In memoriam Dohos László
(1948–2023)
Tisztelt
gyászoló család, tisztelt megjelenetek!*
Azért vagyunk ma itt szomorú
kötelességünknek eleget téve, hogy búcsút vegyünk Dohos László nyugállományú
ezredes úrtól, a Magyar Honvédség nyugalmazott főkarmesterétől, a
Debreceni Egyetem nyugalmazott tanárától, a Magyar Fúvószenei Szövetség tiszteletbeli
elnökétől.
Dohos László ezredes úr 1948. augusztus
01-én született Bűdszentmihályon (ma Tiszavasvári). A zene iránti
affinitása már gyermek korában megmutatkozott, így a fúvóshangszerek és a
fúvószene irányába már ekkor elköteleződött. A kezdeti zenetanulás évei
után felvételt nyert a Magyar Néphadsereg Zenenövendék iskolába, melynek
sikeres befejezését követően Székesfehérvárra került, ahol a helyi
alakulat, az 5. Önálló Kommendáns Ezred zenekarában kezdte meg szolgálatát
beosztott zenészként, majd 1973-tól már a zenekarvezetői beosztást
töltötte be.
*Csizmadia
Zsolt ezredes, a MH főkarmesterének búcsúztatója 2024. I. 23-án hangzott
el Dohos László nyugállományú ezredes, a MH korábbi főkarmesterének katonai
tiszteletadással történt temetésén, Őrbottyánban.
Kiemelkedő szakmai elhivatottságára
szolgálati elöljárói is felfigyeltek. Ennek megfelelően került
beiskolázásra a moszkvai Csajkovszkij Zeneakadémiára, ahol külföldi
mestertől tanulva, egy akkori nemzetközi-többnemzeti edukációs közegben sajátította
el a katonazenei, katonakarmesteri ismereteket.
Az 1983-ban tett sikeres záróvizsga és a
karmesteri diploma megszerzését követően, első tiszti beosztásába
1983. augusztus 20-án nevezik ki főhadnagyi rendfokozattal a Központi
Zenekar állományába. 1985-től a Magyar Honvédség (akkor Magyar
Néphadsereg) főkarmesteri beosztásába kerül kinevezésre. A
főkarmesteri beosztás és ehhez kapcsolódóan a Főkarmesteri Iroda,
mint intézmény számos katonai szervezet alárendeltségében működött. 1987
és 1994 között a Honvéd Együttes, a Magyar Néphadsereg Közművelődési
és Művészeti Főigazgatóság, a Szárazföldi és Kiképzési
Főszemlélőség alakulatainál. 1994 és 2000 között az MH Kulturális
Főigazgatóság, a Honvéd Művészegyüttes és az MH Kulturális
Médiaigazgatóság voltak a felügyeleti szervek. 2000. júliusától 2005. július
31-i hatállyal történt szolgálati nyugállományba helyezéséig a Budapest
Helyőrség Parancsnokság állományában teljesített szolgálatot, mint a
Magyar Honvédség főkarmestere.
Aktív katonazenei pályája mellett
rendkívül tevékenyen és aktívan vett részt a civil kulturális, ezen belül a
fúvószenei közéletben. A nyolcvanas évek közepétől a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem, Fúvós-karnagy szakán tanított és az akkreditált
fúvóskarnagy továbbképzés vezető tanára volt olyan neves szakemberek
társaságában, mint Ördög János vagy Bogár István. Szoros kapcsolatot ápolt a
kor neves zeneszerzőivel, a legkiemelkedőbbek közülük: Hidas Frigyes,
Lendvai Kamilló, Balázs Árpád, akik zeneműveikkel gazdagították a
zenekarok repertoárját. A katonai fúvószenei kultúra érdekében tett szakmai
munkássága elismeréséül, 1995-ben az akkori művelődési miniszter
Liszt Ferenc díjat adományozott részére. 1998-ban Balázs Árpád utódaként és az
ő ajánlásával, a Magyar Fúvószenei és Mazsorett Szövetség elnökének, majd
a későbbiekben tiszteletbeli elnökének választotta. Nyugállományba
vonulását követően is aktívan dolgozott, szoros kapcsolatot tartva fenn a
katonazenekarok szakmai vezetőivel, állandó vendége volt a zenekarok
koncertjeinek, valamint a katonazenekari fesztiváloknak. Kottatáraink
őrzik hangszereléseit, amelyek innentől kezdve már zenetörténeti
relikviákként lesznek becsben tartva az utókor számára is. Kiemelkedő
munkája elismeréséül, 2009. évben a Köztársasági Elnök a Magyar Köztársaság
Érdemrend Lovagkeresztjét adományozta számára. 2008-tól több éven át a
Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának docenseként a fúvószenekari
mesterképzés szakmai irányítója volt. 2017-ben közös szakmai javaslat és
felterjesztés alapján a honvédelem, ezen belül a katonazene érdekében kifejtett
áldozatos munkája elismeréséül, a honvédelmi miniszter Egressy Béni díjat
adományozott részére.
