dr. Bajnai Klára[1]

 

A 120 éves Király Színház és az Aranyvirág gramofonlemez emlékei

 

Király Színház (Budapest VII., Király u. 71.)

 

Mivel szeretem az évfordulókhoz köthető kultúrtörténeti vonatkozások közül kiemelni az ahhoz kapcsolható gramofonlemez felvételeket, nem mehetek el szó nélkül több szempontból sem a 120 évvel ezelőtt nyitott Király Színház november 6-i születésnapja mellett.

 

Először: az 1903-ban nyitott színház nem csak egy volt a fővárosi zenés színházak körében, hanem évtizedeken keresztül a legsikeresebb és legnépszerűbb operettszínháza volt a fővárosnak, míg az 1930-as évektől kezdődő hanyatlást követően végül az 1936-ban bekövetkezett bukással zárta le történetét.

 

Másodszor: a hosszú évek során számtalan bemutató előadásnak adott otthont, de igyekezett minden „sikergyanús” művet is mielőbb műsorára tűzni. A sok év alatti repertoárján szereplő művek száma – mondhatni – végtelen.

 

Harmadszor: Felsorolni sem lehet azoknak a művészeknek körét, akiket Beöthy László az alapító, nagynevű igazgató elindított későbbi sikerekben gazdag pályáján.

 

Végül (talán?): Számtalan hangfelvétel őrzi még ma is egykori művészeinek hangját, zenekarának, a többször változott karmestereinek vezetésével rögzített önálló, vagy kíséretként felvett előadásait.

 

Hosszan lehetne írni a Király utca 71. szám alatt nyitott, az egykori Somossy Orfeum helyén Márkus Géza tervei alapján felépített 140 m2 alapterületű színpadot és 1251 fő befogadására alkalmas nézőtérrel rendelkező színház megszületéséről, történetéről, fejlődéséről. Sokan meg is tették. A művek többségében – talán érthető okokból – a szerző(k) összekapcsolja(ják) az épület történetét a benne folytatott tevékenység, a hazai operett fejlődéstörténetével, sőt a prominens és mai napig is ismertnek számító művészek életrajzi adatainak bővítésével. Engedtessék meg nekem, hogy csak utaljak kedvenc olvasmányomra e témakörben, nevezetesen: Kellér Andor: Bal négyes páholy című művére.

 

Jelen írásom fő témája ugyanis az évforduló kapcsán is a Színházzal összefüggésbe hozható gramofon felvételek közötti tallózás, így az egyéb vonatkozásokról most nem ejtek szót. Hosszan lehetne sorolni azokat az évek során, csak az un. sellak korszakban felvételre és forgalomba került gramofonlemezeket, amelyeken a Király Színház énekesei – tagságuk feltüntetése mellett, vagy annak elhagyásával, mert az egykori közönség előtt köztudott volt – a Színház repertoárján szereplő, vagy egyéb műveket adnak elő, vagy azon karmesterek körét, akik, vagy az énekeseket zongorán kísérve, vagy a Király Színház zenekara élén állva népszerűsítették és tettek slágerré, a közönség kedvencévé számtalan művet.

 

A születésnapi apropó kapcsán csak a bemutatón elhangzott Huszka Jenő – Martos Ferenc mű, az Aranyvirág című operettről kívánok megemlékezni.

 

 

Faragó György grafikája

 

A mű nem hozott akkora sikert a szerzőpárnak, mint a Bob herceg, de a „sajátos és eredeti bájjal bíró” muzsikájának köszönhetően november 25-én már a 25., 1904. január 6-án az 50. előadását ünnepelte és még napjainkban is előadásra kerülnek részletei.

 

A szerzőpáros jól ismert, így róluk sem ejtek szót, de említést kíván az alakuló színház igazgatóságának, valamint néhány színészének, színésznőjének felemlegetése annak megjegyzésével, hogy már akkor 46 tagból álló kórus, 12 tagból álló balettkar és 32 tagból álló zenekar alkotta az együttest. Tehát: igazgató: Beöthy László, titkár: Lázár Ödön, irodalmi tanácsadó: Molnár Ferenc, művészeti tanácsadó: Márk Lajos, rendező: ifj. Bokor József, karmesterek: Konti József és Kerner Jenő (a következő évadban már Vincze Zsigmond is), gazdasági főnök: Vidor Pál, orvosok: Dr. Somlyó Nándor és dr. Salgó Ernő. A 15 színész közül Gyöngyi Izsó, Ferenczy Károly, Körmendy János, Papp Mihály, Mihályi Ernő, Vidor Pál, Vágó Béla és Vécsey Géza, a 16 színésznő közül pedig Csatay Janka, Fedák Sári, Margó Zelma, Szamosi Elza és Szentgyörgyi Györgyike nevét emelném ki.

