Beszélgetés Seidl Dénessel [1]

 

Seidl Dénes

(papageno.hu)

 

Seidl Dénes trombitaművész itt nőtt fel Máriaremetén, sok-sok évvel ezelőtt a Máriaremete-Hidegkúti Ökumenikus Általános Iskolában tanult, s ma már számos komolyzenei koncert neves előadója. A zene örömteljes tolmácsolása mellett szívügyének tekinti a koncertpedagógia műfaját. Ennek művelésére hívta életre barátjával Dénes-Worowski Marcellal együtt a ZeneMűveket, melynek keretében különleges ismeretterjesztő műsorokat varázsolnak színpadra, szórakoztató jelleggel, zenei támogatással.

 

Miért tartottátok fontosnak, hogy elindítsátok a ZeneMűveket?

A ZeneMűvekhez hasonló koncepciójú, koncertpedagógiai előadásokkal főleg külföldön, de elvétve itthon is találkozhatunk, így ötletünk részben ezekből táplálkozik. Már egészen korai ifjúságunktól kezdve érzékeltem, hogy egy klasszikus zenei hangversenyen a komolyzene igazi belső értékeit, érdekességeit nem feltétlenül élheti át a látogató. Marcival, mi ezekre szeretnénk felhívni a figyelmet. Koncertpedagógiai alkalmainknak az a legmeghatározóbb céljuk, hogy a hallgató „elérjen” a zenei élményhez. Sokan nem rendelkeznek olyan zenei előképzettséggel, adottságokkal, életkörülményekkel, amelyek garantálnák az előadás valódi befogadását. Ezt a kapcsolódást szeretnénk elősegíteni! Természetesen a kulturális-zenei élet elengedhetetlen pillére, hogy adott esetben egy profi zenekar, a legkiválóbb hangversenytermekben a lehető legmagasabb kvalitással interpretáljon egy mesterművet, ugyanakkor a gyerekeknek szóló játékos foglalkozások is lényegesek és egyúttal elengedhetetlenek. Az egyetemistáknak és fiatal felnőtteknek szánt sörözős zenei programok is sokak számára meghozhatják a kívánt hatást. Azt tapasztalom, hogy van arra igény, hogy a lehető legtöbbféleképpen közelítsük meg a zenét.

 

Dénes-Worowski Marcell és Seidl Dénes (Zeneművek)

 

Hogyan ismerkedtél meg Marcival?

Szüleink egy közösségbe jártak, az ottani húsvéti lelkigyakorlaton találkoztunk először, körülbelül 15 évvel ezelőtt. Marci akkor a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolában tanult, én pedig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába jártam. Konzisként már az első pillanattól fogva tudtuk, hogy rengeteg közös van bennünk, hasonlóképpen látunk sok mindent. Egyikünk sem zenész családból származik, így mindkettőnk pályáját az „Outsider”, vagyis a „kívülről jött” érzése kísérte végig. Ugyanakkor nap mint nap égett bennünk a vágy, hogy amit tanultunk, azt megosszuk otthonunkban is. Ismeretségünk kezdetén már sokat beszéltünk arról, hogy milyen jó lenne nemcsak művelni, hanem közvetíteni is a zenét. Bár messze voltunk egymástól – Marci a bécsi Zeneakadémián, én a budapesti Zeneakadémián tanultam – ennek ellenére tartottuk a kapcsolatot, s jó barátok lettünk. Eredeti elképzeléseinknek hosszú évek után sikerült keretet találtunk. Egykori munkahelyem, a MÁV Szimfonikus Zenekar egy gyerekkoncert során lehetőséget adott arra, hogy magunkat kipróbálhassuk. Hálásak vagyunk, hogy azóta is él ez az együttműködés, és sok más koncerten is együtt dolgozhattunk velük.

 

A Zene Showja | Magyarország első komolyzenei talkshow-koncertje (2:50)

A Zene Showja a MÁV Szimfonikus Zenekar és a ZeneMűvek (Dénes-Worowski Marcell és Seidl Dénes Mihály) közös új hangversenysorozata a 2021-2022-es évadban, amelynek helyszíne és társszervezője az Akvárium Klub. A koncertek az interjú és hangverseny műfajának kombinációját alkotják, ahol egy-egy meghívott hírességgel járjuk körbe a fiatalokat érdeklő témákat és reflektálunk rájuk a klasszikus hangverseny-repertoár remekműveivel. A felvétel A Zene Showja első eseményén készült, a sorozat első vendége Berecz Zsombor olimpiai ezüstérmes, világ- és Európa-bajnok vitorlázó volt.

