PETRŐCZI ÉVA*

 

Simon és a zene

 

(Második, javított kiadás, Fekete Sas Kiadó Bt., Budapest, 2022.)

 

Éppen februárban volt 165 éve annak, hogy megszületett a magyar festészet egyik legszínesebb egyénisége, a rajongókat és ellenségeket termő, örmény származású Hollósy Simon. Igazán ismert, legtöbbet emlegetett képe a nemzetközi sikert, elsimerést aratott Tengerihántás, amelyben jól megfér egymás mellett a kukoricafosztás kéznyúzó munkája, s egy, János vitéz és Iluska kapcsolatára is emlékeztető, szemérmesen szenvedélyes szerelem.

 

Hollósy Simon: Önarckép (1916)
Hollósy Simon (Máramarossziget1857február 2. – Técső

1918május 8.) örmény születésű magyar festő, iskolaalapító. Születési neve: Korbuly, örmény Choriban család leszármazottja.  A nagybányai művésztelep alapító tagja.

 

     A hazai és müncheni akadémizmus merevségét végleg megelégelve, Hollósy 1886-ban Münchenben magániskolát nyitott, ahol 1894-ben magát a nagy Csontváry Kosztka Tivadart is ő oktatta. Életéből öt kerek esztendőt – 1896–1901 – szánt arra, hogy Ferenczy Károllyal, Iványi-Grünwald Bélával, Réti Istvánnal és Thorma Jánossal megalapítsa és fenntartsa a nagybányai művésztelepet, a magyar „plein air” leghíresebb szabadtéri otthonát. A nagybányai tanítás mellett fenntartotta – telente – müncheni magániskoláját, majd, amikor kivált a nagybányaiak közösségéből, nyaranta Fonyódon, Vajdahunyadon, majd Técsőn tartott kurzusokat. Az utóbbi településen végzett vele a tüdőgyulladás 1918. május 8-án. Láng-Kovács Éva művészettörténész Nagybánya-krónikája regénynek is páratlan értékű, sodró, ugyanakkor a legjobb értelemben szakszerű is, a történet végén gazdag irodalomjegyzékkel, s – természetesen – gazdag műmelléklet anyaggal.

 

Hollósy Simon: Ivóban (1887)

 

A sok kutatáson alapuló regényből most egy képet és egy szálat szeretnék kiemelni: Hollósy és a zene mély és számára minden élethelyzetben erőt adó kapcsolatát, amelynek legékesebb bizonyítéka legjelentősebb nagybányai képe, a befejezetlenül maradt, vázlatként emlegetett Rákóczi-induló, amelynek témájával még közvetlenül halálát megelőzően is viaskodott. Valószínűleg azért, mert egy történelmi tablót impresszionista stílusban megfesteni: valóban festő-hőshöz, a nagybányaiak „Öreg”-jéhez méltó feladat volt. Lássuk a Láng-regény egyik legdrámaibb jelenetét, erről a küzdelemről, pontosabban, ennek első időszakáról, s arról, hogy a művész hogyan oldotta muzsikálásba a benne dúló feszültséget. „Kedélye egyre jobban elborult. Összegyűrte, s a szemetesbe hajította a skicceit. Legszívesebben tört-zúzott volna, de tudta, hogy a méreg nem a legjobb szolga. Leült az asztalhoz, elkedvetlenedve a homlokát támasztotta. Fejében a Rákóczi –induló [gyerekkorunk mozis híradóinak muzsikája, P. É.] dallama zúgott, tam, tadadam, tadadam, tamtam. Lázadók menete közeledett felé, harsogó, őrjöngő katonák. Képzeletében megjelent a Rákóczi népéből összeverbuválódott sereg, ahogy karddal, botokkal megállíthatatlanul vonulnak előre. Szemükben fékezhetetlen tetterő és elszántság tükröződik.