Tisztelt
gyászolók! Drága halottunk!
A rendkívül színes
és gazdag életpálya méltatása és bemutatása mellett rendkívül fontosnak tartom
megemlíteni azokat a személyes kapcsolódásokat, közös élményeket, amelyek
részei voltak hétköznapjainknak és ünnepeinknek egyaránt. Ő volt a nagybetűs
értelemben vett „ember” és szakember, akinek sokan nagyon sokat köszönhettünk.
Nagyvonalúsága, szeretete, embersége és az a tulajdonsága, hogy bármely
kéréssel, problémával fordultunk hozzá, mindig a segíteni akarás jellemezte.
Sokszor mondta nekem kedvesen-viccesen öcsi, bármikor bármivel fordulhatsz
hozzám, a kis Dohos ahol tud, segít. Eszembe jutnak az
estékbe nyúló beszélgetések, szakmázások, az egyetemi évek alatti viták,
amelyek nem lazítottak, hanem inkább jobban elmélyítették kapcsolatunkat.
Sokszor hallhattuk vidám, olykor pikáns történeteit a Moszkvában töltött
évekről és jókat derültünk a fesztiválok idején történt vidám események
felelevenítésekor. Hiányozni fognak a rendszeres telefonhívások, az egymás
irányába történő kedves köszöntések névnapok, születésnapok alkalmával.
Már nem tudom mondani Neked a kettőnk közti köszöntést, hogy tengermély
tiszteletem. De mindezek ellenére, mindig velünk maradsz, mert aki bennünk él
azt nem felejtjük.
Tisztelt
Ezredes Úr! Drága Laci!
Kegyelettel
búcsúzik tőled a Magyar Honvédség nagy családja, aktív és nyugállományú
katonatársak, pályatársak, beosztott kollégák. Mély főhajtással búcsúzik
továbbá a szűkebb értelembe vett szakmai közösség, amelynek 20 éven át
főkarmestereként vezetője voltál, a katonazenekarok teljes személyi
állománya, jelenleg is szolgáló és már a megérdemelt pihenést töltő karmesterek,
katonamuzsikusok és a kulturális szféra területén dolgozó kollégák egyaránt.
Búcsúzik
tőled családod, amelyről mindig tisztelettel, túláradó szeretettel és
rendkívüli büszkeséggel beszéltél. Búcsúzik feleséged Judit asszony, lányod
Ágnes, fiad László. Búcsúzik nevelt fiad Levente és felesége Bernadett.
Fogadott lányaid Virág és Petra, valamint családtagjaik. Végül búcsúzom én is
mint utódod, a Főkarmesteri Iroda és a magam nevében. Az útravaló, amit
tőled kaptam soha nem felejtem, megőrzöm, amíg élek. Nem a búcsúzás
fáj a legjobban, hanem az űr, ami utána velünk marad.
Tisztelt
Ezredes Úr! Drága Laci!
Angyalok
harsonájának hangja kísérjen utadon, emlékedet kegyelettel megőrizzük. Isten
Veled, nyugodj békében! (Tisztelgés!)
Csizmadia
Zsolt
ezredes, az MH főkarmestere
II.
Dohos László
Ő „a Dohos” – kaptam értékes
útmutatót 1985 júniusában, amikor a Magyar Rádió delegáltjaként először
vettem részt katonazenekari fesztiválon. Mégpedig Debrecenben, a kétévente
megrendezett nagy nemzetközi seregszemlén, ahol először szembesültem
azzal, hogy a katonazene messze túlmutat azon a szokásos és népszerű
funkción, amit addig megismerhettem belőle.
