek?

Elsősorban azt, hogy ezáltal más szemmel tudok nézni a zenére. Amikor el kell magyarázni egy növendéknek, miről szól az a zene, amit éppen játszik, akkor először magamnak kell feltennem ezt a kérdést. Elkezdek akkor másképpen gondolkodni, úgy, mint egy pszichológus, nem úgy, mint egy előadóművész. A tanítás közben sokszor azt látom, hogy a probléma nem magában a zenében van, hanem a növendék gondolkodásában: abban, ahogyan viselkedik, amivel foglalkozik egész nap, és amire gondol. Ilyenkor eltávolodom egy pillanatra a zenétől, és próbálom megérteni a másik ember érzelmeit. A zene lehetőséget ad arra, hogy jobban megismerjük önmagunkat; és ez a legdrágább kincs.

Masterclass mit Maxim Vengerov | D. Shostakovitch, Violinkonzert Nr. 1 in a-Moll, op. 77, 1. Satz (49:55)

 

Ön vezényel is: a közeljövőben Mozart összes hegedűversenyének felvételére készül, dirigáló szólistaként.

A szó szoros értelmében ez nem dirigálás, habár két és fél évig komolyan foglalkoztam vezényléssel, afféle laboratóriumi tapasztalatszerzésképpen, vagy hogy is mondjam… És megint csak érdekes volt számomra más szempontból nézni a zenére. Látja, én egy ilyen kíváncsi ember vagyok! Amikor karmesterek vezényletével játszom, mindig foglalkoztat a kérdés: vajon, hogy néz ki ez a másik oldalról, milyen szemmel néz ő énrám, vajon hogy érzékeli a zenekart?

 

 

A vezénylés nagyon sokat adott nekem előadóművészként is, általában zenészként is; ugyanezt elmondhatom a barokk zenével való foglalkozásról, az autentikus előadói gyakorlatról. Épp most készülök felvenni egy Bach-lemezt korabeli, barokk hangszeren.

 

Sokat beszélünk manapság az autentikus előadásról. Ön mit mondana erről valakinek, aki nem igazán ért ehhez?

           Tudja, amikor például előveszünk egy Sosztakovics-darabot, ami negyven évvel ezelőtt keletkezett, azt nem lehet úgy játszani, avval a meggyőződéssel, érzettel, ahogyan most élünk. Mert akkor már nem Sosztakovics lesz!

Most egész más az életünk, más értékek vannak, más értelmezések, az emocionális töltet is változik… Sosztakovics idejében minden kicsit eltérő volt. Így, előadóként én a koncerten mindig arra fogok törekedni, hogy magamat és az egész termet elrepítsem oda, abba az időszakba, amikor ez íródott, talán úgy, mint egy időgépen… S annál nehezebb ez, minél jobban eltávolodunk a mától: hiszen Bach idejében egész más volt a zenei nyelv, a zenei előadási mód.  

De a közönség számára mégis érdekessé válik, amikor én autentikus hangszeren játszom: úgy hat rájuk, mint egy időgép. Pedig én nem állítom, hogy csak így lehet játszani! Bach mindig is aktuális marad, két évszázad múlva is az lesz, és akkor is, ha elektronikus hegedűn játsszuk.

Valójában arról van szó, hogy hiába is szeretnénk újrateremteni az ősforrást: egészen konkrétan már nem lehet, de lehet vele próbálkozni!

 

 

 



          [1] Salzburg, 2005.08.22. Fordította: Megyeri Krisztina, 2022.06.04.  Copyright@IliaOvchinnikov, Krisztina Megyeri, 2022. A kép- és hangfelvételek jelen kiadást díszítik. (A Szerk. megj.)