 

Hollósy Simon:  Rákóczi-induló - vázlat (1899)

 

Szalonna és bandája - Rákóczi induló (2:08)

 

Liszt Ferenc - 15. Magyar rapszódia (Vásáry Tamás) 1996 (4:34)

(Zeneakadémia, 2011)

 

Ráadás Szabadkán: a Rákóczi-induló (5:07)

H. Berlióz: Rákóczi-induló. Nemzeti Filharmónikus Zenekare, vezényel Kocsis Zoltán (2012. VI. 28.)

 

Hollósy Simon: Zászlóvivő (Tanulmány a Rákóczi-indulóhoz) (1899)

 

     Hollóssy alkotói válsága közepette egy dolog segítette mindig előre. A zene. A polcról levette hegedűjét, s az ablakhoz sétált. Még a nagyapjától örökölte ezt az ébenfa hangszert, amelynek vékony vázáról a lakk régen lekopott már. Tekert a hangolókulcsokon, néhányat pengetett, hogy ellenőrizze a hangzást, majd mellkasához emelte a hangszert. Ujjait elhelyezte a húrokon, és jobb kezében a vonóval húzni kezdte a forradalmi nótát. A lassú, lágy dallamok fokozatosan gyorsultak. S miként a húr is megfeszül, mikor megszólaltatják, úgy szakadt ki Simon lelkéből a szenvedély, midőn ecsetet fogott.”

 

Hollósy Simon: A jó bor (1884)

 

Ha alaposan megszemléljük a Rákóczi-induló leginkább véglegesnek tekinthető változatát, a hadi kavargás közepén ott láthatunk hegedűjével egy sihedert, akibe akár az egykor (természetesen, nem a Rákóczi-korban! P. É.) „nyírettyűjét” próbálgató kis Simonra is ráismerni vélhetünk…

 

     Nem a hegedű volt azonban a nagy „tehetségépítő” – ahogyan Ady nevezte szép Nyugat-nekrológjában – egyetlen gyógyító hangszere. Ahányszor tanítványai – akiket egyébként rajongásig szeretett – felbosszantották, elrobogott kedves nagybányai törzskocsmájába, bús nótázásba fogott, s a „Hajtsd ki rózsám, az ökröket...” és társai eldanolása után hagszerről-hangszerre vándorolt: „Ádám Jóska bandája imádta Hollósyt, mert mint kiderült, minden hangszeren tudott játszani. A kisbőgő után a hegedűt, aztán a cimbalmot és még a klarinétot is meg tudta szólaltatni.”

 

Ne gondoljuk azoban, hogy Hollósy csak a Rákóczi-induló és a magyar nóták rabja volt. A müncheni őszöket-teleket, a négy fal közé zártságot csak úgy volt képes túlélni feleségével, az ugyancsak nagyon zeneértő Jankával, hogy átadták magukat a házimuzsikálás gyógyító örömének: „Esténként nem jártak el hazulról, Simon szinte egy lépést sem tehetett egyedül, mégis mindene megvolt, ami megnyugtathatta… Muzsikáltak. Hollósy csellóban már művésznek érzete magát, Janka kísérte zongorán, tanítványa, Frischhauf Ferenc hegedűn. A legszebb dolgokat játszották, Mozartot, Haydn triókat, ami pedig még ennél is fontosabb volt [a muzsikálástól erőre kapva! P. É.] sokat festett.”

 

J. Haydn Hob. XV:25 Rondo all'Ongarese. Presto (3:22)

J. Haydn: G-dúr trió 3. tétele

Közreműködik: A  Neave Trió:

Anna Williams-hegedű, Mihail Veselov-cselló és Eri Nakamura-zongora

 

Jómagam erősen „házimuzsikálásra hajlamos” családból származom, így nem csoda, ha nem is tomboló válságok idején, mert olyanok, hála Istennek , nem gyötörnek, de kimerültség, bánatok, bántások idején semmi nem gyógyít úgy, mint a zenehallgatás. Hollósy Simon sajátos, „hol tanítok, hol festek, hol zenélek” életmódját tehát mélységesen átérzem és megértem. A festők a szabadban zenei epizódokban, közjátékokban nagyon gazdag, az itt bemutatott néhány részletet csak kedvcsinálónak szántam, különösen a „testvérmúzsák” igaz barátainak.

 

Hollósy Simon: Kocsmában mulatozók (1888)

(Hollósy Simon illusztrációként látható munkáit a Magyar Nemzeti Galéria, Budapest őrzi.)

    

 

*Dr. habil Petrőczi Éva József Attila-díjas költő, író, műfordító, irodalomtörténész, publicista, a Károli Gáspár Református Egyetem nyugalmazott intézményvezetője.