„A Dohos” pedig nem volt más, mint a
Magyar Néphadsereg főkarmestere, aki egy friss moszkvai diplomával a
zsebében éppen abban az évben kezdett Auth Henrik utódjaként irányítani és
felügyelni szinte minden hangot, ami a Magyar Néphadseregen belül megszólalt.
A nyolcvanas évek közepén a magyar
fúvószenekari élet már feltámadt abból a tetszhalott állapotból, amelybe az
ötvenes évek alatt került. Dohos László kortárs magyar zeneszerzőkkel
ápolt jó és gyümölcsöző kapcsolatrendszert örökölt elődjétől, az
egyenruhás és civil együttesek között egyre több vívta ki a
koncert-fúvószenekari szakmai rangot, fokozott igény támadt a különböző,
gyakran versenyekkel is egybekötött fesztiválok rendezésére.
Ebben a dinamikusan fejlődő
közegben kezdte el azt a missziónak is tekinthető munkát, amelyet nem
fejezett be, mert 2023. december 27-én egyszer csak vége szakadt. Amellett,
hogy kérlelhetetlenül egyre jobb és magasabb színvonalat kívánt meg a
katonazenekaroktól, hogy folyamatosan a repertoárjuk bővítésére ösztönözte
őket, végig jelen volt a civil fúvósmuzsikusok életében is.
Moszkvai
útravalók
Az 1977 és 1983 között a világ
legjobbjaként számon tartott fúvóskarmesteri
képzésében részesült Dohos László Moszkvában, diplomahangversenyén a
Szovjetunió Hadseregének Központi Zenekarát vezényelte a Csajkovszkij Teremben.
Mégpedig Liszt Tasso című szimfonikus költeményét, amelyet ő maga
hangszerelt.
A moszkvai évek legalább olyan fontos
hozadékai voltak a hangszerelési tanulmányok, mint a dirigensi képességek
fejlesztése. Ezzel felvértezve szélesre nyitotta a koncertfúvószenekarok
repertoárját Dohos László, amellyel nem titkolt szándéka az volt, hogy a
nyolcvanas évektől beáramló, nem egyenletes színvonalú, a könnyedebb
műfajok felé nyitó angolszász fúvószenekari muzsika mellé egy, már
megfellebbezhetetlen értékrendű kínálatot teremtsen.
Támogatásával újra hangszereltek, újra
kiadtak és CD-re rögzítettek egy delikát válogatást a magyar történelmi
indulókból – a 20. században használatos hangszerekre és összeállítású
zenekarokra adaptálva. A rendszerváltás egyik nagy kihívása volt, hogy ki
kellett alakítani, meghangszerelni és betanítani a megváltozott tartalmú ünnepi
események hivatalos repertoárját is.
Közben fáradhatatlanul járta az országot,
hívták zsűrizni minősítésekre és versenyekre. Ünnepi pillanat volt
ilyen alkalmakkor, amikor kiállt az összevont zenekar elé és ő vezényelt
egy-egy művet. Ilyenkor különösen elemében volt, hiszen az alkata is erre
predesztinálta. Bárki odamehetett hozzá tanácsot és segítséget kérni – a
kétezres évek elején egyszer Budaörsre is eljött, hogy egy kis lendületet adjon
a fúvószenekarnak, amelyben a fiam is játszott.
Civilként
is „főkarmester”
Sok éves munkával elérte, hogy végre
Magyarországon is legyen egyetemi szintű fúvószenekari karmesterképzés.
Addig azok a muzsikusok, akik az együttesek élére álltak, az akkori
felnőttképzés valójában igen jó színvonalú, de limitált lehetőségekkel
rendelkező tanfolyamai révén nyertek szakmai útmutatást. Megtanultak
hangszerelni is, hiszen ahány zenekar, annyiféle összeállítás és ilyenkor –
szemben mondjuk a szimfonikus koncertrepertoárral – a darabnak kell
alkalmazkodni az előadókhoz. A moszkvai képzés azonban ezen a téren is
túlmutatott a szükség diktálta „fazonigazításon”. Monstre szimfonikus
művek öltöttek koncertfúvószenekari öltözetet a hazai koncertpódiumokon
is. Csajkovszkij, Ljadov, Rimszkij-Korszakov és Liszt, akinek zenéjét mindennél
többre tartotta Dohos László. Egyetemi oktatóként kijárta, hogy növendékei
minél többet gyakorolhassanak katonazenekarokkal is. Örült, ha felfedezett
egy-egy tehetséges fiatalt és nagyon örült, ha valaki végül katonazenészként
akart érvényesülni.
