GYURÁCZ-NÉMETH ÁGNES[1]

 

ÚTON KOKAS KLÁRÁHOZ

 

 

 

Hét évvel ezelőtt, mikor az ötödik gyermekünk is kirepült az otthont adó fészekből és óvodába ment, el kellett gondolkodnom azon, hogy hogyan tovább. Két dolog merült fel bennem: itthon maradok és egy évet „pihenek” vagy beleugrok egy jónak tűnő új életbe: tanítani kezdek. 2017-et írtunk, a diplomám kézhez vétele óta ekkor már eltelt 20 év. A kötelező gyakorlatokon kívül semmi tapasztalatom nem volt, csak, amit az iskolás gyerekeim mellett megéltem. Tudtam, hogy mit szeretnék és mit nem. Nem féltem ugrani, mert, ha nem rugaszkodom el, sosem tudom meg, mi történhetett volna, és az sem derül ki sosem, hogy mire vagyok képes.

 

Az ezt követő évben megkaptam az új tanév tantárgyfelosztását. Egyértelműen látszott, hogy magyaron kívül minden készségtárgyat én fogok tanítani. Sokan lenézik ezeket a tárgyakat. Bennem inkább sok-sok lehetőség villant fel, hogy mennyi minden jóra is lehet használni, megtámogatni, kiegészíteni a fő tárgyakat, oldani a nap során a gyerekekben termelődött fáradtságot, feszültséget.  Mivel éneket még sosem tanítottam, szerettem volna igazán jól csinálni. Itt bukkant fel a „KOKAS”. Nem tudom, hogy kinél és hol olvastam, hogy Győrben indul egy képzés… És belevágtam, majd elvégeztem a kezdő tanfolyamot[2]. A kurzus végén, a záródolgozat írásánál jutott eszembe egy nagyon is élő hasonlat, egy kép. Számomra az egész képzés olyan volt, mintha egy apró, szürke falucskából vonatra pattantam volna és kezdetét venné egy varázslatos utazás. Az utazás során sok mindent láttam és megtapasztaltam a vonatablakból. Minden kép beépült valahova, több lettem általa.

 

A vonaton egy fülkében utaztam a Zengőerdő csoport, egyszer pedig a Gyurgyalag csoport tagjaival. És mint ahogy egy utazás során előfordul: vannak hirtelen felbukkanó ismerősök és ismeretlenek. Együtt tapasztaltuk meg a kokasi hagyaték szépségeit.

 

1.     Állomás

Számomra az első állomás Kokas Klára személyét ismertette meg velem. Hallottam a Kokas módszerről, de valójában semmit nem tudtam megálmodójáról és a folyamat mélységéről. A képzés során előbukkanó életrajzi írások, életműtöredékek és filmek elkezdték sejtetni, körvonalazni pedagógiája lényegét. Így kerültem lassan én is félfigyelemből, a teljes figyelem felé.

 

2.     Állomás

Megmutatta nekem a Kokas pedagógus lényét és személyiségét. Válaszokat kerestem a következő kérdésekre: Mi a képzés célja számomra? Hogyan formáljam magam? Ki vagyok valójában és kivé szeretnék válni?

A kurzus minden egyes foglalkozása furcsa kettősséget adott. Kaptam egy újabb megsegítést, támogatást a következő 2-3 hétre, hogy hogyan csináljam. Ugyanakkor tükröt tartott elém, hogy mennyi mindent nem tudok, miben kell fejlődnöm. Féltem, hogy csalódást okozok magamnak, a gyerekeknek és mestereimnek. Kevés-e a zenei tudásom?  Meg kellett ismernem, hogy milyen tulajdonságok fontosak egy Kokas-pedagógusnak.

Az egyik legfontosabb tulajdonság: a tanítói rugalmasság. A gyerekek ötletei, megoldásai kerüljenek beépítésre. Mindig legyen friss ötletem, engedjem meg, hogy a gyerekek vigyenek magukkal az órán/foglalkozáson és érzelmekkel tanítsam a zenét.