 

 

 

Milyen helyszíneken léptek fel?

Saját készítésű programjaink között a Zene Showja című nagy sikerű műsorsorozatunk szerepel, amely rendszeresített jelleggel az Akvárium Klubban kerül megrendezésre. Ez Budapest egyik legnépszerűbb szórakozóhelye, egy évadban három-négy előadással lepjük meg őket itt. Ugyanakkor vannak megrendeléseink, amelyeknek tematikája és struktúrája mindig az adott helyszínhez szorosan kapcsolódik. Ahova hívnak bennünket, oda mindig szívesen megyünk. Gyakran voltunk vidéki gimnáziumokban alternatív énekórákat, workshopokat tartani, ilyenkor felvételekbe hallgattunk bele, vagy duó, trió keretében adtunk elő. Budapesti helyszíneink közül pedig a Magyar Zene Házát, a Vigadót, a BMC-t, a Millenáris Parkot és a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermét említeném meg, de nyáron jártunk Művészetek Völgyében, és az Ördögkatlan Fesztiválon is.

 

Miként hívjátok meg a vendégelőadóitokat?

A Zene Showja keretében igyekszünk olyan embereket meginvitálni, akik tevékenységükkel értéket közvetítenek és egyúttal ismertek a nagyközönség számára. Műsorsorozatunk egyfajta játékként is felfogható, amelyben párhuzamokat keresünk munkásságuk és a komolyzene közt. Mondhatjuk, hogy valamelyest művészeti kontextust teremtünk hivatásuknak. Például a következő alkalommal (február 15-én) Grecsó Krisztián, író volt a vendégünk. Az első évadban Berecz Zsombor (olimpiai ezüstérmes vitorlázó), Almási Kitti (klinikai szakpszichológus), Hardi Richárd (missziós szemészorvos Kongóban) és Törőcsik Franciska (színész, énekes) tisztelt meg bennünket a jelenlétével. A második évadban, Gundel Takács Gábor műsorvezető varázsolt elképesztő hangulatot, majd tavasszal Kovács András Péter humorista kerül a reflektorok fényébe. Motivációnk minden esetben az, hogy megkönnyítsük a zene befogadását, hogy a hallgatók maradéktalanul élvezhessék a zenei élményt.

 

ZeneMűvek – Hangból élmény - Seidl Dénes és Dénes-Worowski Marcell - 2022.07.11. - Délelőtt (12:53)

Hogyan kommenteltek egymásnak a bécsi klasszikusok? Milyen vélemények és kritikák jelentek meg annak idején Beethoven, Mozart vagy Bach muzsikájáról? Élménykoncert, ahol a nézők véleményére is számítanak.

(EWTN Katolikus Televízió)

 

A műsorszerkesztés folyamata hogyan szokott alakulni?

Két verzió lehetséges. Az egyiknél a meglévő zenei műsorhoz keresünk kapcsolódási pontokat. Ezt egy kutató munka előzi meg, melynek során Marcival közösen derítjük fel az adott téma zenetörténeti hátterét. A következőkre keressük főként a válaszokat: Mik lehetnek azok az érdekességek, amik mai társadalmunk, problémáink szempontjából relevánsak? Milyen különlegességekkel találjuk szembe magunkat, amelyekre érdemes felhívni a figyelmet. A másik verziónál valamilyen nem zenei tematikához keresünk kompozíciókat, és próbáljuk megtalálni azokat a remekműveket, amik a lehető legjobban rímelnek az adott koncert mondanivalójához Ez egy nagyon érdekes intellektuális kihívás és utazás is egyben.

 

Milyen támogatásaitok vannak?

A ZeneMűvek nem profitorientált kezdeményezés, főleg partneri kapcsolatok révén tudtunk eddig a legtöbbre menni. Keressük azokat a szervezeteket, akik támogatni tudnak bennünket. Munkánkat hét fős kisebb csapat segíti; a grafikai, a digitális megjelenítésben, az operatív menedzselési feladatokban, stratégiában, reklámozásban, és az utómunkálatokban vesznek részt. Nagyon sokan támogatnak minket a legkülönbözőbb módokon, és nagyon hálásak vagyunk mindenkinek, aki segítette eddig a munkánkat. A jelenlegi gazdasági helyzetben ahhoz, hogy tovább tudjon élni ez a kultúrmissziós tevékenység mindennemű támogatásra szükségünk van, legyen az anyagi vagy lelki.