A Magyar Fúvószenei és Mazsorett Szövetség
sok éven át aktív, majd örökös elnökeként feltételezhetően minden fúvós-
és mazsorettegyüttest ismert, dolgozott a legamatőrebb kategóriába tartozó
formációval, nagy gonddal válogatott és hangszerelt számukra is eljátszható
darabokat.
Hölgyek
között is mindig jól érezte magát.
Balról a
2. sorban az a szép szüke hölgy Judit, élete párja
Szeretett tanítani. Szeretett hangszerelni
és vezényelni. Nagyon szerette a zenét. Szerette azt a közeget, amelyben
dolgoznia adatott. Szerette az életet. Szerette, ha szerették. Sokan búcsúztak
tőle úgy, hogy „Nagyon szerettünk”. És legyen ez a végszó most is.
Tóth Anna zenetörténész
III.
EGY
GAZDAG KATONAZENÉSZI ÉLETÚT PILLANATKÉPEI
Dohos László
ezredes
Auth Henrik
ezredessel, az MH korábbi főkarmesterével
Dohos László és
Csizmadia Zsolt
Dohos László és
Csizmadia Zsolt a Stefánia Palota és Honvéd Kulturális Központban (2015)
Megilletődve Csizmadia
Zsolttal, az MH főkarmesterével az emlékezetes 70/50 c., kettőjük kerek
születésnapját megünneplő koncert fináléjában, a Stefánia Palota és Honvéd Kulturális
Központ színpadán…
…és már felszabadult vidámsággal a
születésnapi koncertet követő összejővetelen.
Talán az utolsó
karmesteri mozdulat nyilvános szereplésén. Háttérben az általa oly annyira
szeretett MH Központi Zenekar művészei (Stefánia Palota és Honvéd
Kulturális Központ, 2018)
IV.
70 ÉVES DOHOS
LÁSZLÓ NYUGÁLLOMÁNYÚ EZREDES, A MH LISZT FERENC-DÍJAS FŐKARMESTERE, A
DEBRECENI EGYETEM ZENEMŰVÉSZETI INTÉZETÉNEK TANÁRA*
A magas beosztású
főzeneigazgatói, későbbiekben főkarmesteri beosztást
először 1920-ban vezette be a Magyar Királyi Honvédség azzal a céllal,
hogy a katonazenekarok szolgálati tevékenységét és szakmai munkáját egy
felelős szaktekintélyen keresztül koordinálja és irányítsa az irányadó
szabályzatok alapján. A következőkben Dohos László nyugállományú ezredes,
Liszt Ferenc-díjas főkarmester munkásságát mutatja be Sárosi Péter
százados írása.
A katonazene
elmúlt közel százéves főzeneigazgatói-főkarmesteri pozíciója az
eltérő társadalmi berendezkedésben nagyon izgalmas és
felelősségteljes beosztás volt, hiszen minden döntés meghatározza a
jövő katonazenei nemzedék megítélését, helyét és szerepét a hadseregben.
Dohos László ezredes, főkarmester szakmai életútja egyszerre volt
könnyű és nehéz, hiszen látszólag egy jól működő katonazenei
szakközeget vett át elődjétől, noha neki kellett felvállalni, hogy a
korabeli szakmai attitűdöt és berögzüléseket szembesítse a XXI. század
kihívásaival.