 

Másik fontos tulajdonság: az átváltozás képessége. A tanító személyisége olyan, mint egy zenebohócé. Nem a sok hangszeren való játszásra gondolok, hanem az állandó megújulásra, átlényegülésre. Ha kell pótanya, ha kell bíró, ügyvéd, rendőr, csodadoktor…ettől szép és színes az életünk.

 

A Kokas-vonaton való utazáson az állomások jelentették a biztos pontokat, mérföldköveket. Az állomások között érezhető volt, hogy a két állomás között terjedő időben sok impulzus, illetve sok-sok zavaró tényező terelte a figyelmemet, fárasztotta a testemet, lelkemet, szellememet. A varázserő fáradt. És ekkor jött mindig egy újabb fenntartó alkalom, ami újabb lendületet adott nekem, hogy folytassam. Viszont az állomások közötti időben az óráimon ki tudtam próbálni az addig tanultakat, tapasztaltakat.

 

3.     Állomás

A harmadik állomáson megállva letisztult, milyen építőkövei vannak egy Kokas-foglalkozásnak és miért?

 

4.     Állomás

Megtanultam hogyan lehet befogadni a zenét. A zenedarab tartalmát, eszközeit, üzenetét mindenki a maga módján fedezi fel. A zenei anyaggal való ismerkedés ad jó alapot az optimális tanuláshoz. (amit saját magunk fedezünk fel maradandóbb)

A saját, önálló tapasztalás vagy tanulás mélyebb érzetet kelt az emberben, jobban bevésődik, saját élménnyé válik. Ha ezt a tanítás oldaláról közelítjük, a szavak nem tanítanak, csak a tettek.

 

5.     Állomás

A Kokas-foglalkozás fontos eleme, mikor az ismert zenére alkotás születik. Fontos, hogy a zenebefogadás folyamatában minél többször hallgassák meg a gyerekek a zeneművet. A képzés során fedeztem fel, hogy milyen sokat is adhat a zenére alkotás. De mi történik a gyerekekben? Nincs siettetett, rögtönzött nevelés. Ízlésüket a tapasztalat alakítja. Akkor győzhet az igazi, ha örömszerzés is kísérte.

 

6.     Állomás

Végállomás, kiszállás?

Ahogy a kurzus záróalkalmához értünk, már tudtam és biztos voltam benne, hogy lehet, hogy a Félfigyelemből, teljes figyelembe utazás végére értünk, de a Kokas-vonat más irányú utazásait is szeretném megismerni. A világ folyton változik körülöttem. Más utastársak jönnek, más tájakon zakatolunk. Folytatnom kell, amit elkezdtem. Be kell vállalnom, amitől féltem. Be kell tartanom az ígéretemet, amit magamnak tettem, hogy mindig több és inspirálóbb legyek magamnak, a gyerekeknek és a környezetemnek.

Hálás vagyok az utazás során kapott tudásért, tapasztalásért. Minden része egy mozaikdarab, aminek keresem a helyét és egyszer része lesz a nagy EGÉSZ-nek.

 

Újabb utazások – Haladó tanfolyam

Az utazás és úti beszámolóm 2021. szeptemberében folytatódtak. Visszatekintve a bennem keletkezett változásokra, rá kellett jönnöm, hogy a haladó tanfolyamba belekezdve közlekedési eszközt kellett váltanom. A kezdő kurzusnál szükségem volt a merev keretekre, biztonságot adó sínekre, melyek végig a pályán tartottak és nem engedtek kisiklani, de ahhoz, hogy a Kokas-pedagógiát és annak gyakorlati tudnivalóit elsajátítsam el kell hagynom a szárazföldet és néha távolabbról, néha a magasból kell figyelnem. Így történt, hogy 2022.februárjában hajóra szálltam, egy régi-új legénységgel biztonságot adó kapitányunkkal (Farnadi Tamara! Ő Kapitány, Kapitányom!) és elhajóztam távolabbi vizekre.  Hajónk neve Zengőerdő maradt. Ha nem fújt elég erős szél, a tüdőnkből és szívünkből áradó énekünk adta a lendületes fuvallatot a vitorlánkba.

Miben volt más a haladó tanfolyam?