 

A Máriaremete-Hidegkúti Ökumenikus Általános Iskolában tanultál, édesapád sokáig az iskolaszék elnöke is volt. Mit adott Neked Pesthidegkút?

Máriaremetét, ezt a környéket a mai napig nagyon szeretem. Szívemen viselem egykori iskolám sorsát, egy-két osztálytársammal tartom a kapcsolatot. Az itteni közösség értékrendszere engem alapjaiban meghatározott. A zenészek hajlamosak kizárólag csak a zene szépségeire koncentrálni, de meggyőződésem, hogy más lelket építő gazdagságokra, értékekre is ugyanúgy szükség van. A művész sohasem lehet „szakbarbár”, mindig az ember és ember kapcsolatában kell gondolkodnunk. Például a Regnum Marianum közösség többek között ezt mutatta meg számomra, a közösségben töltött éveimre nagyon szívesen emlékszem vissza.

 

A híres építész, Hauszmann Alajos - aki egyben a Vár kiemelt tervezőjeként is alkotott, - felmenőd volt. Mit jelent ez számodra? A zene és az építészet között is keresel kapcsolódási lehetőségeket?

 Hausmann Alajos nagypapám dédpapája volt. Büszke vagyok rá, és nagyon tisztelem a munkásságát.  Érdekel az építészet, és természetesen foglalkoztat is ennek a művészeti ágnak és a zene határterületének kiaknázása[L1] . Sajnos kevesebbet, mint kéne, de foglalkozom ezzel a területtel, de inkább csak hobbiként. Szeretem az épületeket, a különleges történeteket, amiket némán őriznek, azt a sok tudás, amit szimbolizálnak. Talán lesz majd egy olyan koncertünk, ahol körbejárjuk ezt a témát.

*

Elgondolkodtató, hogy jelen sorok íróját interjúalanyával a múlt mennyi megannyi közös szála kapcsolja össze, amelyek a jövőre nézve együttműködési lehetőségeket is teremthetnek. Mindketten a Máriaremete-Hidegkúti Ökumenikus Általános Iskolában tanultunk, majd a későbbiek során a zene irányába fordultunk. /Én a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskolában (orgona-hangkultúra szakán) végeztem tanulmányaimat, Dénes Worowski Marci felett egy évfolyammal, valamint felsőfokú zenei tanulmányokat is folytattam, más bölcsész diplomák védése mellett/. A jövőre vonatkozóan partnerséget kínálok az általuk alapított ZeneMűveknek, az évenként megszervezésre kerülő Klebelsberg Emléktársaság munkájában, a hagyományos novemberi Klebelsberg Napok megrendezésekor. Hiszen a Parlando zenepedagógiai lappal történő már kialakult emléktársasági közös munkánk, s célokon nyugvó lehetőségek is mindenki számára előnyösek és gyümölcsözőek lennének. Az Emléktársaság Alapító Okiratának megjelölt céljai között szerepel, hogy; „… kiemelten kezelendő, az interaktivitás lehetőségének felhasználásával a médium és az azt felhasználók, alkalmazók közti párbeszéd hatékonyságának növelése, a média közszolgálati, kulturális, tudományos – ismeretterjesztés műsoraival, műsorpolitikájával kapcsolatban, ezek minőségi értékelésével…” Továbbá, hogy; „Műhelymunka profillal, így többek között … az ének-zene (hangkultúra), a vizuális kultúra és rajz, valamint a mozgóképkultúra és média, illetve az esztétika és etika (mint filozófiai) tárgyak ismereteinek mélyebb szintű elsajátítására foglalkozásokat szervez, művészetpedagógiai megközelítésben…”

 

Dr. Erdősi Boda Katinka,

a Hidegkúti Hírek főszerkesztője, művészetfilozófus

 



[1] Első megjelenés: Hidegkúti Hírek 2023. II. 24. és 28. Az interjút a Hidegkúti Hírek főszerkesztője, dr. Erdősi-Boda Katinka művészetfilozófus készítette.


 [L1]is-t meghagynám a mondat végére