Dohos László 1948.
augusztus 1-én született a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Bűdszentmihályon
(ma Tiszavasvári). Szüleit korán elvesztette, így rokonai nevelték fel és
tanítatták a helyi általános iskolában. Zenei tanulmányait is itt kezdte el
szárnykürt hangszeren úgy, hogy csak minimális tanári útmutatás mellett saját
magát képezve került be a tiszavasvári úttörőzenekarba. Az ifjú tehetséges
muzsikusra hamar felfigyelnek és mentorai zenei pályát javasolják neki
továbbtanulásnak. A zenei pályaválasztás kiszemelt iskolája az akkoriban
frissen alapított Magyar Néphadsereg Zenész Tiszthelyettes-képző
Szakközépiskolája lett, ahova 1962-ben sikeresen felvételt nyert. Harsona
tanszakon kezdte meg középfokú zenei tanulmányait, tanárai Koppány Csaba a
Postás Zenekar, majd később Steiner Ferenc az Operaház harsonásai voltak.
A zenenövendék-iskola tanári kara kiváló pedagógiai hátteret nyújtott az ifjú
muzsikus szakmai fejlődéséhez. Kamarazene területén érte el legnagyobb
sikereit, amikor évfolyamtársaival egy rézfúvós szextett kisegyüttessel
megnyerték az akkori „Ki-Mit-Tud?” országos kulturális és művészeti
vetélkedőt – 1965-ben Szabó László irányítása mellett.
A növendék Dohos
Lászlóra már itt felfigyeltek tanárai, egyrészt kivételes alkata miatt (magas,
jó kiállású fiatalember), másrészt egyedülálló szolfézs-zeneelméleti
műveltsége miatt, amelyet pályafutásának későbbi időszakában is
remekül tudott hasznosítani. 1966-ban sikeres szakérettségivel fejezte be
középfokú zenei tanulmányait és került őrmesterként első
katonazenészi beosztásába a székesfehérvári Helyőrségi Zenekarba, mint
harsonás és tenorkürtös. A tehetséges és agilis muzsikusra – aki jól átlátta
zenekarának szervezeti és művészeti munkáját – hamar felfigyeltek
elöljárói, így 1973-ban kinevezték az együttes zenekarvezetőjének
(tamburmajorjának). Zenekarvezetői munkája során jól kitanulta a
karmesteri díszbot szabályos használatát, aktívan vett részt és irányította a
zenekar művészeti munkáját; nevéhez számos sikeres koncertprogram
kötődött. Fontosnak tartotta a zenekart alkotó zenész kollektíva zenei és
szakmai műveltségének fejlesztését, valamint a munka- és baráti kapcsolatok
erősítését.
A tehetséges
zenészre, zenekarvezetőre az akkori főkarmester Auth Henrik ezredes
is felfigyelt; így emelték ki, hogy felsőfokú zenei tanulmányait a híres
Moszkvai Csajkovszkij Zeneakadémia katona-karmesteri fakultásán végezhesse
1977-ben. Az ötéves honvédségi ösztöndíjas képzés alatt kiváló tanároktól
sajátította el a vezénylési alapokat. Zenekari vezénylés tanára
Avrelij Georgevics Migaluk, harsona tanára Azat Mrkticsevics Szedrakjan volt:
az itt átélt szakmai élmények alapján egy életre eljegyezte magát a katona
karmesteri hivatással.
Dohos László
1983-ban a sikeres
diploma kézbevételét követően Dohos László volt a legmagasabb
végzettségű magyar katona-karmester, így elöljárói nagyon számítottak
munkájára: egyből az ország legnagyobb létszámú együttese, a Központi
Zenekar vezető karmesterének nevezték ki. Két év sikeres karmesteri munka
után a nyugdíjba vonuló Auth Henrik ezredes, főkarmester benne látta meg a
következő új és modern főkarmesteri korszak eljövetelét, így 1985-ben
hivatalosan is főkarmesteri kinevezést kapott.
Főkarmesteri
tevékenységének első tíz évében igyekezett megfelelni és választ adni az
akkor legfeszítőbb problémára, hogy a katonazene felsőfokú képzését
és a katonazenekarok művészi színvonalának emelkedését ki kell dolgozni.
Ehhez kapott segítséget régi barátjától Kovács László (1944-2013) egri
karmestertől, aki mindenben a segítségére volt. Közös munkájuk gyümölcse
volt a honvédség felsőfokú zenei képzésének beindítása Miskolcon, a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskolán. Mindeközben katonakarmester kollégájával,
Marosi Lászlóval közösen indították el a budapesti Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskolán a fúvóskarnagy képzést 1988-ban. A zenekarok
szakmai munkájának kapcsán konkrét elképzelése és elvárása volt, hogy az
együttesek csak alapos és színvonalas zenekari próbákkal lehetnek képesek a
megfelelő szakmai fejlődésre. Ezt elvárta az ország összes
katonazenekarától és karmesterétől is.