 

A bemutató előadás szereplői Szamosi Elza – Fedák Sári – Ferenczy Károly – Gyöngyi Izsó – Vécsey Géza voltak, a zenekart Konti József vezényelte. A korabeli újság kritikáiból képet kaphatunk arról, hogy a szereplők milyen előadást produkáltak, s ki milyen képességeit csillogtatta. Külön ki kívánom emelni azonban a két női főszereplőt, s elsősorban a gazdag amerikai hölgyet, Ellen Stone-t alakító Szamosi Elzát, akinek ez volt első fellépése, s pár héttel később már az Operaház színpadán volt látható. Róla és erről az előadásról, valamint ezen szerepében nyújtott teljesítményéről igen részletes, mélyreható, tudományos elemzést találhatnak Szabó Ferenc János 2018-ban készült Szamosi Elza (1881-1924) művészete PHD doktori értekezésében[2].

 

Itt most róla csak annyit, hogy a közönséget elbűvölte, és ezen első fellépésével már rögtön sikert aratott. A címszerepet alakító Fedák Sári már akkor a közönség kedvencének számított. Nagy sikert aratott a kezében csörgős dobbal tarantellát játszó utcai táncosnő szerepében, ahol a már ismert ének- és tánc tudását volt alkalma ismét bizonyítani. Az 1876. október 29-én született Ferenczy Károly (Szabó Károly Imre Zoltán) hosszú, kalandos életutat már maga mögött hagyva, a Krecsányi társulattól – akinek lányát megszöktetve, majd feleségül véve – 1903-ban Beöthy László meghívására a Király Színházhoz került, ahol a bemutató Aranyvirág Gauld Harry szerepében mutatkozott be sikerrel, s ezzel megalapozta a fővárosban vezető táncos-komikus szerepét.

 

Ismereteim szerint sajnos gramofon felvétel egyikükkel sem készült e mű egyetlen részletéből sem. Meg kell jegyezni azonban, hogy 1903-ban igencsak kevés lemezcég készített magyarországi felvételeket. Ennek ellenére mindhármuk hangja megőrződött az egyébként számos egyéb lemezfelvétel jóvoltából. Talán nem különös, hogy az Aranyvirág részleteit tartalmazó ismert felvételek mind kissé későbbi kiadásúak. A rendelkezésünkre álló felvételek legkorábbika egy Odeon Record, illetve egy Favorite Record lemezen található. Jellemzően ezek előadói vagy Rákosi Szidi növendékek voltak, vagy rövid ideig a Király Színház társulatát is erősítették. Érdekesség az 1880. március 18-án Túrószentmártonban születte Oláh Gyula Pathé felvétele is, aki a Rákosi Szidi sziniiskolájából Miskolcot megjárva került a Király Színházhoz. Ismerünk azonban későbbi, 1930–1940-es években készült már elektromos felvételeket, sőt a normál lemez korszak végén kiadottat is.

 

Az elmúlt 120 évben a színház szerencsére nem merült a feledés homályába, a premiert adó darab, még ma is részben ismertnek nevezhető, a szereplők pedig egyéb felvételeik jóvoltából élnek az emlékezetben.

 

Az Aranyvirág részleit tartalmazó általam ismert gramofonlemezek a sellak korszakból a következők: (A pontos felvételi dátumokat nem ismerem, de 1905 és 1911 közöttiek.)

 

Matr.sz.  Lemezcím/Előadó(k)                                             Gyártmány és lemezszám

 

2295-f

Aranyvirág, Duett

Énekelte Kende Frigyesné és Pintér Imre

Favorite Record 1-29525

53035

Kettős „Aranyeső” operettből

Énekli: Raskó Géza és Biró Lilly

Odeon Record No. 53035

Jumbola-Record 4183

117018

Szívem szívednek örök rabja lett „Aranyvirág”

Énekli: Pintér Imre és Parlagi Kornélia

Jumbola-Record No. 15207

Jumbo-Record 6262

7325

Aranyvirág kettős [ea.: nincs feltüntetve]

[katalógusadat: Pintér Imre és Parlagi Kornélia]

Baby-Record 7325

7029

Aranyvirág szerelme (Kettős Duett)

Énekli: Király Ernő és Harmath Ilonka

Szabadi Record 192

?

Szerelmi kettős Aranyvirágból

Éneklik: Jászay Mimi és Oláh [Gyula]

Pathé 39191

25581 R

Csalogató „Aranyvirág”

Énekli: Oláh Gyula

Pathé 39181

 

        

 

                                       

 

 

 



[1]  Dr. Bajnai Klára jogász, a magyar hanglemeztörténeti kutatás egyik megalapozója.

[2]https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktoridolgozatok/szabo_ferenc_janos/tezis_hu.pdf