 

Nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy milyen rengeteget kaptam a szóló táncokból: saját önismereti utazásomat. Megfejteni évek óta eltemetett és elfojtott érzéseimet, nőiségemet. A zene és a tánc együttese segített önmagamra ébredni. Felvállalni olyan dolgokat önmagamból, ami részem, egy darab belőlem, amit azelőtt szégyelltem volna, hogy mit szól a világ…

 

Többször beszéltünk róla, hogy a szóló táncokat átélve jöttünk rá, hogy a kezdő tanfolyamon mit kellett volna éreznünk. A múlton nem lehet változtatni. Nem szeretem a Mi lett volna, ha…? kérdéseket. Mert azok már elmúltak. Azért kell hálásnak lennünk, hogy a haladó tanfolyam során volt alkalmunk és lehetőségünk kipróbálni, megélni, átélni ezeket a tenger alól felbukkanó hullámokat.

Minden egyes hétvégén táncoltam. Sosem hittem volna, hogy számomra addig ismeretlen emberek előtt, gátlás nélkül képes leszek megnyílni és megmutatni, ami a zene hatására megszületik bennem. Csoda volt.

 

A legfurcsább bennük az volt, hogy sokszor olyan érzések bukkantak elő a mélyből, amiről nem is gondoltam, hogy foglalkoztat…

 

Kiselőadások

A kiselőadások Kokas Klára írásban megmaradt hagyatékát volt hivatott elővenni és feldolgozni. A kiselőadásom címe: „A tanító szabad lelke” volt. Itt volt alkalmam újra és újra végig gondolnom, hogy ki is vagyok és mennyire fontos, hogy szabad lélekkel éljek és tanítsak.

 

Mikrótanítás

A mikrótanításokból tanultam talán a legtöbbet. Sok tanulságot és élményt adott. Jó volt kívülről, de ugyanakkor belülről látni a műhelytitkokat.

 

A kurzus zárónapja

Ez a nap külön fejezetet kap. Mert itt közlekedési eszközt váltottunk. Léghajóra szálltunk, mindannyian belefértünk. Minden segítő, aki lehetővé tette, hogy a kurzuson részt vehessünk. Ez az utolsó nap volt a korona a haladó kurzuson. Olyan mélységeket és magasságokat élhettünk meg, mintha a levegőben szálltunk volna. És a magasból látszott a teljes időszak, amit együtt töltöttünk.

Érdekes kettősség volt bennem egész nap. A búcsúé, de ugyanakkor egy soha meg nem szűnő kapocs kezdete is.

Azóta negyedik osztályban tanítok. Az idei évtől havi egy alkalommal tartok foglalkozást a saját osztályomban. Óvatosan lépegetek. Még kezdőnek érzem magam továbbra is. Sok készülést igényel, ezért nem hetente tartom, mert a többi tantárgyi előkészülethez is sok idő kell. A gyerekek nagyon szeretik a névéneklést és örömmel alkotnak zenére. Minden alkalommal

Hálát adok a teljes kurzus minden pillanatáért, a találkozásokért. Minden találkozás üzenetet hozott. Nem azt érzem, hogy befejeződött, hanem hogy valami most kezdődött el. A tanfolyam elvégzésével küldetésem van a világban. Szentjánosbogár lámpásaként hírét vinni Kokas Klárának. Így fogok tudni zenéből fényeket látni és láttatni.

 

 

 

 




[1] Gyurácz-Németh Ágnes vagyok. Ötgyermekes családanya. Hetedik éve tanítok a Győrújbaráti II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában. Jelenleg negyedikes osztályom van. Néhány éve ismerkedtem meg a Kokas-pedagógiával, ami elindított egy nagyon fontos úton, ami mély önismerethez és sok megtapasztaláshoz vezetett. Sokat kell még tanulnom, hogy ezt a tudást a gyerekeknek is hitelesen tudjam átadni.

 

[2] A Kokas képzés két részből áll. Egy kezdőből és egy haladóból. A kezdőnek a címe: „Fél figyelemből a teljes figyelembe” – Kokas Klára zenéből indított módszere a személyiség harmonikus fejlesztésére I.  A haladó képzés címe: „Zenéből fényeket látni és láttatni” –   Kokas Klára zenéből indított módszere a személyiség harmonikus fejlesztésére II.