Elődjének jó
kapcsolatait kihasználva nagy lelkesedéssel fordult a 80-as évek végétől a
kortárs magyar zeneszerzők irányába: személyes jó barátságot ápolt Balázs
Árpád, Hidas Frigyes, Bogár István zeneszerzőkkel, akik a Magyar Néphadsereg
házi szerzői is voltak és sorra írták műveiket a Központi zenekar
számára. Nevéhez számos magyarországi katonazenekari fesztivál szervezése
kötődik. Legnehezebb vezetői korszaka a rendszerváltás utáni hadsereg
átalakításokkal jött el, amikor számos zenekart kellet megszüntetnie, vagy
átszerveznie más helyőrségekbe, szembesülve a törékeny emberi sorsokkal és
élethelyzetekkel. Kivételes pedagógiai érzékében bízva mindig hitt abban, hogy
a professzionális katonazene előszobája az amatőr fúvósmozgalom,
amelyet mindvégig hűen támogatott, mint a Fúvószenei Szövetség elnöke
1998- 2015 között. Mindezek mellett mindig volt ideje, hogy új zenekari
hangszerelésekkel lepje meg a magyar katonazenei szakmát.
Dohos László
E kivételes zenei
és vezetői életpályát 1995-ben magas zenei kitüntetéssel, a Liszt
Ferenc-díjjal honorálták. 2005-ös nyugdíjba vonulásával nem tört meg a zene
iránti alázat és tenni akarás, hiszen a Debreceni Egyetem Zeneművészeti
kar felkérésére docensként kezdett el fúvóskarmesteri vezénylés technikát
tanítani. Sikeres pedagógiai módszerét és tevékenységét a Magyar Honvédség
katonazenekarainak karmesterei bizonyítják, akik nála szereztek mesterdiplomát.
Dohos László
kitüntetéseiből:
1976 – Szocialista
Kultúráért
1995 – Liszt Ferenc-díj
1997 – Tiszavasvári
díszpolgára
2005 – Ezüst karmesteri
pálca
2005 – Honvédelmi
miniszter díszkardja
2009 – Magyar
Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje
2017 – Egressy Béni-díj
Vezényel: Dohos László
Kéler Béla (1820-1882):
Katonaélet
https://www.youtube.com/watch?v=0memxMuMpoI (9:18)
Magyar Honvédség
Központi Zenekar felvétele 2004.
Vezényel: Dohos
László ezredes, MH főkarmester
Szent, szent, szent, nagy a mi Istenünk! | Advent
Rézfúvós Zenekar (1:25)
Őrbottyán – karácsonyi falunap | Advent Rézfúvós
Zenekar (1:37)
V.
70/50 „ELŐTTEM AZ ELŐDÖM” FŐKARMESTEREK JUBILEUMI HANGVERSENYE[1] A MH Központi Zenekarát Dohos
László nyugállományú ezredes és Csizmadia Zsolt ezredes vezényli (2018. IX.
13.) Dohos László és
Csizmadia Zsolt (MH
vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár - honvedseg.hu) Dohos László nyugállományú
ezredes MH főkarmester 2018. augusztus elsején töltötte be 70. életévét,
valamint Csizmadia Zsolt ezredes MH főkarmester pedig 2018. augusztus
végén 50. életévét. Ez alkalomból 2018. szeptember 13-án rendhagyó ünnepi
hangversenyre került sor, amely egyszerre koncert és kötetlen beszélgetés is
volt a két főkarmester eddigi életpályájáról. 1. FILM A FŐKARMESTEREK
JUBILEUMI HANGVERSENYÉRŐL A
MH Központi Zenekarát Dohos László nyugállományú ezredes és Csizmadia
Zsolt ezredes vezényli Műsorvezető: Zelinka Tamás A
film alkotói: Lovas Hajni és Lukács B. Ottó https://www.youtube.com/watch?v=-YImk1YD3wM&feature=youtu.be (01:10:45) 2. www.honvedelem.hu |